Gå til innhold

Få jobb uten referanser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Raven.Writingdesk skrev (3 timer siden):

Om en synes sjefen er en tosk og stort sett alle kollega er det noe feil med, ville jeg vært bekymra for samarbeidsevner til den som har ett slikt verdisyn.

Man trenger ikke like verken kollega eller sjefen, men man skal være såpass profesjonell at man evner å samarbeide og legge lokk på sine antipatier. Jeg har fått referanse fra ledere jeg ikke nødvendigvis er 100% fornøyd med. Og aldri har jeg vært 100% enig med verken kollega eller leder. Likevel klarer en å samarbeide og vise frem hvordan man fungerer på jobb.

Referanse er etter min mening en av de beste måtene både å få vist seg frem på, og å sjekke ut en aktuell kandidat. Du kan gjøre et dårlig intervju, men være en fantastisk medarbeider. Da er det de som har jobbet tett på deg, som kan si noe om kvaliteten på arbeidet ditt. Om du er pålitelig, pliktoppfyllende, selvstendig, samarbeidsvillig og nøyaktig. 

Her tenker du altfor lettvint og generelt, og det står ingenting om samarbeidsproblemer eller mangel på profesjonalitet. Jeg har lagt fram problemene (varierende alvorsgrad) for andre og fått gode innspill på dette, og forståelse for at dette ikke er særlig ålreit på en arbeidsplass.

Jeg setter spørsmålstegn ved de andres profesjonalitet (for eksempel overdreven timeføring) og måten de forholder seg til kolleger på. Ingen mobbing, men det er ting som ikke fungerer og som ville gjort det vanskelig å være referanse for dem om de trenger det, og jeg ser ikke for meg at jeg ville fått noen god referanse heller, med mindre de tenker at her er det en mulighet til å få meg ut og en annen inn.

Sjefen har nylig gjort en feilansettelse også, så hans vurderingsevne er ikke den beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raven.Writingdesk skrev (11 timer siden):

Man sier ja til å være referanse om man har gode ting å si. Hvis en ikke vil gingid referanse, bør man ikke være referanse. Spurte du ikke hvorfor de ikke ville være referanse for deg når de ringte deg og trakk seg?

Dette blir nok ikke spesielt godt mottatt men jeg sier det likevel:

Hvis dere ikke har gode referanser, og anser både ledere og kollega i et negativt lys, ville jeg virkelig sett innover på meg selv.

En viktig egenskap på så som si alle arbeidsplasser er å være en god lagspiller.
 

Om en synes sjefen er en tosk og stort sett alle kollega er det noe feil med, ville jeg vært bekymra for samarbeidsevner til den som har ett slikt verdisyn.

Man trenger ikke like verken kollega eller sjefen, men man skal være såpass profesjonell at man evner å samarbeide og legge lokk på sine antipatier. Jeg har fått referanse fra ledere jeg ikke nødvendigvis er 100% fornøyd med. Og aldri har jeg vært 100% enig med verken kollega eller leder. Likevel klarer en å samarbeide og vise frem hvordan man fungerer på jobb.

Referanse er etter min mening en av de beste måtene både å få vist seg frem på, og å sjekke ut en aktuell kandidat. Du kan gjøre et dårlig intervju, men være en fantastisk medarbeider. Da er det de som har jobbet tett på deg, som kan si noe om kvaliteten på arbeidet ditt. Om du er pålitelig, pliktoppfyllende, selvstendig, samarbeidsvillig og nøyaktig. 

Av og til vil ikke mennesker deg noe godt uansett hvor flink, pliktoppfyllende og flink til å samarbeide du er...Derimot så ønsker de deg vekk fortest mulig.

Anonymkode: cabf4...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de to siste jobbene jeg søkte, ble ikke referanser oppgitt. Jobber innen HR. 

Anonymkode: 6cbe5...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 13.36):

Hva er driten med at alle krever minst en sjef og en kollega som referanse?

Det er snakk om IT bransje og 5 år med arbeidserfaring.

Jeg ønsker å skifte jobb uten at folk får vite det.

Hvem skal oppgis som referanse?

Hvordan kan jeg være attraktive som søker uten referanser?

Hva svarer jeg på intervju? 

Anonymkode: 8b2f5...088

Jeg søkte nettopp jobb og fikk den. Der spurte de om jeg hadde 2 referanser. Jeg visste egentlig ikke hva jeg skulle gjøre, fordi jeg ville heller ikke at sjefen skulle vite at jeg hadde søkt ny jobb. Men fant tilslutt ut at jeg skulle spør den ene kollegaen som var veldig grei og som jeg visste var veldig glad i meg haha! Og han sa jo bare bra ting om meg og gikk fint med en referanse, selvom den nye jobben spurte om 2. 

Men i forrige jobb, så hadde jeg ingen referanse da den jobben jeg hadde før der igjen var det mye drid med, så jeg hadde ikke lyst til å ha noen derifra som referanse. Men det var ingen behov for referanse og sa jeg ikke hadde noen. Men den ene jobben jeg søkte en gang og fikk, der brukte jeg samboeren min som referanse, da jeg og han jobbet i samme jobb. Det gikk helt fint det også, var jo tross alt kollegaer.

Anonymkode: c2c20...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er leder i privat bedrift, og vi ansetter ikke noen uten at vi har referanser vi kan ringe. Dette gjelder alle jeg kjenner som søker jobber eller ansetter folk generelt. 

Det må ikke være din nærmeste leder , det er noe de fleste ikke ønsker å oppgi

Anonymkode: f59e7...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker referanser i en ansettelsesprosess, men det spiller ingen rolle om det er sjef, kollega eller noe annet, så lenge det er noen med en relasjon til jobb. Selvfølgelig ønsker i mange tilfeller ikke en kandidat å avsløre ovenfor sin nåværende arbeidsgiver at han/hun kan være på vei over i en annen jobb før kontrakten er signert så man kan si opp. 

Jeg ber også aldri om referanser fra en bestemt person i en bestemt jobb på CVen, da det kan være dårlig kjemi eller trynefaktor. Det er ingen som kommer supert overens med absolutt alle man møter på i løpet av yrkeslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...