Gå til innhold

Få jobb uten referanser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er driten med at alle krever minst en sjef og en kollega som referanse?

Det er snakk om IT bransje og 5 år med arbeidserfaring.

Jeg ønsker å skifte jobb uten at folk får vite det.

Hvem skal oppgis som referanse?

Hvordan kan jeg være attraktive som søker uten referanser?

Hva svarer jeg på intervju? 

Anonymkode: 8b2f5...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle krever? 

Jeg merker at det blir mer og mer vanlig uten referanser, og det er fint. 

Anonymkode: d2d2f...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere og flere som ikke bruker referanse. Selv så bryr jeg med fint lite om det når jeg ansetter folk. Jeg ringer ikke og spør om folk. 

Anonymkode: d1ead...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ser flere og flere som ikke bruker referanse. Selv så bryr jeg med fint lite om det når jeg ansetter folk. Jeg ringer ikke og spør om folk. 

Anonymkode: d1ead...057

Flott! Veldig bra at denne ukulturen tar slutt. Kan jeg spørre hvilken sektor du jobber i? I offentlig sektor (spes statlig) så er referanser avgjørende (les. nåværende leder og minst en kollega). Så spre gjerne det «glade budskap» over til oss. 

Anonymkode: 4c3ad...243

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Flott! Veldig bra at denne ukulturen tar slutt. Kan jeg spørre hvilken sektor du jobber i? I offentlig sektor (spes statlig) så er referanser avgjørende (les. nåværende leder og minst en kollega). Så spre gjerne det «glade budskap» over til oss. 

Anonymkode: 4c3ad...243

Sånn er det hos oss også, hvis noen vil ha jobb her (statlig), så må du oppgi nåværende leder som referanse, hvis ikke får du ikke jobb. Jeg har bestemt meg for at jeg skal inn bakveien neste gang jeg skal få meg jobb.

 Med det mener jeg at jeg skal begynne som ringevikar, og jeg skal bevise at jeg er så flink og dyktig som de trenger at jeg skal være. 

Anonymkode: 77753...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg ikke har referanse, hva gjør jeg da?

Må jeg virkelig si opp, og på nav?

Det virke så uhensiktsmessig.

Anonymkode: 8b2f5...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i privat sektor. Jeg har hørt at tidligere leder i statlig sektor har smørt på når dem gir preferanser fordi dem vil ikke ha personen i sin avdeling. Så da er jo vitsen bort tenker jeg. Så jeg har slutta med det. Og opparbeider meg en oppfatning av personen selv. Uten forstyrrelser rundt. 

Anonymkode: d1ead...057

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er driten med at alle krever minst en sjef og en kollega som referanse?

Det er snakk om IT bransje og 5 år med arbeidserfaring.

Jeg ønsker å skifte jobb uten at folk får vite det.

Hvem skal oppgis som referanse?

Hvordan kan jeg være attraktive som søker uten referanser?

Hva svarer jeg på intervju? 

Anonymkode: 8b2f5...088

Du kan ha «oppgir referanse på forespørsel». Dvs at det er aktuelt å oppgi referanse først når de vurderer deg for stillingen (etter ett eventuelt intervju) 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er i privat sektor. Jeg har hørt at tidligere leder i statlig sektor har smørt på når dem gir preferanser fordi dem vil ikke ha personen i sin avdeling. Så da er jo vitsen bort tenker jeg. Så jeg har slutta med det. Og opparbeider meg en oppfatning av personen selv. Uten forstyrrelser rundt. 

Anonymkode: d1ead...057

Å gi gode referanser for å kvitte seg med folk er dårlig buisniss, da mister du troverdighet rimelig kjapt, så at dette skjer er vel heller noe som hører sjeldenheter til. Hvis man har vært yrkesaktiv i fem år og ikke klarer å hoste opp en eneste referanse, ikke en gang en kollega, så tenker jeg at noe skurrer og varselbjellene bør ringe. En referanse er ikke garanti for noe som helst, men fravær av noen form for referanse er jo ett rødt flagg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (55 minutter siden):

men fravær av noen form for referanse er jo ett rødt flagg.. 

hvordan er dette et rødt flagg?

Betyr det nå at jeg må på nav? For alltid?

Med en master i informatikk og 5 år erfaring? 

Anonymkode: 8b2f5...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

hvordan er dette et rødt flagg?

Betyr det nå at jeg må på nav? For alltid?

Med en master i informatikk og 5 år erfaring? 

Anonymkode: 8b2f5...088

Hvis du har vært yrkesaktiv i fem år, har ingen noe positivt å si om deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

hvordan er dette et rødt flagg?

Betyr det nå at jeg må på nav? For alltid?

Med en master i informatikk og 5 år erfaring? 

Anonymkode: 8b2f5...088

Min erfaring er at det er akseptert at man ikke bruker nåværende sjef som referanse. Man bruker tidligere sjef, kolleger man stoler på, evt kunder man stoler på eller andre som fortelle noe om hvordan man fungerer.

Referanser kan være viktig. Vi var nær ved å ansette en der det viste seg at vedkommende hadde måttet forlate en tidligere jobb pga underslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Raven.Writingdesk said:

Hvis du har vært yrkesaktiv i fem år, har ingen noe positivt å si om deg? 

er vel mer det å ikke si noe på jobben før man har ny jobb.

Hva kan nåværende leder tenke om du har lyst å slutte, og ikke får den nye jobben, kan skape dårlig stemning.

Anonymkode: c83d2...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

er vel mer det å ikke si noe på jobben før man har ny jobb.

Hva kan nåværende leder tenke om du har lyst å slutte, og ikke får den nye jobben, kan skape dårlig stemning.

Anonymkode: c83d2...eb6

Du skaper ikke dårlig stemning av å vurdere jobbbytte, og som sagt, så kan du skrive i søknader at referanse oppgis på forespørsel. Det vil si at først etter et intervju hvor du vurderes å være en aktuell kandidat, trenger du å be kollega eller leder om referanse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raven.Writingdesk skrev (14 timer siden):

Du skaper ikke dårlig stemning av å vurdere jobbbytte, og som sagt, så kan du skrive i søknader at referanse oppgis på forespørsel. Det vil si at først etter et intervju hvor du vurderes å være en aktuell kandidat, trenger du å be kollega eller leder om referanse.  

Problemet er at jeg har vært i den jobben tre måneder og ønsker å stikke videre. Det er bare dritunger. De stiller ikke som referanse og jeg vil ikke vite at jeg søker meg videre. Fordi hvis prøvetiden ikke bestås så er det enda mer problematisk.

Etter at jeg oppga forrige sjef og kollege som referanse for nåværende så ble jeg ringt opp av begge og har blitt bedt om å ikke oppgi de lenger.

Er det virkelig slik at samfunnet laster bort gode it folk på grunn av mangel på referanse? 

Kan oppgi min mamma da? Men er det lurt?

Anonymkode: 8b2f5...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (14 timer siden):

Det vil si at først etter et intervju hvor du vurderes å være en aktuell kandidat, trenger du å be kollega eller leder om referanse.  

Det går ikke i sånn online skjema drit som webcruiter eller jobbnorge. De brukes mye.

Anonymkode: 8b2f5...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Problemet er at jeg har vært i den jobben tre måneder og ønsker å stikke videre. Det er bare dritunger. De stiller ikke som referanse og jeg vil ikke vite at jeg søker meg videre. Fordi hvis prøvetiden ikke bestås så er det enda mer problematisk.

Etter at jeg oppga forrige sjef og kollege som referanse for nåværende så ble jeg ringt opp av begge og har blitt bedt om å ikke oppgi de lenger.

Er det virkelig slik at samfunnet laster bort gode it folk på grunn av mangel på referanse? 

Kan oppgi min mamma da? Men er det lurt?

Anonymkode: 8b2f5...088

Hvorfor ba de deg om å ikke oppgi dem som referanser lenger..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Raven.Writingdesk skrev (4 timer siden):

Hvorfor ba de deg om å ikke oppgi dem som referanser lenger..? 

Ja, dette synes jeg er rart. Føler at de fleste er ganske ydmyke. Selv jeg som synes det er helt jævlig å snakke i telefon ville sagt ja til å være referanse for kollega eller ansatt.

Anonymkode: cdf19...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man skal bruke referanser er en håpløs ting, i hvert fall hvis det skal være noen hos nåværende arbeidsgiver. 

Jeg kommer selv til å lete etter ny jobb etter hvert, men har en toskete sjef og må nok heller gå til en annen leder på arbeidsplassen. Kollegene jeg jobber mest med er også litt ymse, og det ville gjort det vanskelig om jeg skulle vært referanse for noen av dem, på samme måte som at jeg ikke vil bruke noen av dem som referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, dette synes jeg er rart. Føler at de fleste er ganske ydmyke. Selv jeg som synes det er helt jævlig å snakke i telefon ville sagt ja til å være referanse for kollega eller ansatt.

Anonymkode: cdf19...192

Man sier ja til å være referanse om man har gode ting å si. Hvis en ikke vil gingid referanse, bør man ikke være referanse. Spurte du ikke hvorfor de ikke ville være referanse for deg når de ringte deg og trakk seg?

norw skrev (6 timer siden):

At man skal bruke referanser er en håpløs ting, i hvert fall hvis det skal være noen hos nåværende arbeidsgiver. 

Jeg kommer selv til å lete etter ny jobb etter hvert, men har en toskete sjef og må nok heller gå til en annen leder på arbeidsplassen. Kollegene jeg jobber mest med er også litt ymse, og det ville gjort det vanskelig om jeg skulle vært referanse for noen av dem, på samme måte som at jeg ikke vil bruke noen av dem som referanse.

Dette blir nok ikke spesielt godt mottatt men jeg sier det likevel:

Hvis dere ikke har gode referanser, og anser både ledere og kollega i et negativt lys, ville jeg virkelig sett innover på meg selv.

En viktig egenskap på så som si alle arbeidsplasser er å være en god lagspiller.
 

Om en synes sjefen er en tosk og stort sett alle kollega er det noe feil med, ville jeg vært bekymra for samarbeidsevner til den som har ett slikt verdisyn.

Man trenger ikke like verken kollega eller sjefen, men man skal være såpass profesjonell at man evner å samarbeide og legge lokk på sine antipatier. Jeg har fått referanse fra ledere jeg ikke nødvendigvis er 100% fornøyd med. Og aldri har jeg vært 100% enig med verken kollega eller leder. Likevel klarer en å samarbeide og vise frem hvordan man fungerer på jobb.

Referanse er etter min mening en av de beste måtene både å få vist seg frem på, og å sjekke ut en aktuell kandidat. Du kan gjøre et dårlig intervju, men være en fantastisk medarbeider. Da er det de som har jobbet tett på deg, som kan si noe om kvaliteten på arbeidet ditt. Om du er pålitelig, pliktoppfyllende, selvstendig, samarbeidsvillig og nøyaktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv referanser oppgis ved forespørsel, så avklarer du på intervjuet hvem som er ønsket som referanse. Mitt råd er å gjøre så god jobb som mulig i din nåværende jobb, selv om den er kjedelig osv. Hvis du har jobbet mye mot en bedriftskunde, så kan det være en ide å spørre kunden om å være referanse. Har du jobbet i prosjekter, kan du sjekke om en i prosjektgruppen vil være referanse. Det er jo litt etter hva type jobb du søker og hva er den nye arbeidsgiveren ute etter. Eks. hvis man jobber med lønn/regnskap i en bedrift, så kan det vært interresant for ny arbeidsgiver å prate med revisor eller f.eks avdelingsleder for en avdelingen du kjører lønn for. (Revisor kan jo si noe om kvaliteten på arbeidet ditt. Avdelingsleder om samarbeidsevnen din, hvordan du er som kollega, punktlighet osv ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...