Gå til innhold

Setter stor pris på svar, problemer med skolemøte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Står ingen plass at jeg skal sende 16 åringen alene på møtet 

Anonymkode: 51448...564

Å nei sorry....

Beklager så mye....

Var det inntrykket jeg fikk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sorry nå har jeg ikke lest hele tråden - du har sikkert fått rådet fra noen andre: 

Du møter. Får med deg et menneske du har tillit til. Og tar noe beroligende i forkant dersom det er nødvendig. Når det er en alvorlig situasjon vil vel alle forstå om du ikke hele veien klarer å være rolig. 

Lykke til 

Anonymkode: 06a34...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke her er egentkig at hvis læreren har gjort noe så alvorlig ,burde hen vert både sparket og politianmeldt, er nok flere sider av denne saken vi aldri får vite om, dette er kun deres versjon,mens læreren kan ha en helt annen en

Anonymkode: d7efb...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

BUP ønsker ikke det nei fordi de har mer kunnskap enn ansatte i barnehagen (bhg) og PPT. Hos oss var det ting som at barnet kunne strekke hånda ut mot asjetten med brødskive, uten å bruke ord, som ble lagt som grunnlag for mistenkt autisme. Vi ble også bedt om å ta hørselstest, den viste ikke noe unormalt, men da mente bhg at «de sa så mye rart» de spesialistene, og vi ble bedt om å gå til en annen. De mente barnet burde få dren. VI måtte forklare de ansatte at vann i mellomøret til små barn er såpass normalt at de legger ikke inn dren bare for det, det må være flere faktorer som eksempelvis mye og hyppig ørebetennelse (noe vårt barn ikke hadde) PPT observerte barnet i underkant av tre timer og basert på primært gjenfortelling av (inkompetent) bhg personell ba de om henvisning til BUP for utredning. Men det må skje via fastlegen og han satte foten ned! (Takk for det!) Vi var også innom helsesøster som kjente oss godt, og hun observerte barnet mer enn PPT, og konkluderte med at det var ingen grunn til henvisning ut ifra det hun hadde sett.
 

Takket være støtten fra fastlege og helsesøster klarte vi å se at problemet her lå hos bhg som rett og slett søkte etter minst ett barn de kunne sende søknad om økonomiske midler på, og vårt barn var altså det utvalgte «offer».

det er et helt SYKT system ! 

 

Anonymkode: 3023b...2b0

Tull og tøys. Vi har er barn med en sykdom som gjør at barnehagen kunne søkt om en ekstra ansatt for hele barnehagen. Likevel har de ikke gjort dette for de ser ikke behovet. Barnehager er ikke onde 

Anonymkode: 28382...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tull og tøys. Vi har er barn med en sykdom som gjør at barnehagen kunne søkt om en ekstra ansatt for hele barnehagen. Likevel har de ikke gjort dette for de ser ikke behovet. Barnehager er ikke onde 

Anonymkode: 28382...434

Ekstraressurser utløses ikke av sykdom i seg selv, men pga fungering og en helhetsvurdering. Barn som sliter språklig, adferd osv kan utløse ekstraressurser. 
I barnehage er det ppt som order dette. 
bup setter diagnoser og behandler, men de har ingen myndighet til å sette inn ressurser inn i kommunene, men de kan anbefale 
 

Anonymkode: 51448...564

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil komme så dårlig ut av denne saken hvis du ikke tar deg sammen og stiller opp fysisk.

Hvorfor har du ikke mobilisert til å ha noen med deg? Nå MÅ du stilie alene.

Anonymkode: 07b0d...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ekstraressurser utløses ikke av sykdom i seg selv, men pga fungering og en helhetsvurdering. Barn som sliter språklig, adferd osv kan utløse ekstraressurser. 
I barnehage er det ppt som order dette. 
bup setter diagnoser og behandler, men de har ingen myndighet til å sette inn ressurser inn i kommunene, men de kan anbefale 
 

Anonymkode: 51448...564

Jo. I vårt tilfelle er sykdommen tilstrekkelig i seg selv. Ikke alt er psykisk eller utviklingshemming. Det finnes noen sykdommer som rett og slett krever at de ansatte følger mer med. 

Anonymkode: 28382...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, vi valgte at barnet skulle miste skolegang? Forklar..  hvilke muligheter hadde vi tenker du? 
Myndighetene krever at skolen skal ordne opp med elev utifra vedtak fra myndighetene som har undersøkt saken. 
hva skolen velger å gjøre her det vet jeg ikke. Om de vil legge seg flat eller benekte.. jeg tror det siste. Nettopp fordi jeg har erfaring med skolen og hatt barn der i 8 år på rad. 
også fordi jeg har lest dokumentene skolen har sendt inn. 
ingen tegn til inrømmelse.

Dette handler ikke om å møte en vanskelig lærer. Det er langt mer enn det. 
Hva utfallet av møter blir er avgjørende for om det blir politianmeldelse 

Anonymkode: 51448...564

Barns helse og trivsel er ofte viktigere enn dere. Hvorfor flyttet dere ikke og lot hen begynne på en annen skole? 

Anonymkode: a5f5d...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Spekulasjoner… og det kan hende det er noe langt mer alvorlig som jeg ikke har beskrevet her. Du vet ikke, jeg vet 

Anonymkode: 51448...564

Hva da? Voldtekt? 

Anonymkode: a5f5d...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Tull og tøys. Vi har er barn med en sykdom som gjør at barnehagen kunne søkt om en ekstra ansatt for hele barnehagen. Likevel har de ikke gjort dette for de ser ikke behovet. Barnehager er ikke onde 

Anonymkode: 28382...434

Jeg har aldri sagt at barnehager er «onde». Jeg har til og med poengtert at andre trivdes ved gitte barnehage (til tross for middelaldrende personale som tilbragte mesteparten av tiden til å være sykmeldt, stå å røyke foran barnehagen, se tv med ungene i finværet eller ta seg av «viktige oppgaver» som rydding og kutting av frukt, så kunne vikarene være de som dakfisk lekte med ungene..) - Det var ingen tvil om at i vår tilfelle hadde de sondert seg ut vårt barn som potensiell pengegris for å få ekstra ressurser inn i denne dårlig driftete «shoppa». Jeg har til og med hørt foreldre som er lærere si at de må bare gi barna deres diagnoser om det medfører at lærere på deres barn sin skole får mer midler (penger) inn til klassen, fordi de «trenger alt de kan få». Det virker som at en del er blindet for at det er faktisk belastende å utredes for diagnoser (man ikke har) - eller å risikere å bli feildiagnostisert. (Det skjer også!) vårt barn var som sagt 2 år! Det er SYKT TIDLIG å snakke diagnoser da, noe barnehageansatte IKKE har kompetanse til. En ansatt sa at «vårt barn minnet om barnebarnet til naboen og hun var autist»… altså! Hva faen slags ting er det å si under er møte med foreldre?! ingen helsepersonell eller lege med faktisk myndighet til å diagnostiserte, ville sagt noe så hjernedødt!

Det finnes dessverre flust av pedagoger som TROR de kan diagnostisere diverse bokstavlidelser på barn, og de er tusen ganger med påståelig enn en faktisk lege noensinne ville ha vært!
 

Disse er ikke «onde» men jammen er de skadelige og farlige !

Anonymkode: 3023b...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min tanke her er egentkig at hvis læreren har gjort noe så alvorlig ,burde hen vert både sparket og politianmeldt, er nok flere sider av denne saken vi aldri får vite om, dette er kun deres versjon,mens læreren kan ha en helt annen en

Anonymkode: d7efb...505

Vet du hvor vanskelig det er å få sparket noen?åpenbart ikke

Anonymkode: a325b...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri sagt at barnehager er «onde». Jeg har til og med poengtert at andre trivdes ved gitte barnehage (til tross for middelaldrende personale som tilbragte mesteparten av tiden til å være sykmeldt, stå å røyke foran barnehagen, se tv med ungene i finværet eller ta seg av «viktige oppgaver» som rydding og kutting av frukt, så kunne vikarene være de som dakfisk lekte med ungene..) - Det var ingen tvil om at i vår tilfelle hadde de sondert seg ut vårt barn som potensiell pengegris for å få ekstra ressurser inn i denne dårlig driftete «shoppa». Jeg har til og med hørt foreldre som er lærere si at de må bare gi barna deres diagnoser om det medfører at lærere på deres barn sin skole får mer midler (penger) inn til klassen, fordi de «trenger alt de kan få». Det virker som at en del er blindet for at det er faktisk belastende å utredes for diagnoser (man ikke har) - eller å risikere å bli feildiagnostisert. (Det skjer også!) vårt barn var som sagt 2 år! Det er SYKT TIDLIG å snakke diagnoser da, noe barnehageansatte IKKE har kompetanse til. En ansatt sa at «vårt barn minnet om barnebarnet til naboen og hun var autist»… altså! Hva faen slags ting er det å si under er møte med foreldre?! ingen helsepersonell eller lege med faktisk myndighet til å diagnostiserte, ville sagt noe så hjernedødt!

Det finnes dessverre flust av pedagoger som TROR de kan diagnostisere diverse bokstavlidelser på barn, og de er tusen ganger med påståelig enn en faktisk lege noensinne ville ha vært!
 

Disse er ikke «onde» men jammen er de skadelige og farlige !

Anonymkode: 3023b...2b0

Dette er noe sv det rareste jeg har lest og tror ikke på at det stemmer 

Anonymkode: a325b...aaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Barnet skal selvfølgelig være sammen med meg hjemmefra på skype 

Anonymkode: 51448...564

Hvis jeg var barnet ville jeg ikke fått like mye ut av et møte på skype som fysisk. Støtter de som har skrevet at du tar kontakt med skolen på forhånd og får bekreftelse på om det kommer en unnskyldning eller ikke. Gjør det ikke det kan du si at det da ikke er aktuelt med et møte. Å delta på skype signaliserer at det ikke er viktig for deg, og det viser barnet ditt at det ikke er nødvendig å stå i en vanskelig situasjon. Og før du anklager meg for å ikke vite hva angst er så vet jeg godt det, men jeg jobber med meg selv og gjennomfører likevel.

Anonymkode: 0749a...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er noe sv det rareste jeg har lest og tror ikke på at det stemmer 

Anonymkode: a325b...aaf

Ja, for jeg har god grunn til å sitte å finne opp og lyve om slike ting under en anonym AB kode 🙄 

Det er fint at du tror at det ikke stemmer. Da har du heldigvis ikke opplevd lignende. For oss som har opplevd det, kan jeg si at det er nok ikke så uvanlig som du tror. Lærere og pedagoger er «drillet» til å «se» etter «avvik» i barns adferd, det er jo «tidlig innsats». For enkelte er normalitetsbegrepet blant barn blitt veldig snevert, og er barn utenfor «boksen» kan enkelte fort begynne å hinte om diagnose. Jeg er selv helsepersonell, og har mange oppegående bekjente som er både lærere og barnehageansatte. Det er dessverre en uvane hvor hurtig de er på å hevde at de «skjønner» noe «er galt» eller «annerledes» med enkelte av barna  de har ansvar for. Dette er diagnoser du ikke kan bevise via blodprøve eller annen type somatisk testing. Det er adferd som avgjør. Tidligere var det slik at man kunne søke midler inn til en gruppe, for å få styrker ressursen til gruppa. (Være seg en klasse, eller avdeling) - så ble dette endret til at ressursene skulle følge individet. Det har (etter min mening) medført en «bivirkning» som er at skole og bhg ansatte, kan være for kjappe til å tenke i disse banene (diagnose og utredning) når de selv ikke strekker til. Du trenger heller ikke «ta mitt ord» for det, ta heller Marianne Tveitnes, som har forsket på tema, sitt ord: 

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/2499868
 

Om du ikke orker å lese en hel avhandling, kan du lese den tabloide oppsummeringa: 

https://www.uis.no/nb/forskning/pp-tjenesten-lar-ikke-elevene-komme-til-orde
 

https://www.forskning.no/partner-barn-og-ungdom-skole-og-utdanning/pp-tjenesten-lar-ikke-elevene-komme-til-orde/263042

Tveitnes kritiserer først og fremst PPT, og etter min mening er PPT primært koblet inn etter skole/bhg har satt igang hjulene. Da har som regel skolen/bhg allerede «bestemt seg», de trenger bare PPT til å validere deres egne opplevelser. 

Det er også statistikk fra SSB som viser det er store forskjeller i hvor ofte PPT går inn i saker og barna henvises videre (til utredning/BUP) - en teori er at enkelte skoler/bhg/kommuner bruker dette som en bevisst arbeidsprosess, mer enn andre, dermed får disse kommunene en større andel barn med diagnoser, enn andre som ikke «jobber» på samme måte.

- Jeg var kritisk til TS helt frem til hun deler at konflikt med skolen leder til at skolen ønsker utredning av barnet (med tanke på autisme) - det er bare så sykt men dessverre overhodet ikke overraskende. Slik har den norske skole blitt. Og foreldre bør være bevisste på det.
 

Det burde ikke gi økonomisk vinning for de med opplæring/omsorgsansvar, at den de ivaretar har en diagnose, når det er deres utalelser som kan være det som bidrar til selve grunnlaget for diagnosen!  Bukken og havresekken 

Anonymkode: 3023b...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis jeg var barnet ville jeg ikke fått like mye ut av et møte på skype som fysisk. Støtter de som har skrevet at du tar kontakt med skolen på forhånd og får bekreftelse på om det kommer en unnskyldning eller ikke. Gjør det ikke det kan du si at det da ikke er aktuelt med et møte. Å delta på skype signaliserer at det ikke er viktig for deg, og det viser barnet ditt at det ikke er nødvendig å stå i en vanskelig situasjon. Og før du anklager meg for å ikke vite hva angst er så vet jeg godt det, men jeg jobber med meg selv og gjennomfører likevel.

Anonymkode: 0749a...1a0

Men nå er ikke du barnet. 
Møter er på onsdagen, og jeg bestemte meg for å gå. 
Så får jeg fader meg Mail i dag om at møtet blir utsatt og vi får ny innkalling i JUNI?? 
Jeg svarte på mailen og skrev at det er helt uaktuelt å vente helt til juni med møtet. Får da spørsmål om eleven blir med (??) selvfølgelig skal eleven bli med!! Det er jo det møtet handler om, at skolen skal ordne opp med eleven??? 
Så skriver de; ja, men tenkte vi skulle ta opp hvordan vi skal gjøre det med overføring til videregående.. 

Nei, vet du hva. Da ringte jeg vedkommende fremfor å sitte å maile. 
Dette møtet handler om at skolen skal ordne opp med eleven, og det er det klagen gjelder. 
overføring til videregående har ingenting med saken å gjøre. 
Det har vi allerede fikset. 
Å dra dette ut en måned til?? 

spurte om (råd fra tråden her) hva skolen har tenkt å si på møtet. Så svarer vedkommende.. nei, de ønsker jo ikke å snakke så mye om det som er skjedd da, viktig å tenke på veien videre. 
Jeg; er det ikke derfor vi skal ha møte?? Det står forsoningsmøte i innkallingen, og det som var sakt var at den aktuelle læreren skal delta grunnet dette. 
Veien videre? Hen er jo ferdig på denne skolen?? 
ok, ja.. kanskje vi får til et møte i mai da.

Prøvde seg på at ungdommen hadde brukt mob tlf i friminuttet og ikke minst kommet forseint inn i timen.

da svarte jeg; Dette møtet handler ikke om dette 😅 dette handler om det læreren har gjort mot hen, og vedtaktet på klagen vår fra øvre hold. Ikke en gang tenk på å legge dette over på forseintkomming i timen. 
så nå sitter jeg her mindre lur enn jeg var i går 

 

Anonymkode: 51448...564

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 18.21):

Har en problemstilling her. 
jeg skal i et møte med skolen til barnet mitt og jeg fikk tidenes angstanfall i helga, fordi jeg sliter veldig med å få til dette møtet med fysisk oppmøte. 
Blir det dumt å ta det på skype? 
Dette blir et møte der øvre myndigheter blir med, da en lærer på skolen har gjort grove ting mot barnet mitt. 
Jeg er rett og slett redd jeg mister kontrollen og blir så sint at det klikker helt. 
hjemme på skype kan jeg roe meg mer ned, og ikke være i samme rom som denne læreren 

Anonymkode: 51448...564

Damn! Hvis han har gjort noe mot barne ditt så stiller du naturligvis opp!..og ikke gjemme deg bak en pc skjerm.

Anonymkode: 1de82...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men nå er ikke du barnet. 
Møter er på onsdagen, og jeg bestemte meg for å gå. 
Så får jeg fader meg Mail i dag om at møtet blir utsatt og vi får ny innkalling i JUNI?? 
Jeg svarte på mailen og skrev at det er helt uaktuelt å vente helt til juni med møtet. Får da spørsmål om eleven blir med (??) selvfølgelig skal eleven bli med!! Det er jo det møtet handler om, at skolen skal ordne opp med eleven??? 
Så skriver de; ja, men tenkte vi skulle ta opp hvordan vi skal gjøre det med overføring til videregående.. 

Nei, vet du hva. Da ringte jeg vedkommende fremfor å sitte å maile. 
Dette møtet handler om at skolen skal ordne opp med eleven, og det er det klagen gjelder. 
overføring til videregående har ingenting med saken å gjøre. 
Det har vi allerede fikset. 
Å dra dette ut en måned til?? 

spurte om (råd fra tråden her) hva skolen har tenkt å si på møtet. Så svarer vedkommende.. nei, de ønsker jo ikke å snakke så mye om det som er skjedd da, viktig å tenke på veien videre. 
Jeg; er det ikke derfor vi skal ha møte?? Det står forsoningsmøte i innkallingen, og det som var sakt var at den aktuelle læreren skal delta grunnet dette. 
Veien videre? Hen er jo ferdig på denne skolen?? 
ok, ja.. kanskje vi får til et møte i mai da.

Prøvde seg på at ungdommen hadde brukt mob tlf i friminuttet og ikke minst kommet forseint inn i timen.

da svarte jeg; Dette møtet handler ikke om dette 😅 dette handler om det læreren har gjort mot hen, og vedtaktet på klagen vår fra øvre hold. Ikke en gang tenk på å legge dette over på forseintkomming i timen. 
så nå sitter jeg her mindre lur enn jeg var i går 

 

Anonymkode: 51448...564

Åpenbart at dere er hovedproblemet her. At de har blitt ilagt er forsoningsmøte er jo bare for syns skyld for at disse «myndighetene» skal bli kvitt dere.  Hvis ikke hadde de blandet seg inn på er dypere nivå. Dere trenger ikke møtet. Skolen og myndighetene tror ikke egentlig på dere. Gå videre

Anonymkode: 28382...434

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Åpenbart at dere er hovedproblemet her. At de har blitt ilagt er forsoningsmøte er jo bare for syns skyld for at disse «myndighetene» skal bli kvitt dere.  Hvis ikke hadde de blandet seg inn på er dypere nivå. Dere trenger ikke møtet. Skolen og myndighetene tror ikke egentlig på dere. Gå videre

Anonymkode: 28382...434

Personen jeg snakket med er ikke myndigheten. 
myndigheten skal bli med på møtet. Personen jeg snakket med vil jo selvfølgelig prøve dysse dette ned mest mulig. 

Anonymkode: 51448...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg stusser litt over er hvordan man har klart å forfatte en henvisning med mistanke om autisme, som BUP tydeligvis har tatt inn med bakgrunn i prioriteringsveileder. Det er jo ikke tilstrekkelig mistankegrunnlag at skolen beskriver symptomer, her må da foreldre være med i henvisningsprosessen Man gjennomgår Anamnese med utviklingshistorie, med vekt på autismespesifikke symptomer. Var dere ikke med på denne prosessen? Man her jo ikke rett til helsehjelp dersom mistanken om autisme ikke er dokumentert tilstede 

Anonymkode: 1b2dc...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt bak mål. Hva var begrunnelsen for å utsette møte? Nei, krev det møtet asap.

Anonymkode: 7fb70...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...