Gå til innhold

Setter stor pris på svar, problemer med skolemøte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer det noe godt ut av dette møtet? Du sier jo selv at de uansett bare lyver og feier alt under teppet, så hva er vitsen med møtet da? La heller tenåringen få noen samtaler med en psykolog så kan hen få ut følelsene der. Dere kommer aldri til å vinne mot kommunen/skolen.
Ikke utsett tenåringen for enda et nederlag og en kjip opplevelse. Takk nei til møtet, eller send advokaten i deres sted. 

Anonymkode: fe291...513

Tenåringen måtte til psykolog etter hendelsen, men myndighetene mener skolen skal ordne opp med elev. 
men de stiller nok for å ordne opp for seg selv, og vri seg unna, det er de god på. 
vi har dokumentasjon fra høyere hold på at skolen har sviktet, da saken ble undersøkt. Skolen hadde mulighet til å uttale seg og konklusjonen kom etter skolen fikk uttale seg, så den kan de ikke lyge seg unna. 
hva tenker du advokat skal gjøre? 
min ungdom gleder seg faktisk til møte der hen vil fortelle den det gjelder om hvor grusom hen er. 
hen har stort behov for det. 
Uansett hvordan de prøver å benekte vet vi hva som er skjedd. 

Anonymkode: 51448...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp! Og det er det jeg skjønner kommer til å skje, og da vet jeg at da koker det over. 
men det er myndighetene som har kalt inn til møte, og hvis de godtar at slik behandling av barn er akseptabelt så legger de lista deretter. Da er ikke barns rettssikkerhet ivaretatt i vår kommune 

Hvilken myndighet er det som kan tvinge dere til et møte du ikke vil på? 

Anonymkode: 9e7e1...801

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det svarer jeg ikke på. Da jeg vil anonymisere mest mulig. 
les hva som er skrevet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tenåringen måtte til psykolog etter hendelsen, men myndighetene mener skolen skal ordne opp med elev. 
men de stiller nok for å ordne opp for seg selv, og vri seg unna, det er de god på. 
vi har dokumentasjon fra høyere hold på at skolen har sviktet, da saken ble undersøkt. Skolen hadde mulighet til å uttale seg og konklusjonen kom etter skolen fikk uttale seg, så den kan de ikke lyge seg unna. 
min ungdom gleder seg faktisk til møte der hen vil fortelle den det gjelder om hvor grusom hen er. 

Jeg synes dessverre ikke dette høres bra ut i det hele tatt TS: tenåringen din gleder seg til å fortelle hvor grusom læreren er, og dere som foreldre mener dere ikke klarer/makter å støtte tenåringen via å delta fysisk på møtet? 

Anonymkode: 3023b...2b0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan jo være både fylkesmannen, barnevern, politi m.m. TS sier det er DE som har koblet denne «myndigheten» inn i bildet og nå ønsker myndigheten ett forsoningsmøte som ungdommen vil ha for å få sagt sitt, men som mor og far ikke ønsker å delta på… 

Her tenker jeg at de får enten veilede tenåringen til å leve videre uten dette møtet eller de må støtte tenåringen og delta på møtet. Å sende en 16 åring dit alene blir bare helt feil. Alternativt om de har andre familiemedlemmer/ nære bekjente som kan stille som tenåringens støttespillere om de ikke klarer å gjøre dette selv..

Jeg synes uansett det er merkelig å «dra i gang» en så stor sak via å koble inn noen over skolens myndighet for selv å ikke ønske å delta når noe faktisk skjer..? 🤷🏼‍♀️ hva signaliserer man da til tenåringen…??

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva en advokat kan gjøre? Synes du svarer ganske tydelig på det du selv skriver om her.

Anonymkode: 99d3f...23c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barnet mitt har knapt vært på skolen etter hendelsen. Skal nå bytte skole etter ferien. Så dette er siste møte vi skal ha med skolen, og dette er et møte læreren skal be mitt barn om unnskyldning. Men etter masse løgner og benektelse vil nok ikke det skje, og det kommer jeg ikke til å tåle 

Barnet ditt har knapt vært på skolen på ett år? Grunnet hendelse med lærer? Altså.. jeg skjønner ikke foreldre som tillater at barna mister så mye skolegang.. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Her synes jeg du sier imot deg selv. Du sier at hensikten med møtet er at lærer skal be om unnskyldning men samtidig sier du at « de stiller nok opp for å ordne opp for seg selv og vri seg unna».

For meg fremstår det som meningsløst at dere skal ha dette møtet når du uansett ikke har tillit til at skolen vil gjøre dette møtet handler om. Hvis dere har « dokumentasjon fra høyere hold» på at skolen har gjort feil, holder det ikke, om dere har så mye mistillit til skolen at dere tror møtet bare vil skade dere mer enn det gagner?  

Dere kan be om at møtet deles i to; eller dere har et formøte, be om en tydelig avklaring som bekreftes av skolen, om hva møtes innhold skal bestå av, også kan dere komme med en forespørsel om hva dere ber om at møtet ikke skal handle om. Eksempelvis forklaringer eller unnskyldinger som bagatelliserer hendelsen. Dere kan ramme inn og nærmest be om at lærer leser fra et «manus» til barnet, eller at lærer er stille og kun lytter. 

Jeg skjønner at du/dere har tydelig mistillit og er preget, samtidig oppfatter jeg det som uklart hva dere tenker ungdommen skal få ut av møtet. Hvis det kun er å si sin mening, kan dette gjøres til rektor, ikke læreren det gjelder, hvis det er så vanskelig for dere foreldre å sitte i samme rom som lærer. Hendelsen er tydeligvis ikke vurdert som strafferettslig, så den er ikke ett lovbrudd, men alvorlig nok til at skolen nå tar det på alvor (etter gransking fra annen instans) 

Å la barnet miste ett års skolegang grunnet en hendelse med en lærer synes jeg er forferdelig trist, mest av alt for barnet sin del. Som foreldre råder jeg deg til å ikke la barnet gjøre omgivelsene til en unnskydning for å selv mislykkes i livet. Det er brutalt sagt, men det er mye sannhet i det jeg sier: barnet ditt risikerer å møte vanskelige lærere, elever, en dag kollega eller sjefer. Gjennom hele livet.

At barnet mistet så mye skolegang skyldes valg dere foreldre tok, ikke den enkelte læreren eller skolen. Dere hadde andre muligheter og valg, enn å la det skje. Akkurat som at dere har muligheter og valg nå også. 

At du vil møte via teams gjør meg bekymret; du vil delta men ikke fysisk. Da tenker jeg at du er utrygg ikke bare på skolen men også deg selv. Da er det noe alvorlig som skurrer i mitt hode. Som foreldre bør du være den tydelige og trygge her, som leder barnet ditt i prosessen. De beste løsningene er enten å konfrontere for å gå videre eller bare gå videre. Uansett så er løsningen å ikke bli ved å dvele ved dette eller la det spise mer av ungdommen sin skoletid enn nødvendig..  Men; den tydelige ledelsen du bør ta i denne saken som foreldre;  det klarer du ikke..? 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan jo være både fylkesmannen, barnevern, politi m.m. TS sier det er DE som har koblet denne «myndigheten» inn i bildet og nå ønsker myndigheten ett forsoningsmøte som ungdommen vil ha for å få sagt sitt, men som mor og far ikke ønsker å delta på… 

Her tenker jeg at de får enten veilede tenåringen til å leve videre uten dette møtet eller de må støtte tenåringen og delta på møtet. Å sende en 16 åring dit alene blir bare helt feil. Alternativt om de har andre familiemedlemmer/ nære bekjente som kan stille som tenåringens støttespillere om de ikke klarer å gjøre dette selv..

Jeg synes uansett det er merkelig å «dra i gang» en så stor sak via å koble inn noen over skolens myndighet for selv å ikke ønske å delta når noe faktisk skjer..? 🤷🏼‍♀️ hva signaliserer man da til tenåringen…??

Dette er tolkning basert på å ikke ville lese det som er skrevet. 16 åringen skal ikke på møtet uten oss. 
skype? Da med ungdommen hjemme som også er på skype. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Barnet ditt har knapt vært på skolen på ett år? Grunnet hendelse med lærer? Altså.. jeg skjønner ikke foreldre som tillater at barna mister så mye skolegang.. 

Hva du skjønner eller ei er ikke mitt problem. 
barnet ble syk av hendelsen, ikke klart å gå på skole. 
skolen nektet møte og komme i dialog. Ungdommen måtte til psykolog. 
hvordan hadde du fått en syk 16 åring på skolen? Kom med forslag, nå er jeg spent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er tolkning basert på å ikke ville lese det som er skrevet. 16 åringen skal ikke på møtet uten oss. 
skype? Da med ungdommen hjemme som også er på skype. 

Hva slags læring blir dette for ungdommen? 

At det er greit å skulke unna ubehageligheter og at det gjør mor og far også? Hva slags oppdragelse er dette? Du skal være et forbilde her. 

Anonymkode: a9980...473

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hvordan hadde du fått en syk 16 åring på skolen? Kom med forslag, nå er jeg spent. 

Bytte skole? Høres usunt ut å holde raseriet kokende hjemme et helt år, så mye at man ikke kan beherske seg i møte med det jeg antar er statsforvalter i et møte hvor elevens motiv synes å være en slags hevn. God lærdom til ungene er å la ting gå, livet er urettferdig, gjør det beste ut av det. Regner med skolen har foreslått familieveileder, sikkert ikke dumt å takke ja til et nøytralt blikk utenfra... 

Anonymkode: 94977...4bf

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her synes jeg du sier imot deg selv. Du sier at hensikten med møtet er at lærer skal be om unnskyldning men samtidig sier du at « de stiller nok opp for å ordne opp for seg selv og vri seg unna».

For meg fremstår det som meningsløst at dere skal ha dette møtet når du uansett ikke har tillit til at skolen vil gjøre dette møtet handler om. Hvis dere har « dokumentasjon fra høyere hold» på at skolen har gjort feil, holder det ikke, om dere har så mye mistillit til skolen at dere tror møtet bare vil skade dere mer enn det gagner?  

Dere kan be om at møtet deles i to; eller dere har et formøte, be om en tydelig avklaring som bekreftes av skolen, om hva møtes innhold skal bestå av, også kan dere komme med en forespørsel om hva dere ber om at møtet ikke skal handle om. Eksempelvis forklaringer eller unnskyldinger som bagatelliserer hendelsen. Dere kan ramme inn og nærmest be om at lærer leser fra et «manus» til barnet, eller at lærer er stille og kun lytter. 

Jeg skjønner at du/dere har tydelig mistillit og er preget, samtidig oppfatter jeg det som uklart hva dere tenker ungdommen skal få ut av møtet. Hvis det kun er å si sin mening, kan dette gjøres til rektor, ikke læreren det gjelder, hvis det er så vanskelig for dere foreldre å sitte i samme rom som lærer. Hendelsen er tydeligvis ikke vurdert som strafferettslig, så den er ikke ett lovbrudd, men alvorlig nok til at skolen nå tar det på alvor (etter gransking fra annen instans) 

Å la barnet miste ett års skolegang grunnet en hendelse med en lærer synes jeg er forferdelig trist, mest av alt for barnet sin del. Som foreldre råder jeg deg til å ikke la barnet gjøre omgivelsene til en unnskydning for å selv mislykkes i livet. Det er brutalt sagt, men det er mye sannhet i det jeg sier: barnet ditt risikerer å møte vanskelige lærere, elever, en dag kollega eller sjefer. Gjennom hele livet.

At barnet mistet så mye skolegang skyldes valg dere foreldre tok, ikke den enkelte læreren eller skolen. Dere hadde andre muligheter og valg, enn å la det skje. Akkurat som at dere har muligheter og valg nå også. 

At du vil møte via teams gjør meg bekymret; du vil delta men ikke fysisk. Da tenker jeg at du er utrygg ikke bare på skolen men også deg selv. Da er det noe alvorlig som skurrer i mitt hode. Som foreldre bør du være den tydelige og trygge her, som leder barnet ditt i prosessen. De beste løsningene er enten å konfrontere for å gå videre eller bare gå videre. Uansett så er løsningen å ikke bli ved å dvele ved dette eller la det spise mer av ungdommen sin skoletid enn nødvendig..  Men; den tydelige ledelsen du bør ta i denne saken som foreldre;  det klarer du ikke..? 

Ok, vi valgte at barnet skulle miste skolegang? Forklar..  hvilke muligheter hadde vi tenker du? 
Myndighetene krever at skolen skal ordne opp med elev utifra vedtak fra myndighetene som har undersøkt saken. 
hva skolen velger å gjøre her det vet jeg ikke. Om de vil legge seg flat eller benekte.. jeg tror det siste. Nettopp fordi jeg har erfaring med skolen og hatt barn der i 8 år på rad. 
også fordi jeg har lest dokumentene skolen har sendt inn. 
ingen tegn til inrømmelse.

Dette handler ikke om å møte en vanskelig lærer. Det er langt mer enn det. 
Hva utfallet av møter blir er avgjørende for om det blir politianmeldelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva slags sykdom mener du tenåringen fikk som gjorde ungdommen ute av stand til å gå på skole i ett år..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så tenåringen ønsker faktisk dette møtet, og gleder seg, men allikevel vil du helst slippe å møte opp på dette møtet?

Du har en jobb som forelder, og det er å støtte og ivareta barnet ditt, og når hn selv ønsker å dette, så må du faktisk bare stå i det.

Myndighetene kan ikke tvinge hn til dette møtet, så sånn sett så kan dere bare droppe det, men som du sier, så vil hn dette selv. 

Jeg syns du virker litt aggressiv og defensiv her i tråden, hvorfor det? Jeg forstår at du ikke vil utlevere for mye, men samtidig er det ikke lett å svare på hva dere bør gjøre når man ikke helt vet hva man svarer på. 

Min mening er at dere enten dropper møtet, eller støtter hn i det hn faktisk vil selv. 

Anonymkode: cd4a2...121

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ok, vi valgte at barnet skulle miste skolegang? Forklar..  hvilke muligheter hadde vi tenker du? 

Først og fremst: bytte skole før barnet har mistet ett helt år med skolegang. Innen den tid: forsøkt å bytte klasser. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

hva skolen velger å gjøre her det vet jeg ikke. Om de vil legge seg flat eller benekte.. jeg tror det siste. Nettopp fordi jeg har erfaring med skolen og hatt barn der i 8 år på rad. 

Da får du ta opp at du vil ha en nærmere presisering av hva skolen vil si i møtet. Du sier innledningsvis at agendaen for møtet er en slags avslutning og at barnet ditt gleder seg til å «si til læreren» hvordan eleven har opplevd læreren. Samtidig sier du at du har ingen anelse om hva skolen vil si i møtet. For meg virker det som at dette er hva du bør avklare før møtet tar sted, og kanskje bør du også ha en slags forventningsavklaring med barnet ditt. Kanskje skulle dere hatt et møte uten barnet til stedet først for at det som presenteres for ungdommen er noe dere foreldre, skolen og «myndigheten» har blitt enige om? Hvis møtet resulterer i at ungdommen observerer foreldre havne i konflikt med skolen og denne myndigheten, så er det virkelig ikke bra.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har innledet tråden med at det utelukkende handler om en vanskelig lærer, en hendelse du var selv vitne til, som skolen ikke tok alvorlig nok, slik at dere tok kontakt med «myndigheten» (statsforvalter?) - så hvis det er «langt mer enn det» er det utydelig for den som sitter å leser hva du skriver, da du ikke har oppgitt mer enn det.

Hva er ønsket ditt med et slikt møte? Vil du overhodet ha det? Eller møter du kun fordi du blir bedt om det av «myndigheten»..? 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det henger heller liksom ikke helt på greip med den infoen du har kommet med så langt i tråden, men du sier altså her at du mener noe kriminelt har skjedd med barnet ditt, som dere enda ikke har anmeldt, eller at det skolen gjør nå er en pågående kriminell handling dere vurderer å anmelde etter møtet..? 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jane78 skrev (1 time siden):

Det kommer aldri til å skje. Ingen instans vil innrømme ansvar. De vil ha saken skyvet under teppet, de vil lure dere til å la det ligge. 

Dette. Og så melder de dere til bv. 

Anonymkode: 904ef...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Myndighetene krever at skolen skal ordne opp med elev utifra vedtak fra myndighetene som har undersøkt saken. 

Å kreve at skolen ordner opp med elev er vel det samme som å si «dette gir vi litt faen i fordi det er trivielt, dere får fikse det selv». Hvis ikke hadde en vel grepet inn 

Anonymkode: 28382...434

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette. Og så melder de dere til bv. 

Anonymkode: 904ef...8e7

Det kan hende det er lurt. Alt ettersom hva som egentlig har skjedd.. men det kan jo nærmest virke som om ts har næret under barnets følelser og latt det få vokse. Å tillate et barn å ikke gå på skolen ett helt år? Hvorfor ikke ta tak p bytte skole i stedet for å vente på at læreren skal slutte. 

dette høres sikkert slemt ut. Men saken er at mange ungdommer er snøflak som ikke tåler noe. Og slikt er viktig at ikke blåses opp. Tenåringer er også veldig gode på drama… kanskje føler barnet seg mobbet av læreren uten at det var slik det var ment.. eller kanskje lærer har vært fysisk en gang fordi barnet ikke oppførte seg? Uansett er det hendelser som man bør komme over. Jeg har sett barn mobbe lærere til døde.(faktisk). Så sannsynligheten er større for at dette er noe som er blåst ut av proposjoner. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å kreve at skolen ordner opp med elev er vel det samme som å si «dette gir vi litt faen i fordi det er trivielt, dere får fikse det selv». Hvis ikke hadde en vel grepet inn 

Jeg tenker også at hvis «myndigheten» mener ett møte for å få avslutning er løsningen så er dette hva de pålegger skolen, men TS er kanskje ikke fornøyd? Skole, rektor og lærer skal helst stå i gapestokk og slepes gjennom byen til spott og spe?

Hva er egentlig ønsket til foreldrene i denne saken? Det virker lite sannsynlig at «forsoning» er hva de egentlig ønsker..?? 

Hvis foreldre vet at de har NULL tillit til skolen og ikke klarer samarbeide med skolen; så bytt skole! Det er eneste alternativ, for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...