Gå til innhold

Noen som gidder å leke med barna sine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nok ikke vært særlig flink til å leke med barna mine. Og da mener jeg typisk lek med leker (dukker, Lego, biler etc.) og rollespill. Behovet for min deltagelse var heller ikke stort, har to tette barn som lekte med hverandre da de var yngre. 

Men jeg har vært mer aktiv på andre fronter, mye skikjøring, fisking, turer i skog og fjell, brettspill og klatring. 

Anonymkode: 593b7...266

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker å leke rollelek ute med barna som politi og røver, sisten, sandkasse lek, butikk og restaurant lek. 

Ake på vinteren med barna er noe av det gøyeste jeg vet, brytekamp på trampolina har og vært populært. 

Så bader jeg mye på sommeren med dem. 

Jeg kan fint legge til rette for å male og tegne, men det er ikke min favoritt. Vi lager ofte mat sammen. Det er gøy 💕🪷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatet lek på barnas premisser. Om vi var sammen om noe og laget lek ut av det var det noe helt annet. Mange barn trives godt med å delta i voksenarbeid, men på en avslappet og leken måte.

Barn har aldri vært verdens midtpunkt, det er ikke naturlig å slippe voksenoppgaver for å sette seg ned og leke. Barn liker å delta i det vi voksne gjør, det får dem til å føle seg inkluderte. Man kan alderstilpasse diverse oppgaver og gjøre dem morsomme, det gavner både barn og voksen.

Anonymkode: 1df38...d44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lekt litt innimellom, men har ca. 5 min tålmodighet før jeg synes det er innmari kjedelig. Liker derimot godt å bygge Lego, pusle, spille spill, ake og hoppe på trampoline sammen.

Anonymkode: ec946...251

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så ingenting som gjøres i fam, er på barnas prinsipper? Dette høres ut som en «barn skal ikke ses, og ikke høres» familie. Alt fordi voksne liker det. Det finnes en balansegang mellom å bare please kidsa, til dette, hvis det er slik jeg tolker det. Rimelig egosentriske foreldre? 

Anonymkode: 7364f...c68

👏

Anonymkode: e0552...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har alltid hatet lek på barnas premisser. Om vi var sammen om noe og laget lek ut av det var det noe helt annet. Mange barn trives godt med å delta i voksenarbeid, men på en avslappet og leken måte.

Barn har aldri vært verdens midtpunkt, det er ikke naturlig å slippe voksenoppgaver for å sette seg ned og leke. Barn liker å delta i det vi voksne gjør, det får dem til å føle seg inkluderte. Man kan alderstilpasse diverse oppgaver og gjøre dem morsomme, det gavner både barn og voksen.

Anonymkode: 1df38...d44

Enig! Dette er jo det naturlige for barn. Det er slik barn har vokst opp i tusenvis av år. Barna blir med ( på sin måte) på de voksnes arbeid og aktiviteter. At voksne leker med dem er nymotens. 

Anonymkode: 06a2b...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/8/2024 at 10:53 PM, AnonymBruker said:

Så ingenting som gjøres i fam, er på barnas prinsipper? Dette høres ut som en «barn skal ikke ses, og ikke høres» familie. Alt fordi voksne liker det. Det finnes en balansegang mellom å bare please kidsa, til dette, hvis det er slik jeg tolker det. Rimelig egosentriske foreldre? 

Anonymkode: 7364f...c68

Hahaha, nei, jeg vokste faktisk delvis opp i en sånn «barn skal ikke ses, og ikke høres»-familie. Fikk atal stefar da jeg var 10.
Barna leker masse på sine egne premisser, men vi voksne leker ikke på barnas premisser.

Vi er en trebarnsfamilie. Hvis barna skulle fått lov å legge premissene for familielivet, ville vi blitt utslitt, huset ville aldri blitt ryddig, og felles måltider med felles kost ville vært umulig.

Vi har kule, viljesterke barn med mye, og svært forskjellige personligheter og interesser, ogde har alle et stort behov for å sette premissene for egne liv. Og det har vi voksne og. Slik sett er vi veldig like alle fem, og har en felles respekt og familiekultur rundt dette. Det betyr at vi har stor respekt for barn som trenger å sette sine egne premisser, men at det må også de voksne få lov til. Når vi gjør ting sammen med ungene så er det fordi vi alle har lyst til det. Ikke fordi vi føler at vi må.

Barna får derfor en hel del friheter som andre unger ikke har. Friheter som skjer på barnas egne premisser uten at voksne må involvere seg utover det å holde barna trygge. Slik som å bruke alle pengene sine på pretensiøse hobbyprosjekter, eller ha sin egen (svært foreldrekontrollerte) youtube-kanal.
Vi kjører liberalisme, satt i system. Barna har alltid trygge voksne tilgjengelig, men får mye frihet til å utvikle egen selvfølelse, egne ferdigheter, egen selvstendighet og ikke minst, egne talenter.

Jeg tror du leser en hel del mellom linjene som slett ikke er der😉
 

Endret av Nosy Nelly
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...