Gå til innhold

Noen som gidder å leke med barna sine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rollespill får han gjøre selv, men er mer enn gjerne med å sprute med vann, spille spill, pusle, tegne, lese sammen, utforske skogen og sånn. 
 

men å late som jeg er brannmann og at det brenner i bokhylla, det blir jeg faktisk ordentlig SUR av. Hvor kommer det fra tro? 

Anonymkode: a4f43...35c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leker gjerne med barna mine. Men da bygge lego, spille spill, tegne osv. Rollelek har jeg helt mistet evnen til som voksen! Får det bare ikke til😅Da får de leke med venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lost little girl skrev (3 minutter siden):

Jeg leker gjerne med barna mine. Men da bygge lego, spille spill, tegne osv. Rollelek har jeg helt mistet evnen til som voksen! Får det bare ikke til😅Da får de leke med venner. 

Virker som et er gjennomgående at rollespill er døden for voksne. 
 

Det gjør meg nysgjerrig - hvorfor har vi tapt denne formen for lek? Den er jo ekstremt viktig for barna! Altså, EKSTREMT viktig! Hvorfor avskyr man den som voksen? 

Anonymkode: a4f43...35c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Virker som et er gjennomgående at rollespill er døden for voksne. 
 

Det gjør meg nysgjerrig - hvorfor har vi tapt denne formen for lek? Den er jo ekstremt viktig for barna! Altså, EKSTREMT viktig! Hvorfor avskyr man den som voksen? 

Anonymkode: a4f43...35c

Ja, si det… Lurer på det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å få barn om det ikke er å leke og ha det gøy med de

Anonymkode: 609e2...792

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er poenget med å få barn om det ikke er å leke og ha det gøy med de

Anonymkode: 609e2...792

Jeg har det masse gøy sammen med sønnen min selv om jeg ikke leker brannmann med han, herregud. 

Anonymkode: a4f43...35c

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Virker som et er gjennomgående at rollespill er døden for voksne. 
 

Det gjør meg nysgjerrig - hvorfor har vi tapt denne formen for lek? Den er jo ekstremt viktig for barna! Altså, EKSTREMT viktig! Hvorfor avskyr man den som voksen? 

Anonymkode: a4f43...35c

Har aldri hatt den evnen. Er like døll nå som da jeg var liten. Skuespiller ligger ikke til mine beste egenskaper. Men jeg kan mye annet da.

Anonymkode: 3329a...08c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leker hver dag. Ikke alltid jeg er like gira på leken. Men begynner å bli litt mer gøy å leke med barnet siden det er straks 3år.

Anonymkode: a047e...a25

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At foreldre leker med barna sine er et relativt nytt fenomen. Jeg var barn på sekstitallet og kan så vidt huske noen sjeldne stunder med brettspill. Hvis jeg sutret om at jeg kjedet meg var mors standardsvar: gå og rydd på rommet ditt, da. 

Jeg hadde selv et enebarn jeg hadde hjemme de første tre årene og jeg ble veldig lei av leking. Lego og spill var ok, men jeg husker ennå han som nesten voksen spurte om jeg ville være med å spille og jeg kjente på den samme følelsen om at det sank i meg og jeg smilte og sa ja mens hele kroppen skrek NEI.

Anonymkode: 919e6...d89

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har aldri hatt den evnen. Er like døll nå som da jeg var liten. Skuespiller ligger ikke til mine beste egenskaper. Men jeg kan mye annet da.

Anonymkode: 3329a...08c

Rollespillek handler ikke om skuespilling, men om den mentale kompetansen å sette seg inn i andre situasjoner :) den handler om kreativitet, fantasi, emosjonell tilknytning osv. det er en ekstremt viktig form for lek for barn, og en stor del av normal utvikling. Alle barn driver med rollespillek, spesielt fra 2-3-årsalder. 

Anonymkode: a4f43...35c

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å finne noe interessant i det meste. Savner barna mine om jeg ikke ser dem hver dag. Ja, noen leker er kjedelige, men absolutt ikke alt! Tegne, male, leke i sanda, bade, se på ting ute, lese osv. I tillegg snakker vi om ulike ting mens vi leker. De har nå godt utviklet fantasi og leker mye selv. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pint meg gjennom en del lek, og glad den tid er over. Alt var ikke like kjedelig, men noe var døden.

Morsomt var å fiske, fiske  krabbe, presse blomster og lage hebarium og bake, som var syssel når de var større. 

 

 

Anonymkode: c7df3...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan gjerne bygge med lego, togbane, være ute på lekeplasser og klatre og styre, tegne, sykle, gå turer og finne på aktiviteter - men rollelek, barbie og diverse figurer der jeg må inn i en annen rolle klarer jeg ikke. Men jeg vet at barna får godt påfyll av det både i barnehagen og av hverandre/venner, så jeg synes ikke de lider noe nød.

Har to barn på 3 og 5

Anonymkode: dff56...d15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Rollespill får han gjøre selv, men er mer enn gjerne med å sprute med vann, spille spill, pusle, tegne, lese sammen, utforske skogen og sånn. 
 

men å late som jeg er brannmann og at det brenner i bokhylla, det blir jeg faktisk ordentlig SUR av. Hvor kommer det fra tro? 

Anonymkode: a4f43...35c

Det er nok fordi det er ikke interessant for oss voksne. Ta feks. en aktivitet/ sport man synes er gørrkjedelig feks. Å se på fotball/ langrenn (i mitt tillfelle) og så må man se på det en time hver dag. Man blir sliten hvis man skulle latet som man var like engasjert hver gang. Selv om man sitter ved siden noen man bryr seg om. 

Anonymkode: c55b3...f17

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på de som sier at rollelek som med Barbie osv rett og slett er kjedelig. Min yngste datter er mye på sykehus, og da vi var på tredje innleggelsen på knappe to måneder lekte jeg endel med henne med Barbie og dukker osv. Noe hun selvsagt vil fortsette med uansett hvor vi er. Hender jeg sier ja og føler meg regelrett oversett av min lille datter som bestemmer hva jeg skal si, hvor jeg skal stå osv😂 Evnen til den type lek har jeg ikke lenger. Men å perle, male, tegne osv er jeg med på. Utelek som trampoline, bading, fotball er jeg også med på. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker de har godt av å lære seg å leke selv. Kjenner noen unger som omtrent ikke er i stand til å leke med mindre de har med seg en voksen. Usjarmerende. 

Jeg kan tegne og fargelegge, bygge litt og spille noen runder spill, kanskje lage mat sammen. Men rollelek og lek med bamser, figurer osv. får de gjøre sammen med jevnaldrende og søsken.

Anonymkode: 8881e...7c8

Mange barn sliter med å leke uten hjelp fra voksen. Barn på spekteret for eksempel kan slite med rollelek eller andre former for lek. 
 

Vet ikke helt om jeg forstod hva ordet «usjarmerende» skal beskrive hos et barn 

Anonymkode: b689d...a97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen min kryper rundt på gulvet og leker med biler og duplo med barna. Han kjører radiostyrt bil og er med på sykkelbanen.

Jeg orker ikke det. Jeg rydder, lager mat, sørger for at alle har rene klær osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge lekt med barna våre. Det er viktig for barn og da er det viktig for oss også. Da de var yngre og leken bestod i rollelek eller å kravle på gulvet med togbane og Duplo synes jeg det var mindre interessant, det innrømmer jeg gjerne, men jeg gjorde det da innimellom fordi jeg synes det er viktig å være involvert i det de liker og det de driver med og fordi jeg vet det gledet dem. Nå som de er store og ikke leker lenger, men heller gjør andre ting storkoser jeg meg med å spille brettspill (så fantastisk å være ferdig med Ludo og Memory og over på voksenspill som jeg elsker) eller pusle digre puslespill, tegne, male, lage smykker eller drive med andre hobbyting. Baking er også en aktivitet vi synes er hyggelig å gjøre sammen, selv om det ikke er lek. Aktiviteter med eldre barn er definitivt mer min greie. :) 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg gidder ikke! Kjedeligste jeg vet om.
 

Barna er 5 og 8, og jeg piner meg til å spille Ludo eller sveive stort tau ute, men jeg vil helst de skal leke selv. Bruker en del penger på ting de kan leke med selv (vannballonger, gatekritt, såpebobler) eller baler de inn på Leos lekeland eller Trampolinepark i helgen. 

Før trodde jeg at jobben tok all min energi, men etter fridager har jeg fortsatt ikke lyst. 
 

Noen fler? Eller spretter dere alle i vei med gledens lyst til lekeplass eller nye prosjekter sammen i sandkassen? 

Anonymkode: 7bbdf...c48

Jeg kan fint tilrettelegge for lek, starte en god lek og å være med til de er godt i gang. Ellers syns jeg det er viktig at de leker skikkelig selv, men jeg kan være deltakende på avstand. Jeg "smaker" på "maten" de lager, drar i gang litt opplegg når de roer ned eller leken går feil vei. Oftest følger jeg med på de og syns det er kjempe gøy å høre fantasilek praten deres. 

Anonymkode: 2778e...215

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lekte ofte med barna før, men jeg slutta litt etterhvert da yngste begynte på skolen. Da var jeg pisslei. Når de bikker skolestart, er de jammen store nok til å finne på noe med jevnaldrende venner og ellers leke på egenhånd. De er 8 og 10 nå.

Noe vi fremdeles gjør sammen, er å tegne, male og bruke kreativitet i form av håndarbeid eller kunst i ymse former. Jeg gjør det fordi jeg også liker det. Det betyr at vi også kritter ned gata her iblant. Jeg prøver å ha mer fokus på lesestunder, hvor vi leser i hver vår bok (jeg orker ikke lese barnebøker lenger). Jeg har også begynt å sette på filmer på filmkveldene med høyere aldersgrense, for jeg er så lei barnefilmer... Jeg har alltid sett filmene før eller fått dem anbefalt av andre med barn på samme alder, evt. at vennene deres har sett den, så jeg vet innholdet ikke er for skummelt eller noe de ikke vil skjønne noe av.  Så vi finner på mye sammen, selv om vi ikke leker.

Anonymkode: e6b8c...224

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...