Gå til innhold

Må ned 30kg, du som har klart det, hvordan fikk du det til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

eller skrev (5 timer siden):

Legg om til et råvarebasert kosthold, skill mellom hverdag og fest, og ikke fest for ofte. Gjerne periodisk faste.

Les Marit Kolby, Susann Stave og Chris van Tulleken. Ikke syns synd på deg selv, være heller stolt av at du klarer å ta kontroll. 

Mange av oss som har lett for å legge på oss spiser mye og lite gjennomtenkt fordi følelsene styrer behovet for å spise. Slutt med det.

Og vær aktiv, selv om det i seg selv ikke får kiloene til å renne av. Det er godt å være i gruppen aktive folk.

Dette! Blir litt satt ut av hvor mye dere sliter pga dårlige vaner. Mener det ikke arrogant, bare det at det som er normalt for «naturlig» slanke, er så vanskelig for overvektige. Derfor bør dere absolutt høre på de hun nevner her. Mest sannsynlig har de fleste overvektige hormonell ubalanse som gjør at dere craver dårlig mat, nettopp fordi dere har spist for mye av den. 
Periodisk faste hjelper mange å få skikk på systemet, og hvis man i tillegg spiser ren mat og ikke unner seg mer enn et par biter sjokolade hver lørdag, så går det av seg selv. 
Maten er mye viktigere enn treningen! 
 

Det jeg mener er egentlig «drit i slankingen, rens kroppen for dritt». 
Slank kropp er bare en bivirkning av dette og ikke noe som trenger fokus.

Anonymkode: 4a086...28e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lavdose Nalttexon. 

Anonymkode: 731e7...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloritelling, og ikke ved bruk av apper eller noe. Men lest innholdsfortegnelse, regnet ut kcal og skrivd ned. Etterhvert vet jeg jo kcal i det jeg spiser til vanlig og slipper å telle. Jeg skifter mellom 2-3 forskjellige frokoster, lunsj osv som jeg vet hvor kcal de har. Jeg har prøvd å ligge på 1600 i døgnet. Man lærer en del av hvor mye en del mat inneholder, man kan bli litt skremt i førsten, en del mat inneholder sååå mye at jeg har valgt andre matvarer. Jeg vil ikke sulte meg selv, så viktig for meg å velge matvarer man blir mett av. Mye fiber og mye protein har fungert her. Så drikke mer vann og bare vann. Ikke brus eller andre drikker. Kun vann, kaffe og te. Så har jeg et strengere spisevindu. Spiser kun mellom 09-18 da får kroppen tid til å rydde opp om natta. Så kommer bevegelse og trening. Men viktigst av alt for å gå ned i vekt er: man slanker seg på kjøkkenet og blir fit på gymmet. Nå som jeg har gått ned 30 kg spiser jeg mer kalorier,  unner jeg meg mellom 2000-2400 pr dag som gir rom for mer kos innimellom, men var beinhard med meg selv når jeg skulle ned. Velg mat du liker, mat du kan leve på og ikke gå så lett lei. 

Anonymkode: eab3a...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror du at de fleste som begynner på Wegovy ikke har prøvd det meste annet? Selv har jeg prøvd å gå ned i vekt i 25 år med forskjellige metoder, men kraftig sultfølelse har alltid sabotert for meg. 

Anonymkode: 0d91e...7fc

Hvorfor er du så sulten?

Anonymkode: 9a994...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du også tilhenger av å hoppe rett på anti depressiva før man har prøvd andre ting?

Anonymkode: 1e735...f63

Nei. Og så er jeg veldig forundret over at du klarte å mistenke meg for å være tilhenger av dette på så tynt grunnlag. Paranoid, much? 🙄

Anonymkode: 1614e...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått ned 30 kg på 1 år nå, de første 20 gikk på 5 mnd, også de 10 siste da på 7. Men kaloriunderskuddet var mye høyere i starten. 
Periodisk faste, spiser fra 16 til midnatt. Ofte blir fasten lenger, for jeg spiser jo ikke så ofte etter 20/21 egentlig, noen ganger er jeg dog veldig sulten etter kveldsvakt og bare må (blir stort sett mellom 22 og 23 da). Derfor må spisevinduet være der også. 
Spiser det jeg vil, men er naturlig selvregulerende, har jeg lyst på en stripe sjokolade på en onsdag tar jeg det for det blir bare den ene stripen også er det en stund til jeg vil ha igjen. Hvis man ikke er sånn må man nok ha noen regler for seg selv. Drikker ikke kalorier til vanlig heller. 
Spiser sunt, elsker salat og grønnsaker generelt. Spiser ikke kjøtt fordi jeg ikke er noe fan av det, men spiser fisk og egg, linser, bønner og kikerter. Meieriprodukter. Ikke noe light eller lett produkter. 
Trener 5-6 dager i uken, og når jeg først er der er det minst et par timer. Og har aktiv jobb i helse, går minst 10.000 skritt på en vakt, ofte en del mer. Sykler eller går til ting. 

Anonymkode: 41024...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjør dem som er konstant sultne pga. medisiner ?

Anonymkode: 0e09b...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig streng på kcal ut vs kcal inn. Lå på rundt 1600 kcal for dag. Var i dagligdags aktivitet, men trente ikke. 

Jeg spiste faktisk mye, men spiste mye frukt, grønt, bær, smoothie, juice, kjøtt, kylling, fisk osv. 

Kaker, is, sjokolade, potetgull, alkohol, mat med mye kcal (pølser,ost, smør, olje osv), gjærbakst, vaffel, kjeks osv utgikk helt.

Jeg tillot meg èn twist-bit hver lørdag. 

Vekta raste 25 kg på 25 uker, før jeg stabiliserte det og gikk ned 20 kg til det neste året. Totalt 45 kg. Det er 7 år siden nå, og vekta ligger stødig på perfekt BMI. :D Og det beste av alt, jeg kan spise hva jeg vil nå. Det skjedde noe etter 3-4 år på stabil vekt. Jeg kan nå spise alt, og gjerne mengder av det. Tidligere la jeg på meg bare jeg så på at noen andre spiste, men ikke nå. Nå er det jeg som spiser! 

Anonymkode: 04f16...c08

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastet i 5 år. Gikk ned 30 kilo på 1 år. Har holdt meg stabil siden ved å faste regelmessig :) 

Anonymkode: cd5b9...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte for seks uker siden. Jeg var helt avhengig av sukker at det styrte meg helt. 
Prøvde meg på lavkarbo og forsiktig faste. Hopper over frokost. Men spiser lunsj, middag og kvelds om jeg orker. 
I helgene spiser jeg det jeg vil, men ikke godis. Slik håper jeg å gå ned i vekt og bli kvitt søtsuget for godt. Det tar tid, men bedre en å nekte seg absolutt alt. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 26 kg på et år, så regner med jeg får til minst 4 til, så jeg tør å svare deg.

Har telt kalorier i Lifesum. Dropper frokost, passer på å få i meg proteiner og grønnsaker, spiser knekkebrød istedenfor brød. Har ikke kuttet alt av snop, nå som jeg sitter her og skriver har jeg nettopp spist både Stratos og potetgull - men i begrensede mengder OG mye sjeldnere enn tidligere. Holder det til helga. Skeier ut/mislykkes/sprekker innimellom, det er en del av prosessen, men så er det bare å fortsette etterpå. Dette skal ikke være en diett, men en måte å leve på som jeg kan holde etter at jeg har nådd en vekt jeg synes kan være ok også.

Begynn med én uvane. Spiser du en 200-grams sjokolade hver kveld? Begynn med halvparten, så kutter du ned mer og mer. Spiser du for mye om kvelden? Gå over til grønnsaker og dip med mager kesam, feks. Dette er bare forslag, men du skjønner tegninga. Vei deg én gang i uka til fast tid, etter at du har stått opp og vært på do, men før du spiser. Og av og til er man plutselig to kilo opp ut av det blå, sånn er det bare, og ingen grunn til å gi opp. Det er ikke to kilo fett med mindre du har spist 14000 kalorier ekstra i løpet av en helg, det er vann, mage- og tarminnhold, syklus og rett og slett normale variasjoner. Ikke tenk at når du sprekker (for det kommer til å skje!), så er det bare å gi opp - ikke gidd å bruke energi på å angre på det du har dyttet i deg, bare ta bedre valg dagen etter.

Man bruker tid på å bli 30-40 kg overvektig, så det skulle bare mangle at det tar tid å få det av også. 

Jeg har gjort dette uten trening, uten diett og uten oppfølging fra fastlegen min. Men nå som det begynner å gå litt tregere (naturlig når man har mindre å ta av) vurderer jeg faktisk å involvere fastlegen min, rett og slett for å ha litt press på meg selv. Får se hva jeg ender med.

Du kan få det til!

Anonymkode: 0ef3e...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er du så sulten?

Anonymkode: 9a994...926

Hvorfor har noen høyt blodsukker eller veldig lav sexlyst? For mange av oss er ikke reguleringen av hormoner helt 100%, for min del er det sultfølelsen som er "off". Har vært sånn siden puberteten. Spiller ingen rolle hva jeg spiser, sulten blir jeg igjen etter alt for kort tid. Og mett blir jeg ikke før jeg har spist alt for mye. Heldigvis finnes det medikamenter for å regulere hormonene bedre. 

Anonymkode: 0d91e...7fc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor har noen høyt blodsukker eller veldig lav sexlyst? For mange av oss er ikke reguleringen av hormoner helt 100%, for min del er det sultfølelsen som er "off". Har vært sånn siden puberteten. Spiller ingen rolle hva jeg spiser, sulten blir jeg igjen etter alt for kort tid. Og mett blir jeg ikke før jeg har spist alt for mye. Heldigvis finnes det medikamenter for å regulere hormonene bedre. 

Anonymkode: 0d91e...7fc

Hvilken diagnose har du?

Anonymkode: 9a994...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvilken diagnose har du?

Anonymkode: 9a994...926

Du trenger ikke å ha en "diagnose" for å få Wegovy. Det er ikke en sykdom sånn sett å ha dårlig regulert sultfølelse, men jævlig upraktisk. Når du spiser dobbelt så mye som gjennomsnittsnordmannen for å bli like mett er det lett å bli feit og du skjønner enkelt hva problemet er. Alternativet da er å drive med en svært stor mengde trening, flere timer daglig. Hadde et år jeg gikk og løp ca. 5000km, da holdt jeg vekta bare litt over idealvekt. Men hvem har tid til slikt over tid? Det førte til mye slitasje på bl.a knær også.

Anonymkode: 0d91e...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger ikke å ha en "diagnose" for å få Wegovy. Det er ikke en sykdom sånn sett å ha dårlig regulert sultfølelse, men jævlig upraktisk. Når du spiser dobbelt så mye som gjennomsnittsnordmannen for å bli like mett er det lett å bli feit og du skjønner enkelt hva problemet er. Alternativet da er å drive med en svært stor mengde trening, flere timer daglig. Hadde et år jeg gikk og løp ca. 5000km, da holdt jeg vekta bare litt over idealvekt. Men hvem har tid til slikt over tid? Det førte til mye slitasje på bl.a knær også.

Anonymkode: 0d91e...7fc

Jeg skjønner det altså. Men jeg tenker jo at hvis du er sulten hele tiden og dermed spiser så mye at du blir overvektig, så er det jo noe som er helt galt et sted, og det er rart om du ikke har fått noen utredning eller diagnose for det. Det er ikke naturlig å ha det slik.

Anonymkode: 9a994...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner det altså. Men jeg tenker jo at hvis du er sulten hele tiden og dermed spiser så mye at du blir overvektig, så er det jo noe som er helt galt et sted, og det er rart om du ikke har fått noen utredning eller diagnose for det. Det er ikke naturlig å ha det slik.

Anonymkode: 9a994...926

Diagnose blir vel "spiseforstyrrelse" da? Setter leger diagnose på folk som spiser for mye, ikke har metthetsfølelse?

Vet det er bulimi og anorexi for de som har den type spiseforstyrrelse, men har ikke hørt om at de som spiser for mye og/eller ikke har regulering ift spising pga metthetsfølelse som er fraværende, får diagnose på det.

Anonymkode: 6434a...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Diagnose blir vel "spiseforstyrrelse" da? Setter leger diagnose på folk som spiser for mye, ikke har metthetsfølelse?

Anonymkode: 6434a...c2a

Ja, og om ikke bør de i alle fall utredes svært grundig! Kroppen din fungerer jo slett ikke som den skal (forutsatt at du spiser riktig) hvis du ikke blir mett. En nærliggende tanke er jo stoffskiftesykdom, men det burde altså fastlegen ha gjort grundige undersøkelser av. Hvis ikke bør du finne en ny!

Anonymkode: 9a994...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, og om ikke bør de i alle fall utredes svært grundig! Kroppen din fungerer jo slett ikke som den skal (forutsatt at du spiser riktig) hvis du ikke blir mett. En nærliggende tanke er jo stoffskiftesykdom, men det burde altså fastlegen ha gjort grundige undersøkelser av. Hvis ikke bør du finne en ny!

Anonymkode: 9a994...926

Jeg blir jo mett, jeg må bare spise mer enn kroppen behøver før jeg blir det. Noe som gjelder svært mange. Stoffskiftet og blodsukkeret er bra, fastlegen tok selvfølgelig blodprøver når det ble aktuelt med resept på Wegovy. Skal man sende alle som har en tendens til overspising på svært grundige utredninger vil det vel totalt overbelaste helsevesenet, tror vi har viktigere ting å bruke ressursene på. 

Anonymkode: 0d91e...7fc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 15.46):

Dette! Blir litt satt ut av hvor mye dere sliter pga dårlige vaner. Mener det ikke arrogant, bare det at det som er normalt for «naturlig» slanke, er så vanskelig for overvektige. Derfor bør dere absolutt høre på de hun nevner her. Mest sannsynlig har de fleste overvektige hormonell ubalanse som gjør at dere craver dårlig mat, nettopp fordi dere har spist for mye av den. 
Periodisk faste hjelper mange å få skikk på systemet, og hvis man i tillegg spiser ren mat og ikke unner seg mer enn et par biter sjokolade hver lørdag, så går det av seg selv. 
Maten er mye viktigere enn treningen! 
 

Det jeg mener er egentlig «drit i slankingen, rens kroppen for dritt». 
Slank kropp er bare en bivirkning av dette og ikke noe som trenger fokus.

Anonymkode: 4a086...28e

Du har rett i det her. Fikk den boken av Marit Kolby til jul. Og når jeg har faster 16:8 siden midten av januar har jeg allerede gått ned 15 kg. Så til ts: Ikke drikk noe annet enn vann eller svart kaffe/ te uten sukker og spis2-3 måltider mellom 11-19. Da får du en lang nattfaste. Ja, det krever litt disiplin! Men takk meg eller Marit Kolby når du blir 30 kg lettere. Ikke fall for fristelsen av noen plan B

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner det altså. Men jeg tenker jo at hvis du er sulten hele tiden og dermed spiser så mye at du blir overvektig, så er det jo noe som er helt galt et sted, og det er rart om du ikke har fått noen utredning eller diagnose for det. Det er ikke naturlig å ha det slik.

Anonymkode: 9a994...926

Skal staten utrede 70% av den voksne befolkningen fordi de har over 25 i bmi? Er du klar over hvor lite penger politikere bevilger til helsevesenet i kommunene. Det beste og billigste på sikt er å forebygge ved å ta tak i overvekt blant barn og unge

Anonymkode: 2d9ff...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...