Gå til innhold

Må ned 30kg, du som har klart det, hvordan fikk du det til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja du som har klart å gå ned ca 30 kg, hvordan gjorde du det? Fulgte du et program,  oppfølging av lege etc…?

Jeg lurer på om vektklubben i vg er noe, tror jeg trenger en konkret plan av noe slag…forslag fra noen som har greid dette? 

Anonymkode: 3a6b9...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ville det...NOK. Hvis du ikke vil det nok, får du det aldri til.

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler wegovy om bmi er høy nok ☺️

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må tåle å legge deg sulten. Eneste gangene jeg har klart å gå ned i vekt er når jeg ikke spiser noe om kvelden, for min del etter 18.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste Fjordland kjøttkaker til middag og kun det i løpet av en dag. 5 dager i uken og 1800kcal lørdag og søndag med annen mat. Gikk ned 12kg på 13 uker. Var litt sulten på kveldstid, men det gikk, følte meg ellers bra. Skal starte på nytt nå, da jeg har 15 kg igjen.

Anonymkode: a0533...32c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølging av lege og wegovy

Anonymkode: 479f2...bee

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja du som har klart å gå ned ca 30 kg, hvordan gjorde du det? Fulgte du et program,  oppfølging av lege etc…?

Jeg lurer på om vektklubben i vg er noe, tror jeg trenger en konkret plan av noe slag…forslag fra noen som har greid dette? 

Anonymkode: 3a6b9...221

Online coach i ryggen, beste investering jeg har gjort

Anonymkode: b81ab...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja du som har klart å gå ned ca 30 kg, hvordan gjorde du det? Fulgte du et program,  oppfølging av lege etc…?

Jeg lurer på om vektklubben i vg er noe, tror jeg trenger en konkret plan av noe slag…forslag fra noen som har greid dette? 

Anonymkode: 3a6b9...221

Du må bygge et kosthold du kan leve godt med 7 dager i uka, de neste 70 årene av ditt liv (eller hvor lenge du enn har igjen).

Det er så enkelt. Ikke fokuser på å slanke deg - fokuser på å etablere et kosthold i kaloribalanse, som inneholder god, næringsrik mat du har lyst til å spise. Resten av din levetid.

For vekt er ikke diett - det er kosthold. Livet ut. Det er ikke restriksjoner. Det er å spise det du vil, men ikke nødvendigvis i de mengder du vil eller så ofte du vil. Og du er ikke i mål før du ser på kostholdet ditt og tenker «ja, dette er bra!» og samtidig ser at vekten går rett bortover. 

Så, når du har etablert kaloribalanse er kaloriunderskudd en lek. Men jeg anbefaler å etablere og opprettholde balanse i flere år før du forsøker reduksjon. Ellers lager du deg restriksjoner. Og om jeg sier «ikke tenk på elefanter» så vet vi begge at du tenker på elefanter. Restriksjoner funker aldri mot noe som helst.

Enhver idiot kan gå ned 30 kilo. Det er bare å gå sulten over tid. Enhver idiot spretter etterpå så opp igjen i vekt. Så hele øvelsen er uten verdi.

Anonymkode: d562b...38c

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt. Krever bare litt selvdisiplin. Spiste kun ting som vokser opp av jorden. Gikk ned 33 kg på  noen måneder på å spise epler og pærer. Middag stekt paprika og sopp. Men som sagt det krever at man klarer og orker. Var sulten i et år æ. 😂😂😂

Anonymkode: 42190...041

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg lykke til med vektnedgang. 

Anonymkode: 4d3a9...4a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo.

Jeg gikk ned 27 kg på å spise kjøtt, fisk og grønnsaker. Gikk opp igjen da jeg ble gravid og gikk over til høykarbo igjen og så gikk det noen år og nå når jeg er i overgangsalderen er det vanskeligere å gå ned, men prøver å gjøre lavkarbo til en livsstil. Først streng lavkarbo for å komme ned i vekt og så vedlikeholds lavkarbo etterpå. 

Jeg eier ikke viljestyrke og derfor er lavkarbo best for meg. Jeg er aldri sulten så lenge jeg spiser riktig. Og så, for meg i hvert fall, er det viktig med nok vann. Hvis jeg ikke drikker minst 2 liter vann om dagen så stagnerer vekta. 

omhelse.no har masse bra lesestoff og oppskrifter hvis du vil lese om lavkarbo. 

Anonymkode: 6434a...c2a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste

Anonymkode: 47713...6c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned over 30 kg med periodisk faste. Spiser fra middag og ut dagen. Det tar et par dager å venne seg til det, så tenker man ikke over det. Det gikk raskere de dagene jeg rørte mer på meg, men jeg trente ikke.

Anonymkode: 4282a...6d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiste mindre kalorier enn det jeg brente.

Anonymkode: b78a9...2ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare passe på at du ikke spiser for mye. Men aller viktigst, pass på at du holder deg unna snacks og sånt dritt mellom måltider, det er der mange bommer! De passer på å spise mindre til frokost og middag og holder styr på kaloriene, men så glemmer de å telle for snacks og drikke.

Anonymkode: 77741...0da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig få som klarer det. Jeg gikk ned 20, men har gått opp igjen 10. 😞

Hvordan gikk jeg ned? Med bruk Lifesum når den var gratis og trening. Måtte være super aktiv, brukte omtrent hele dagen på fysisk aktivitet (var ikke i jobb da) gikk og gikk, gravde i hagen, spiste aldri sukker. Kun små porsjoner mat. Sprang i 45 - 60 min nesten daglig på ellipsemaskin. Tok meg litt over 6 mnd å gå ned 20 kg. 

Hvorfor gikk jeg opp igjen? På grunn av reisejobb. 

Vil si det er mulig, men det er ikke enkelt. Spesielt om man har en tidkrevende kontor jobb, da vet jeg ikke om jeg ville klart det,  måtte ha spist så utrolig lite i slankeperiode eller utrolig kjedelig i mange år. Foretrekker egentlig slanking med hard fysisk aktivitet. Heller enn å være skrubbsulten aller spise kjedelig over veldig lang tid. 

Anonymkode: 78e6f...947

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gikk ned 33 kg. Kuttet ut snacks og sukker. Erstattet drikker som inneholder mye kaliorier med vann. Spiste helt vanlig mat og normale porsjoner med frokost lunsj og middag. På kvelden kanskje et eple, men aldri et måltid. Hard fysisk trening hver dag.

Når man etterhvert føler mestring og kontroll over vekten og matinntaket er det helt fantastisk. Det overgår det meste av det har opplevd. Kiioene renner bort og sultfølelsen blir en følelse av suksess.

Heier på deg og lykke til TS!

 

Anonymkode: 0a33f...0cc

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen til enkelte her.... Bare sett en sprøyte i magen, hvor du må betale 3000kr i mnd og mange nå begynner vise bivirkninger og vektoppgang samme uke de sluttet... 

Meningsløst å ta wegovy uten å livvstilendringen som er det vanskelige, det er bare ett hjelpemiddel. 

Anonymkode: deef3...6b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok slankeoperasjon. Dette var før disse slankesprøytene kom. Jeg er en av de som har holdt meg slank. Kjenner dessverre flere som har gått opp i vekt igjen. Operasjonen hjelper kun i 2 år. Etterpå må du passe på selv. Jeg har ikke hatt problemer med denne, da jeg egentlig var stabil i vekt gjennom 20 år. Dvs, jeg hadde høy vekt, men gikk ikke opp eller ned. Stabil. Sånn er det i dag også. Jeg er stabil slank. Joda jeg har noen kilo for mye, men ikke 50 kilo for mye. Nå anbefaler jeg ikke operasjon til andre. Dere må selv tenke dere om. For meg var dette en prosess som tok 2 år. Jeg ønsket ganske enkelt ikke å gå på slankekur eller diett resten av livet. I dag finnes det sprøyter som hjelper. Min beste venninne har brukt dette. Ikke at jeg synes hun trengte det, men det var hennes valg. Derimot, har et tantebarn som virkelig trenger det. Han er stor, og jeg har snakket om operasjon med han. Han tør ikke operasjon, så disse sprøytene er perfekt for han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 50 kg og har vært vektstabil i to år. Jeg hatt fokus på å spise sunn vanlig mat. 

Jeg har lagt opp til tre-fire måltider om dagen. De første mnd. veide jeg all mat for å sikre at jeg lå i kaloriunderskudd. Har spist mye frukt, grønt, bær, brød, magre meieriprodukter, magert kjøtt og lettprodukter. Middager har  har bestått av 1/4 magert kjøtt/fisk, 1/4 poteter/ris/pasta og 2/4 grønnsaker. I tillegg har jeg redusert kraftig på inntaket av kaloritett mat med høyt sukker- og fettinnhold. 
 

For å få til dette over tid har jeg hatt hatt fokus på å spise meg mett, ikke hoppe over måltider, ikke legge meg sulten om kvelden og av og til spise kaloritett mat, men da i mindre mengder enn det jeg spiste tidligere. Blir det for restriktivt faller de fleste av. Det er ikke isen på 17. mai, påskeegget i påsken eller ribbe på julaften som knekker opplegget. Det er derimot innsatsen man legger ned i hverdagen som gjør den store forskjellen. 
 

Lykke til! 

Anonymkode: 8873c...849

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...