Gå til innhold

Må ned 30kg, du som har klart det, hvordan fikk du det til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg blir jo mett, jeg må bare spise mer enn kroppen behøver før jeg blir det. Noe som gjelder svært mange. Stoffskiftet og blodsukkeret er bra, fastlegen tok selvfølgelig blodprøver når det ble aktuelt med resept på Wegovy. Skal man sende alle som har en tendens til overspising på svært grundige utredninger vil det vel totalt overbelaste helsevesenet, tror vi har viktigere ting å bruke ressursene på. 

Anonymkode: 0d91e...7fc

Den beste bruken av ressursene er jo å finne ut hvorfor pasienten overspiser, så man kan få behandlet årsaken. Fedme er en konsekvens og et symptom, ikke en sykdom i seg selv. Hva den kommer av bør legen i det minste ha en formening om før han eller hun skriver ut en resept.

Jeg har vært borti sånne leger selv. Den ene ga meg resept på antidepressiva og null oppfølging, etter bokstavelig talt fem minutters konsultasjon (riktignok en del år siden). En annen tok blodprøve som viste lite D-vitamin og ga meg resept på det. Ikke et eneste spørsmål om kostholdet mitt eller anbefaling om å få mer sol på kroppen. Det er liksom bare å få pasienten ut med en resept i hånda.

Uansett, om jeg forstår deg riktig, så har du altså et problem med manglende metthetsfølelse, men du vet ikke hvorfor?

Anonymkode: 9a994...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Skal staten utrede 70% av den voksne befolkningen fordi de har over 25 i bmi? Er du klar over hvor lite penger politikere bevilger til helsevesenet i kommunene. Det beste og billigste på sikt er å forebygge ved å ta tak i overvekt blant barn og unge

Anonymkode: 2d9ff...027

De som kommer til legen med overvekt bør selvsagt utredes. Utredningen må ikke nødvendigvis være komplisert. Hvis pasienten f.eks lever på pølse i brød og nudler har man jo en sannsynlig årsak. Om problemet er at mat brukes til å regulere følelser, finnes det kurs eller henvisning til kognitiv terapi osv. Forholdsvis enkle blodprøver kan avsløre stoffsikftesykdom osv.

Uten at jeg kan sitere tall på dette er jeg enig at forebygging er billigere enn behandling.

Anonymkode: 9a994...926

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må slutte å tro på dietter, eller at dette er noe som kan fikses med piller, eller operasjon, eller i det hele tatt noe du ikke kan vedlikeholde resten av livet. 

For meg var trikset;

1) identifisere min verste uvane, og virkelig ta tak i det. (sjokolade). Dette var noe jeg vennet meg helt av med, og fikk god støtte av mannen. 

2) ta grep i hverdagen, ta litt sunnere valg, spise litt mindre. Men ellers ikke kutte ting jeg normalt spiste. For eksempel hender det fortsatt vi henter en Peppes i helgene, men da tar jeg ikke de siste 1-2 stykkene etter at jeg egentlig er mett. Og rører ikke rømmedressingen. 

3) fysisk aktivitet. Du vil høre mange som sier noe annet, men ikke tro på dette tullet med at "trening er gram, kosthold er kilo". Det stemmer i et rent regnestykke - treningsøkt mot mat. Men man øker muskelmassen, man øker forbrenningen gjennom dagen, man strammer opp, og føler seg generelt mye bedre, og får et større ønske om 

Og viktigst; ikke alt på en gang. Jeg brukte mange uker mellom hvert av disse stegene, slik at vanen var satt. 

Anonymkode: c855a...78f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...