Mousj Skrevet 4. mai #21 Del Skrevet 4. mai Kan bare snakke for meg selv, men min livslange "slankhet" har utgangspunkt i Bevissthet ogmoderasjon. Som noen skriver her, ikke let etter en kur. Men du må spise mindre og begevege deg mer for å få kroppen til å bli lettere kosthold får deg ned, bevegelsen sørger for at muskelmasse og blodsirkulasjon holder følge. Premien er å ikke ende opp med et skinntelt og utmattelse, som kan skje om du bare kjører et matreskime, men masse dopamin, adrenalin og endorfiner som motiverer deg. Start med å dønn ærlig analysere hvilke mønstre du har i dag og bryt de som holder deg overvektig, behold de du liker. Ikke sult deg for så å gå og leite i skapene etter snacks, men spis f. Eks et grovt knekkebrød med et eller annet ok på om du kjenner hungeren. Går det inn en pose chips fordi du er så sulten, så ble det null i kaloriunderskudd DEN dagen, og du kan forskyve det hele en dag til Lag normale middager, spis til du er "ikke sulten". Fortel deg selv at du liker sunne og kalorifattige ting, men kos deg gjerne i helgene med chips og snop, men moderat. Å grave i seg til det er tomt er bare en uvane, fortell hjernen din det. Gå deg en tur. Bruk smartklokke og klapp deg på brystet når du ser på loggen. Drikk vin i helgen om du har lyst på det, men velg heller saltstenger enn sjokolade ved siden av. Du går ikke ned 30 kg på 30 dager av dette, men det er den livsstilen som jeg følger. Jeg trente litt hardere etter barnefødsler for å få muskelmassen tilbake, men ellers forsaker jeg ingenting, men er bevisst. Og turene har blitt en glede. Poenget mitt er at man skal ha det bra. Å veie, gruble, sulte, ha dårlig kroppsbilde, for så å sprekke og overspise i en runddans, er slitsomt og ødeleggende for livskvaliteten. En trenger ikke bikke over på hverken den ene eller andre måten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #22 Del Skrevet 4. mai Meldte meg inn i fitness klubb. Fikk lavkarbo diett (meget store restriksjoner på matvarer og kaloribudsjett). Samt treningsplan som skulle følges 6 dager i uka. Er ikke hokus pokus trådstarter. Men det krever noe jævlig med disiplin. Gikk ned 30 kg på 5 måneder. Anonymkode: 27e4b...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #23 Del Skrevet 4. mai Jeg gikk ned 30 kg i løpet av 7-8 måneder for 5 år siden. Skle dessverre ut igjen (pga jobbytte, langtidssyk partner, etc) og jeg gikk opp igjen det jeg hadde gått ned i løpet av disse 5 årene, så nå er jeg på runde #2 med slanking og har så langt gått ned 6 kg siden midten av mars i år. Min metode er iallefall mest mulig fysisk aktivitet - går tur i minst 1 time om dagen pluss gjør litt ekstra i hagen, tar litt situps og knebøy når det passer seg sånn, prøver å ikke bli stillesittende mer enn noen minutter om gangen - kombinert med kalorikontroll. Jeg bruker en app som heter Yazio og som har alt du trenger av funksjonalitet i gratusversjonen - både innhold i merkevarer som "1 rute stratos" eller "1 boks Tine iskaffe", og gjennomsnittsverdier for "en liten potet" eller "ett kokt egg". Det er veldig sjelden jeg VEIER maten min, siden det meste ligger inne i appen, og det som ikke ligger der så mener jeg at jeg har greit øyemål, for det lærer man fort når man er på slankern. Jeg har kaloriKONTROLL og ikke kaloriUNDERSKUDD som mål - så lenge jeg skriver ned alt og ser på hvor mange kalorier jeg har spist den dagen og reflekterer over det, så er jeg fornøyd. Noen dager stopper det på 1300-1400 kcal fordi jeg ikke har så veldig matlyst eller måtte hoppe over/utsette et måltid, da er det greit å tenke at det faktisk er skikkelig bra, jeg TRENGER ikke å ta igjen de kaloriene til kveldskos. Noen dager er det middagsbesøk og det blir 1800+ kcal, det er også ok så lenge det ikke er for ofte. Når folk snakker om "cheat days" der de bare propper innpå alt de har lyst på i løpet av en dag, så tenker jeg at de ikke heeelt har skjønt det. Mine "cheat days" er der det blir 1800+ kcal fordi dagen ble sånn, og da velger jeg å ikke ha dårlig samvittighet men å heller stoppe i tide før vi snakker om 2500+ kcal isteden. Og så er det greit å begynne å kutte ut, eller i det minste kutte ned på, bare én uvane om gangen. Jeg har brukt 3 måneder på å komme over potetgullavhengigheten min. Nå har jeg ikke engang lyst på potetgull lenger. Det tar tid med livsstilsendringer, så man bør fokusere på bare noen få ting, og ikke kutte ut ALT man liker med en gang, for da skjærer det seg bare. Anonymkode: 46e9f...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #24 Del Skrevet 4. mai Du må ligge i et kcal underskudd over tid. Jeg har brukt 2 år. Gått ned fra 95kg-67, så nesten 30. De 20 første gikk på et års tid. Fra 75-67 har tatt et år det også. Men da har jeg klart å få huden til å bli med inn, så har unngått overflødig hud som jeg var redd for i starten. Jeg har også innsett at jeg må spise ut fra samme prinsipper resten av livet, men selvfølgelig med et noe høyere kcalinntak enn når jeg går ned i vekt. Er jeg tilbake på samme kosthold som før så vil jeg jo på sikt ende opp på samme vekt igjen også. Det høres lett ut å si at det bare er å spise i kcal underskudd over tid. Og jeg har ikke klart det uten hjelp. Og hjelp har jeg hatt. Det er følgende: -personlig trener gjennom hele peroiden og prosessen, styrketrening 4 x i uka, gåturer så ofte som mulig, kostholdsplan fra pt, som forøvrig er svært kunnskapsrik på dette området, og mye oppfølging med samtaler fra pt for å stå i det på tunge dager. Anonymkode: 4b5ac...e74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #25 Del Skrevet 4. mai sement skrev (7 timer siden): Anbefaler wegovy om bmi er høy nok ☺️ wegovy? Anonymkode: a9434...3d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #26 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): wegovy? Anonymkode: a9434...3d7 Sprøyter man kan få hos legen for vektnedgang hvis BMI er høy nok, dvs over 30. Relativt dyrt og en del opplever bivirkninger. Men det funker. Anonymkode: 4b5ac...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #27 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Meningsløst å ta wegovy uten å livvstilendringen som er det vanskelige, det er bare ett hjelpemiddel. Anonymkode: deef3...6b9 Man må jo også gjøre livsstilsendringer om man bruker Wegovy. Man går ikke ned i vekt dersom man fortsetter å spise/drikke det samme som før. Anonymkode: 1614e...6f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eller Skrevet 4. mai #28 Del Skrevet 4. mai Legg om til et råvarebasert kosthold, skill mellom hverdag og fest, og ikke fest for ofte. Gjerne periodisk faste. Les Marit Kolby, Susann Stave og Chris van Tulleken. Ikke syns synd på deg selv, være heller stolt av at du klarer å ta kontroll. Mange av oss som har lett for å legge på oss spiser mye og lite gjennomtenkt fordi følelsene styrer behovet for å spise. Slutt med det. Og vær aktiv, selv om det i seg selv ikke får kiloene til å renne av. Det er godt å være i gruppen aktive folk. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #29 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Man må jo også gjøre livsstilsendringer om man bruker Wegovy. Man går ikke ned i vekt dersom man fortsetter å spise/drikke det samme som før. Anonymkode: 1614e...6f9 Jeg prøvde forløper til Wegovy en kort periode, og det er ikke veldig vanskelig med livsstilsendring når man bruker medisinen, men man må jo gjøres oppmerksom på at det er endringen og ikke medisinen som gir vekttap. Den gjør deg jo mindre sulten og dermed lettere å ta gode valg. Problemet er at det er vanskelig å opprettholde det etterpå. For da kommer sulten tilbake. Da jeg fikk dette av legen i 2018 (som Victoza, som er en variant av samme virkestoff som er i wegovy og ozempic) var det lite man visste om hva som skjedde etter man sluttet med det. Men idag ser man vel en tendens til at hos svært mange så avtar virkning etter et års tid og litt til, og mange begynner gå opp igjen. Så selv om det på kort sikt er et godt hjelpemiddel må man likevel stå i det med livsstilsendring etterpå. Anonymkode: 4b5ac...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #30 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man må jo også gjøre livsstilsendringer om man bruker Wegovy. Man går ikke ned i vekt dersom man fortsetter å spise/drikke det samme som før. Anonymkode: 1614e...6f9 Er du også tilhenger av å hoppe rett på anti depressiva før man har prøvd andre ting? Anonymkode: 1e735...f63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #31 Del Skrevet 4. mai Slankeoperasjon. Anonymkode: 80e8b...9a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #32 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Oppfølging av lege og wegovy Anonymkode: 479f2...bee Må være rik for å bruke de medisinene Anonymkode: 333b1...8c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #33 Del Skrevet 4. mai Jeg er i en prosess med å gå ned i vekt, men har ikke planer om å gå ned så mye som du ønsker. Jeg har gått ned 7 kilo til nå på 10 uker. Målet mitt er 10 - 11 kilo før sommerferien, og kanskje 15 kilo totalt... Som noen andre her sier, du må ville det nok. Jeg veier kalorier, tar utgangspunkt i 1500 kalorier til dagen, og så har jeg en godtedag / snaksdag i uka hvor jeg ikke tenker kalorier. Anonymkode: ed61b...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #34 Del Skrevet 4. mai Kaloriunderskudd. Ca 1600 -1700 kalorier om dagen bestående av 100 gram animalsk protein, fullkorn produkter og fett (plante og det som kom med proteinet) ganske mye rotgrønnsaker. Valgte kost som metter og unngikk tomme kalorier og sukker. Jeg fordelte på 3 måltider om dagen. Lett styrke noen dager pr uke og minimum 30 minutter rask gange pr dag. Du må legge deg på noe som fungerer for deg og ditt liv, og ikke lag for mange regler, er uutholdelig å gjennomføre da. Anonymkode: af1cb...776 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #35 Del Skrevet 4. mai Sjekk ut Spis deg fri. Det har hjulpet meg. Men sett deg inn i hva det er, og hvis du bestemmer deg for å prøve, så gi det to uker først. Anonymkode: 95233...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #36 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Løsningen til enkelte her.... Bare sett en sprøyte i magen, hvor du må betale 3000kr i mnd og mange nå begynner vise bivirkninger og vektoppgang samme uke de sluttet... Meningsløst å ta wegovy uten å livvstilendringen som er det vanskelige, det er bare ett hjelpemiddel. Anonymkode: deef3...6b9 Det trenger ikke å koste 3000,-. Jeg deler opp en 2,4 sprøyte på 12 uker, da koster det bare 250,- i uka. Nettokostnaden er negativ da jeg sparer mer enn det på mat. Bør oppbevares i kjøleskap da. Og har man dårlig regulert sultfølelse som meg bør man vel neppe innstille seg på å slutte, det er nok en livslang kur akkurat som insulin for diabetikere. Anonymkode: 0d91e...7fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #37 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man må jo også gjøre livsstilsendringer om man bruker Wegovy. Man går ikke ned i vekt dersom man fortsetter å spise/drikke det samme som før. Anonymkode: 1614e...6f9 Man kommer ikke til å fortsette å spise det samme som før, da man orker mye mindre mat før man blir mett. Eksempel: Når jeg tidligere lagde hjemmelaget pizza i langpanne og delte den opp i 12 så spise jeg 5-6 biter før jeg ble mett. Nå spiser jeg 3-3,5. Havregrøt kokte jeg tidligere på 8-9 dl melk, nå 5-6dl og samme metthetsfølelse (som dessuten varer lengre). Etter to brødskiver til frokost tidligere var jeg sulten etter 3-4 timer, nå kan jeg gå 6-8 timer før jeg må spise neste måltid. Bivirkningene for min del har begrenset seg til litt treg mage. Så jeg bruker mer tid på do. Ingen krise. Går på relativt lav dose da, siden jeg har hatt god virkning har jeg ikke hatt behov for å trappe mye opp. Anonymkode: 0d91e...7fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #38 Del Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du også tilhenger av å hoppe rett på anti depressiva før man har prøvd andre ting? Anonymkode: 1e735...f63 Tror du at de fleste som begynner på Wegovy ikke har prøvd det meste annet? Selv har jeg prøvd å gå ned i vekt i 25 år med forskjellige metoder, men kraftig sultfølelse har alltid sabotert for meg. Anonymkode: 0d91e...7fc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjokoladebanan Skrevet 4. mai #39 Del Skrevet 4. mai Totalt gikk jeg ned 27 kg (men så opp noen kg igjen) men for meg var det kombinasjon av faste, og måltider basert på protein, grønnsaker og litt fett. Omtrent ingen karbohydrater. Det er det eneste som har fått vekta mi til å rikke seg. Med en gang jeg tilfører karbohydrater, legger jeg på meg uansett om de er sunne eller usunne. Det tar tid, men har holdt meg ganske stabil i 1.5 år nå 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #40 Del Skrevet 4. mai kaloritelling. Første gang brukte jeg vektklubb, denne gang my fitness pal ( gratis versjonen ) Var mindre motivert denne gangen og akkurat over bmi grensa så hadde saxenda til å begynne med. Nå går jeg senere ned men har gått ned 6 kilo siden februar, har ca 5-10 kg igjen, men vil ikke lavere ned i kalorier enn det jeg er nå, så det får bare gå enda senere fremover. ( 30 kilo med til nå, 1,5 år) Ellers går jeg minst 20000 til dagen ( aktiv jobbb) , har akkurat begynt å jogge og prøver meg på litt hjemme styrketrening. Anonymkode: 19361...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå