AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #1 Skrevet 3. mai 2024 Jeg mener jeg har kompleks ptsd, mens psykologen sier ptsd. Dette er faktisk litt avgjørende fordi jeg pt søker uførepensjon. Hva er egentlig forskjellen? jeg trodde jeg hadde forstått det rett, men har kanskje ikke det. Trodde kompleks ptsd handler om gjentatte traumer og det å leve i det, mens ptsd kommer gjerne av enkelthendelser....? Jeg har fått diganosen ptsd av tre forskjellige psykologer/psykiatere, da jeg har opplevd flere traumatiske hendelser men også levd lenge med daglige påførte traumer... Hva tenker dere, når dere hører dette: 1. voldtekt 2. bodd i land der det brøt ut krig - var der i flere måneder og så og opplevde ting jeg aldri skulle ha opplevd 3. voldelig forhold i ett år 4. mistet et barn under fødsel 5. voldelig forhold i 10 år Hvordan kan dette IKKE være kompleks ptsd? Det er voldtekt, krig og tap av barn som ga meg ptsd diagnosene. Selvsagt også de voldelige forholdene, men det er jo her jeg tenker vi er over i kompleks..? eller? Er forøvrig i et godt og trygt forhold nå og jobber iherdig med min ptsd, så livet kan bli fint tross mange traumer. Just saying ❤️ Anonymkode: 01874...664 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #2 Skrevet 3. mai 2024 Kompleks Ptsd kommer ofte av gjentatte traumer/omsorgssvikt/overgrep i barndommen. Hvorfor i alle dager tror du at skillet mellom Ptsd og kompleks Ptsd er avgjørende i en søknad om uføretrygd? Det er arbeids- og inntektsevne som er avgjørende ved vurdering av uføretrygd, og ikke navnet på diagnosen. Anonymkode: 180f8...f57 13 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #3 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan kan dette IKKE være kompleks ptsd? Det er voldtekt, krig og tap av barn som ga meg ptsd diagnosene. Selvsagt også de voldelige forholdene, men det er jo her jeg tenker vi er over i kompleks..? eller? Forskjellen mellom ptsd og kompleks ptsd er ikke bare opplevelser, men også hvilke symptomer man har. Kompleks ptsd gir feks oftere relasjonsskader. Hvis du googler finner du mange andre symptomer som er ulike. Jeg vil anta at du har fått diagnosen ut i fra symptomene dine og ikke hva du har opplevd. Det gir mest mening. Selv har jeg både KPTSD og ptsd diagnose, men det er KPTSD som er den grunnleggende og som gir flest symptomer. Anonymkode: 2ac22...4ad 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #4 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kompleks Ptsd kommer ofte av gjentatte traumer/omsorgssvikt/overgrep i barndommen. Hvorfor i alle dager tror du at skillet mellom Ptsd og kompleks Ptsd er avgjørende i en søknad om uføretrygd? Det er arbeids- og inntektsevne som er avgjørende ved vurdering av uføretrygd, og ikke navnet på diagnosen. Anonymkode: 180f8...f57 Min veileder fra Nav sa det var lettere å få innvilget ufør med kompleks ptsd enn med ptsd. Så det er ikke jeg som bare går rundt og "tror noe". Hvis hun har kommet med misvisende info, er jo det kjipt for henne og de hun snakker med. Arbeidsevne er utprøvd, veid og funnet for tung. AnonymBruker skrev (1 time siden): Forskjellen mellom ptsd og kompleks ptsd er ikke bare opplevelser, men også hvilke symptomer man har. Kompleks ptsd gir feks oftere relasjonsskader. Hvis du googler finner du mange andre symptomer som er ulike. Jeg vil anta at du har fått diagnosen ut i fra symptomene dine og ikke hva du har opplevd. Det gir mest mening. Selv har jeg både KPTSD og ptsd diagnose, men det er KPTSD som er den grunnleggende og som gir flest symptomer. Anonymkode: 2ac22...4ad Skjønner og nettopp derfor forstår jeg nada. I følge psykologen er jeg så relasjonsskadet som jeg kan få blitt. Jippi. men er vel som du sier at jeg likevel kanskje ikke har "nok" symptomer til å ha kptsd. Er takknemlig for det, ikke noe jeg higer etter, hverken å ha ptsd eller kptsd, det er jo noe dritt. Men ble litt skremt av nav da de sa kptsd nesten umiddelbart kvalifiserte for ufør... Jaja, det blir som det blir takk for info. Anonymkode: 01874...664 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #5 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg mener jeg har kompleks ptsd, mens psykologen sier ptsd. Dette er faktisk litt avgjørende fordi jeg pt søker uførepensjon. Hva er egentlig forskjellen? jeg trodde jeg hadde forstått det rett, men har kanskje ikke det. Trodde kompleks ptsd handler om gjentatte traumer og det å leve i det, mens ptsd kommer gjerne av enkelthendelser....? Jeg har fått diganosen ptsd av tre forskjellige psykologer/psykiatere, da jeg har opplevd flere traumatiske hendelser men også levd lenge med daglige påførte traumer... Hva tenker dere, når dere hører dette: 1. voldtekt 2. bodd i land der det brøt ut krig - var der i flere måneder og så og opplevde ting jeg aldri skulle ha opplevd 3. voldelig forhold i ett år 4. mistet et barn under fødsel 5. voldelig forhold i 10 år Hvordan kan dette IKKE være kompleks ptsd? Det er voldtekt, krig og tap av barn som ga meg ptsd diagnosene. Selvsagt også de voldelige forholdene, men det er jo her jeg tenker vi er over i kompleks..? eller? Er forøvrig i et godt og trygt forhold nå og jobber iherdig med min ptsd, så livet kan bli fint tross mange traumer. Just saying ❤️ Anonymkode: 01874...664 nei det er ikke avgjørende for en søknad om uførepensjon. og det er ikke X antall opplevelser som er avgjørende skille mellom kompleks PTSD og PTSD. Det som er avgjørende er symptomer og reaksjonmønster. Anonymkode: 2c1e9...498 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #6 Skrevet 3. mai 2024 Kriteriet for k-ptsd er gjentatte traumer i barndommen. En av skadene er at det ødelegger hjertenes utvikling. Så nei det er ikke bare symptomer som skiller det. legen din har rette, har du fått skade som voksen så har du ptsd Anonymkode: 5e49f...64c 4 5
Rosa Gnom Skrevet 3. mai 2024 #7 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg mener jeg har kompleks ptsd, mens psykologen sier ptsd. Dette er faktisk litt avgjørende fordi jeg pt søker uførepensjon. Hva er egentlig forskjellen? jeg trodde jeg hadde forstått det rett, men har kanskje ikke det. Trodde kompleks ptsd handler om gjentatte traumer og det å leve i det, mens ptsd kommer gjerne av enkelthendelser....? Jeg har fått diganosen ptsd av tre forskjellige psykologer/psykiatere, da jeg har opplevd flere traumatiske hendelser men også levd lenge med daglige påførte traumer... Hva tenker dere, når dere hører dette: 1. voldtekt 2. bodd i land der det brøt ut krig - var der i flere måneder og så og opplevde ting jeg aldri skulle ha opplevd 3. voldelig forhold i ett år 4. mistet et barn under fødsel 5. voldelig forhold i 10 år Hvordan kan dette IKKE være kompleks ptsd? Det er voldtekt, krig og tap av barn som ga meg ptsd diagnosene. Selvsagt også de voldelige forholdene, men det er jo her jeg tenker vi er over i kompleks..? eller? Er forøvrig i et godt og trygt forhold nå og jobber iherdig med min ptsd, så livet kan bli fint tross mange traumer. Just saying ❤️ Anonymkode: 01874...664 Det finnes ikke noen fasit på det. Folk reagerer forskjellig. Psykologen din vet dette best. Hvorfor ikke spørre h*n. Du får ikke noe ordentlig svar her. Det blir bare synsing. Ingen av oss kjenner deg. At du ramser opp en haug med årsaker har heller ikke noe å si. Da alle takler ting forskjellig. Eneste riktig er å prate med psykologen og spørre hvorfor hun mener at det er ptsd. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #8 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kriteriet for k-ptsd er gjentatte traumer i barndommen. En av skadene er at det ødelegger hjertenes utvikling. Så nei det er ikke bare symptomer som skiller det. legen din har rette, har du fått skade som voksen så har du ptsd Anonymkode: 5e49f...64c Ja,det er ganske vesentlig det du skriver. Det var ihvertfall slik at du måtte ha blitt påført traumer før 4-5 års alder før. Hjernen på et mishandlet barn og en Alzheimer hjerne er begge fulle av hull. Det skjer uopprettelige skader i hjernen på et så ungt barn. Anonymkode: 857eb...67e 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #9 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kriteriet for k-ptsd er gjentatte traumer i barndommen. En av skadene er at det ødelegger hjertenes utvikling. Så nei det er ikke bare symptomer som skiller det. legen din har rette, har du fått skade som voksen så har du ptsd Anonymkode: 5e49f...64c Det var derfor jeg skrev symptomer og reaksjonmønster 😊 Anonymkode: 2c1e9...498
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #10 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kriteriet for k-ptsd er gjentatte traumer i barndommen. En av skadene er at det ødelegger hjertenes utvikling. Så nei det er ikke bare symptomer som skiller det. legen din har rette, har du fått skade som voksen så har du ptsd Anonymkode: 5e49f...64c Dette stemmer ikke. Man kan få kompleks ptsd i voksen alder. Anonymkode: 2ac22...4ad
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #11 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette stemmer ikke. Man kan få kompleks ptsd i voksen alder. Anonymkode: 2ac22...4ad Kan man? Min behandler sier motsatt. uansett skjønner jeg ikke hvorfor det har så mye å si i forhold til en uførsøknad. Det er atbeidsførhet som er viktig ikke diagnose. Anonymkode: 3b184...2f5 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #12 Skrevet 3. mai 2024 Enig med psykologen din her. Jeg har PTSD, ikke kompleks etter vold og incest i oppveksten. Men jeg har ikke de tilleggssymptomene som kompleks PTSD krever at man har. Vansker med følelsesregulering, relasjonelle vansker og negativt selvbilde etc. Jeg sliter bare med det som omhandler selve traumene. Gjenopplevelse, flaschbacks, unngåelse, triggere. Særlig bilder i hodet av hendelser, og hører det som ble sagt på nytt og på nytt. Har ingen problemer med å stole på andre, klarer fint å ha sex uten at jeg forbinder det med overgrepene. Anonymkode: 64f93...62b 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #13 Skrevet 3. mai 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette stemmer ikke. Man kan få kompleks ptsd i voksen alder. Anonymkode: 2ac22...4ad Ja fikk først ptsd diagnosen så ble det rettet til kompleks ptsd noen år senere. BEGGE diagnosene ble satt i voksen alder. Men trume må ha skjedd som barn gjentatte ganger det er kriteriet for kompleks. hvilke symptomer har du ts som ikke ptsd dekker? Anonymkode: 5e49f...64c 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #14 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja fikk først ptsd diagnosen så ble det rettet til kompleks ptsd noen år senere. BEGGE diagnosene ble satt i voksen alder. Men trume må ha skjedd som barn gjentatte ganger det er kriteriet for kompleks. Anonymkode: 5e49f...64c Dette 👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: 3b184...2f5 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #15 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kriteriet for k-ptsd er gjentatte traumer i barndommen. En av skadene er at det ødelegger hjertenes utvikling. Så nei det er ikke bare symptomer som skiller det. legen din har rette, har du fått skade som voksen så har du ptsd Anonymkode: 5e49f...64c AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette 👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: 3b184...2f5 Dette stemmer faktisk ikke. Selv om det ikke er det mest vanlige så kan man også på kompleks PTSD som følge av gjentatte traumatiserende opplevelser i voksen alder. https://www.traumebehandling.no/forsta/kompleks-ptsd/ «Sammensatte, gjentatte og langvarige påkjenninger i barndom og oppvekst eller i voksen alder kan føre til det vi kaller for kompleks traumatisering» AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan man? Min behandler sier motsatt. uansett skjønner jeg ikke hvorfor det har så mye å si i forhold til en uførsøknad. Det er atbeidsførhet som er viktig ikke diagnose. Anonymkode: 3b184...2f5 din behandler tar feil. Anonymkode: 2c1e9...498 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #16 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg mener jeg har kompleks ptsd, mens psykologen sier ptsd. Dette er faktisk litt avgjørende fordi jeg pt søker uførepensjon. Hva er egentlig forskjellen? jeg trodde jeg hadde forstått det rett, men har kanskje ikke det. Trodde kompleks ptsd handler om gjentatte traumer og det å leve i det, mens ptsd kommer gjerne av enkelthendelser....? Jeg har fått diganosen ptsd av tre forskjellige psykologer/psykiatere, da jeg har opplevd flere traumatiske hendelser men også levd lenge med daglige påførte traumer... Hva tenker dere, når dere hører dette: 1. voldtekt 2. bodd i land der det brøt ut krig - var der i flere måneder og så og opplevde ting jeg aldri skulle ha opplevd 3. voldelig forhold i ett år 4. mistet et barn under fødsel 5. voldelig forhold i 10 år Hvordan kan dette IKKE være kompleks ptsd? Det er voldtekt, krig og tap av barn som ga meg ptsd diagnosene. Selvsagt også de voldelige forholdene, men det er jo her jeg tenker vi er over i kompleks..? eller? Er forøvrig i et godt og trygt forhold nå og jobber iherdig med min ptsd, så livet kan bli fint tross mange traumer. Just saying ❤️ Anonymkode: 01874...664 Det er ikke historikken som avgjør diagnose men symptomene i sammenheng med historikk. Mange kan oppleve traumatiske gjentagende hendelser uten å få hverken ptsd eller kptsd. Anonymkode: 3a790...4d9 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #17 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Mange kan oppleve traumatiske gjentagende hendelser uten å få hverken ptsd eller kptsd. Nja… det skulle jeg gjerne sett noe dokumentasjon på, for det tror jeg ikke stemmer. At NOEN gjør det kan jeg tro, men ikke MANGE. Anonymkode: 2ac22...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #18 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men trume må ha skjedd som barn gjentatte ganger det er kriteriet for kompleks. Nei, det stemmer ikke. Ser en annen allerede har postet lenke om det. Anonymkode: 2ac22...4ad
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #19 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nja… det skulle jeg gjerne sett noe dokumentasjon på, for det tror jeg ikke stemmer. At NOEN gjør det kan jeg tro, men ikke MANGE. Anonymkode: 2ac22...4ad Det er uttalt av psykiateren min en rekke ganger og det er bare å se rundt seg i verden for mer dokumentasjon. Tviler på at det er forsker direkte på hvor mange som ikke for ptsd eller å ha opplevd traumer. Ikke alle som gjennomlever krig blir traumatisert og får ptsd, det samme gjelder voldtekt, omsorgssvikt mm. Mange for reaksjoner uten at det kvalifiserer til noen diagnose. Anonymkode: 3a790...4d9
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #20 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er uttalt av psykiateren min en rekke ganger og det er bare å se rundt seg i verden for mer dokumentasjon. Tviler på at det er forsker direkte på hvor mange som ikke for ptsd eller å ha opplevd traumer. Ikke alle som gjennomlever krig blir traumatisert og får ptsd, det samme gjelder voldtekt, omsorgssvikt mm. Mange for reaksjoner uten at det kvalifiserer til noen diagnose. Anonymkode: 3a790...4d9 Svogerforskning kvalifiserer selvsagt ikke. Da var det altså bare en upresis uttalelse. Anonymkode: 2ac22...4ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå