Gå til innhold

Hva synes du er irriterende når du har besøk over flere dager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av familie eller venner? Har det noe å si hvem det er? Altså at det svigermor gjør er irriterende, men den samme tingen er helt fint om det er venninna di?

Anonymkode: 9201b...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At de sprer strikketøy, bøker, blader, glass/kopper osv over hele stua. Er du ferdig med boka eller tar en pause fra strikketøyet, så legg det bort, ikke på bordet eller i halve sofaen. Like irriterende uansett hvem som gjør det, men det irriterer meg mest når det er min mor. Hvorfor kan hun ikke bare putte det i den store veska som hun uansett må dra med seg helt inn i stua?

Så har du de som spør etter WiFi-passordet nesten før de har kommet inn. Greit hvis det er barn, men voksne må da klare å vente til vi er ferdige med å hilse og de har fått bagasjen inn på gjesterommet. Det er ofte de samme som (eller i nær slekt med) de som mener at det går helt greit å lade elbilen uten å spørre og uten å tilby seg å betale (vi har ikke elbil, og dermed ikke lader. Å lade fra vanlig kontakt er ikke aktuelt hos oss). Ja, lillesøster, det er deg jeg snakker om.

Og klassikeren her på KG: de som ikke legger ned dolokket før de trekker ned…

Anonymkode: 7b620...a6c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mest slitsomt/irriterende med folk som forventer å bli vartet opp over flere dager uten å selv løfte en finger for å hjelpe til.

Når noen setter seg til i sofaen (din) på tredje dagen og spør høyt mens du rydder av etter (deres) frokost, "hva er det til middag?" - da kjenner jeg at det kan være på tide å avslutte alt mens vi fortsatt er gode venner 🤪.

De fleste venninner og mødre/svigermødre gjør ikke det, de hjelper til og tilbyr gjerne mer hjelp enn du egentlig trenger. Veldig mange menn gjør ikke det - damer, oppdra deres sønner! Sønner skal også hjelpe til, ikke bare døtrene. 

Anonymkode: de07d...194

  • Liker 31
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

At de sprer strikketøy, bøker, blader, glass/kopper osv over hele stua. Er du ferdig med boka eller tar en pause fra strikketøyet, så legg det bort, ikke på bordet eller i halve sofaen. Like irriterende uansett hvem som gjør det, men det irriterer meg mest når det er min mor. Hvorfor kan hun ikke bare putte det i den store veska som hun uansett må dra med seg helt inn i stua?

Så har du de som spør etter WiFi-passordet nesten før de har kommet inn. Greit hvis det er barn, men voksne må da klare å vente til vi er ferdige med å hilse og de har fått bagasjen inn på gjesterommet. Det er ofte de samme som (eller i nær slekt med) de som mener at det går helt greit å lade elbilen uten å spørre og uten å tilby seg å betale (vi har ikke elbil, og dermed ikke lader. Å lade fra vanlig kontakt er ikke aktuelt hos oss). Ja, lillesøster, det er deg jeg snakker om.

Og klassikeren her på KG: de som ikke legger ned dolokket før de trekker ned…

Anonymkode: 7b620...a6c

Du ville ikke hatt meg på besøk da. 😎 Jeg føler meg som hjemme og da ligger bok, kopp, håndarbeid der. Legger aldri bort slik jeg uansett skal snart bruke igjen. 

Anonymkode: 2272b...7e5

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som tar seg veldig til rette. Åpner alt sv skuffer og skap, spiser på alt de har lyst på (dette er forsåvidt greit, men tenker at det er normal høflighet å spør om en kan åpne nye ting i skap og kjøleskap feks). Hvis de går i skapene på badet uten å spør. Roter mye. 
 

Tenker at en bør ha normal høflighet når en er hos andre folk, uansett om det er venner eller familie, og spør før en gjør ting med mindre annet er avtalt på forhånd. Selv om jeg ikke alltid setter glasset mitt på kjøkkenbenken med en gang hjemme så gjør jeg det når jeg er på besøk, rett og slett fordi det ikke skal oppleves for verten at de må rydde og stå på pinne for meg. Ønsker å være en gjest som tar hensyn til verten, og som verten ikke blir irritert av og som gleder seg til jeg skal forsvinne.

Anonymkode: 50bcc...b92

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du ville ikke hatt meg på besøk da. 😎 Jeg føler meg som hjemme og da ligger bok, kopp, håndarbeid der. Legger aldri bort slik jeg uansett skal snart bruke igjen. 

Anonymkode: 2272b...7e5

Så du synes det er greit at det ikke er plass til noe annet enn dine ting på bordet? Knapt nok plass for andre å sette fra seg en kaffekopp? Ikke mulig å sette fram snacks e.l, for bordet er fullt av dine ting?

Ja, bordet vårt er ganske lite, men vi har ikke plass til noe større. Og det tar ikke noe mer tid å legge ting ned i ei veske eller på golvet ved siden av stolen din.

Anonymkode: 7b620...a6c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

 

Og klassikeren her på KG: de som ikke legger ned dolokket før de trekker ned…

Anonymkode: 7b620...a6c

Hva er greia med det liksom? Fatter ikke en eneste logisk grunn til å ikke lukke dolokket etter seg, i alle fall når man er på besøk og ser at det alltid er lukket ellers. 

For min del synes jeg det mest irriterende er med småkommentarer, spesielt til barna som besøket knapt nok kjenner. Av typen "nei, det må du ikke"/"ikke gjør sånn". De vet vel ikke hva barna skal få lov til og ikke 😵‍💫 Gjerne helt ufarlige ting. I går fikk femåringen et kjempestrengt NEI da hun skulle til å knekke et egg (for å lage omelett til frokost). Eller kommentarer til meg som  "jeg ser du er travel ja, vinduene har vel ikke blitt vasket siden sist jeg var her, hahahaha". 😐

Anonymkode: 9201b...ce7

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bruker hovedbadet i stedet for gjestetoalett for toalettbesøk når vi er flere som skal stelle oss om morgenen eller kveld. 

Dosetet, ja... 

Har mistanke om at ene besøkende ikke vasker hender etter toalettbesøk, men vi aner ikke hvordan vi skal ta det opp. 

Personlige eiendeler rundt om kring, og sko som tråkkes av midt på gulvet i gang. 

De som ikke hjelper til overhodet.

De som begynner å "hjelpe til" med ting på eget initiativ. 

De som ikke klarer å gå på kjøkkenet å hente seg et glass vann eller kaffe selv. 

De som har kaffe med noe å bite i som et helt nødvendig punkt hver dag, og ikke forstår at nå er de hos oss, med våre vaner.

De som tilsvarende er vant til å spise middag kl 17, og ikke klarer å klappe igjen om hvor unormalt det er at vi spiser 19, at de får ødelagt søvn, med mer. 

De som skal snakke hver eneste gang jeg setter meg ned på sofaen for å slappe av litt. 

De som skrur på vår TV uten å spørre først, og i alle fall om det ikke er for å se noe konkret, bare fordi den skal stå på. 

Morgenfuglen som glemmer at skallsikringen er på, og igjen vekker hele huset fordi de skal ut i bilen og hente noe. 

Og egentlig en fillesak, men som irriterer meg stort da jeg opplever det som respektløst; Vi praktiserer låst dør, hele tiden. Et av våre faste besøk er tydelig veldig uenig i dette. Når de kommer er det å stå å røske i handtaket som gjelder, før man ringer på to ganger. Kommer man inn låser man ikke etter seg, tross mange beskjeder om å gjøre det. 

Anonymkode: 573fb...b79

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest, er folk på besøk som kun sitter i sofaen og maser, som ikke viser intiativ til å gjøre NOE på egenhånd, roter, ikke hjelper til med mat, bruker evig lang tid på badet, og som drikker opp all Pepsi Maxen min! 

Å sitte oppå hverandre HELE tiden er det som irriterer meg mest. 

Anonymkode: 8ddf0...53b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det som irriterer meg mest, er folk på besøk som kun sitter i sofaen og maser, som ikke viser intiativ til å gjøre NOE på egenhånd, roter, ikke hjelper til med mat, bruker evig lang tid på badet, og som drikker opp all Pepsi Maxen min! 

Å sitte oppå hverandre HELE tiden er det som irriterer meg mest. 

Anonymkode: 8ddf0...53b

Ja, den og!

Er man sammen over mange dager så MÅ besøk ta litt initiativ til å finne på ting selv. Gå en tur, ta en lunsj i sentrum, eller ta en liten time på eget soverom, i det minste. 

Anonymkode: 573fb...b79

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er mest slitsomt/irriterende med folk som forventer å bli vartet opp over flere dager uten å selv løfte en finger for å hjelpe til.

Når noen setter seg til i sofaen (din) på tredje dagen og spør høyt mens du rydder av etter (deres) frokost, "hva er det til middag?" - da kjenner jeg at det kan være på tide å avslutte alt mens vi fortsatt er gode venner 🤪.

De fleste venninner og mødre/svigermødre gjør ikke det, de hjelper til og tilbyr gjerne mer hjelp enn du egentlig trenger. Veldig mange menn gjør ikke det - damer, oppdra deres sønner! Sønner skal også hjelpe til, ikke bare døtrene. 

Anonymkode: de07d...194

Av en eller annen grunn blir ikke jeg like irritert på menn som jeg blir på kvinner 😜

Anonymkode: 8ddf0...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er én ting som har gått meg på nervene av og til: det som kan gjøre meg irritert er når de kommer med bemerkninger (som føles litt som irettesettinger) på hvordan de gjør ting hjemme hos seg selv; feks at man henger opp t-skjortene på en sånn og sånn måte, at de alltid baker brød selv eller lager fiskebollene fra bunnen, eller hvor rent tallerkener bør være før de settes i oppvaskmaskinen, hvordan en bretter boxershortser eller legger sammen sokker, eller hvordan de oppbevarer sånn og sånn mat eller at de vasker ytterklærne, dyner og puter månedlig og selvfølgelig henger dem til lufting hver dag, hvordan de organiserer lagringen sin i garasjen eller hvor ofte de renser alle gulvteppene sine, stryker sengetøyet sitt osv. At badehåndklær og kjøkkenkluter skal vaskes etter hver bruk, sengetøy hver 4. dag og så videre. Føler det blir mest skryt på hvor pertentlig en selv er (eventuelt hvor uhygienisk de mener jeg er?), og spesielt irriterende når det kommer fra dem uten småbarn som ikke jobber, med har all verdens tid å ta livet av. Jeg sliter med å i det hele tatt få laget middag og ryddet opp før leggetiden til barna (som godt kan ta 1-2 timer å legge) og er kjempefornøyd når huset ser greit ut, oppvasken tatt og skittentøyskurvene er under halvfulle. 

Greit nok hvis de vil gi noen nyttige tips, men da helst hvordan ting kan gjøres mer effektivt når en ikke har luksusen til å bry seg med hvordan trusene ligger brettet i skuffen....

Irriterer meg også litt når de sløser feks ved å dusje veldig lenge eller hyppig, samt setter på vaskemaskiner med 1-3 plagg om gangen uten å spørre om vi også trenger å vaske feks håndklær/60 grader.

Irriterer meg ekstremt når svigermor bretter ungenes skittentøy så jeg tror det er pent nok til å brukes igjen, men hun sier selv at hun ikke klarer å legge fra seg ting ubrettet...

Anonymkode: f3879...b2f

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

som ikke viser intiativ til å gjøre NOE på egenhånd, 

Å sitte oppå hverandre HELE tiden er det som irriterer meg mest. 

Anonymkode: 8ddf0...53b

Åja! Herregud! Det er på toppen av min liste også. Og at folk lar småungene sine klatre i møblene, plukke på alt de ser +++

Prøver å ikke være så irriterende selv når jeg er på besøk, men det er jo vanskelig å vite hvor grensa går 😅 

Selv liker jeg at folk spør, feks om jeg liker å ha kontroll på oppvaskmaskina selv, eller om det er noe de kan hjelpe til med, og at de foreslår å lage middag, hjelper til å rydde av og på bordet og sånt. Og da ungene var små, at de foreslo å ta med ungene ut av huset en tur. 

Anonymkode: 9201b...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deres nærvær.. 

Anonymkode: c16e3...b6e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Åja! Herregud! Det er på toppen av min liste også. Og at folk lar småungene sine klatre i møblene, plukke på alt de ser +++

Prøver å ikke være så irriterende selv når jeg er på besøk, men det er jo vanskelig å vite hvor grensa går 😅 

Selv liker jeg at folk spør, feks om jeg liker å ha kontroll på oppvaskmaskina selv, eller om det er noe de kan hjelpe til med, og at de foreslår å lage middag, hjelper til å rydde av og på bordet og sånt. Og da ungene var små, at de foreslo å ta med ungene ut av huset en tur. 

Anonymkode: 9201b...ce7

Greit nok at man spiser i sofaen og klatrer på møbler hjemme hos seg selv. 

Men småbarnsmødre som er på besøk og lar barna løpe rundt med mat igjen og igjen, slik at jeg må være den strenge, det fatter jeg bare ikke. Om noe er jeg mer påpasselig, spørrende og unnskyldende når vi er hos andre. Og mine vet at det er "annet hus, andre regler". 

Anonymkode: 573fb...b79

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting, verken hjemme eller på hytta. Mulig min omgangskrets er mer hyggelig enn hva som er nevnt i de mange kommentarene tidligere i tråden. 

Vi er forskjellige, og som vertskap prøver vi å få gjester til å trives. Noen skal absolutt hjelpe til hele tiden, noen er mer forsiktige. Begge deler er greit.

Det er hyggelig med gjester, men også deilig når de drar.

Anonymkode: 403af...433

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At jeg må være selskapsdame, at de ikke rydder opp etter seg på kjøkkenet og at de ikke slår av strømmen i rom de ikke oppholder seg i

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er irriterende når gjester ikke hjelper til, roter eller aldri lar meg få fred innimellom. Jeg orker ikke snakke hvert våkne sekund.

Men tafatthet kommer også høyt på lista. Når spørsmål som Hva har du lyst å gjøre i dag, hva har du lyst på til middag, skal vi gå en tur, vil du se en film eller spille spill, hva vil du ha å drikke osv besvares med Vet ikke eller Du bestemmer, da blir jeg skikkelig oppgitt, selv om jeg tror jeg skjuler det godt. Det er lov å ha en mening, og også ta initiativ, når man er på besøk over flere dager. 

Anonymkode: 92e4f...39b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting. At de står opp før eller samtidig som meg 😃. Trenger en kopp kaffe før jeg er klar til å være sosial. Får jeg en time alene på morgenen, så er jeg klar for alt. Jeg er heldigvis oppe styggtidlig, så ikke så mange av våre gjester som slår meg der.

Anonymkode: b1bd0...35b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingenting, verken hjemme eller på hytta. Mulig min omgangskrets er mer hyggelig enn hva som er nevnt i de mange kommentarene tidligere i tråden. 

Vi er forskjellige, og som vertskap prøver vi å få gjester til å trives. Noen skal absolutt hjelpe til hele tiden, noen er mer forsiktige. Begge deler er greit.

Det er hyggelig med gjester, men også deilig når de drar.

Anonymkode: 403af...433

Det er deilig når de drar - altså er det noe som plager deg når de er der. 

Anonymkode: 573fb...b79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...