Gå til innhold

Kan damer og menn plis bare bli glad i hverandre igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Irak skrev (2 minutter siden):

Bitter skrev du....

Stemmer ikke det? 

Følte du harselerte med TS...

Hvis dette ikke er tilfellet så ber jeg om unnskyldning....

Jo jeg skrev "biter" i innlegget, så var bare det jeg retta på, jeg er TS.

Alt i orden! Takk for at du tenker på meg 😊

Anonymkode: f0054...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klart vi var «venner» så lenge alt foregikk på menns premiss. 

Anonymkode: 88087...a1c

Nei jeg mener etter det. 90-tallet osv. Og nå må vi bare forgive and forget og move on. Tenke fram ikke tilbake!

Anonymkode: f0054...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo jeg skrev "biter" i innlegget, så var bare det jeg retta på, jeg er TS.

Alt i orden! Takk for at du tenker på meg 😊

Anonymkode: f0054...94e

Å dette er så typisk meg å bomme slik 😂😂😂😂. Jeg dauer 😂😂😂😂

U made my Day 😂😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (5 minutter siden):

Jeg slapper av jeg 😂. Det går så fint så....

Blodtrykket er på topp...

I forhold til hvem som har det verst...Å nei du...Det føler jeg eksisterer litt i virkeligheten også....Har noen erfaringer i forhold til det, som har gjort at jeg har gjort kort prosess med noen vennskap... Ihvertfall når det kommer til det som handler om respektløs het....

Ja jeg er enig i at det er veldig mye generaliseringer....Det er uheldig synes jeg da....

Topp med topp blodtrykk🤣😎

Kanskje du har rett, har forsåvidt også vært borti sånne folk. Men de er på langt nær like "på" som folk i enkelte tråder er. Hver kjønn mener de har rett på å ha det verst, og hvert kjønn skylder sin egen oppførsel på de andre. "Hvis de bare gjør sånn og sånn, så skal vi oppføre oss". Det er jo ikke fruktbart noe sted. 

Endret av PusheenPusheen
Grammatikkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (Akkurat nå):

Å dette er så typisk meg å bomme slik 😂😂😂😂. Jeg dauer 😂😂😂😂

U made my Day 😂😂😂😂

Er vel det de kaller skikkelig skivebom 😂🤭🫣. Bare det ikke blir totalbom så 😂😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Topp med topp blodtrykk🤣😎

Kanskje du har rett, har forsåvidt også vært borti sånne folk. Men de er på langt nær like "på" som folk i enkelte tråder er. Hver kjønn mener de har rett på å ha det verst, og hvert kjønn skylder sin egen oppførsel på de andre. "Hvis de bare gjør sånn ig sånn, så skal vi oppføre oss". Det er jo ikke fruktbart noe sted. 

Nei sånne mennesker gidder jeg ikke...Det er jo manipulasjon så det holder det....

Jeg merker jeg er i overkant engasjert, for jeg elsker å utfordre andre mennesker, og bli utfordret selv også...

Det synes jeg er gøy og spennende....

Så har jeg ikke så mange rundt meg i hverdagen....Den eldre, kloke og sindige garde bor et stykke unna meg 😂 😂 😂.

Dem har fasiten på alt 😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt kan jo ikke glemmes med en gang slavene er gjort fri, det tar tid og krever innsats og godvilje fra begge sider 😏

Anonymkode: 65952...c30

Er menn gjort fri nå?

Anonymkode: 90563...898

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei jeg mener etter det. 90-tallet osv. Og nå må vi bare forgive and forget og move on. Tenke fram ikke tilbake!

Anonymkode: f0054...94e

Hvis du seriøst mener at menn og kvinner var likestilte og «venner» på 90-tallet, så anbefaler jeg deg å lese deg litt opp. Om me too, feks. Eller lønna til kvinner i forhold til menn. Eller hvem som var hjemme med sykt barn. Eller hersketeknikker. Eller hvordan forholdene var for kvinnelige toppolitikere eller kvinnelige idrettsutøvere. 

Lista kan fortsette, det jeg skrev i det første innlegget mitt gjelder. Så lenge menn får sette premissene er det null problemer. Men det er en del menn som vil ha kvinnene ned på rangstigen igjen, og det er derfor dette «uvennskapet» har oppstått. Det er patetisk og stakkarslig.

Anonymkode: 88087...a1c

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mene at ting var så mye bedre før tyder som regel på dårlig hukommelse og/eller at man tilhørte den priviligerte delen av befolkningen...

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er menn gjort fri nå?

Anonymkode: 90563...898

Så frie som de kan få blitt tror jeg 🤭. Hvis ikke så synes jeg synd i dem 😂😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei jeg mener etter det. 90-tallet osv. Og nå må vi bare forgive and forget og move on. Tenke fram ikke tilbake!

Anonymkode: f0054...94e


Vi er fremdeles i ei brytningstid. Som du peker på, det er faktisk ikke så veldig lenge siden at kvinner fikk reelle muligheter til å stå i arbeidsliv, med ordninger og rettigheter som gjorde det mulig å kombinere det å ha barn og det å jobbe.

SFO ble ikke rettighetfestet før i 1998.

ved starten av 80-tallet var kun 20 % av barna i barnehage.

På 80-tallet var det fremdeles helt vanlig at kvinner ble hjemmeværende når de fikk barn.

Full barnehagedekning hadde vi ikke før i 2006.

Det vil si, at reell likestilling i både arbeidslivet og familielivet, det er en mye nyere greie enn mange er bevisst på.

Vi har faktisk nå de første generasjonene kvinner som har vokst opp med at full likestilling er en selvfølge.

Problemet ser ut til å være at menn og gutter henger litt etter ennå. De største endringene har jo skjedd i jenter og kvinners liv. Men det får likevel konsekvenser for gutter og menn, som de kanskje først nå er begynt å se?

Det meste av det menn sliter med idag, er ting menn selv må fikse.

Fordi kvinner er sluttet å gjøre det for dem.

Menn føler seg som offer, og kvinner er lei menn som spiller offer fordi kvinner nå reelt står på egne ben.

 

Anonymkode: a8d37...923

  • Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare mellom kjønnene. Virker på KG som om halvparten av familiene i Norge er dysfunksjonelle og i full krig. Det er søskenkrangler, svigerfamiliekrangler, krangel med foreldre.... Kan ikke folk bare bli litt rausere med hverandre, og tåle hverandres ulikheter litt bedre?

Anonymkode: 61e10...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jada, når damene begynner å oppføre seg som folk igjen.

Anonymkode: d9b2b...2f2

This. Skjer nok ikke med det første.

Jeg er selv så brent at jeg har lagt hele datingen på hylla og kommer nok ikke til å ta det opp igjen. Det koster mer enn det smaker, både tid og penger.

 

Anonymkode: 3a30e...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke bare mellom kjønnene. Virker på KG som om halvparten av familiene i Norge er dysfunksjonelle og i full krig. Det er søskenkrangler, svigerfamiliekrangler, krangel med foreldre.... Kan ikke folk bare bli litt rausere med hverandre, og tåle hverandres ulikheter litt bedre?

Anonymkode: 61e10...a28

Synes det er fint at man setter grenser for seg selv, også innad i familier, jeg. Er jo så vanlig å bare bite i seg hvordan foreldre oppfører seg mot barna for eksempel. "Hun er tross alt din mor, han er tross alt din far". Personlig er jeg lei det der. Bare fordi jeg er mor til mitt barn, gir det meg ikke friplass til å behandle henne dårlig, og jeg tar heller den konflikten som evt måtte oppstå, enn at hun skal være redd for å si ifra til meg hvis min oppførsel er ufyselig. Vi er ulike ja, og det skal man selvsagt respektere. Men ikke for enhver pris. Det er vel en grunn til at så mange familier er dysfunksjonelle, foreldrene mine og deres generasjon, og generasjonen over dem, har jo så til de grader feilet i barneoppdragelse gjevt over. Er jo ikke uten grunn at millenials og gen x er generasjonene med høy andel depresjon og andre traumeresponser. Og det er heller ikke uten grunn at vi som nå er foreldre, kjører mye mildere barneoppdragelse. Her er det jo en egen diskusjon om hvor mildt det bør ig ikke bør være, men mange av oss kjører en helt annen stil enn boomer-foreldrene våre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder lenge med at de lar hverandre være i fred, legger til litt godvilje, slutter å bagatellisere det de hører, lytter litt mer og holder litt mer kjeft.

Anonymkode: 29767...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:


Vi er fremdeles i ei brytningstid. Som du peker på, det er faktisk ikke så veldig lenge siden at kvinner fikk reelle muligheter til å stå i arbeidsliv, med ordninger og rettigheter som gjorde det mulig å kombinere det å ha barn og det å jobbe.

SFO ble ikke rettighetfestet før i 1998.

ved starten av 80-tallet var kun 20 % av barna i barnehage.

På 80-tallet var det fremdeles helt vanlig at kvinner ble hjemmeværende når de fikk barn.

Full barnehagedekning hadde vi ikke før i 2006.

Det vil si, at reell likestilling i både arbeidslivet og familielivet, det er en mye nyere greie enn mange er bevisst på.

Vi har faktisk nå de første generasjonene kvinner som har vokst opp med at full likestilling er en selvfølge.

Problemet ser ut til å være at menn og gutter henger litt etter ennå. De største endringene har jo skjedd i jenter og kvinners liv. Men det får likevel konsekvenser for gutter og menn, som de kanskje først nå er begynt å se?

Det meste av det menn sliter med idag, er ting menn selv må fikse.

Fordi kvinner er sluttet å gjøre det for dem.

Menn føler seg som offer, og kvinner er lei menn som spiller offer fordi kvinner nå reelt står på egne ben.

 

Anonymkode: a8d37...923

Hilsen priviligert kvinne, null peiling😂😂 Dere kom dere opp og frem, tok alle rettigheter som en selvfølge, men ingen av pliktene 🙃

 

Anonymkode: 3a30e...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):


Vi er fremdeles i ei brytningstid. Som du peker på, det er faktisk ikke så veldig lenge siden at kvinner fikk reelle muligheter til å stå i arbeidsliv, med ordninger og rettigheter som gjorde det mulig å kombinere det å ha barn og det å jobbe.

SFO ble ikke rettighetfestet før i 1998.

ved starten av 80-tallet var kun 20 % av barna i barnehage.

På 80-tallet var det fremdeles helt vanlig at kvinner ble hjemmeværende når de fikk barn.

Full barnehagedekning hadde vi ikke før i 2006.

Det vil si, at reell likestilling i både arbeidslivet og familielivet, det er en mye nyere greie enn mange er bevisst på.

Vi har faktisk nå de første generasjonene kvinner som har vokst opp med at full likestilling er en selvfølge.

Problemet ser ut til å være at menn og gutter henger litt etter ennå. De største endringene har jo skjedd i jenter og kvinners liv. Men det får likevel konsekvenser for gutter og menn, som de kanskje først nå er begynt å se?

Det meste av det menn sliter med idag, er ting menn selv må fikse.

Fordi kvinner er sluttet å gjøre det for dem.

Menn føler seg som offer, og kvinner er lei menn som spiller offer fordi kvinner nå reelt står på egne ben.

 

Anonymkode: a8d37...923

Jeg støtter at man gjør tiltak når kvinner kommer dårlig ut, men forventer at det går begge veier.

Innlegget ditt er et bra eksempel på dobbel standard.

Når det gjelder kvinner ser du at det finnes strukturell diskriminering. Altså at kvinner kom dårlig ut, uten å bli direkte diskriminert.

Når flere kvinner var hjemmeværende så kom det tiltak som barnehage og SFO. Man sa ikke at kvinner fikk bli mer moderne og fikse det selv.

Når gutter på gjør det dårlig i skolen skal de fikse det selv. Det er elevene som er feil, og man skal ikke endre skolen.

Man skal skåne kvinner for å se retusjerte kropper, for da kan de få anoreksia.

Du vil ikke ha tiltak mot selvmord blant menn. Da må hver enkeltperson ta seg sammen og ikke være psykisk syk.

Når kvinner er mer syke leter man etter feil i samfunnet.

Når menn dør tidligere er det deres egen feil.

Dobbeltmoral, kalles det.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke bare mellom kjønnene. Virker på KG som om halvparten av familiene i Norge er dysfunksjonelle og i full krig. Det er søskenkrangler, svigerfamiliekrangler, krangel med foreldre.... Kan ikke folk bare bli litt rausere med hverandre, og tåle hverandres ulikheter litt bedre?

Anonymkode: 61e10...a28

Jeg vet ikke. Jeg er enig. Problemet er jo bare disse narcissistene I samfunnet. Hvis man snur det andre skinn for mange ganger blir man til slutt helt rød på begge sider. Det er en fare for at enkelte da lider av dørmatte syndrom og andre bare sliper av skiten de tråkka på på deg. 

Men jeg er helt for fred. 

Innrømmer at jeg står bak enkelte kreative tråder med bittelitt sannhet som har vært ment delvis som provokasjon for å diskutere, samtidig fått svar på mine filosofiske spørsmål her. Det hat ikke vært poenglør oppføring som noen kanskje tror. Vært nyttig. Det er temaer som fortsatt er viktige å diskutere selv om det er tydeligvis slik at det blir til krig. Sorry 🤪 Men det viser jo hva vi skal jobbe med videre for å forberede samfunnet og kvinners situasjon. 

Får ta midlertidig våpenhvile 🏳

Anonymkode: 65952...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):


Vi er fremdeles i ei brytningstid. Som du peker på, det er faktisk ikke så veldig lenge siden at kvinner fikk reelle muligheter til å stå i arbeidsliv, med ordninger og rettigheter som gjorde det mulig å kombinere det å ha barn og det å jobbe.

SFO ble ikke rettighetfestet før i 1998.

ved starten av 80-tallet var kun 20 % av barna i barnehage.

På 80-tallet var det fremdeles helt vanlig at kvinner ble hjemmeværende når de fikk barn.

Full barnehagedekning hadde vi ikke før i 2006.

Det vil si, at reell likestilling i både arbeidslivet og familielivet, det er en mye nyere greie enn mange er bevisst på.

Vi har faktisk nå de første generasjonene kvinner som har vokst opp med at full likestilling er en selvfølge.

Problemet ser ut til å være at menn og gutter henger litt etter ennå. De største endringene har jo skjedd i jenter og kvinners liv. Men det får likevel konsekvenser for gutter og menn, som de kanskje først nå er begynt å se?

Det meste av det menn sliter med idag, er ting menn selv må fikse.

Fordi kvinner er sluttet å gjøre det for dem.

Menn føler seg som offer, og kvinner er lei menn som spiller offer fordi kvinner nå reelt står på egne ben.

 

Anonymkode: a8d37...923


 

Åja - det var faktisk ikke før i 1977 at det ble innført fødselspermisjon for kvinner i Norge.

Før det måtte kvinner som fødte stort sett slutte i jobb, fordi noen måtte ta seg av spedbarnet.

Det var ikke før kvinner fikk fødselspermisjon, på slutten av 70-tallet, og utbyggingen av barnehager virkelig ble satt i gang utover 80 og 90-tallet at etterhvert begynte å bli vanlig at kvinner stod i arbeid selv om de fikk barn.

Det betyr også - det var store brytninger i arbeidslivet utover 80 og 90-tallet især. Når kvinner i hopetall både går inn i atbeidslivet, og forblir der.

Det er faktisk ikke før nå vi har første generasjon unge kvinner som har mødre hvor det var en selvfølge at mødrene tok utdannelse og var i jobb selv om de fikk barn.

Reell likestilling i arbeidslivet er veldig nytt.

Det betyr også at økonomisk uavhengige kvinner er veldig nytt.

Vi har først nå den første generasjonen unge kvinner, som tar det som en selvfølge at en også skal være helt likestilt på hjemmebane - og - som samtidig har den økonomiske muligheten til å bryte ut.

Det gir konsekvenser for gutter og menn. Som de nok nå først er virkelig begynt å kjenne, men ikke helt har funnet ut hvordan de skal håndtere ennå.

Brytningstid.

 

 

Anonymkode: a8d37...923

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (12 minutter siden):

Jeg støtter at man gjør tiltak når kvinner kommer dårlig ut, men forventer at det går begge veier.

Innlegget ditt er et bra eksempel på dobbel standard.

Når det gjelder kvinner ser du at det finnes strukturell diskriminering. Altså at kvinner kom dårlig ut, uten å bli direkte diskriminert.

Når flere kvinner var hjemmeværende så kom det tiltak som barnehage og SFO. Man sa ikke at kvinner fikk bli mer moderne og fikse det selv.

Når gutter på gjør det dårlig i skolen skal de fikse det selv. Det er elevene som er feil, og man skal ikke endre skolen.

Man skal skåne kvinner for å se retusjerte kropper, for da kan de få anoreksia.

Du vil ikke ha tiltak mot selvmord blant menn. Da må hver enkeltperson ta seg sammen og ikke være psykisk syk.

Når kvinner er mer syke leter man etter feil i samfunnet.

Når menn dør tidligere er det deres egen feil.

Dobbeltmoral, kalles det.

 

 

Men det er vel ikke riktig? Det snakkes MYE om hva som kan gjøres for å heve gutta på skolen, og det er mye snakk om forebygging av mannlig uhelse ved å få gutter  til å deale med vanskelige følelser og liv gjennom psykologer og samtalegrupper? Det kan av og til se ut som om menn ikke vil at ting skal endres, de vil bare at ting skal være som de var for lenge siden.

Anonymkode: 0ef7f...5b2

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...