Gå til innhold

Hva gjorde dere med alle pengene konfirmanten fikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Satte dere alt inn på sparekonto for å spare til voksenlivet? Eller fikk konfirmanten beholde deler av summen til fritt bruk? Ble de øremerket førerkort eller noe?

Anonymkode: ca9c4...348

Strengt tatt har vel barn rett til å bestemme over sine egne penger (tjent selv og gått i gave) når de er 15 år, men om de får store summer er det vel greit å ikke sløse bort alt på en gang..

Øremerket til førerkort?? Hva mener du, skal foreldrene konfiskere pengene og nekte myndige barn å få dem tilbake om de skulle velge å ikke ta førerkort i fremtiden?!?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Er det vanlig at foreldrene konfiskerer konfirmasjonspengene?

 

Jeg fikk 26 000 kroner i 1994 og brukte dem på en hest og et stereoanlegg. Sånn in hindsight burde jeg heller investert dem i fond og vært rik nå, men foreldrene mine kunne ingenting som fond så alternativet hadde vel vært en lavrente eller nullrente konto der de hadde blitt spist opp av inflasjon.

Normale foreldre sparer vel opp og betaler vel sertifikat selv, ikke stjele barnets gave for å betale det? Om foreldrene ikke ønsker å betale sertifikat får vel ungen selv velge om de vil bruke sine egne penger på det eller bare droppe å ta lappen.

Anonymkode: be516...340

Det er da ingen selvfølge at foreldre skal betale førerkort for barna! Veldig mange må betale det selv. Foreldrene kan da være fullt normale likevel..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pengene er satt inn på sparekonto til fylte 18 år. 

Anonymkode: ccd1c...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis ungdommen får over 75000 kommer statsforvaltningen inn. Så i enkelte tilfeller kan det lønne seg at foreldre setter inn på sperret konto eller fond. Banker er faktisk lovpålagt å legge inn beskjed når sum på barns konto passerer en sum

Her brukte ungdommen pengene til billappen. Men de fikk heler ikke mye penger, de måtte jobbe og for å dekke hele lappen, for det de hadde fått var ikke nok til selve lappen en gang

Anonymkode: 1dbfe...a5c

175.000 er grensen for når statsforvalteren kommer inn

Anonymkode: 306f1...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har konfirmant i år, han har et par ting han sparer til, så han skal få bruke en del av pengene til det. Resten/mesteparten skal rett inn på fond😊 dette har vi så klart snakket om i forkant, så vi er enige om at det er lurt😊

Anonymkode: 154c5...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

175.000 er grensen for når statsforvalteren kommer inn

Anonymkode: 306f1...079

Da har de økt da. Her så fikk vi beskjed om. 75.000kr, da barne fikk erstatning 

Anonymkode: 1dbfe...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såklart best om de store summene blir satt på sparekonto eller helst i fond, men konfirmanten bør jo også få en viss andel inn på kortet til fri bruk. Så får en heller frigi mer penger om ungdommen finner noe en virkelig vil ha og som det er greit å bruke pengene på f.eks moped/bil/hest/data...

Her har de fått dekt lappen som 16åring av oss foreldre, mens førerkortet på bil har de gjerne betalt selv. Men da har vi ikke gitt pengegave til konfirmasjonen, men heller dekt utstyr og kurs en må ha for å kunne  øvelseskjøre, samt etterhvert kjøretimer og oppkjøring på traktor/moped/lettsykkel.

Husker selv at mesteparten av mine konfirmasjonspenger ble satt på sparekonto, men at jeg fikk noen tusenlapper som jeg selv bestemte helt og fullt hva de gikk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dem fikk sløse bort noe. Og resten satt på konto som dem fikk når dem var 18 år. Noe trur jeg dem har satt på bsu. Dem har rest litt men har vært forsiktig. Eina er sparsom mens hun yngste lever bare en gang mentalitet. Så hun gjør det som gjør henne lykkelig. Reiser, tar seg fri år. 

Anonymkode: f4733...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene satt på konto☺️

Anonymkode: c51fb...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner jeg ikke. Fikk vel 5K.

Han ville ikke konfirmeres. Men vi laget en sammenkomst,der var det alt fra gjenstander og pengegaver. 

Men han ble forbauset over hva andre fikk og brukte pengene til.

Gikk vel noen Kr.til mopeden,litt til førerkort på bil. Av en eller annen grunn har han over 100K.på sparekonto som han ikke vil bruke. Labber rundt i fillete joggebukser og sure sko...

Anonymkode: 77bbe...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte 120 000 i fond, ca 40 på sparekonto og resten til disposisjon selv. Det på sparekonto er også til egen disposisjon, men ikke like tilgjengelig, ber om det ved behov. Fondet har økt med over 30% på 2 år, så det lønner seg.

Anonymkode: dbb30...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis ungdommen får over 75000 kommer statsforvaltningen inn. Så i enkelte tilfeller kan det lønne seg at foreldre setter inn på sperret konto eller fond. Banker er faktisk lovpålagt å legge inn beskjed når sum på barns konto passerer en sum

Her brukte ungdommen pengene til billappen. Men de fikk heler ikke mye penger, de måtte jobbe og for å dekke hele lappen, for det de hadde fått var ikke nok til selve lappen en gang

Anonymkode: 1dbfe...a5c

Det beløpet har vel blitt over 240 000 nå da, så du må oppdatere deg litt. 1 G var 118 000 i 2023. Statsforvalter kommer inn ved 2 G. 

Anonymkode: dbb30...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det beløpet har vel blitt over 240 000 nå da, så du må oppdatere deg litt. 1 G var 118 000 i 2023. Statsforvalter kommer inn ved 2 G. 

Anonymkode: dbb30...2a6

hvordan fungerer det da? Om ungdommen har satt 200.000,- i fond og fondet stiger til 300.000,- på et par år, kommer statsforvalteren da inn og tar over styringen? Hvordan fungerer det i så fall, blir pengene tvangsflyttet til en konto med dårlig rente slik at ungdommen ikke får en brukbar avkastning lengre eller får de stå videre i fondet?

Anonymkode: a0e5f...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Satte 120 000 i fond, ca 40 på sparekonto og resten til disposisjon selv. Det på sparekonto er også til egen disposisjon, men ikke like tilgjengelig, ber om det ved behov. Fondet har økt med over 30% på 2 år, så det lønner seg.

Anonymkode: dbb30...2a6

Hvilken fond er det?

Anonymkode: d902e...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt de på konto. Kjøpte bolig da jeg var 23 år. Den er nedbetalt i dag

M32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har straks konfirmant men ser ikke for meg at hen får all verdens til sum. Liten familie. Hen skal få lov til å gjøre den hen vil med pengene, særlig om summen blir lav. Blir den høyere enn vi tror vil hen nok sikkert spare litt. 

Anonymkode: 107ca...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hvordan fungerer det da? Om ungdommen har satt 200.000,- i fond og fondet stiger til 300.000,- på et par år, kommer statsforvalteren da inn og tar over styringen? Hvordan fungerer det i så fall, blir pengene tvangsflyttet til en konto med dårlig rente slik at ungdommen ikke får en brukbar avkastning lengre eller får de stå videre i fondet?

Anonymkode: a0e5f...c1c

Jeg er litt usikker. Midler som forvaltes av Statsforvalter blir satt på vanlig kapitalkonto, det er altså ikke lov å ha fond under forvaltning.

Vi har løst det ved at fondspengene er gitt sammen med gavebrev, som spesifiserer at midler ikke skal forvaltes av Statsforvalter. Da går det under unntaksregel, da gavegiver kan bestemme om finansielle gaver skal gå under forvaltning eller ikke.

Utover dette bør man vel ha barnas penger i eget navn frem til de er 18 dersom man nærmer seg forvaltningsgrense. Dersom det er snakk om store summer bør man ha de stående enda litt lenger, da Lånekassen også har noen stipendkrav dersom man har formue.  Sparekonto er jo krise over tid, og barn som får erstatning f.eks i tidlig alder vil jo få store deler spist opp av inflasjon på grunn av regelverket. 

Anonymkode: dbb30...2a6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilken fond er det?

Anonymkode: d902e...e85

Sparebank 1, Odin Aksje D. 33,54% avkastning på litt under 2 år.

Anonymkode: dbb30...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la pengene inn på egen sparekonto da jeg ble konfirmert, og brukte dem på utvekslingsår i USA og russetid. Har liten familie så fikk ikke mer enn 10.000, men det holdt for en tur til Hawaii, litt shopping, russetøy og dekket min andel av russebilen. Ville ikke vært de opplevelsene foruten, så tenker det var money well spent.

Anonymkode: 8db1a...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk til førerkort, hun fikk vel beholde 5000 til eget bruk. Jeg har spart opp penger til lappen i fond, men vi fant ut at vil lar fondet stå, og så får hun det når hun skal ut på boligmarkedet. Hun har alltid villet ta lappen, hadde hun sagt det ikke var interessant hadde vi satt det i fond til bolig (noe hun også er veldig klar på at hun ønsker å kjøpe etter hvert).

Det høres jo fint og flott ut å la ungdommen styre helt selv, men vi er ikke en rik familie og det var helt uaktuelt å la henne blåse titusener på klær og ræl (som 100% sikkert hadde blitt resultatet, penger brenner i lomma).

Det koster meg ikke en kalori å styre økonomien litt, for alle formaninger går inn ett øre og ut det neste. Selvfølgelig hadde det vært lærdom i å innse at det ikke ble noe sertifikat når alle pengene ble shoppet vekk, men jeg tviler på at alle som bidro hadde syntes det var greit (det ble spesifikt ønsket penger til lappen). Hun ble forøvrig nettopp 18 og besto oppkjøring.

Jeg hadde selv foreldre som lot meg bruke opp alle komf.pengene og ga meg sparekontoen i hånda da jeg ble 18 (125 000 for 30 år siden var en del). Skulle virkelig ønske de hadde hatt litt peiling på økonomi og styrt det noe slik at jeg hadde brukt pengene mer fornuftig. Tror jeg satte 25 000 i BSU, noe gikk vel til møbler, og resten husker jeg ikke, ikke noe minneverdig.

Jeg sparer til ungene i mitt navn (dette er mine penger til jeg sier noe annet, ikke gaver, kun sparing av egen lønn). Jeg har gjort det klart at om de ikke også sparer opp noe på egenhånd så drar jeg heller på cruise 😄 Gaver har de stort sett fått bruke på litt større ting de har ønsket seg. 

Anonymkode: 1d91e...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke litt. Spare mest. Det er han enig i selv også. Kjipt å blåse masse penger på crap og sitte igjen med null etterpå  

Anonymkode: 8219e...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...