Gå til innhold

Hva gjorde dere med alle pengene konfirmanten fikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Satte dere alt inn på sparekonto for å spare til voksenlivet? Eller fikk konfirmanten beholde deler av summen til fritt bruk? Ble de øremerket førerkort eller noe?

Anonymkode: ca9c4...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har konfirmant neste år og ser for oss at alt blir satt i et fond. 

Anonymkode: 309c0...d31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Er det vanlig at foreldrene konfiskerer konfirmasjonspengene?

 

Jeg fikk 26 000 kroner i 1994 og brukte dem på en hest og et stereoanlegg. Sånn in hindsight burde jeg heller investert dem i fond og vært rik nå, men foreldrene mine kunne ingenting som fond så alternativet hadde vel vært en lavrente eller nullrente konto der de hadde blitt spist opp av inflasjon.

Normale foreldre sparer vel opp og betaler vel sertifikat selv, ikke stjele barnets gave for å betale det? Om foreldrene ikke ønsker å betale sertifikat får vel ungen selv velge om de vil bruke sine egne penger på det eller bare droppe å ta lappen.

Anonymkode: be516...340

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lov å bruke 5000 på noe, måtte bruke 5000 også på en tur han ville på resten ble satt i fond og noe på høyrente konto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han valgte selv å sette pengene på sparekonto. Sløste ikke bort noe. Men så er han dyktig med penger. Under 30 år, og eier to hus helt alene.

Da jeg ble konfirmert på 80-tallet, kjøpte jeg et fett stereoanlegg og brukte penger på Londontur da jeg var 18 🙃.

Anonymkode: 75011...c4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

75% av det han fikk var ikke penger, men fondsandeler. Så pengene var på en måte allerede satt i fond før han fikk dem.

For det resterende kjøpte han seg en gaming-stol, og resten på sparekonto.

Anonymkode: 1e2e0...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konfirmanten valgte selv å sette det meste på sparekontoen, men beholdt litt på den vanlige kontoen for å kjøpe seg et par ting han ønsket seg. Jeg må innrømme at jeg forventer at det meste spares. Jeg synes ikke det er greit at 15-åringer sløser bort så store summer som mange får i konfirmasjonsgave..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på summen de får. Mine barn fikk nesten 100.000 kr til konfen. Det er klart at en 15 åring ikke kan løpe rundt med 100.000 på kortet. 
vi satt av hele beløpet på sparekonto, men de har fått brukt av det når de har kjøpt seg moped, bil, ny mob tlf eller ting de trenger. 
Det er uansett greit å fordele pengene og se verdien av å spare til noe større. 

 

Anonymkode: 306f1...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte motorsykkel 

Anonymkode: 111b0...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Satte dere alt inn på sparekonto for å spare til voksenlivet? Eller fikk konfirmanten beholde deler av summen til fritt bruk? Ble de øremerket førerkort eller noe?

Anonymkode: ca9c4...348

De fikk vel 15 tusen hver. De har brukt de opp. Mobil ,ipad etc. Samme gjorde jeg. 

Sparer ellers til dem. Spart til lappen.

Anonymkode: 3c973...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble opprettet en sparekonto i mitt navn da jeg var nyfødt. Deretter satt de alle pengegaver inn der. Da jeg var stor nok til å forstå (barnehagealder) så fikk jeg bankbok, der vi førte inn beløp og ny saldo. Og gode samtaler om viktigheten av å spare, men også at man måtte unne seg noe når det var gjennomtenkt, og ikke bare impuls. Husker også vi gikk i banken og tømte sparebøssen. 

Så det var også der konfirmasjonspengene ble satt inn. Så husker jeg at jeg hadde veldig lyst på stereoanlegg, og at vi kjøpte det. Resten ble stående og vokse videre. Og var sammen med annet jeg hadde spart et veldig godt bidrag til egenkapital bolig etterhvert.

Når det gjelder fond/aksjer så var begrunnelsen at de ikke ville gamble med mine penger. Men de sparte til egenkapital bolig i fond til oss, i eget navn. 

Anonymkode: 38120...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk ikke våres mye i forhold til en hører andre får. De fikk 15.000kr og det er ikke mer en 2 og 4 år siden de bar konfirmanter. Her satte de på konto og brukt til å ta lappen.

Er ikke alle som har familie som har mye penger og dermed ofte lærer ungdommen og å være mer forsiktig.

Begge her har og jobbet fra de var 12/13 år. Sommer jobb fast siden de var 13år

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er ikke konfirmert, men siden de andre barnebarna til min far fikk penger i sine konfirmasjoner, fikk også min sønn penger da han var i den alderen at hans jevnaldrende (de fleste) konfirmerte seg. Tror det var 5000 han fikk. Jeg lot han bruke 1000 fritt, og så satte jeg inn resten på en sparekonto i mitt navn (der jeg oppbevarte alle sparepengene jeg sparte til han). Pengene ble senere brukt til å ta sertifikatet.

Det samme gjorde jeg med pengene han fikk av samme grunn og anledning av sine besteforeldre på farssiden.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg konfiskerte nesten alle konfirmasjonspengene og satte dem inn på hans sparekonto som var i mitt navn. Alt av bursdag- og julegavepenger har blitt satt inn der.

Førerkortet jobbet han i selv, men han fikk sponsa ca halvparten.

Sparepengene hans gikk i egenkapital på hans første leilighet.

Anonymkode: e71a3...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Satte dere alt inn på sparekonto for å spare til voksenlivet? Eller fikk konfirmanten beholde deler av summen til fritt bruk? Ble de øremerket førerkort eller noe?

Anonymkode: ca9c4...348

Det bestemte konfirmanten 100% selv her. 

Det har de eldre også gjort, og det får yngste gjøre om 2 år. 

Deres penger, deres valg. 

Anonymkode: 76c8a...abd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Er det vanlig at foreldrene konfiskerer konfirmasjonspengene?

Mine foreldre fikk meg til å sette det i banken og jeg fikk god nytte av de pengene senere. 

Anonymkode: a07db...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Er det vanlig at foreldrene konfiskerer konfirmasjonspengene?

 

Jeg fikk 26 000 kroner i 1994 og brukte dem på en hest og et stereoanlegg. Sånn in hindsight burde jeg heller investert dem i fond og vært rik nå, men foreldrene mine kunne ingenting som fond så alternativet hadde vel vært en lavrente eller nullrente konto der de hadde blitt spist opp av inflasjon.

Normale foreldre sparer vel opp og betaler vel sertifikat selv, ikke stjele barnets gave for å betale det? Om foreldrene ikke ønsker å betale sertifikat får vel ungen selv velge om de vil bruke sine egne penger på det eller bare droppe å ta lappen.

Anonymkode: be516...340

Hvis ungdommen får over 75000 kommer statsforvaltningen inn. Så i enkelte tilfeller kan det lønne seg at foreldre setter inn på sperret konto eller fond. Banker er faktisk lovpålagt å legge inn beskjed når sum på barns konto passerer en sum

Her brukte ungdommen pengene til billappen. Men de fikk heler ikke mye penger, de måtte jobbe og for å dekke hele lappen, for det de hadde fått var ikke nok til selve lappen en gang

Anonymkode: 1dbfe...a5c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri bruk forsåvidt, men kontrollert uttak. Moped, førerkort, bil...
Sammen med sparte sommerjobbpenger så gir det en kickstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Er det vanlig at foreldrene konfiskerer konfirmasjonspengene?

 

Jeg fikk 26 000 kroner i 1994 og brukte dem på en hest og et stereoanlegg. Sånn in hindsight burde jeg heller investert dem i fond og vært rik nå, men foreldrene mine kunne ingenting som fond så alternativet hadde vel vært en lavrente eller nullrente konto der de hadde blitt spist opp av inflasjon.

Normale foreldre sparer vel opp og betaler vel sertifikat selv, ikke stjele barnets gave for å betale det? Om foreldrene ikke ønsker å betale sertifikat får vel ungen selv velge om de vil bruke sine egne penger på det eller bare droppe å ta lappen.

Anonymkode: be516...340

Hva leste jeg nå? 

At foreldre stjeler fra barnet for å betale for førerkort? Så du mener at foreldre er forpliktet til å betale for førerkortet?

 

Anonymkode: 86ffe...b3a

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene ble satt på sparekonto. De to som har fylt 18 har fått råderett over kontoen selv, 16-åringen får om to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...