Gå til innhold

Revisor, siviløkonom eller samfunnsøkonom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner hvor du vil, men ditt tips er omtrent like gyldig idag som i 2010. "Snart kommer robotene". Enig i at regnskap kan bli automatisert relativt snart, det er det allerede i stor grad mtp. fakturahåndtering etc., men økonomi som fagfelt vil ikke bare forsvinne... En økonom med IT-forståelse (gjerne en fordypning) vil være blant de mest ettertraktede kandidatene i ikke-praktiske yrker fremover.

Anonymkode: e4424...fcf

Enig.  I tillegg så er som regel en økonomigrad kun et stempel på at du klarer å lære og at du har rammeverket til å lære arbeidsoppgavene  i økonomijobber. Det er det som er den største verdien av en økonomigrad og universitetsgrad generelt.  

Jeg tror at så lenge man er villig, i stand til og kan dokumentere at man kan lære seg nye arbeidsoppgaver så vil man gjøre det greit i arbeidslivet uansett hvor mye som blir automatisert bor. Det  har i hvert fall vært slik historisk. Tilsvarende om man regner med å være ferdigutlært når man er ferdig med graden så kommer man til å slite, for slik har aldri arbeidslivet fungert. 

 

Anonymkode: ec4ad...338

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig.  I tillegg så er som regel en økonomigrad kun et stempel på at du klarer å lære og at du har rammeverket til å lære arbeidsoppgavene  i økonomijobber. Det er det som er den største verdien av en økonomigrad og universitetsgrad generelt.  

Jeg tror at så lenge man er villig, i stand til og kan dokumentere at man kan lære seg nye arbeidsoppgaver så vil man gjøre det greit i arbeidslivet uansett hvor mye som blir automatisert bor. Det  har i hvert fall vært slik historisk. Tilsvarende om man regner med å være ferdigutlært når man er ferdig med graden så kommer man til å slite, for slik har aldri arbeidslivet fungert. 

 

Anonymkode: ec4ad...338

Helt enig. Da jeg begynte på studiet i 2009 fikk vi høre det samme, robotene kom til å ta over. Særlig de som studerte revisjon var redd for å bli overflødige. Men det skjedde jo overhodet ikke. 

Vi må huske at samtidig som AI kommer, kommer også eldrebølgen. Det er mange som pensjonerer seg. Det er helt klart mange oppgaver som er lagt bort til roboter og automatisering, heldigvis! Hvis ikke hadde vi hatt store problemer, for mangelen på folk blir større og større. 

Jeg kan ikke se helt at min jobb kan erstattes av AI på lenge. En del oppgaver kan helt klart AI bidra med, men det vil bare bety at jeg får frigitt tid til annet forbedringsarbeid. Kanskje kan vi etterhvert klare oss med færre økonomer på jobben min, og det er bare fint, ikke en trussel, for vi sliter enormt med rekruttering, konkurransen om økonomene er beinhard. 

Også på regnskap og i faktura er det mye robotene og automatiseringen ikke greier å håndtere. Jeg jobber ikke med regnskap men må likevel grave meg gjennom en del fakturaer hver uke fordi verken robot eller regnskapsfører greier å forstå hva det egentlig dreier seg om og hvem som skal betale den. AI er ikke synsk, AI er opplært på allerede eksisterende data og kan ikke tolke alt som er nytt og som ikke kan plasseres i et mønster. Det er også mye AI ikke greier å oversette til norske forhold. 

Anonymkode: 6207b...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne automatiserings-spådommer fra 2010 med hva som skjer nå illustrer hvor lite opplyste selv bransjefolk er ang. tematikken.

Den gang var det snakk om høytsvevende teorier, nå er teknologien en realitet. De siste par årene har det blitt gjort gjennombrudd eksperter regnet med ville ta 50+ år. Teknologi som kan gjøre 90% av en regnskapsfører eller revisors jobb (og mange andre "intellektuelle jobber") eksisterer akkurat nå. Det er ikke lenger snakk om om det er mulig.

Er man er etablert i bransjen med 20/30+ år igjen å jobbe gjelder det å være jævlig på når snøballen begynner å rulle. Hvis man ønsker å studere økonomi rett fra VGS i 2024 så råder jeg vedkommende til å tenke seg veldig nøye om og gjøre mye research. Personlig hadde jeg ikke gjort det mtp. det vi vet pr. dags dato. 

 

Hilsen økonom

 

 

 

Anonymkode: 31db4...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Å komme rett fra VGS og begynne på økonomiutdanning i 2024 blir litt som å investere kraftig i fasttelefoni-aksjer i ~2004.

KI vil endre landskapet totalt mtp. jobber innen regnskap/revisjon/finans på mellomlang sikt og skape massiv overflødighet av økonomer. Teknologien eksiterer allerede i grove trekk og det investeres milliarder for å akselerere implementeringer i stor skala. Dette vil skje raskere enn mange er klar over.

Hvis du starter på en master nå, er jeg redd du vil oppleve at humankapital omveltninger innen økonomisektoren har blitt brutalt synlige når du uteksamineres og du vil slite ekstremt hardt med å i det hele tatt få relevant jobb.

Hadde jeg vært deg så ville jeg gjort litt mer research og sett på jobber med arbeidsoppgaver som ikke kan utføres 99,99% på en PC og krever en viss grad av kreativitet.

 

Hilsen økonom

Anonymkode: 31db4...599

Jeg er ikke helt enig med deg. Ja, KI kommer til å overta mange praktiske oppgaver, som å holde styr på regnskapet, bilag etc. Men å tenke strategisk, ha kundekontakt, være en god leder etc, kommer KI ikke til å kunne overta, i hvert fall ikke på en god stund. Å ta en Bachelor i regnskap kan være dumt, men å ta en master i revisjon eller strategi og ledelse (siviløkonom) kommer ikke til å være utdatert på en god stund.  

Anonymkode: b0c30...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig. Da jeg begynte på studiet i 2009 fikk vi høre det samme, robotene kom til å ta over. Særlig de som studerte revisjon var redd for å bli overflødige. Men det skjedde jo overhodet ikke. 

Vi må huske at samtidig som AI kommer, kommer også eldrebølgen. Det er mange som pensjonerer seg. Det er helt klart mange oppgaver som er lagt bort til roboter og automatisering, heldigvis! Hvis ikke hadde vi hatt store problemer, for mangelen på folk blir større og større. 

Jeg kan ikke se helt at min jobb kan erstattes av AI på lenge. En del oppgaver kan helt klart AI bidra med, men det vil bare bety at jeg får frigitt tid til annet forbedringsarbeid. Kanskje kan vi etterhvert klare oss med færre økonomer på jobben min, og det er bare fint, ikke en trussel, for vi sliter enormt med rekruttering, konkurransen om økonomene er beinhard. 

Også på regnskap og i faktura er det mye robotene og automatiseringen ikke greier å håndtere. Jeg jobber ikke med regnskap men må likevel grave meg gjennom en del fakturaer hver uke fordi verken robot eller regnskapsfører greier å forstå hva det egentlig dreier seg om og hvem som skal betale den. AI er ikke synsk, AI er opplært på allerede eksisterende data og kan ikke tolke alt som er nytt og som ikke kan plasseres i et mønster. Det er også mye AI ikke greier å oversette til norske forhold. 

Anonymkode: 6207b...ab5

Jeg er samfunnsøkonom og ble utdannet noen år før deg og er helt enig med deg. 

Det fremstilles litt som om AI er den første formen for automatisering vi har hatt i samfunnet, men automatisering er jo ikke noe nytt. Jeg så nylig en dokumentar om IT-utviklingen. Ett av de første dataprogrammene som virkelig solgte bra var et regneark-program. Han som lagde regneark-programmet viste det til noen regnskapsførere på 70-tallet og de begynte å gråte.  De gråt ikke av sorg fordi de ville bli erstattet av et regnskapsprogram, men det gråt av glede over at endelig kunne de få frigjort mye av tiden de hadde brukt på føre regnskap for hånd som var enormt tidkrevende og monotont. Om om man ser på historien så er det helt klart at det ikke er slik at regnearkprogram gjorde regnskapsførere overflødige.  Det er forskjell på at automatisering endrer yrket og at det fjerner behovet for de som har utdannet innen yrket. 

Jeg tviler ikke ett sekund at kunstig intelligens vil endre arbeidslivet slik at ting ikke kommer til å være likt i dag som den dagen du, jeg eller trådstarter blir pensjonist. Men mange oppgaver kan ikke automatiseres bort slik som denne brukeren nevner: 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke helt enig med deg. Ja, KI kommer til å overta mange praktiske oppgaver, som å holde styr på regnskapet, bilag etc. Men å tenke strategisk, ha kundekontakt, være en god leder etc, kommer KI ikke til å kunne overta, i hvert fall ikke på en god stund. Å ta en Bachelor i regnskap kan være dumt, men å ta en master i revisjon eller strategi og ledelse (siviløkonom) kommer ikke til å være utdatert på en god stund.  

Anonymkode: b0c30...c04

Jeg er helt enig med deg.  Den dagen Kunstig intelligens har automatisert  "å tenke strategisk, kundekontakt, være god leder" så kommer ikke kun revisorer til å være arbeidsledige, da vil alle være arbeidsledige. 

Anonymkode: ec4ad...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutineoppgavene jeg hadde som fersk har allerede forsvunnet. Permer og papirarkiver er historie. Det samme er å sjekke 50 like bilag, og en rekke andre ting. Mye er automatisert, i tillegg brukes serviceorganisasjoner, ofte i utland, til en rekke oppgaver. 

Hvert år er det noe nytt. Kanskje en dag AI kan implementere ny ISA220, ny skattemelding, full utrulling og forståelse av nye ESG krav, eller presentere resultater i et styremøte. Jeg aner ikke hvordan min hverdag er om 20 år da jeg nærmer meg pensjon. Men jeg vet at jeg ikke har manglet arbeidsoppgaver, og at bransjen har hatt et skrikende behov for kompetanse, gjennom de siste 20 årene. 

Anonymkode: 4f2a3...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke helt enig med deg. Ja, KI kommer til å overta mange praktiske oppgaver, som å holde styr på regnskapet, bilag etc. Men å tenke strategisk, ha kundekontakt, være en god leder etc, kommer KI ikke til å kunne overta, i hvert fall ikke på en god stund. Å ta en Bachelor i regnskap kan være dumt, men å ta en master i revisjon eller strategi og ledelse (siviløkonom) kommer ikke til å være utdatert på en god stund.  

Anonymkode: b0c30...c04

Jeg ville ikke vært redd for å ta bachelor i regnskap heller. Det er mange som nærmer seg pensjonsalder på dette feltet og som må erstattes, og det å få inn noen friske unge øyne i dette feltet er veldig viktig! Vi kan jo ikke overlate regnskap 100 prosent til AI, da er det bedre å få med unge, nyutdannede mennesker som ikke er redd for AI med på laget. 

Erfaring med regnskap gir også gode muligheter for å stige i gradene etterhvert. Jeg kjenner flere med "bare" bachelor i regnskap som har blitt CFO de siste årene, mens jeg som siviløkonom ikke har vært i nærheten av å få sånne stillinger, fordi jeg ikke har sittet tett nok på de finansielle beslutningene i mine jobber, mens regnskapsførerne har blitt involvert i svært mye forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer nå økonomi fremdeles i alle fall fordi jeg har stor interesse av det og derfor kommer de gode resultatene langt lettere enn de ville gjort på en eller annen ingeniørutdanning. Jeg klarer ikke helt å se for meg at AI på kort sikt vil endre arbeidslivet så mye at det vil være vanskelig å få jobb som økonom med A/B i snitt. Mulig jeg tar feil, men velge å innbille meg selv at det kommer til å gå fint i alle fall. 

Hvordan arbeidslivet generelt ser ut på litt lengre sikt med tanke på AI tror jeg er vanskelig å gi helt klare svar på. Det vil skje endringer selvsagt, men det vil skje i langt flere bransjer enn regnskap og økonomi så det er ikke så lett på det grunnlaget å svare bastant på hvilke utdanninger som er smarte og ikke. Jeg tror vel at gode og godt utdannede hoder stort sett vil evne å tilpasse seg og få jobber uansett. 

Anonymkode: 9ce98...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med på Finn og NAV og se på div jobber du kunne ønske deg og velg utdanning litt ut fra det.

Anonymkode: d8fc4...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ett av de første dataprogrammene som virkelig solgte bra var et regneark-program. Han som lagde regneark-programmet viste det til noen regnskapsførere på 70-tallet og de begynte å gråte.  De gråt ikke av sorg fordi de ville bli erstattet av et regnskapsprogram, men det gråt av glede over at endelig kunne de få frigjort mye av tiden de hadde brukt på føre regnskap for hånd som var enormt tidkrevende

Anonymkode: ec4ad...338

Problemet er at siden 70-tallet så har vi doblet "oss" i antall mennesker på denne planeten, og 9 milliarder rundes ut på midten av 2030-tallet. I tillegg så snakker flere folk engelsk, noe som ikke var tilfellet på 70-tallet. Som igjen fører til at man får en haug med folk andre steder i verden til å studere noe av det samme som man gjør i Norge, og da outsources visste oppgaver til dem. Tipper at IT-folkene er godt kjent med den problematikken spesielt 😂

Ja, også har vi fått noe som heter internett siden midten av 90-tallet, noe som ikke var tilfellet på 70-tallet. Store deler av verden var faktisk "avstengt" fra globalisering på 70-tallet ettersom mange økonomier var mer "nasjonalistiske" om jeg skal bruke det uttrykket, eller kommando-økonomi om du vil, og de gjorde ting på sin måte. Det var aldri noe trussel for en vest-europeisk arbeidstaker på 70-tallet at en kineser, russer eller inder skal plutselig begynne å snakke flytende engelsk omtrent, for å så koble seg opp mot internett, for å så igjen begynne å ta en utdanning som er i samsvar med "The Western Way of doing things". 

Jeg håper at du har rett i at man ikke havner til slutt som arbeidsledig, fordi det betyr destabilisering av samfunnet om man tillater politisk sett at AI fortsetter å utvikle seg mot en slik utvikling som vil true eksistensgrunnlaget til mange mennesker. Da har vi plutselig begynt å bevege oss mot "teknologien spiser oss sine egne barn", og da blir det krig hvis god og stabil jobb ender opp med å bli en slags fantasi utenfor rekkevidde for veldig mange mennesker. 

 

Anonymkode: f6000...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er at siden 70-tallet så har vi doblet "oss" i antall mennesker på denne planeten, og 9 milliarder rundes ut på midten av 2030-tallet. I tillegg så snakker flere folk engelsk, noe som ikke var tilfellet på 70-tallet. Som igjen fører til at man får en haug med folk andre steder i verden til å studere noe av det samme som man gjør i Norge, og da outsources visste oppgaver til dem. Tipper at IT-folkene er godt kjent med den problematikken spesielt 😂

Ja, også har vi fått noe som heter internett siden midten av 90-tallet, noe som ikke var tilfellet på 70-tallet. Store deler av verden var faktisk "avstengt" fra globalisering på 70-tallet ettersom mange økonomier var mer "nasjonalistiske" om jeg skal bruke det uttrykket, eller kommando-økonomi om du vil, og de gjorde ting på sin måte. Det var aldri noe trussel for en vest-europeisk arbeidstaker på 70-tallet at en kineser, russer eller inder skal plutselig begynne å snakke flytende engelsk omtrent, for å så koble seg opp mot internett, for å så igjen begynne å ta en utdanning som er i samsvar med "The Western Way of doing things". 

Jeg håper at du har rett i at man ikke havner til slutt som arbeidsledig, fordi det betyr destabilisering av samfunnet om man tillater politisk sett at AI fortsetter å utvikle seg mot en slik utvikling som vil true eksistensgrunnlaget til mange mennesker. Da har vi plutselig begynt å bevege oss mot "teknologien spiser oss sine egne barn", og da blir det krig hvis god og stabil jobb ender opp med å bli en slags fantasi utenfor rekkevidde for veldig mange mennesker. 

 

Anonymkode: f6000...759

Og likevel mangler vi nok IT-folk i Norge, så hva er problemet og hvordan er dette relevant for økonomi på masternivå?? 

Anonymkode: 6207b...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt siv.øk/revisor, ikke samf.øk. Det er lettere å få samf.øk jobber med siv.øk enn siv.øk jobber med samf.øk. 

Anonymkode: fe2b0...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er at siden 70-tallet så har vi doblet "oss" i antall mennesker på denne planeten, og 9 milliarder rundes ut på midten av 2030-tallet. I tillegg så snakker flere folk engelsk, noe som ikke var tilfellet på 70-tallet. Som igjen fører til at man får en haug med folk andre steder i verden til å studere noe av det samme som man gjør i Norge, og da outsources visste oppgaver til dem. Tipper at IT-folkene er godt kjent med den problematikken spesielt 😂

Ja, også har vi fått noe som heter internett siden midten av 90-tallet, noe som ikke var tilfellet på 70-tallet. Store deler av verden var faktisk "avstengt" fra globalisering på 70-tallet ettersom mange økonomier var mer "nasjonalistiske" om jeg skal bruke det uttrykket, eller kommando-økonomi om du vil, og de gjorde ting på sin måte. Det var aldri noe trussel for en vest-europeisk arbeidstaker på 70-tallet at en kineser, russer eller inder skal plutselig begynne å snakke flytende engelsk omtrent, for å så koble seg opp mot internett, for å så igjen begynne å ta en utdanning som er i samsvar med "The Western Way of doing things". 

Jeg håper at du har rett i at man ikke havner til slutt som arbeidsledig, fordi det betyr destabilisering av samfunnet om man tillater politisk sett at AI fortsetter å utvikle seg mot en slik utvikling som vil true eksistensgrunnlaget til mange mennesker. Da har vi plutselig begynt å bevege oss mot "teknologien spiser oss sine egne barn", og da blir det krig hvis god og stabil jobb ender opp med å bli en slags fantasi utenfor rekkevidde for veldig mange mennesker. 

 

Anonymkode: f6000...759

Det har blitt outourcet IT-folk i minst 20 år. Likevel så har IT-lønningene eksplodert i vesten og i Norge. Hadde det kun vært lønninger arbeidsgiverne brydde seg om så hadde ingen av IT-gigantene vært i Silicon Valley og lignende områder for der er IT-lønningene helt ekstreme. 

De som har vist seg er at ikke alt kan outsources enkelt.  Det kan være områder hvor det f.eks er viktig å være tett på og kunne snakke med kundene. 

På jobben vår har vi outsourcet noen IT-jobber til India og ting går merkbart tregere og det er langt flere misforståelser.  Vi endte med hente tilbake enkelte jobber til Norge siden selv om nordmenn tar høyere lønns å ble jobben gjort fortere pga færre misforståelser og tidssoner. 

Anonymkode: ec4ad...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har blitt outourcet IT-folk i minst 20 år. Likevel så har IT-lønningene eksplodert i vesten og i Norge. Hadde det kun vært lønninger arbeidsgiverne brydde seg om så hadde ingen av IT-gigantene vært i Silicon Valley og lignende områder for der er IT-lønningene helt ekstreme. 

De som har vist seg er at ikke alt kan outsources enkelt.  Det kan være områder hvor det f.eks er viktig å være tett på og kunne snakke med kundene. 

På jobben vår har vi outsourcet noen IT-jobber til India og ting går merkbart tregere og det er langt flere misforståelser.  Vi endte med hente tilbake enkelte jobber til Norge siden selv om nordmenn tar høyere lønns å ble jobben gjort fortere pga færre misforståelser og tidssoner. 

Anonymkode: ec4ad...338

Edit: Bare for å legge til. Det finnes selvsagt ingen garantier for at ting kommer til å ordne seg om man studerer økonomi. På samme måte som det ikke finnes noen garantier for at ting kommer til å ordne seg uansett hva slags utdanning man tar.  Men av alt man kan utdanne seg til så vil jeg si at økonomi er blant de tryggeste valgene. 

Anonymkode: ec4ad...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...