Gå til innhold

Revisor, siviløkonom eller samfunnsøkonom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært revisor i  mange år (hos en av de store), og opplever det ikke slik i det hele tatt. Jo, jeg reiser med jobb-pc og telefon for å være tilgjengelig, men er ikke slik at jeg jobber timer i ferie og helger. I fjor hadde jeg ca 100 overtidstimer, noe som er vel verdt det når man har mye fleksibilitet og hjemmekontor. Om noe er det veldig greit å kombinere med familieliv, da jeg alltid kan stikke av noen timer, dra tidlig eller komme sent. Jobbe en søndag ettermiddag, og ha fri når det er planleggingsdag. Men det krever jo selvdisiplin, og evnen til å si "nei". Jeg har sett de som legger sjela i dette, slik du gjorde, og da kan man virkelig bli spist opp fordi arbeidsmengden totalt på avdelingen er stor. 

Anonymkode: 4f2a3...1aa

Det er rett om en er villig til å se at alle flyger forbi. Om en synes det blir sårt så er det andre jobber der ute som er mer fleksible og har høyere lønn. Jeg var også i en av de fire store og hadde en høy stilling. Uansett. Jeg angrer ikke på yrket. Der gjorde meg attraktiv for andre jobber :) 

men vi har nok blitt litt lurt til å tro at revisjon er mer fleksibelt enn andre ting. Jobber «høyt oppe» er ofte fleksible. Min nye jobb er like fleksibel… 

Anonymkode: fb94c...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar. Jeg har forstått via denne tråden at siviløkonom ikke er oppbrukt. Jeg innbilte meg at de fleste som tok bachelor tok master også. Men da er det meget mulig jeg lener den veien. 

Anonymkode: 10be2...943

Det er faktisk ganske få som går videre på master. Fra mitt kull, vi var ca 60 som ble uteksaminert, var det bare ca 10% som har gått videre. Mulig noen flere tar det etter å ha jobbet noen år. Der jeg tar master var det nå i år 260 søkere til 80 plasser. Siviløkonom er veldig allsidig og gir gode muligheter.

Anonymkode: b0c30...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er rett om en er villig til å se at alle flyger forbi. Om en synes det blir sårt så er det andre jobber der ute som er mer fleksible og har høyere lønn. Jeg var også i en av de fire store og hadde en høy stilling. Uansett. Jeg angrer ikke på yrket. Der gjorde meg attraktiv for andre jobber :) 

men vi har nok blitt litt lurt til å tro at revisjon er mer fleksibelt enn andre ting. Jobber «høyt oppe» er ofte fleksible. Min nye jobb er like fleksibel… 

Anonymkode: fb94c...087

Jeg er på øverste nivå under partner, og har ingen interesse av å gå inn i partnerskapet. Det vil frata meg mye fleksibilitet. Har heller ingen interesse av å prøve noe annet, basert på erfaringer fra studievenninner som alle har gått ut etterhvert. 

Selv om du hadde en elendig opplevelse med bransjen så er ikke dette den eneste sannheten. Mye har endret seg de siste årene. Visste du for eksempel at ingen medarbeider nå får jobbe over 200 timers grensa? Det gis ikke dispensasjon lenger. Mange ligger mye lavere enn det også. 

Anonymkode: 4f2a3...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er rett om en er villig til å se at alle flyger forbi. Om en synes det blir sårt så er det andre jobber der ute som er mer fleksible og har høyere lønn. Jeg var også i en av de fire store og hadde en høy stilling. Uansett. Jeg angrer ikke på yrket. Der gjorde meg attraktiv for andre jobber :) 

men vi har nok blitt litt lurt til å tro at revisjon er mer fleksibelt enn andre ting. Jobber «høyt oppe» er ofte fleksible. Min nye jobb er like fleksibel… 

Anonymkode: fb94c...087

Kommer veldig an på bedriften man jobber i. Jeg har også mange revisorer i vennekretsen, og de opplever heller ikke det du beskriver. De opplever heller ikke at "alle flyger forbi", mest fordi de jobber i selskaper som ikke er så konkurransepreget. Jeg fikk ikke jobb i en av de fire store fordi jeg var åpen om at jeg ikke har spisse albuer. Lederen likte IKKE å høre det. 😂 Så det er enorme kulturforskjeller ute og går, og ikke alle trenger å oppleve press. I tillegg er det jo svært individuelt også, hvordan man håndterer presset. 

Du har helt rett i at andre økonomijobber også er veldig fleksible. "Fordelen" til revisorer er mye overtid og innarbeidet avspasering som gjør at man kan ta lang sommerferie. Men det koster jo i form av lengre arbeidsdager tidlig på året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er faktisk ganske få som går videre på master. Fra mitt kull, vi var ca 60 som ble uteksaminert, var det bare ca 10% som har gått videre. Mulig noen flere tar det etter å ha jobbet noen år. Der jeg tar master var det nå i år 260 søkere til 80 plasser. Siviløkonom er veldig allsidig og gir gode muligheter.

Anonymkode: b0c30...c04

Det kommer mulig an på skole også. Jeg gikk på NHH, der er det vel knapt noen som hopper av etter bachelor. 

Anonymkode: 4f2a3...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er rett om en er villig til å se at alle flyger forbi. Om en synes det blir sårt så er det andre jobber der ute som er mer fleksible og har høyere lønn. Jeg var også i en av de fire store og hadde en høy stilling. Uansett. Jeg angrer ikke på yrket. Der gjorde meg attraktiv for andre jobber :) 

men vi har nok blitt litt lurt til å tro at revisjon er mer fleksibelt enn andre ting. Jobber «høyt oppe» er ofte fleksible. Min nye jobb er like fleksibel… 

Anonymkode: fb94c...087

Har aldri jobbet som revisor. Men angående det å bli lurt til å tro jobben er "fleksibel". Vet ikke om det gjelder revisjon, men det gjelder en del lignende yrker at "fleksibelt" kan bety ulike ting.  Jeg vet om flere som sier de har en "fleksibel jobb" hvor de kan ta hjemmekontor og hvor de kan gå tidlig hjem for å hente barna i barnehagen. MEN de må være tilgjengelig på telefon og på mail fra morgen til kveld. Så synes dette med "fleksibelt" kan være illusorisk. For selv om man får en del tid å fysisk være med familien så er man ikke helt mentalt tilstede siden man hele tiden sitter på telefonen. 

Anonymkode: ec4ad...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har aldri jobbet som revisor. Men angående det å bli lurt til å tro jobben er "fleksibel". Vet ikke om det gjelder revisjon, men det gjelder en del lignende yrker at "fleksibelt" kan bety ulike ting.  Jeg vet om flere som sier de har en "fleksibel jobb" hvor de kan ta hjemmekontor og hvor de kan gå tidlig hjem for å hente barna i barnehagen. MEN de må være tilgjengelig på telefon og på mail fra morgen til kveld. Så synes dette med "fleksibelt" kan være illusorisk. For selv om man får en del tid å fysisk være med familien så er man ikke helt mentalt tilstede siden man hele tiden sitter på telefonen. 

Anonymkode: ec4ad...338

Jeg vil ikke si man blir "lurt", men at ulike arbeidsformer passer ulike.

For meg har det aldri vært noe stress å ha et lite øye på telefon eller mail, eller sitte en lite time en mandags morgen på ferie. Det stresser meg aldri å tenke på at noe skal bli gjort, det stresser meg aldri å lese en ubehagelig mail og så mentalt legge den bort, jeg tenker aldri på jobben når jeg ikke er "påkoblet". Fleksibilitet i tid og geografisk lokasjon ellers er verdt alt dette for meg. Det at jeg har deltatt litt her i dag gjør mer jo vel så "mentalt fraværende" som om det var en kort jobbmail jeg hadde skrevet, så ser ikke det argumentet ligge. Stort sett lar jeg uansett både KG og mail ligge om det er barn i samme rom, med mindre de ser på sin skjerm. 

Så har jeg ei nær venninne som ble ekstremt stresset av dette, vi hadde mange samtaler om hvordan jeg mentalt klarte å skru av og på slik, uten at vi kom noen vei. Så nå stortrives hun i en mye mindre kompleks 8-16 jobb, der hver dag består i å kjøre til kontoret til samme tidspunkt, og så logge av igjen til akkurat samme tidspunkt og legge igjen PC på kontoret. For meg hadde dette vært drepen, for henne er det perfekt. 

Anonymkode: 4f2a3...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke si man blir "lurt", men at ulike arbeidsformer passer ulike.

For meg har det aldri vært noe stress å ha et lite øye på telefon eller mail, eller sitte en lite time en mandags morgen på ferie. Det stresser meg aldri å tenke på at noe skal bli gjort, det stresser meg aldri å lese en ubehagelig mail og så mentalt legge den bort, jeg tenker aldri på jobben når jeg ikke er "påkoblet". Fleksibilitet i tid og geografisk lokasjon ellers er verdt alt dette for meg. Det at jeg har deltatt litt her i dag gjør mer jo vel så "mentalt fraværende" som om det var en kort jobbmail jeg hadde skrevet, så ser ikke det argumentet ligge. Stort sett lar jeg uansett både KG og mail ligge om det er barn i samme rom, med mindre de ser på sin skjerm. 

Så har jeg ei nær venninne som ble ekstremt stresset av dette, vi hadde mange samtaler om hvordan jeg mentalt klarte å skru av og på slik, uten at vi kom noen vei. Så nå stortrives hun i en mye mindre kompleks 8-16 jobb, der hver dag består i å kjøre til kontoret til samme tidspunkt, og så logge av igjen til akkurat samme tidspunkt og legge igjen PC på kontoret. For meg hadde dette vært drepen, for henne er det perfekt. 

Anonymkode: 4f2a3...1aa

Meg du siterte og helt enig i at folk er forskjellige. Jeg skrev innlegget for å vise at "fleksibel arbeidstid" kan bety ulike ting. Selv om folk trives med ulike arbeidsformer så er det uansett fordel å vite hva man går til for en gitt stilling.  

Jeg er som sagt helt enig i deg at ulike jobber passer ulike mennesker/familier. 

Anonymkode: ec4ad...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke si man blir "lurt", men at ulike arbeidsformer passer ulike.

For meg har det aldri vært noe stress å ha et lite øye på telefon eller mail, eller sitte en lite time en mandags morgen på ferie. Det stresser meg aldri å tenke på at noe skal bli gjort, det stresser meg aldri å lese en ubehagelig mail og så mentalt legge den bort, jeg tenker aldri på jobben når jeg ikke er "påkoblet". Fleksibilitet i tid og geografisk lokasjon ellers er verdt alt dette for meg. Det at jeg har deltatt litt her i dag gjør mer jo vel så "mentalt fraværende" som om det var en kort jobbmail jeg hadde skrevet, så ser ikke det argumentet ligge. Stort sett lar jeg uansett både KG og mail ligge om det er barn i samme rom, med mindre de ser på sin skjerm. 

Så har jeg ei nær venninne som ble ekstremt stresset av dette, vi hadde mange samtaler om hvordan jeg mentalt klarte å skru av og på slik, uten at vi kom noen vei. Så nå stortrives hun i en mye mindre kompleks 8-16 jobb, der hver dag består i å kjøre til kontoret til samme tidspunkt, og så logge av igjen til akkurat samme tidspunkt og legge igjen PC på kontoret. For meg hadde dette vært drepen, for henne er det perfekt. 

Anonymkode: 4f2a3...1aa

Spennende tråd som jeg følger med glede. Er under utdanning og på vei inn i Regnskap og Revisjon nå. Liker tanken på fleksibilitet i forhold til tid og geografi. Er veldig flink på struktur og disponering av tid så sånn sett vil dette passe meg mye bedre en å sitte på kontoret fra 8-16. Er nok derimot ikke så flink å koble av mentalt, spesielt om det det kan være ubehagelige ting å ta tak i. Håper jeg klarer å lære meg gode teknikker for det når jeg etterhvert skal ut i arbeidslivet igjen. 

Anonymkode: 9ce98...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kommer mulig an på skole også. Jeg gikk på NHH, der er det vel knapt noen som hopper av etter bachelor. 

Anonymkode: 4f2a3...1aa

Der er jo master integrert, dvs det er vanlig å søke siviløkonom som da er 5 år. Blir annerledes når en søker 3 år med økonomi og ledelse.

Anonymkode: b0c30...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke si man blir "lurt", men at ulike arbeidsformer passer ulike.

For meg har det aldri vært noe stress å ha et lite øye på telefon eller mail, eller sitte en lite time en mandags morgen på ferie. Det stresser meg aldri å tenke på at noe skal bli gjort, det stresser meg aldri å lese en ubehagelig mail og så mentalt legge den bort, jeg tenker aldri på jobben når jeg ikke er "påkoblet". Fleksibilitet i tid og geografisk lokasjon ellers er verdt alt dette for meg. Det at jeg har deltatt litt her i dag gjør mer jo vel så "mentalt fraværende" som om det var en kort jobbmail jeg hadde skrevet, så ser ikke det argumentet ligge. Stort sett lar jeg uansett både KG og mail ligge om det er barn i samme rom, med mindre de ser på sin skjerm. 

Så har jeg ei nær venninne som ble ekstremt stresset av dette, vi hadde mange samtaler om hvordan jeg mentalt klarte å skru av og på slik, uten at vi kom noen vei. Så nå stortrives hun i en mye mindre kompleks 8-16 jobb, der hver dag består i å kjøre til kontoret til samme tidspunkt, og så logge av igjen til akkurat samme tidspunkt og legge igjen PC på kontoret. For meg hadde dette vært drepen, for henne er det perfekt. 

Anonymkode: 4f2a3...1aa

Men det finnes også fleksible jobber som ikke innebærer å ta med seg jobben på ferie eller hytta. Jeg har en stort sett svært fleksibel jobb, jeg kan ikke ta mye fri i høysesong (, januar, mai, september-november), men utover det kan jeg være avlogget når jeg vil, og jeg jobber aldri helg. Står jeg som fraværende i Outlook kan ingen forvente at jeg svarer. Veldig deilig, men også frustrerende når kolleger plutselig har ferie i mai og ikke svarer når jeg trenger rask respons. 😂

Fleksibilitet kommer ikke alltid med en høy pris, men man må jo uansett jobbe sine 37.5 timer i uka, så tar jeg en uke fri uten ferie en uke må jeg naturlig nok jobbe det inn igjen. 

Konklusjonen må vel være at som økonom (revisor eller siv.øk) er det mange muligheter, og spennet i fleksibilitet er stort. Det fine med revisjon er at hvis man ser at man ikke liker arbeidsoppgavene likevel er det svært lett å finne annen type relevant jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snork. Statsautorisert revisor. Bruk ditt analytiske hode til noe givende. 

Anonymkode: 652bb...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Snork. Statsautorisert revisor. Bruk ditt analytiske hode til noe givende. 

Anonymkode: 652bb...37c

Hvordan tror du vår arbeidshverdag er? 

Anonymkode: 4f2a3...1aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, issoras said:

Men det finnes også fleksible jobber som ikke innebærer å ta med seg jobben på ferie eller hytta. Jeg har en stort sett svært fleksibel jobb, jeg kan ikke ta mye fri i høysesong (, januar, mai, september-november), men utover det kan jeg være avlogget når jeg vil, og jeg jobber aldri helg. Står jeg som fraværende i Outlook kan ingen forvente at jeg svarer. Veldig deilig, men også frustrerende når kolleger plutselig har ferie i mai og ikke svarer når jeg trenger rask respons. 😂

Fleksibilitet kommer ikke alltid med en høy pris, men man må jo uansett jobbe sine 37.5 timer i uka, så tar jeg en uke fri uten ferie en uke må jeg naturlig nok jobbe det inn igjen. 

Konklusjonen må vel være at som økonom (revisor eller siv.øk) er det mange muligheter, og spennet i fleksibilitet er stort. Det fine med revisjon er at hvis man ser at man ikke liker arbeidsoppgavene likevel er det svært lett å finne annen type relevant jobb. 

Meg du siterer. Enig i at fleksibilitet ikke TRENGER å komme med høy pris om tilgjengelighet. Jeg skrev ikke posten min fordi ALLE som  har høy fleksibilitet har høy tilgjengelighet, men fordi det er en god del som har høyt krav tilgjengelighet.  

Anonymkode: ec4ad...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Meg du siterer. Enig i at fleksibilitet ikke TRENGER å komme med høy pris om tilgjengelighet. Jeg skrev ikke posten min fordi ALLE som  har høy fleksibilitet har høy tilgjengelighet, men fordi det er en god del som har høyt krav tilgjengelighet.  

Anonymkode: ec4ad...338

Det var meg hun siterte. Ikke deg. 

(etter revisjon av din påstand 😅)

Anonymkode: 4f2a3...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (36 minutter siden):

Men det finnes også fleksible jobber som ikke innebærer å ta med seg jobben på ferie eller hytta. Jeg har en stort sett svært fleksibel jobb, jeg kan ikke ta mye fri i høysesong (, januar, mai, september-november), men utover det kan jeg være avlogget når jeg vil, og jeg jobber aldri helg. Står jeg som fraværende i Outlook kan ingen forvente at jeg svarer. Veldig deilig, men også frustrerende når kolleger plutselig har ferie i mai og ikke svarer når jeg trenger rask respons. 😂

Fleksibilitet kommer ikke alltid med en høy pris, men man må jo uansett jobbe sine 37.5 timer i uka, så tar jeg en uke fri uten ferie en uke må jeg naturlig nok jobbe det inn igjen. 

Konklusjonen må vel være at som økonom (revisor eller siv.øk) er det mange muligheter, og spennet i fleksibilitet er stort. Det fine med revisjon er at hvis man ser at man ikke liker arbeidsoppgavene likevel er det svært lett å finne annen type relevant jobb. 

Det finnes mange typer jobber. Det viktigste er å finne noe man trives med, også i typen fleksibilitet. 

Selvfølgelig kan jeg logge helt av. Personlig har jeg ikke push på mail, og telefonen ligger ofte et annet sted, lydløs. Men det å kunne ta unna litt her og der fører til at arbeidshverdagen går mer på skinner når jeg kommer tilbake. 

Dessuten liker jeg å jobbe litt helg. Som du sier, timene må føres. Og da er det greit å utnytte en regnfull søndag der familien uansett er opptatt, og heller være av en hel, solfylt, fredag. 

Anonymkode: 4f2a3...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var meg hun siterte. Ikke deg. 

(etter revisjon av din påstand 😅)

Anonymkode: 4f2a3...1aa

Beklager du har selvsagt helt rett. Jeg som surret. 

Anonymkode: ec4ad...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme rett fra VGS og begynne på økonomiutdanning i 2024 blir litt som å investere kraftig i fasttelefoni-aksjer i ~2004.

KI vil endre landskapet totalt mtp. jobber innen regnskap/revisjon/finans på mellomlang sikt og skape massiv overflødighet av økonomer. Teknologien eksiterer allerede i grove trekk og det investeres milliarder for å akselerere implementeringer i stor skala. Dette vil skje raskere enn mange er klar over.

Hvis du starter på en master nå, er jeg redd du vil oppleve at humankapital omveltninger innen økonomisektoren har blitt brutalt synlige når du uteksamineres og du vil slite ekstremt hardt med å i det hele tatt få relevant jobb.

Hadde jeg vært deg så ville jeg gjort litt mer research og sett på jobber med arbeidsoppgaver som ikke kan utføres 99,99% på en PC og krever en viss grad av kreativitet.

 

Hilsen økonom

Anonymkode: 31db4...599

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 19.26):

Både revisjon og siviløkonom gir allsidige muligheter, og er ikke oppbrukt. Ta bachelor før du bestemmer om du går for revisjon eller øk.ad på master. 

Samfunnsøkonomi er ikke en krysning mellom samfunnsfag og økonomi, samfunnsøkonomi er vel egentlig det som er "ekte" økonomi. På engelsk er economics det samme som samfunnsøkonomi. Det er betydelig mer matematikktungt enn siv.øk. Jeg syns også samfunnsøkonomi er mer interessant (er siv.øk selv), men som du sier, de mest spennende jobbene er i Osloområdet. Tar man master i økonomi kan man også legge inn en del samfunnsøkonomi i masteren, men du får ikke tittelen samfunnsøkonom da... 

Anonymkode: 6207b...ab5

Tittelen "Samfunnsøkonom" har du og jeg allerede. Den er ikke beskyttet slik som "Siviløkonom".

Anonymkode: e4424...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å komme rett fra VGS og begynne på økonomiutdanning i 2024 blir litt som å investere kraftig i fasttelefoni-aksjer i ~2004.

KI vil endre landskapet totalt mtp. jobber innen regnskap/revisjon/finans på mellomlang sikt og skape massiv overflødighet av økonomer. Teknologien eksiterer allerede i grove trekk og det investeres milliarder for å akselerere implementeringer i stor skala. Dette vil skje raskere enn mange er klar over.

Hvis du starter på en master nå, er jeg redd du vil oppleve at humankapital omveltninger innen økonomisektoren har blitt brutalt synlige når du uteksamineres og du vil slite ekstremt hardt med å i det hele tatt få relevant jobb.

Hadde jeg vært deg så ville jeg gjort litt mer research og sett på jobber med arbeidsoppgaver som ikke kan utføres 99,99% på en PC og krever en viss grad av kreativitet.

 

Hilsen økonom

Anonymkode: 31db4...599

Jeg skjønner hvor du vil, men ditt tips er omtrent like gyldig idag som i 2010. "Snart kommer robotene". Enig i at regnskap kan bli automatisert relativt snart, det er det allerede i stor grad mtp. fakturahåndtering etc., men økonomi som fagfelt vil ikke bare forsvinne... En økonom med IT-forståelse (gjerne en fordypning) vil være blant de mest ettertraktede kandidatene i ikke-praktiske yrker fremover.

Anonymkode: e4424...fcf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...