Gå til innhold

Kompleks ptsd. Hvilken behandling har hjulpet deg mest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Psykomotorisk fysioterapi. Søk på din kommune sine nettside etter fysioterapeuter med driftstilskudd. Og så ringer du rundt til de enkelte og ber om time.

Anonymkode: 01b5f...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingenting som har hjulpet, men jeg kan jo fortelle litt om hva som har vært forsøkt:

 

På slutten av 90-tallet ble det forsøkt samtaleterapi. Det var altfor tidlig, da jeg fremdeles stod med begge beina midt i traumene. Det ble fokusert på traumene, men ikke på å gjøre noe med selve situasjonen (dvs få meg vekk fra situasjonen hvor jeg ble påført traumer). Så snakking ukentlig hjalp jo lite.

 

Utpå 2000-tallet ble det forsøkt samtaleterapi i kombinasjon med eksponeringsterapi. Altså eksponering for en av triggerne for et konkret traume. Jeg tenker at DPS må ha hatt lite kunnskap om PTSD den gang, spesielt den komplekse varianten. Jeg ble selvsagt mye sykere av forsøk på eksponering.

 

Så ble det noen år senere igangsatt medisinering med beroligende, uten samtaleterapi. Det tok brodden av de verste toppene, men jeg stod jo på stedet hvil. Kom ikke videre.

 

Så ble det forsøkt samtaleterapi i kombinasjon med medisinering, og dette kom da igang nesten tyve år etter første forsøk på terapi. Da mente de at sykdommen hadde blitt behandlingsresistent.

 

Så forsøkte jeg samtaleterapi uten medisinering. Jeg fikk da forhøyet symptomtrykk og sterke isolasjonstendenser, og ble selvsagt svært syk igjen.

 

Det har vært foreslått innleggelse ved behandlingssenter, men jeg var for syk til å gjennomføre det. Har hovedsaklig hatt fokus på livsmestring/livsglede de senere år. Syns egentlig alle forsøk på behandling har gjort meg dårligere.

Anonymkode: e2ae2...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent med KPTSD. Hun omgås kun folk som er psykisk syke, og har mye drama i livet sitt. 
Hun er ufør og sitter hjemme. 
Ukene fyller hun opp med samtaler her og der, og 80% av tiden tenker hun på behandling, triggere, kontakter folk som sliter. Hun har opprettet en profil på insta der KPTSD og diagnoser er ramset opp med diagnosekoder og bruker mye tid på dette. 
Hun ER diagnosen sin og kan ikke se for seg et liv uten samtaler og fokus på dette. 
Det er litt sånn, man blir hva man søker til. 
Hva med å finne venner som ikke er så syke, gå turer, komme igang med trening, engasjere seg i noe positivt og få tankene bort fra seg og sitt? 
Jo mer man holder på med dette jo mer står man i det. 

 

Anonymkode: 61261...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp meg mest var egen bolig og trygd. Deretter rutiner, jevn døgnrytme, realistiske forventninger til hva jeg kan oppnå, sunn mat, lite alkohol. Av terapi-former: psykomotorisk fysioterapeut, SE psykolog, stabiliseringsgruppe for dissosiative lidelser, psykolog med kunnskap om dissosiative lidelser.  Lever et begrensa liv og må holde meg unna folk som ikke kan forstå hvor omfattende lidelse jeg lever med. Hobbyer: heldigvis har jeg hobbyer! Bruker mye tid på de, særlig når jeg ikke kan være rundt andre.

Imnsovingsmedisin når nødvendig. Sobril en sjelden gang. 

Anonymkode: 0b51f...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en bekjent med KPTSD. Hun omgås kun folk som er psykisk syke, og har mye drama i livet sitt. 
Hun er ufør og sitter hjemme. 
Ukene fyller hun opp med samtaler her og der, og 80% av tiden tenker hun på behandling, triggere, kontakter folk som sliter. Hun har opprettet en profil på insta der KPTSD og diagnoser er ramset opp med diagnosekoder og bruker mye tid på dette. 
Hun ER diagnosen sin og kan ikke se for seg et liv uten samtaler og fokus på dette. 
Det er litt sånn, man blir hva man søker til. 
Hva med å finne venner som ikke er så syke, gå turer, komme igang med trening, engasjere seg i noe positivt og få tankene bort fra seg og sitt? 
Jo mer man holder på med dette jo mer står man i det. 

 

Anonymkode: 61261...935

Hvor gammel er hun? Kptsd er en svært alvorlig lidelse. Ville du sagt det samme om en som slet med schizofreni? 

Anonymkode: 0b51f...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke cptsd, men har traumer. Får ingen behandling og får kun hørt at jeg ikke passer inn.

Gruppeterapi kan være noe. Eventuell ketamin behandling.

Anonymkode: e5725...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 10.28):

DPS spør meg om hva slags behandling jeg ønsker for det, men hvordan skal jeg vite hva som er effektivt og ikke? Eller i det hele tatt vite hva de kan tilby? Så da spør jeg dere med kompleks ptsd, hvilken behandlingsform har hjulpet deg mest med å redusere symptomer? 

Kom gjerne med andre tips om noen har funnet noe symptomlindrende utenom behandling og medisiner.

Anonymkode: 59f76...5e4

Du kan ikke spørre andre om slik da det er veldig individuelt hva som virker. Det kommer an på altfor mye til at noen kan svare deg på dette. Det som hjelper for en person kan være katastrofe i ditt tilfelle, så du må jo kartlegges for å finne ut av hva som kan hjelpe deg der du er i livet nå.

Anonymkode: 25769...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har en bekjent med KPTSD. Hun omgås kun folk som er psykisk syke, og har mye drama i livet sitt. 
Hun er ufør og sitter hjemme. 
Ukene fyller hun opp med samtaler her og der, og 80% av tiden tenker hun på behandling, triggere, kontakter folk som sliter. Hun har opprettet en profil på insta der KPTSD og diagnoser er ramset opp med diagnosekoder og bruker mye tid på dette. 
Hun ER diagnosen sin og kan ikke se for seg et liv uten samtaler og fokus på dette. 
Det er litt sånn, man blir hva man søker til. 
Hva med å finne venner som ikke er så syke, gå turer, komme igang med trening, engasjere seg i noe positivt og få tankene bort fra seg og sitt? 
Jo mer man holder på med dette jo mer står man i det. 

 

Anonymkode: 61261...935

Takk for svarene deres, jeg skal sjekke ut fysioterapi, det tror jeg kan være nyttig siden jeg sliter mye med kroppen.

Jeg skjønner hva du mener med å lage seg en sykdomsidentitet, det vil i hvert fall ikke hjelpe på symptomene og heller forsterke de, men dessverre forblir symptomene det samme selv om man har friske venner og går på trening og har lystbetonte hobbyer. Det hjelper ikke å ta fokus vekk fra en selv, jeg vil heller påstå at man burde gå mer innover i seg selv i trygge omgivelser med en behandler.

Om du orker å lese kan jeg gi deg et eksempel fra egen hverdag. Er jeg ute på en liten bytur med ei venninne er jeg for sliten til å dra på trening dagen etter. Hobbyer er ekstremt vanskelig å få til da konsentrasjon og evnen til læring omtrent ikke eksisterer når man har k ptsd. På de dagene jeg trener har jeg ikke overskudd til å gå tur, reise bort eller noe som helst. Det er ikke viljestyrt. Relasjoner trigger frem mistillit og skamfølelse (en tro om at andre føler det er noe grunnleggende galt med deg),  hobbyer trigger perfeksjonisme pga troen om at en ikke er bra nok osv. Håper du lærte noe.

Anonymkode: 59f76...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke spørre andre om slik da det er veldig individuelt hva som virker. Det kommer an på altfor mye til at noen kan svare deg på dette. Det som hjelper for en person kan være katastrofe i ditt tilfelle, så du må jo kartlegges for å finne ut av hva som kan hjelpe deg der du er i livet nå.

Anonymkode: 25769...a90

Si det til DPS som ber meg finne min egen behandling.

Anonymkode: 59f76...5e4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...