Gå til innhold

Kompleks ptsd. Hvilken behandling har hjulpet deg mest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

DPS spør meg om hva slags behandling jeg ønsker for det, men hvordan skal jeg vite hva som er effektivt og ikke? Eller i det hele tatt vite hva de kan tilby? Så da spør jeg dere med kompleks ptsd, hvilken behandlingsform har hjulpet deg mest med å redusere symptomer? 

Kom gjerne med andre tips om noen har funnet noe symptomlindrende utenom behandling og medisiner.

Anonymkode: 59f76...5e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kombo av jevnlige innleggelser, gruppe (Tilbake til nåtid), EMDR og aller mest psykomotorisk fysio. 
Også har jeg lest meg opp mye selv, noe som har hjulpet meg til å forstå meg selv og symptomene mine bedre. 

Anonymkode: fcc64...c52

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

DPS spør meg om hva slags behandling jeg ønsker for det, men hvordan skal jeg vite hva som er effektivt og ikke? Eller i det hele tatt vite hva de kan tilby?

Uff, det er så uprofesjonelt. Si at du ønsker traumebehandling. Det burde de faktisk forstå hva er. 

Anonymkode: 77568...940

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvis man blir lagt inn på somatisk sykehus med en brekt bein eller lungebetennelse, og så spør legen hva slags behandling man ønsker seg 😂😂😂😂 

 

det er faen meg helt vilt. 

Anonymkode: 6ec7f...c20

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En kombo av jevnlige innleggelser, gruppe (Tilbake til nåtid), EMDR og aller mest psykomotorisk fysio. 
Også har jeg lest meg opp mye selv, noe som har hjulpet meg til å forstå meg selv og symptomene mine bedre. 

Anonymkode: fcc64...c52

Kan man få henvisning til psykomotorisk fysioterapi fra fastlegen eller må man gå privat? 

Anonymkode: 97da8...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan man få henvisning til psykomotorisk fysioterapi fra fastlegen eller må man gå privat? 

Anonymkode: 97da8...eb8

Ingen av delene. Du trenger ingen henvisning, blir som vanlig fysioterapeut. Finn en med driftstilskudd og bestill time bare :) 

Anonymkode: 77568...940

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan man få henvisning til psykomotorisk fysioterapi fra fastlegen eller må man gå privat? 

Anonymkode: 97da8...eb8

Begge deler. Fastlegen kan henvise, men er gjerne lang ventetid på de med refusjonsavtale. Her jeg bor er det bare 6 mnd ventetid :) 

 

Anonymkode: 6ec7f...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begge deler. Fastlegen kan henvise, men er gjerne lang ventetid på de med refusjonsavtale. Her jeg bor er det bare 6 mnd ventetid :) 

 

Anonymkode: 6ec7f...c20

Man trenger ingen henvisning. 

Anonymkode: 77568...940

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til nåtid.

Anonymkode: 36c24...966

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen av delene. Du trenger ingen henvisning, blir som vanlig fysioterapeut. Finn en med driftstilskudd og bestill time bare :) 

Anonymkode: 77568...940

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man trenger ingen henvisning. 

Anonymkode: 77568...940

Den eneste jeg fant på nettet er privat og koster 1500 per time! 😕 Burde jo være rimeligere alternativer 

Anonymkode: 97da8...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

 

Den eneste jeg fant på nettet er privat og koster 1500 per time! 😕 Burde jo være rimeligere alternativer 

Anonymkode: 97da8...eb8

Noen private er både med og uten driftstilskudd. Altså, da jeg startet hos min psykomotoriske fysioterapeut betalte jeg privat takst for de første fire timene, så overførte hun meg til listen med driftstilskudd. Du kan jo ringe og sjekke? Vedkommende vet sikkert om andre psykomotoriske fysioterapeuter i området også. 

Anonymkode: 77568...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man trenger ingen henvisning. 

Anonymkode: 77568...940

Derav fastlegen KAN henvise…. 
 

fastlegen kan henvise. Noen driver privat uten driftstilskudd. 

Anonymkode: 6ec7f...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykomotorisk fysio!

Anonymkode: 964ce...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kognitiv atferdsterapi og EMDR. Ble friskerklært etter ukentlig terapi i noen år. Det var krevende og jeg var utenfor arbeidslivet i flere år, fordi jeg ikke klarte mer enn kun terapien, men såååå verdt det. Tok universitetsutdannelse etter endt terapeutisk traumebehandlig. Jobber med psykisk helsevern selv nå. 

Anonymkode: 46e01...2c8

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene her gir meg håp. 

Anonymkode: 6ec7f...c20

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen av delene. Du trenger ingen henvisning, blir som vanlig fysioterapeut. Finn en med driftstilskudd og bestill time bare :) 

Anonymkode: 77568...940

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Begge deler. Fastlegen kan henvise, men er gjerne lang ventetid på de med refusjonsavtale. Her jeg bor er det bare 6 mnd ventetid :) 

 

Anonymkode: 6ec7f...c20

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Den eneste jeg fant på nettet er privat og koster 1500 per time! 😕 Burde jo være rimeligere alternativer 

Anonymkode: 97da8...eb8

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen private er både med og uten driftstilskudd. Altså, da jeg startet hos min psykomotoriske fysioterapeut betalte jeg privat takst for de første fire timene, så overførte hun meg til listen med driftstilskudd. Du kan jo ringe og sjekke? Vedkommende vet sikkert om andre psykomotoriske fysioterapeuter i området også. 

Anonymkode: 77568...940

Jeg går til psykomotorisk fysioterapeut som er tilknyttet Dpset jeg går til.

Anonymkode: 9ef71...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Derav fastlegen KAN henvise…. 
 

fastlegen kan henvise. Noen driver privat uten driftstilskudd. 

Anonymkode: 6ec7f...c20

Nei. Det henvises ikke til steder man ikke behøver henvisning til :) 

Anonymkode: 77568...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Svarene her gir meg håp. 

Anonymkode: 6ec7f...c20

Håp er bra ♥️ Faktisk kan håp være forskjell på liv og død. Håper sammen med deg 🌸🌹

Anonymkode: 77568...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykomotorisk fysio som skrevet. MEN sørg for å finne en som kan sine saker. Jeg gikk til en i 4 år, og vi snakka mye -eller han snakka mye, mens han strakk litt i muskler og sånn. Så byttet jeg senter, er kommet til en dame som er veldig klar på bevisstgjøring av kropp og tanker. Går i gruppetrening og har innimellom enkelttimer hvor vi øver på å kjenne på følelser.

Også alkohol..... Kommer ikke unna den biten, mye drikking for å døyve tanker og sinne.

Anonymkode: 83777...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksponeringsterapi, traumeterapi (med inngående gjennomgang av episoder), har prøvd emdr uten effekt (opplevde at jeg ble retraumatisert. mulig behandler ikke kunne det godt nok), noe kognitiv atferdsterapi (der mine atferdsmønstre og tanker ble utfordret - på en måte som gjorde at jeg måtte gå i meg selv..."kan det tenkes at dette kan ses på en annen måte?", "Kan det være at det går an å handle annerledes?" osv) - og det som gjorde aller mest susen var et opphold på modum bad. Etter det har jeg vært så og si frisk. der var eksponering en stor del av terapien. sykt tøft men jeg klarte det. lykke til, du klarer det du også. 

har forøvrig også prøvd psykomotorisk fysio uten veldig effekt av det, bortsett fra noe fysisk lindring. 

Går også kontinuerlig på en lav dose antidepressiva/angstdempende. 

Anonymkode: 573bb...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...