Gå til innhold

Kusine som mener bestemors bunad bør telle som forskudd på arv…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den er vel en gave, riktignok en svært dyr gave. Slike dyre gaver skaper splid i familier, og viser hvor urettferdig besteforeldre kan være. Dersom et barnebarn får en bunad, hva med de andre? Det smarte hadde vært at bunaden var hos din bestefar og så kunne den bli lånt ut - og bli en del av boet når han dør.

Anonymkode: fe1e0...855

Altså, hadde min bror fått en datter, så hadde jeg glatt latt han få bunaden til min mor uten å lage noe styr av det! Jeg har selv 2 gutter og kunne ikke brukt den. Jeg synes at dette er så spesielle ting, og synes det er merkelig at min mor da ikke kunne gi denne til sitt ene barnebarn, uten å måtte ta opp lån for å betale ut resterende barnebarn.... Det er lov å tenke litt fornuftig. Alt kan ikke handle om at det skal være likt her og likt der. Voksne folk bør vokse opp, og ikke føle alt så j..... urettferdig! 

Anonymkode: 62169...bfd

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La henne mene akkurat det hun vil. Det er et fritt land.

Anonymkode: 0d3ed...8f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ok, typisk i-landsproblem men likevel.

I min familie har vi bestemors bunad, den er knapt str 32/34 i dagens mål og vi kusinene brukte den da vi var mindre.

Bestemor har vært død i 10 år, min mor i 5 år.
Hun var også eneste jente i søskenflokk og jeg forstod på bestefar at den gikk til mamma da bestemor døde.

Nå vil jeg bruke den til min datter og da har min kusine påstått at den er forskudd på arv siden bestefar lever.

Noe som skurrer for meg da den helt tydelig var bestemor sin og min mor er gått bort. 
Jeg er forøvrig den eneste blant mine søskenbarn som har døtre og jeg eneste barn til min mor.

Anonymkode: 7d545...815

Hadde det vært din søster og datter så hadde ikke din datter automatisk arvet,men din kusine?? Hun har ikke rettighet her. Noe annet om det var din niese og søsters barn 

Anonymkode: 2fbd6...e52

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er eneste barn til din mor, er det jo bare du som arver fra moren din.

Kusiner kan ta seg en bolle.

Anonymkode: 60019...3c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om moren din arvet denne etter bestemoren din, inngår jo denne som din morsarv og det har ingenting med andre familiemedlemmer å gjøre. 
Her får kusinen din bare være sur og vente på sin morsarv…

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din kusine blander seg i ting hun ikke har noe med. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunaden ble gitt vekk etter at bestemoren døde - av bestefaren, ikke av bestemoren. Protestene skulle komt frem allerede da, ikke flere år senere. Bunaden har nok affeksjonsverdi for din kusine også siden hun har brukt den som barn. 

Anonymkode: fe1e0...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det naturlig at en bunad blir sett på som en del av et arveoppgjør, noe annet blir urettferdig. Selv om det helt lovlig er gitt som gave fører det jo til vonde følelser. 

Jeg er eldst av jentene, og fikk min bestemors bunad. De andre ble kompensert ved at det ble kjøpt ny bunad til dem til konfirmasjonen - og et åpent tilbud til gutten om å kunne velge seg en bunad senere i livet. 

Da min andre bestemor døde var det ei kusine som ønsket bunaden. Denne var da en del av fordelingen, der andre familier fikk andre verdisaker i stedet. 

Anonymkode: 91638...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det naturlig at en bunad blir sett på som en del av et arveoppgjør, noe annet blir urettferdig. Selv om det helt lovlig er gitt som gave fører det jo til vonde følelser. 

Jeg er eldst av jentene, og fikk min bestemors bunad. De andre ble kompensert ved at det ble kjøpt ny bunad til dem til konfirmasjonen - og et åpent tilbud til gutten om å kunne velge seg en bunad senere i livet. 

Anonymkode: 91638...ce8

Dette kan bli svært dyrt for besteforeldrene. 

Min mann har to brødre, de tre guttene har tilsammen tre døtre. Min datter fikk bunaden etter sin farmor i konfirmasjonsgave, bunaden vil ikke på noe tidspunkt passe til de to andre jentene. De to andre jentene fikk bunad fra besteforeldre på den andre siden, det var samme bunaden som barnas mor. 

Er da farmor og farfar forpliktet til å gi gave til samme verdi til de andre barnebarna? Alternativet er å la bunden henge i et skap (uten å brukes) og vi kjøper en ny (og helt lik) bunad til datter da svigerforeldre ikke hadde råd til så dyre gaver. 

Heldigvis var mannens brødre (med koner) så fornuftige at det ikke ble noen krangel eller sure miner. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

hvordan ville du ha følt det hvis du hadde noen søsken som fikk mange tusen kroner, eller flere 10 000 kroner i gaver. Samtidig som du aldri fikk et rødt øre da?       

Anonymkode: c5341...5bd

Nå hadde jo denne bestemora kun ett barn: ts sin mor. Så det er ikke snakk om at ett barn har fått mer enn et annet. 

Anonymkode: 65fdf...7fd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (3 minutter siden):

Dette kan bli svært dyrt for besteforeldrene. 

Min mann har to brødre, de tre guttene har tilsammen tre døtre. Min datter fikk bunaden etter sin farmor i konfirmasjonsgave, bunaden vil ikke på noe tidspunkt passe til de to andre jentene. De to andre jentene fikk bunad fra besteforeldre på den andre siden, det var samme bunaden som barnas mor. 

Er da farmor og farfar forpliktet til å gi gave til samme verdi til de andre barnebarna? Alternativet er å la bunden henge i et skap (uten å brukes) og vi kjøper en ny (og helt lik) bunad til datter da svigerforeldre ikke hadde råd til så dyre gaver. 

Heldigvis var mannens brødre (med koner) så fornuftige at det ikke ble noen krangel eller sure miner. 

Bunaden jeg fikk ville ikke på noe tidspunkt passet min søster.

Skal hun bli straffet for å være 10cm høyere enn meg? 

Synes det var helt rettferdig at det ble kompensert på annen måte. Ved dårligere råd kunne man dokumentert det som forskudd på arv. 

Anonymkode: 91638...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå hadde jo denne bestemora kun ett barn: ts sin mor. Så det er ikke snakk om at ett barn har fått mer enn et annet. 

Anonymkode: 65fdf...7fd

Nei, flere barn, søskenflokk, en datter. Flere kvinnelige barnebarn. 

Anonymkode: 91638...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det naturlig at en bunad blir sett på som en del av et arveoppgjør, noe annet blir urettferdig. Selv om det helt lovlig er gitt som gave fører det jo til vonde følelser. 

Jeg er eldst av jentene, og fikk min bestemors bunad. De andre ble kompensert ved at det ble kjøpt ny bunad til dem til konfirmasjonen - og et åpent tilbud til gutten om å kunne velge seg en bunad senere i livet. 

Da min andre bestemor døde var det ei kusine som ønsket bunaden. Denne var da en del av fordelingen, der andre familier fikk andre verdisaker i stedet. 

Anonymkode: 91638...ce8

Den var jo på en måte del av et arveoppgjør, den ble arvet av moren til TS, og når dette ble gjort er det opp til søsknene til moren å fordele arven seg imellom. At onklene til TS ikke fikk bunad eller midler til dette skal ikke gå utover TS. Det er noe kusinen må ta opp med sine foreldre igjen. Og det er heller ikke noe kusinen kan kreve når bunaden inngår i morsarven til TS. Og hva TS vil gjøre min sin arv er helt opp til henne

Det ille her er jo at vi har en datter og barnebarn uten mor/ bestemor og en grisk kusine oppe i det hele. 

Anonymkode: cf85f...a43

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Bunaden jeg fikk ville ikke på noe tidspunkt passet min søster.

Skal hun bli straffet for å være 10cm høyere enn meg? 

Synes det var helt rettferdig at det ble kompensert på annen måte. Ved dårligere råd kunne man dokumentert det som forskudd på arv. 

Anonymkode: 91638...ce8

Verden blir aldri helt rettferdig, det kan være lurt å lære barna. 

Jeg forstår ikke folk som regner på krona hva som er rettferdig når det gjelder besteforeldrenes fordeling av gaver, det oppfattes som grådig og lite raust. Merkelig at det forventes at besteforeldre skriver testamente for å gi gave til barnebarn til konfirmasjonen. 

Jeg forstår hvis det er snakk om systematisk forskjellsbehandling - det er ikke greit. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (17 minutter siden):

Verden blir aldri helt rettferdig, det kan være lurt å lære barna. 

Jeg forstår ikke folk som regner på krona hva som er rettferdig når det gjelder besteforeldrenes fordeling av gaver, det oppfattes som grådig og lite raust. Merkelig at det forventes at besteforeldre skriver testamente for å gi gave til barnebarn til konfirmasjonen. 

Jeg forstår hvis det er snakk om systematisk forskjellsbehandling - det er ikke greit. 

Hun ville jo helst hatt bunaden som har gått i arv en stund hun og. Ligger mye mer verdi i det enn penger. Fikk en ny i stedet.

Det var urettferdig i seg selv.

Ser ikke hvorfor vi må gjøre verden mer urettferdig enn den allerede er når det finnes alternativer. 

Og det er jo ekstrem forskjellsbehandling i det den ene får en bunad, den andre får 0. Du ville vært strålende fornøyd om ditt søsken fikk bunad, og når dere noen måneder etterpå skulle dele resten, ville hun likevel krevd halvparten av sølvtøyet og smykker? 

Anonymkode: 91638...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det er jo ekstrem forskjellsbehandling i det den ene får en bunad, den andre får 0. Du ville vært strålende fornøyd om ditt søsken fikk bunad, og når dere noen måneder etterpå skulle dele resten, ville hun likevel krevd halvparten av sølvtøyet og smykker? 

Anonymkode: 91638...ce8

Ingen fikk 0 alle fikk konfirmasjonsgave, men ikke til samme verdi som en bunad (de andre fikk samme beløp).

Det er barn som har arverett, ikke barnebarna, i tillegg var farmor relativt ung og sprek så det var svært lite sannsynlig at de skulle dele sølvtøyet og smykkene noen måneder senere. Besteforeldrene har forresten gitt gaver til forskjellig verdi med jevne mellomrom, da barnebarna ønsker seg forskjellige ting det har aldri vært utbetalt mellomliggende slik at alt på krona er likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du ville vært strålende fornøyd om ditt søsken fikk bunad, og når dere noen måneder etterpå skulle dele resten, ville hun likevel krevd halvparten av sølvtøyet og smykker? 

Det er ikke snakk om søsken, det er snakk om søskenbarn. Hadde kusinen vært en søster hadde problemstillingen vært fullstendig annerledes. 
 
Hvordan hadde du opplevd det om dine søskenbarn oppførte seg som om de hadde rett over foreldre arven din?

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om det er TS som er grisk, og ikke unner sin kusine noe? TS kan jo gi bunaden til sin kusine?

Anonymkode: fe1e0...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva om det er TS som er grisk, og ikke unner sin kusine noe? TS kan jo gi bunaden til sin kusine?

Anonymkode: fe1e0...855

Bunaden er morsarv, kusinen er ikke hi sin søster, ergo har ikke kusine noen arverett.

Anonymkode: 9a208...846

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (1 time siden):

Dette kan bli svært dyrt for besteforeldrene. 

Min mann har to brødre, de tre guttene har tilsammen tre døtre. Min datter fikk bunaden etter sin farmor i konfirmasjonsgave, bunaden vil ikke på noe tidspunkt passe til de to andre jentene. De to andre jentene fikk bunad fra besteforeldre på den andre siden, det var samme bunaden som barnas mor. 

Er da farmor og farfar forpliktet til å gi gave til samme verdi til de andre barnebarna? Alternativet er å la bunden henge i et skap (uten å brukes) og vi kjøper en ny (og helt lik) bunad til datter da svigerforeldre ikke hadde råd til så dyre gaver. 

Heldigvis var mannens brødre (med koner) så fornuftige at det ikke ble noen krangel eller sure miner. 

Og det er selve poenget. En bunad er kostbart, og det er ikke alle som synes det er greit at slike gjenstander deles ut og holdes utenfor arvefordelingen. Mange vil synes at det er urettferdig å gi en pengesum på 40-70 000,- bare til et av barna. Hvorfor da tenke annerledes når det er en gjenstand? Og hvor går grensen? Er det greit at sønnen får Rolexen etter far til 250 000,- og datteren ingen ting fordi det var en herreklokke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...