Gå til innhold

Kusine som mener bestemors bunad bør telle som forskudd på arv…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, typisk i-landsproblem men likevel.

I min familie har vi bestemors bunad, den er knapt str 32/34 i dagens mål og vi kusinene brukte den da vi var mindre.

Bestemor har vært død i 10 år, min mor i 5 år.
Hun var også eneste jente i søskenflokk og jeg forstod på bestefar at den gikk til mamma da bestemor døde.

Nå vil jeg bruke den til min datter og da har min kusine påstått at den er forskudd på arv siden bestefar lever.

Noe som skurrer for meg da den helt tydelig var bestemor sin og min mor er gått bort. 
Jeg er forøvrig den eneste blant mine søskenbarn som har døtre og jeg eneste barn til min mor.

Anonymkode: 7d545...815

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel neppe opp til kusinen din å mene noe om. «Mhm ?» holder vel som respons i dette tilfellet.

Anonymkode: 39a6d...f4a

  • Liker 34
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusine kan mene akkurat hva hun vil tenker jeg. Så jeg hadde ikke giddet å kommentere en gang. Hvis din mor fikk den og du nå har arvet den av din mor så har kusinen din lite og ingenting hun skulle ha sagt. Og hvis hun vil si noe så får hun ta det opp med bestefaren din. Ignorer. 

  • Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jooo daaaa måå jio være arveee detttt. BUnad KOSter MYKJI Det

Anonymkode: 16ba7...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skal være forskudd på arv skal være definert som det av giver. Så lenge det ikke er det så er det en gave. 

Anonymkode: cc2a4...9ed

  • Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid like sjarmerende med folk som snakker om arv før personen er død.. 

Be henne ta det opp med din bestefar. Du kan ikke bestemme dette, kan du si. 

 

Anonymkode: e055d...9f1

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er vel en gave, riktignok en svært dyr gave. Slike dyre gaver skaper splid i familier, og viser hvor urettferdig besteforeldre kan være. Dersom et barnebarn får en bunad, hva med de andre? Det smarte hadde vært at bunaden var hos din bestefar og så kunne den bli lånt ut - og bli en del av boet når han dør.

Anonymkode: fe1e0...855

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye snakker vi om? Men ja, fuck kusina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mor har fått bunad av sin mor, og nå vil ditt søskenbarn bli kompensert for det? Har ditt søskenbarn fått bunad av sine foreldre? Er hennes bunad også forskudd på arv da mener hun?

Anonymkode: 0819f...24a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt normalt at man gir (jente) bunaden til eneste dater, det skjede I familien min og! Jeg skulle gjerne hatt den, men jeg forstår jo gått at tanten min har mer rett på den en pappa som aldri har brukt den. Jeg er takknemlig for at jeg fikk bruke den når jeg var riktig størelse da. Synes kusina de er helt på jordet her!!!

Anonymkode: 2bd14...ad0

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Den er vel en gave, riktignok en svært dyr gave. Slike dyre gaver skaper splid i familier, og viser hvor urettferdig besteforeldre kan være. Dersom et barnebarn får en bunad, hva med de andre? Det smarte hadde vært at bunaden var hos din bestefar og så kunne den bli lånt ut - og bli en del av boet når han dør.

Anonymkode: fe1e0...855

Så alle foreldre som gir jentene sine bunad, må kompensere døtrene til sine sønner for at det skal bli rettferdig?

Anonymkode: 0819f...24a

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så alle foreldre som gir jentene sine bunad, må kompensere døtrene til sine sønner for at det skal bli rettferdig?

Anonymkode: 0819f...24a

hvordan ville du ha følt det hvis du hadde noen søsken som fikk mange tusen kroner, eller flere 10 000 kroner i gaver. Samtidig som du aldri fikk et rødt øre da?       

Anonymkode: c5341...5bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hvordan ville du ha følt det hvis du hadde noen søsken som fikk mange tusen kroner, eller flere 10 000 kroner i gaver. Samtidig som du aldri fikk et rødt øre da?       

Anonymkode: c5341...5bd

Hva mener du? Moren til ts fikk bunaden etter sin mor, og ts har fått den etter sin mor. Om noen skal få noe erstatning så er det vel onkelen til ts og ikke søskenbarnet.

Anonymkode: 0819f...24a

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ignorer. Ignorer. Ignorer. Bunaden er gitt bort. Hva hun mener er helt irrelevant. 

Anonymkode: 489f3...2e5

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du? Moren til ts fikk bunaden etter sin mor, og ts har fått den etter sin mor. Om noen skal få noe erstatning så er det vel onkelen til ts og ikke søskenbarnet.

Anonymkode: 0819f...24a

I tillegg er det ikke utenkelig at onkelen til ts har fått noe annet som moren til ts ikke fikk. 

Uansett kan man ikke gå tilbake og verdisette alle gaver foreldre har gitt til barna sine og kalle det arv. Noen foreldre er veldig opptatt av at alt skal deles likt, andre er det ikke. Alle har lov til å gi bort egne eiendeler. 

Kusinen kan føle det er urettferdig, men det må hun i så fall leve med og håndtere selv.

Anonymkode: 0e2c6...a99

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden var en gave fra din bestemor til din mor. Dette har ingenting med arv å gjøre. 

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva mener du? Moren til ts fikk bunaden etter sin mor, og ts har fått den etter sin mor. Om noen skal få noe erstatning så er det vel onkelen til ts og ikke søskenbarnet.

Anonymkode: 0819f...24a

Datter arvet den etter son mor, siden hun fikk den etter at mor døde. MEN, de har enda ikke gjort opp arven siden bestefar fortsatt lever. SÅ, enten kan ts avklare med sin bestefar at hun får den i gave fra sin bestefar (som ble eier av den etter at bestemor døde) eller at den faktisk går i dødsboet etter at bestefar dør. Men, siden bestefar allerede har sagt at den gikk til ta sin mor etter at bestemor døde, så bør det være en smal sak å avklare dette med en gang 

Anonymkode: 4bf6a...e4c

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilique skrev (2 minutter siden):

Bunaden var en gave fra din bestemor til din mor. Dette har ingenting med arv å gjøre. 

Den ble gitt til mor etter at bestemor døde

Anonymkode: 4bf6a...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den ble gitt til mor etter at bestemor døde

Anonymkode: 4bf6a...e4c

Ok, men bestefar står også fritt til å gi gave til egen datter. 

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den ble gitt til mor etter at bestemor døde

Anonymkode: 4bf6a...e4c

Far får ikke lov til å gi en bunad i gave til sin datter etter at mor er død?

Anonymkode: 0819f...24a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...