Gå til innhold

Kusine som mener bestemors bunad bør telle som forskudd på arv…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De har ikke 0 ellers. De har nok noen penger på bok, en bolig, noen eiendeler.

Hvordan hadde du følt det om bestefars rolex til 100 000 gikk til eldste gutten. Resten fikk en symbolsk sum til konfirmasonen. Og så ble alt delt likt i arveoppgjøret? 

Jeg var som sagt den som fikk. Og ville ikke følt det var OK om ikke søsken og søskenbarn også fikk noe. 

Anonymkode: 91638...ce8

Jeg ville tenkt at livet kan ikke være rettferdig hele tida. Det går ikke an å gjøre alt likt på krona. Når det gjelder gaver som denne tråden handler om. 

Anonymkode: cc2a4...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det burde uansett ikke spille noen rolle for kusina, som er lengre ned i arverekken. Dette er ikke hennes sak. For alt vi vet ble hennes far tilgodesett med penger, som hun uansett ikke har krav på før han parkerer tøflene. Hun har ingen grunn til å kreve arv fra trådstarters mor. Det blir bare absurd. 

Anonymkode: 9ea37...159

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din kusine og du er jo på samme linje i arverekken og har samme bestemor. Så hun har da akkurat like mye rett til bunaden som du har. At din mor var eneste jente din bestemor og bestefar fikk er da ikke viktig på noe som helst vis. En damebunad kan like gjerne arves til en gutt siden han kan gi den videre til sin datter. Her må dere bare bli enige for ingen av dere har mer rett på den enn den andre. 

Anonymkode: 70980...5ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ok, typisk i-landsproblem men likevel.

I min familie har vi bestemors bunad, den er knapt str 32/34 i dagens mål og vi kusinene brukte den da vi var mindre.

Bestemor har vært død i 10 år, min mor i 5 år.
Hun var også eneste jente i søskenflokk og jeg forstod på bestefar at den gikk til mamma da bestemor døde.

Nå vil jeg bruke den til min datter og da har min kusine påstått at den er forskudd på arv siden bestefar lever.

Noe som skurrer for meg da den helt tydelig var bestemor sin og min mor er gått bort. 
Jeg er forøvrig den eneste blant mine søskenbarn som har døtre og jeg eneste barn til min mor.

Anonymkode: 7d545...815

Spiller ingen rolle hva kusinen din mener. Din bestefar kan gi den bunaden til hvem han vil mens han lever. Først når han dør er bunad en arvesak. 

Anonymkode: 8d02e...f11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Din kusine og du er jo på samme linje i arverekken og har samme bestemor. Så hun har da akkurat like mye rett til bunaden som du har. At din mor var eneste jente din bestemor og bestefar fikk er da ikke viktig på noe som helst vis. En damebunad kan like gjerne arves til en gutt siden han kan gi den videre til sin datter. Her må dere bare bli enige for ingen av dere har mer rett på den enn den andre. 

Bunaden er allerede gitt bort, så det er jo ikke noe å gjøre omigjen . Huff! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk hun bunaden etter bestemors død? Eller fikk hun den som gave da hun levde? Det er relevant. 
hvis det ikke er nedskrevet så gjelder det ikke 

Anonymkode: e653d...4dd

Samme det vel? Har ikke bestefar lov til å gi gave da?

Anonymkode: 0819f...24a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

De har ikke 0 ellers. De har nok noen penger på bok, en bolig, noen eiendeler.

Hvordan hadde du følt det om bestefars rolex til 100 000 gikk til eldste gutten. Resten fikk en symbolsk sum til konfirmasonen. Og så ble alt delt likt i arveoppgjøret? 

Jeg var som sagt den som fikk. Og ville ikke følt det var OK om ikke søsken og søskenbarn også fikk noe. 

Anonymkode: 91638...ce8

Du kan føle så mye du vil. Bestefar får gi gaver til hvem han måtte ønske. Bestefar kan gi alt han eier og har til en religiøs sekt på Nordpolen om han vil.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Da får onkelen til ts ta dette opp med sin far. Barnebarn har ingen rett på arv, så lenge foreldrene lever.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det var sagt og avtalt så hadde ts visst det og ikke trengt å lage tråden. 

Det har vi null peiling på. 
For meg virker det som om bunaden fortsatt var hos bestefaren, men det kan selvsagt være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...