Gå til innhold

Trenger råd, er jeg helt urimelig og muligens i autismespekteret?


novembertrist

Anbefalte innlegg

En venninne av meg og barna hennes skulle på besøk til byen jeg bor i (hun bor i utlandet) og jeg inviterte henne og barna hjem til oss og barna. Det viste seg at mannen henne skulle være med, så jeg inviterte han også. Jeg tror jeg nevnte det for mannen min, men han ble likevel skikkelig sint for at de skulle komme en helgedag og ikke en ukedag på kveldstid (hadde invitert dem litt tidlig en helgdag siden de har barn som legger seg litt tidlig). Han sa jeg ikke kunne invitere uten å spørre han først om det passet, spesielt siden mannen også skulle være med, og at jeg trolig er innenfor autismespekteret siden jeg i så liten grad greier å ta andres perspektiv. Dette utbruddet kom til tross for at jeg sa at jeg kunne ta meg av all matlaging, vasking og rydding til besøket (noe jeg vel gjør uansett), og at han ikke måtte være der heller hvis han hadde andre planer. 

Da dagen kom, han var borte hele dagen, kom han hjem ca 30 min før de skulle komme men var veldig sur, snakket nesten ikke hverken med meg eller gjestene, bortsett fra noen sinte kommentarer til meg om at jeg hadde satt inn feil i oppvaskmaskinen og hadde laget noe av maten på feil måte (jeg hadde ordnet all maten, hjemmelaget mat helt fra bunnen av, tre retter). 

Jeg synes han overreagerte, er det sånn at dere alltid spør mannen om dato, tid mm når noen skal komme på besøk?? Hva tenker dere? Når han sier at jeg overhodet ikke kan se andres perspektiv og er rar, blir jeg så i tvil. Er det noe ved meg som jeg ikke har vært klar over selv??

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du er rar, jeg tror bare han er lei.

Synd det og, men tross alt bedre enn at du er problemet.

Anonymkode: 845e7...fda

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke en autist, men han er muligens en dust. Nei vent. Sløyf muligens.

Anonymkode: 19307...174

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde selvfølgelig vært best om du hadde spurt om det var greit med besøk før du inviterte, men reaksjonen hans er helt blåst ut av proposjoner. Oppfører han seg dårlig mot deg ellers også? 

  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, han har ofte sinneutbrudd, roper, banner, kaster ting, osv. Problemet er at han alltid forklarer det så logisk, det var ikke rart han reagerer når jeg ikke ser hans perspektiv osv, at jeg er rar, han må sette grenser for barn osv. Han får meg ofte til å beklage også når jeg egentlig synes at jeg ikke har noe å beklage. Han beklager aldri noe. Jeg  vet ikke om jeg kan si han oppfører seg dårlig heller, kanskje er det vanlig,  kanskje har jeg mistet litt av syne hva som er vanlig.

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

novembertrist skrev (5 minutter siden):

Tja, han har ofte sinneutbrudd, roper, banner, kaster ting, osv. Problemet er at han alltid forklarer det så logisk, det var ikke rart han reagerer når jeg ikke ser hans perspektiv osv, at jeg er rar, han må sette grenser for barn osv. Han får meg ofte til å beklage også når jeg egentlig synes at jeg ikke har noe å beklage. Han beklager aldri noe. Jeg  vet ikke om jeg kan si han oppfører seg dårlig heller, kanskje er det vanlig,  kanskje har jeg mistet litt av syne hva som er vanlig.

Og så skylder han på deg?

Løp

Anonymkode: 68479...6a3

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst råd.

Han virker ustabil. 

Begynn å spare penger som du kan ha til leilighet eller hybel ved brudd. 

Anonymkode: 68479...6a3

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

novembertrist skrev (33 minutter siden):

En venninne av meg og barna hennes skulle på besøk til byen jeg bor i (hun bor i utlandet) og jeg inviterte henne og barna hjem til oss og barna. Det viste seg at mannen henne skulle være med, så jeg inviterte han også. Jeg tror jeg nevnte det for mannen min, men han ble likevel skikkelig sint for at de skulle komme en helgedag og ikke en ukedag på kveldstid (hadde invitert dem litt tidlig en helgdag siden de har barn som legger seg litt tidlig). Han sa jeg ikke kunne invitere uten å spørre han først om det passet, spesielt siden mannen også skulle være med, og at jeg trolig er innenfor autismespekteret siden jeg i så liten grad greier å ta andres perspektiv. Dette utbruddet kom til tross for at jeg sa at jeg kunne ta meg av all matlaging, vasking og rydding til besøket (noe jeg vel gjør uansett), og at han ikke måtte være der heller hvis han hadde andre planer. 

Da dagen kom, han var borte hele dagen, kom han hjem ca 30 min før de skulle komme men var veldig sur, snakket nesten ikke hverken med meg eller gjestene, bortsett fra noen sinte kommentarer til meg om at jeg hadde satt inn feil i oppvaskmaskinen og hadde laget noe av maten på feil måte (jeg hadde ordnet all maten, hjemmelaget mat helt fra bunnen av, tre retter). 

Jeg synes han overreagerte, er det sånn at dere alltid spør mannen om dato, tid mm når noen skal komme på besøk?? Hva tenker dere? Når han sier at jeg overhodet ikke kan se andres perspektiv og er rar, blir jeg så i tvil. Er det noe ved meg som jeg ikke har vært klar over selv??

Herregud for en sopp mannen din er. Han er en stor baby sånn han holder på.

Eneste grunnen til at du skulle vike fra normen er om du faktisk seriøst lurer på om DU er unormal. Du tror DU er unormal og mannen normal, eller?

Anonymkode: 579d0...eee

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte normalt å invitere besøk uten å snakke med samboer først...

Anonymkode: 9d643...c58

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er rar, ikke du. Han høres ut som. En skikkelig manipulerende dust

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Novembertrist

Jeg har det på samme måten som deg. Du lever med en misbruker. Jeg kan ikke si hva som feiler han, det kan være ulile ting, men det er misbruk, manipulasjon og ødeleggelse. Hør nå, det jeg skal si nå er viktig, og du skal tenke godt igjennom dette

Han reagerer, lager drama osv. Antagelig lager han også drama og blir sint om du prøver å si ifra, sette grenser, verne barna osv..Husk dette: Du har ikke skyld eller ansvar for hans misbruk eller reaksjoner. Om han ikke lytter eller endrer oppførsel, eller til og med kjefter på deg så betyr det at han ikke vedkjenner seg, skjønner eller vil ta ansvar. Det er 100% lov å reagerer, og du skal reagere. Om han da lager drama så bare bekrefter det at han har et problem. 
 

Jeg opplever feks dette når jeg sier ifa eller detter grenser. Han blir da ends mer sint, og sier noe om at hele verden er i mot han og at det alltid er han alle mener det er noe feil med. ja, er faktisk det, man han forstår ikke konsekvensene

 

Les deg opp på DARVO

 

1 Deny

2 Attack

3 Reverse Victim and Offender

 

Altså noe ala

1 Nei; jeg har ikke gjort noe galt (Deny)

2 Han blir sint fordi du setter grense ( Attack)

3 Det er alltid meg det er synd på ( Snu rollene så han blir offeret)

Du må velge, vil du leve videe med en misbruker? Det kommer dager da du elsker han, og dagen etter river han ned din verden igjen.

Jeg valgte å bli, for barna; nabolaget og økonomien. Jeg angrer, jeg burde dratt npr jeg kunne. Nå har han enda mer tak på meg, og jeg er enda mer låst

 

Prøv krisesenteret, de hjelper veldig og er anonyme

 

Lykke til

 

Anonymkode: cd7e0...f31

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

novembertrist skrev (12 minutter siden):

Tja, han har ofte sinneutbrudd, roper, banner, kaster ting, osv. Problemet er at han alltid forklarer det så logisk, det var ikke rart han reagerer når jeg ikke ser hans perspektiv osv, at jeg er rar, han må sette grenser for barn osv. Han får meg ofte til å beklage også når jeg egentlig synes at jeg ikke har noe å beklage. Han beklager aldri noe. Jeg  vet ikke om jeg kan si han oppfører seg dårlig heller, kanskje er det vanlig,  kanskje har jeg mistet litt av syne hva som er vanlig.

Tenker du ville hatt godt av å få prate helt åpent og ærlig med noen om disse utbruddene og hva som ledet til de, så du blir sikrere på at feilen ikke ligger hos deg.

Bare det at du må beklage, men at han aldri har noen feil å beklage ovenfor deg viser jo at forholdet garantert ikke er helt bra. Og at det ikke er din feil

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han visste at de kom på besøk bare ikke eksakt dag? 

Anonymkode: fc038...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

novembertrist skrev (44 minutter siden):

En venninne av meg og barna hennes skulle på besøk til byen jeg bor i (hun bor i utlandet) og jeg inviterte henne og barna hjem til oss og barna. Det viste seg at mannen henne skulle være med, så jeg inviterte han også. Jeg tror jeg nevnte det for mannen min, men han ble likevel skikkelig sint for at de skulle komme en helgedag og ikke en ukedag på kveldstid (hadde invitert dem litt tidlig en helgdag siden de har barn som legger seg litt tidlig). Han sa jeg ikke kunne invitere uten å spørre han først om det passet, spesielt siden mannen også skulle være med, og at jeg trolig er innenfor autismespekteret siden jeg i så liten grad greier å ta andres perspektiv. Dette utbruddet kom til tross for at jeg sa at jeg kunne ta meg av all matlaging, vasking og rydding til besøket (noe jeg vel gjør uansett), og at han ikke måtte være der heller hvis han hadde andre planer. 

Høres mer ut som at det er han som er innenfor spekteret.

Anonymkode: 6ade2...869

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er hverken autist eller rar.

Han, derimot, utsetter deg for psykisk og materiell vold. Du bør avslutte forholdet og komme deg unna.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han visste de kom på besøk, jeg sa fra over en uke før. Problemet var at jeg ikke hadde snakket med han før jeg inviterte de. Men jeg visste jo vi ikke skulle noe den dagen og jeg sa også at jeg kunne spørre dem om å skifte dag. De var bare i Norge en uke og de skulle masse annet også så jeg la det opp mest etter når det passet for de og for små barn som de har. Nå er hele saken bare pinlig, han sa ingenting omtrent da de var her, det var flaut ovenfor gjestene synes jeg, at han var så uhøflig. 

Du som synes det var unormalt å invitere uten å snakke med samboer, kunne du aldri gjort dette på denne måten? 

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

novembertrist skrev (4 minutter siden):

Han visste de kom på besøk, jeg sa fra over en uke før. Problemet var at jeg ikke hadde snakket med han før jeg inviterte de. Men jeg visste jo vi ikke skulle noe den dagen og jeg sa også at jeg kunne spørre dem om å skifte dag. De var bare i Norge en uke og de skulle masse annet også så jeg la det opp mest etter når det passet for de og for små barn som de har. Nå er hele saken bare pinlig, han sa ingenting omtrent da de var her, det var flaut ovenfor gjestene synes jeg, at han var så uhøflig. 

Du som synes det var unormalt å invitere uten å snakke med samboer, kunne du aldri gjort dette på denne måten? 

Jeg hadde aldri gjort det nei, ekstremt respektløst ovenfor samboer.

Og når det er sagt kan jeg fortelle deg at Kvinneguiden er full av gamle bitre kjerringer som alltid tar kvinners side og forteller de å skille seg fra mannen sin pga. den minste bagatell, og alt menn sier er psykisk vold mot kvinner.

Anonymkode: 9d643...c58

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

novembertrist skrev (50 minutter siden):

Tja, han har ofte sinneutbrudd, roper, banner, kaster ting, osv. Problemet er at han alltid forklarer det så logisk, det var ikke rart han reagerer når jeg ikke ser hans perspektiv osv, at jeg er rar, han må sette grenser for barn osv. Han får meg ofte til å beklage også når jeg egentlig synes at jeg ikke har noe å beklage. Han beklager aldri noe. Jeg  vet ikke om jeg kan si han oppfører seg dårlig heller, kanskje er det vanlig,  kanskje har jeg mistet litt av syne hva som er vanlig.

Altså, han der er jo ikke verdt å ta vare på.

Greit nok at man spør og sjekker om det passer med besøk, men at han reagerers om han er en overreaksjon. Han er rett og slett emosjonell!

At du er den som må beklage, aldri han som gjør feil etc, tyder på at du bør ta deg noen skritt tilbake og virkelig se om dette er noe du kan leve med. Sinneutbrudd? roper? Banner? Kaster ting? Det høres faktisk ut som mishandling sprø du meg.

Anonymkode: cac55...886

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å spørre først, og jeg liker å blir spurt om vi skal få besøk. MEN jeg hadde ikke blitt sint dersom mannen hadde venner som kom til Norge én uke og han sa de kunnee komme innom når han snakket med dem. Om du sa ifra en uke i forveien, hadde han jo masse tid til å forberede seg, du ordnet alt og han kunne dra bort om han heller ville. Jeg synes det du beskriver høres ut som mishandling og psykisk vold. Det er IKKE normalt å kaste ting, banne og si at partneren har diagnoser med en gang man er uenige.

Anonymkode: f9000...989

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er på ingen måte normalt å invitere besøk uten å snakke med samboer først...

Anonymkode: 9d643...c58

Er det vel! Så lenge samboer er frisk, er det absolutt ingen grunn til å høre om det er greit å få besøk . Orker ikke samboer besøk, neivel, dra ut av huset de timene det er snakk om. 

Anonymkode: 795d4...6d4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...