Gå til innhold

Er dere fornøyde med KS lønnsoppgjøret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt uenig at det er riktig å prioritere ufaglærte uten arbeidserfaring over helsefagarbeidere, barnehagelærere, pedledere og sykepleiere.

Om man ønsker en bedre betalt jobb innenfor helse- og oppvekstsektoren bør man utdanne seg der etter. 

Anonymkode: 4bd8f...9e6

Hvorfor skal alle utdanne seg hele tiden? Det er ikke gratis at folk må på skolebenken for unødvendige ting. Dersom jobben kan utføres uten utdanning er det bare idioti at folks kal gå glipp av lønn under studiene og staten skal kaste bort penger på utdanningsplasser og stipend.

Mastersyken trenger ikke å bre om seg til vanlige jobber, det er allerede for høy utdanning i Norge.

Anonymkode: f8b3e...4d1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Før lønnsforhandlingene var det en helt tydelig profil: De lavtlønte skulle løftes. I tilleg skulle de med lang ansiennnitet OG lang utdanning (Merk: To krav! Ikke bare ansiennitet!) prioriteres. 

Du som sykepleier har sannsynligvis en treårig utdanning (?) og tjener da nøyaktig like mye som de andre i ks-området med like lang ansiennitet og utdanning. 

Du tjener altså like mye som en lærer med treårig utdannelse, men mindre enn en lektor. 

De lavtlønte skulle løftes, slik er det hvert år. De må ha en lønn de kan leve av når kostnadene i samfunnet går opp. 

Anonymkode: 6adf1...071

Det du sier her er ikke noe nytt for meg. Men jeg sykes det er feil!! Veldig veldig feil!  Og lærerne har fått støtte tillegg år etter år. Det er sykepleiere og helsefagarbeidere det er størst mangel på. Kommunene hadde selv gått ut og sa de ønsker å prioritere helsevesenet. Og bachelorgrad er betydelig mye lengre utdannelse enn vgs og ingen i det hele tatt.  Jeg er SÅ LEI av å aldri bli prioritert. Lønnsøkningen dekker knapt de økte rentene på studielånet.

Anonymkode: 4bd8f...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det der er faktisk en jævlig arrogant ting å si. 

Anonymkode: 6adf1...071

På ingen måte! 

Anonymkode: 4bd8f...9e6

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du sier her er ikke noe nytt for meg. Men jeg sykes det er feil!! Veldig veldig feil!  Og lærerne har fått støtte tillegg år etter år. Det er sykepleiere og helsefagarbeidere det er størst mangel på. Kommunene hadde selv gått ut og sa de ønsker å prioritere helsevesenet. Og bachelorgrad er betydelig mye lengre utdannelse enn vgs og ingen i det hele tatt.  Jeg er SÅ LEI av å aldri bli prioritert. Lønnsøkningen dekker knapt de økte rentene på studielånet.

Anonymkode: 4bd8f...9e6

Dette er jo direkte feil. Det er gode tall på søkere til sykepleie, mens det er håpløse tall for lærerutdanning. Tydeligvis trengs det mer fokus på lærere enn helsevesenet. 

https://www.khrono.no/faerre-vil-bli-laerer-flere-soker-sykepleie/868685

Anonymkode: 85fc5...b33

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

... 

De lavtlønte skulle løftes, slik er det hvert år. De må ha en lønn de kan leve av når kostnadene i samfunnet går opp. 

Anonymkode: 6adf1...071

Da var det jo jævelig dumt å gi de tillegg da, slik at inflasjonen bare øker. I kjøpekraft får bare gruppen mindre å rutte med når alt går enda mer opp i pris og boliglånet bare blir enda dyrere enda lenger. Å få lønnsforhøyelse nå er som å pisse i buksa, ikke særlig lurt.

Anonymkode: f8b3e...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Helt uenig at det er riktig å prioritere ufaglærte uten arbeidserfaring over helsefagarbeidere, barnehagelærere, pedledere og sykepleiere.

Om man ønsker en bedre betalt jobb innenfor helse- og oppvekstsektoren bør man utdanne seg der etter. 

Anonymkode: 4bd8f...9e6

Enig med deg. Om ufaglærte alltid skal få høyere lønnsløft enn folk med utdannelse, vil det etterhvert ikke lønne seg å ta utdannelse. Jeg hadde bedre råd som ufaglært enn jeg nå har som sykepleier. Som ufaglært fikk jeg jobbe ubegrensa, hadde masse overtid og fikk alle helligdager jeg ønsket + hadde ingen studielån. Som sykepleier har jeg nå samme utbetaling i mnd som ufaglært + har et studielån på 300.000 å nedbetale og 3 år med tapt inntekt.

Anonymkode: 1138d...01b

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det du sier her er ikke noe nytt for meg. Men jeg sykes det er feil!! Veldig veldig feil!  Og lærerne har fått støtte tillegg år etter år. Det er sykepleiere og helsefagarbeidere det er størst mangel på. Kommunene hadde selv gått ut og sa de ønsker å prioritere helsevesenet. Og bachelorgrad er betydelig mye lengre utdannelse enn vgs og ingen i det hele tatt.  Jeg er SÅ LEI av å aldri bli prioritert. Lønnsøkningen dekker knapt de økte rentene på studielånet.

Anonymkode: 4bd8f...9e6

Det du skriver er jo bare vissvass. Du har fått like mye som andre med like lang utdanning og ansiennitet. Lærere har ikke fått mer enn deg. I ks-området fungerer det ikke sånn. For et gnål!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På ingen måte! 

Anonymkode: 4bd8f...9e6

Jo, det er det. Spesielt om du er sykepleier, faktisk, for da forventer jeg at du har litt empati og forståelse for andres situasjon. Tror du alle har like forutsetninger for å kunne ta utdanning? Fortjener ikke de som mangler slike forutsetninger en lønn å leve av? 

Anonymkode: 6adf1...071

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegget på grunnlønn er grei, men skal ikke noe gjøres med de usle tilleggene? 56 kroner timen ekstra for kveld og kun ca 20 kroner mer enn det igjen for natt er usselt lite. Man får altså bare 20 kroner mer i timen for natt enn for kveld. Nattarbeid er skadelig for helsa....

Anonymkode: a4c48...c2d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da var det jo jævelig dumt å gi de tillegg da, slik at inflasjonen bare øker. I kjøpekraft får bare gruppen mindre å rutte med når alt går enda mer opp i pris og boliglånet bare blir enda dyrere enda lenger. Å få lønnsforhøyelse nå er som å pisse i buksa, ikke særlig lurt.

Anonymkode: f8b3e...4d1

🙄 De på toppen bør få mindre (les: rådmenn, bankdirektører, helsesjefer osv), men de på bunnen må få nok til å leve. Fjern 5% av lønna til DnB-sjefen, så er vel mesteparten av lønnsøkningen til de assistentene dekket inn.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med deg. Som sykepleier har jeg nå samme utbetaling i mnd som ufaglært + har et studielån på 300.000 å nedbetale og 3 år med tapt inntekt.

Anonymkode: 1138d...01b

Det tror jeg INGENTING på. 

Anonymkode: 6adf1...071

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg INGENTING på. 

Anonymkode: 6adf1...071

Og du tror ikke på det fordi? Om du leser hva jeg skriver kunne jeg jobbe ubegrensa som ufaglært, fikk alle mulige vakter og overtid. Som sykepleier får jeg ikke dette.

Anonymkode: 1138d...01b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og du tror ikke på det fordi?

Anonymkode: 1138d...01b

Fordi jeg kan lese lønnstabellen. 

Du skriver 

Sitat

Som sykepleier har jeg nå samme utbetaling i mnd som ufaglært + har et studielån på 300.000 å nedbetale og 3 år med tapt inntekt.

At du tjener like mye som ufaglært (forutsetter selvsagt lik ansiennitet) er løgn. 

Anonymkode: 6adf1...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jeg jobbe ubegrensa som ufaglært, fikk alle mulige vakter og overtid

Så du sammenligner lønna di med normal arbeidstid med ekstrem overtid??? Og klager på at ufaglærte tjener mer? Det er jo bare latterlig! Du sammenligner ting som ikke er sammenlignbare og i virkeligheten er det ikke lønna du klager på, engang, men muligheten for å jobbe overtid så mye du vil!

Anonymkode: 6adf1...071

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg kan lese lønnstabellen. 

Du skriver 

At du tjener like mye som ufaglært (forutsetter selvsagt lik ansiennitet) er løgn. 

Anonymkode: 6adf1...071

Tjener like mye nå som jeg gjorde som ufaglært, ja. Jeg gidder ikke sitte her å forsvare det ovenfor deg når du ikke har noen innsikt i det heller. Sier ikke at ufaglærte tjener mer, men JEG tjente like mye som ufaglært nettopp på grunn av at jeg fikk jobbe akkurat slik jeg ville. Synes det er veldig komisk at det hele tiden sies at sykepleiere tjener så bra pga tillegg og at de kan tjene over millionen, men når jeg sier at jeg oppnådde god lønn som ufaglært så er det ingen som tror meg. Hadde jeg jobbet like mye som sykepleier som jeg gjorde da jeg var ufaglært hadde jeg selvsagt hatt bedre lønn, men jeg får ikke ekstravakter for nå er jeg for dyr i drift.

Anonymkode: 1138d...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du sammenligner lønna di med normal arbeidstid med ekstrem overtid??? Og klager på at ufaglærte tjener mer? Det er jo bare latterlig! Du sammenligner ting som ikke er sammenlignbare og i virkeligheten er det ikke lønna du klager på, engang, men muligheten for å jobbe overtid så mye du vil!

Anonymkode: 6adf1...071

Klager IKKE på at ufaglærte tjener mer, les hva jeg skriver. JEG tjente LIKE MYE som ufaglært som jeg gjør nå, PGA jeg kunne jobbe ubegrensa. Ikke vend og vri på ordene mine.

Anonymkode: 1138d...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klager IKKE på at ufaglærte tjener mer, les hva jeg skriver. JEG tjente LIKE MYE som ufaglært som jeg gjør nå, PGA jeg kunne jobbe ubegrensa. Ikke vend og vri på ordene mine.

Anonymkode: 1138d...01b

Dette er den minst intelligente argumentasjonen som noen gang er ytret. 🙄🤦‍♀️

Til din informasjon kan du lett få jobbe så mye du bare vil som sykepleier, bare ikke hos din faste arbeidsgiver siden dette utløser overtid. Det er lite det skrikes så mye etter som sykepleiere som er villig til å ta ekstravakter, særlig innen kommunehelsetjenesten. 

Anonymkode: 98aa9...8e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klager IKKE på at ufaglærte tjener mer, les hva jeg skriver. JEG tjente LIKE MYE som ufaglært som jeg gjør nå, PGA jeg kunne jobbe ubegrensa. Ikke vend og vri på ordene mine.

Anonymkode: 1138d...01b

For det første ser du vel sikkert selv at det for de fleste ikke er mulig å jobbe ørten timer overtid i uka av helsemessige og familiære årsaker. For det andre er det helt sikkert mulig å be om innplassering i en lavere lønnskode. For det tredje finnes det mange muligheter for å jobbe ekstra som sykepleier, også, feks på sykehjem i nabokommunen. 

Anonymkode: 6adf1...071

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er den minst intelligente argumentasjonen som noen gang er ytret. 🙄🤦‍♀️

Til din informasjon kan du lett få jobbe så mye du bare vil som sykepleier, bare ikke hos din faste arbeidsgiver siden dette utløser overtid. Det er lite det skrikes så mye etter som sykepleiere som er villig til å ta ekstravakter, særlig innen kommunehelsetjenesten. 

Anonymkode: 98aa9...8e4

Haha okei, det er greit at du synes det.

Jeg vet det, men gidder jo ikke jobbe mer enn 100% stilling for helt vanlig lønn. Noe jeg heller ikke gjorde som ufaglært. Jeg klager ikke på at jeg har dårlig lønn, jeg er fornøyd med lønnsoppgjøret, jeg bare poengterer at dersom man for hvert eneste år skal gi mer til ufaglærte enn til faglærte, vil det faktisk ikke lønne seg å ta utdannelse etterhvert fordi spriket blir for lite. Har flere kollegaer som heller vil jobbe som ufaglærte fordi de ikke har råd til å være uten lønn i tre år også få seg et studielån når utbetalingene ikke utgjør altfor stor forskjell.

Anonymkode: 1138d...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For det første ser du vel sikkert selv at det for de fleste ikke er mulig å jobbe ørten timer overtid i uka av helsemessige og familiære årsaker. For det andre er det helt sikkert mulig å be om innplassering i en lavere lønnskode. For det tredje finnes det mange muligheter for å jobbe ekstra som sykepleier, også, feks på sykehjem i nabokommunen. 

Anonymkode: 6adf1...071

Trenger ikke nødvendigvis jobbe «ørten» timer overtid i uka, men jeg fikk feks alle helligdager, ble alltid forskjøvet, jobbet kanskje 2 vakter overtid hver måned.

Anonymkode: 1138d...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette er jo direkte feil. Det er gode tall på søkere til sykepleie, mens det er håpløse tall for lærerutdanning. Tydeligvis trengs det mer fokus på lærere enn helsevesenet. 

https://www.khrono.no/faerre-vil-bli-laerer-flere-soker-sykepleie/868685

Anonymkode: 85fc5...b33

Her er oversikt over hvilken yrkesgrupper det er størst mangel på. Her kommer det veldig tydelig frem at du tar helt feil.
IMG_2392.thumb.jpeg.95ca3fa5b0a44cb5b36cee9e2d05f4cb.jpegHentet fra ks.no

 

 

Anonymkode: 4bd8f...9e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og du tror ikke på det fordi? Om du leser hva jeg skriver kunne jeg jobbe ubegrensa som ufaglært, fikk alle mulige vakter og overtid. Som sykepleier får jeg ikke dette.

Anonymkode: 1138d...01b

Jeg jobber som ufaglært. Jobbet ræva av meg i fjor i 3 forskjellige boliger/sykehjem og tjente 600 tusen. Jeg jobbet i snitt 230 timer i måneden. Løpte fra den ene arbeidsplassen til den andre. Ikke så stas å ikke ha fritid skal jeg si deg.

Hvor mye tjente du med vanlig arbeidstid?

Anonymkode: 1dd84...6d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...