Gå til innhold

Er dere fornøyde med KS lønnsoppgjøret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk selv opp 27 300 (vernepleier med 16 års ansiennitet) og er fornøyd med det 😃

Anonymkode: d940f...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, tror ikke vi kunne forventet mer. Lektor med tillegg, gikk vel opp noe over 4%. Ikke reallønnsvekst, men det regnet jeg heller ikke med. 

Anonymkode: 6adf1...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt. Var ikke spesialsykepleierne i kommunen også garantert en lønn på 650 000 i 2024? Etter forhandlingene nå har de rundt 604 000 sto det vel. Det er jo kjempedårlig. 

Anonymkode: ac5d9...d03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt. Var ikke spesialsykepleierne i kommunen også garantert en lønn på 650 000 i 2024? Etter forhandlingene nå har de rundt 604 000 sto det vel. Det er jo kjempedårlig. 

Anonymkode: ac5d9...d03

Det kommer jo an på ansiennitet. Tillegget er likt for alle med samme lengde på utdanning i ks-området, så spesialsykepleier har fått det samme som lektor og andre med femårig utdanning. 

Spesialsykepleiere har vel også flere hundre tusen i tillegg på årslønnen, så de vil tjene mye mer enn andre med tilsvarende utdanning i praksis. 

Anonymkode: 6adf1...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer jo an på ansiennitet. Tillegget er likt for alle med samme lengde på utdanning i ks-området, så spesialsykepleier har fått det samme som lektor og andre med femårig utdanning. 

Spesialsykepleiere har vel også flere hundre tusen i tillegg på årslønnen, så de vil tjene mye mer enn andre med tilsvarende utdanning i praksis. 

Anonymkode: 6adf1...071

Spørs ikke det på om stillingen har krav til spesialisering? Jeg har mastergrad, men jobber i en stilling som ikke krever mer enn bachelor, og får dermed lønn som om jeg hadde hatt en bachelor. Mulig det er feil, men jeg trodde det var slik bestemmelsene er.

Anonymkode: dbb2e...0f8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig fornøyd nok, noen tusen ekstra i mnd. kommer godt med det. Jeg har gjort noen grep for å trappe ned forbruket, så alt i alt vil det gi meg mer å spare i mnd, da jeg i grunn klarer meg helt fint med redusert forbruk (alt fra lavere innetemp. til mindre "sløsing" på luksus som ferdigmat, kaffe til 40 kroner koppen osv.).

Anonymkode: dbb2e...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fornøyd med at det ble så greit og det uten mekling, streik og tvungen lønnsnemnd som hadde ført til en senere virkningsdato. 

Og fornøyd med at det ble mest på de med lengst ansiennitet og utdanning. 

Anonymkode: bddfa...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle aldri fått lønnsforhøyelse. 

Tenker ikke folk på konsekvensene? Inflasjonen vil bare øke og rentene vil fortsette å holde seg høye eller faktisk øke pga dette. Greit for de med lite lån og som ikke har tenkt seg utenlands på ferie, men for de nyetablerte spesielt er dette helt idiotisk!

Anonymkode: f8b3e...4d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fornøyd, endelig kommet meg over 500.000!

Anonymkode: 1138d...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Gikk selv opp 27 300 (vernepleier med 16 års ansiennitet) og er fornøyd med det 😃

Anonymkode: d940f...e0a

Jeg avventer til jeg var sett hvordan det har gått med ulempetilleggene mm som står i hovedavtalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte.  «For Unios grupper er det avtalt sentrale tillegg på mellom 22 000 og 37 000 kroner». 
Ser at jeg som sykepleier med 14 år ansiennitet har fått det laveste tillegget innenfor denne rammen, og det i et oppgjør der de ønsket å prioritere de med lang ansiennitet. Nå har det gjennom flere år vært sånn at de med lavere ansiennitet har fått er høyere tillegg, så jeg var i utgangspunktet glad for at det endelig var min tur å komme godt ut av det. Sånn ble det IKKE. 
Samtlige lærere med mer enn 4 år ansiennitet har fått et høyere tillegg enn de fleste sykepleiere. Skulle ikke trodd det var helsepersonell det var mangel på!

Anonymkode: 4bd8f...9e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (13 minutter siden):

Jeg avventer til jeg var sett hvordan det har gått med ulempetilleggene mm som står i hovedavtalen. 

Har lett etter info om dette, men finner ingen ting. Kan det være at de ikke har gjort noe med tilleggene denne gangen? 

Anonymkode: 4bd8f...9e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser også at ufaglærte med 0 år ansiennitet har gått opp 31 000kr, mens som sagt sykepleiere (og andre grupper med bachelorgrad) går opp mye mindre enn det.

Anonymkode: 4bd8f...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ser også at ufaglærte med 0 år ansiennitet har gått opp 31 000kr, mens som sagt sykepleiere (og andre grupper med bachelorgrad) går opp mye mindre enn det.

Anonymkode: 4bd8f...9e6

Jaggu meg fortjent. Det er ikke mulig å leve av 351 tusen de hadde før. De får samme oppgaver som faglærte, men får ikke betalt for det.

Jeg skjønner at man skal bli lønnet etter kompetanse, men i realiteten på arbeidsplassene er oppgavefordelingen og ansvaret likt mellom ufaglærte og faglærte.

Anonymkode: 1dd84...6d0

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jaggu meg fortjent. Det er ikke mulig å leve av 351 tusen de hadde før. De får samme oppgaver som faglærte, men får ikke betalt for det.

Jeg skjønner at man skal bli lønnet etter kompetanse, men i realiteten på arbeidsplassene er oppgavefordelingen og ansvaret likt mellom ufaglærte og faglærte.

Anonymkode: 1dd84...6d0

Helt uenig at det er riktig å prioritere ufaglærte uten arbeidserfaring over helsefagarbeidere, barnehagelærere, pedledere og sykepleiere.

Om man ønsker en bedre betalt jobb innenfor helse- og oppvekstsektoren bør man utdanne seg der etter. 

Anonymkode: 4bd8f...9e6

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørs ikke det på om stillingen har krav til spesialisering? Jeg har mastergrad, men jobber i en stilling som ikke krever mer enn bachelor, og får dermed lønn som om jeg hadde hatt en bachelor. Mulig det er feil, men jeg trodde det var slik bestemmelsene er.

Anonymkode: dbb2e...0f8

Jo selvsagt, men les innlegget jeg svarer på og se dem i sammenheng. 

Anonymkode: 6adf1...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

På ingen måte.  «For Unios grupper er det avtalt sentrale tillegg på mellom 22 000 og 37 000 kroner». 
Ser at jeg som sykepleier med 14 år ansiennitet har fått det laveste tillegget innenfor denne rammen, og det i et oppgjør der de ønsket å prioritere de med lang ansiennitet. Nå har det gjennom flere år vært sånn at de med lavere ansiennitet har fått er høyere tillegg, så jeg var i utgangspunktet glad for at det endelig var min tur å komme godt ut av det. Sånn ble det IKKE. 
Samtlige lærere med mer enn 4 år ansiennitet har fått et høyere tillegg enn de fleste sykepleiere. Skulle ikke trodd det var helsepersonell det var mangel på!

Anonymkode: 4bd8f...9e6

Før lønnsforhandlingene var det en helt tydelig profil: De lavtlønte skulle løftes. I tilleg skulle de med lang ansiennnitet OG lang utdanning (Merk: To krav! Ikke bare ansiennitet!) prioriteres. 

Du som sykepleier har sannsynligvis en treårig utdanning (?) og tjener da nøyaktig like mye som de andre i ks-området med like lang ansiennitet og utdanning. 

Du tjener altså like mye som en lærer med treårig utdannelse, men mindre enn en lektor. 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ser også at ufaglærte med 0 år ansiennitet har gått opp 31 000kr, mens som sagt sykepleiere (og andre grupper med bachelorgrad) går opp mye mindre enn det.

Anonymkode: 4bd8f...9e6

De lavtlønte skulle løftes, slik er det hvert år. De må ha en lønn de kan leve av når kostnadene i samfunnet går opp. 

Anonymkode: 6adf1...071

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har lett etter info om dette, men finner ingen ting. Kan det være at de ikke har gjort noe med tilleggene denne gangen? 

Anonymkode: 4bd8f...9e6

Det står ikke noe om dette i den 10 siders protokollen sånn jeg ser. De kan jo ikke ha glemt denne viktige saken for å rekruttere og beholde. Resten blir bare svada for min del uten en skikkelig økning av ulempetilleggene. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt uenig at det er riktig å prioritere ufaglærte uten arbeidserfaring over helsefagarbeidere, barnehagelærere, pedledere og sykepleiere.

Om man ønsker en bedre betalt jobb innenfor helse- og oppvekstsektoren bør man utdanne seg der etter. 

Anonymkode: 4bd8f...9e6

Det der er faktisk en jævlig arrogant ting å si. 

Anonymkode: 6adf1...071

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...