Gå til innhold

Er dere fornøyde med KS lønnsoppgjøret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tja, er vel helt greit og som forventet, men noe løft for lærerstanden for å øke rekruttering ble det ikke. Selv går jeg opp 28500,-, adjunkt med 23 års ansiennitet. 

Anonymkode: 9c69a...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg jobber som ufaglært. Jobbet ræva av meg i fjor i 3 forskjellige boliger/sykehjem og tjente 600 tusen. Jeg jobbet i snitt 230 timer i måneden. Løpte fra den ene arbeidsplassen til den andre. Ikke så stas å ikke ha fritid skal jeg si deg.

Hvor mye tjente du med vanlig arbeidstid?

Anonymkode: 1dd84...6d0

Så hvorfor tar du ikke utdannelse? Med vanlig arbeidstid tjente jeg 520.000 i fjor.

Anonymkode: 1138d...01b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal alle utdanne seg hele tiden? Det er ikke gratis at folk må på skolebenken for unødvendige ting. Dersom jobben kan utføres uten utdanning er det bare idioti at folks kal gå glipp av lønn under studiene og staten skal kaste bort penger på utdanningsplasser og stipend.

Mastersyken trenger ikke å bre om seg til vanlige jobber, det er allerede for høy utdanning i Norge.

Anonymkode: f8b3e...4d1

Unnskyld meg men man må jo ha en viss kompetanse for å jobbe innen helse? ALLE må ikke være sykepleier men dødelighet på avdelinger går ned med høy sykepleiertetthet. Tygg litt på den... Handler ikke om mastersyke.

Anonymkode: a4c48...c2d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er jo direkte feil. Det er gode tall på søkere til sykepleie, mens det er håpløse tall for lærerutdanning. Tydeligvis trengs det mer fokus på lærere enn helsevesenet. 

https://www.khrono.no/faerre-vil-bli-laerer-flere-soker-sykepleie/868685

Anonymkode: 85fc5...b33

Mangelen er mye lavere. Det fødes færre barn men blir flere og flere eldre. Hvorfor trengs det mer fokus på lærere enn sykepleiere?  Søkertallene til sykepleie er tilbake på nivået det var for noen år siden. Etter flere år med labert søkertall. Mange dropper ut også ila studiet. Så at man plutselig har løst sykepleiermangel blir litt feil 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så hvorfor tar du ikke utdannelse? Med vanlig arbeidstid tjente jeg 520.000 i fjor.

Anonymkode: 1138d...01b

Kan du ta deg en utdannelse med 230 arbeidstimer i måneden? :) 

Anonymkode: 1dd84...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Skulle aldri fått lønnsforhøyelse. 

Tenker ikke folk på konsekvensene? Inflasjonen vil bare øke og rentene vil fortsette å holde seg høye eller faktisk øke pga dette. Greit for de med lite lån og som ikke har tenkt seg utenlands på ferie, men for de nyetablerte spesielt er dette helt idiotisk!

Anonymkode: f8b3e...4d1

Lønnsøkningene er ikke nok til å dekke kronefallet fra nyttår engang. Det er ikke her skoen trykker, for folk med normal lønn har mista enormt med kjøpekraft de siste 10-11  årene. Mange må nå jobbe minst fire ganger lenger for å kunne kjøpe f.eks. en telefon nå – prisen er i praksis doblet selv etter inflasjon pga. svak krone, og man har høyst halvparten så mye disponibelt som før etter faste utgifter er betalt.

Anonymkode: 120e7...946

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan du ta deg en utdannelse med 230 arbeidstimer i måneden? :) 

Anonymkode: 1dd84...6d0

Hæ? 

Anonymkode: 1138d...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? 

Anonymkode: 1138d...01b

Hva er vanskelig å forstå med det? Mye arbeid= lite tid til utdanning 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (30 minutter siden):

Hva er vanskelig å forstå med det? Mye arbeid= lite tid til utdanning 

Er jo nettopp det jeg nevner i mitt innlegg som fikk så mye kritikk. Ufaglærte kan heller jobbe så mye de ønsker enn å ta utdanning for det lønner seg ikke. Vedkommende kan gjøre som andre, ta seg tre år «fri» for å studere, men det lønner seg ikke. Bekrefter jo egentlig bare det jeg prøvde å få fram i mitt innlegg. Regner med at vedkommende hadde gjort det om det hadde lønt seg, men man kan jo tjene mye mer som ufaglært enn faglært. Ironisk at jeg ikke blir trodd på at jeg tjente like mye som ufaglært som jeg gjør nå som faglært, når vedkommende jet siterte tjener 80.000 mer enn meg som ufaglært 😅

Anonymkode: 1138d...01b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er jo nettopp det jeg nevner i mitt innlegg som fikk så mye kritikk. Ufaglærte kan heller jobbe så mye de ønsker enn å ta utdanning for det lønner seg ikke. Vedkommende kan gjøre som andre, ta seg tre år «fri» for å studere, men det lønner seg ikke. Bekrefter jo egentlig bare det jeg prøvde å få fram i mitt innlegg. Regner med at vedkommende hadde gjort det om det hadde lønt seg, men man kan jo tjene mye mer som ufaglært enn faglært. Ironisk at jeg ikke blir trodd på at jeg tjente like mye som ufaglært som jeg gjør nå som faglært, når vedkommende jet siterte tjener 80.000 mer enn meg som ufaglært 😅

Anonymkode: 1138d...01b

Ingen som tviler på at du fikk like mye/mer utbetalt da du jobbet som ufaglært, men det handler jo om at du jobba mye overtid osv, så du kan ikke sammenligne det med en stilling som bare er 100%. Skjønner virkelig ikke at du ikke forstår dette som flere nå har fortalt deg.

Anonymkode: bfb8c...b6c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ingen som tviler på at du fikk like mye/mer utbetalt da du jobbet som ufaglært, men det handler jo om at du jobba mye overtid osv, så du kan ikke sammenligne det med en stilling som bare er 100%. Skjønner virkelig ikke at du ikke forstår dette som flere nå har fortalt deg.

Anonymkode: bfb8c...b6c

Er jo flere som har skrevet at det er løgn, les kommentarene. 
Jeg sammenlignet heller ikke det, jeg skrev at da jeg jobbet som ufaglært hadde jeg mer å rutte med enn jeg har nå, og at det er mye enklere å tjene godt som ufaglært enn som faglært, fordi jeg som sykepleier får ikke overtidsvakter, det gjorde jeg som ufaglært. + at jeg nå har 3 år med tapt inntekt og studielån på 300.000. Selvfølgelig skal ufaglærte ogaå gå opp i lønn, men jeg mener at det skal lønne seg å ha en utdannelse og at lønnen mellom faglært og ufaglært fakrisk bør være større mtp tapt inntekt for studie og studielån.
 

Dere misforstår poenget mitt og henger dere altfor mye oppi at jeg tjente bedre som ufaglært.

Anonymkode: 1138d...01b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er jo flere som har skrevet at det er løgn, les kommentarene. 
Jeg sammenlignet heller ikke det, jeg skrev at da jeg jobbet som ufaglært hadde jeg mer å rutte med enn jeg har nå, og at det er mye enklere å tjene godt som ufaglært enn som faglært, fordi jeg som sykepleier får ikke overtidsvakter, det gjorde jeg som ufaglært. + at jeg nå har 3 år med tapt inntekt og studielån på 300.000. Selvfølgelig skal ufaglærte ogaå gå opp i lønn, men jeg mener at det skal lønne seg å ha en utdannelse og at lønnen mellom faglært og ufaglært fakrisk bør være større mtp tapt inntekt for studie og studielån.
 

Dere misforstår poenget mitt og henger dere altfor mye oppi at jeg tjente bedre som ufaglært.

Anonymkode: 1138d...01b

Nei, det er ikke vi som misforstår, det er du som er helt på bærtur med argumentasjonen din. 🙄 Å jobbe 230 timer i måneden i snitt slik som den du siterte er ikke bærekraftig på sikt. Det er en grunn til at vi har en arbeidsmiljølov, og det er ikke for å være «grei» med folk men fordi folk ikke skal jobbe seg syke. Å ha omsorg for barn er heller ikke på noen som helst måte forenelig med den type arbeidsmengde, så at du selv ikke ser at du er helt på jordet her får stå for din egen regning.

PS: Det er fortsatt maaaaange ledige sykepleier-vakter tilgjengelig for tilkallingsvikarer som ikke utløser overtid, så poenget med at du lett kan jobbe deg i hel som sykepleier også, står. 

Anonymkode: 98aa9...8e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man kan forvente mer med det de fikk i frontfaget.
Savner mer spesifikke retningslinjer for prioriteringer i lokale forhandlinger til høsten.
Sørg for at deres tillitsvalgte er beinharde på at de skal ha en statistikk på bordet før det lønnspolitiske drøftingsmøtet forut for forhandlingene, og at arbeidsgiver overholder aktivitets- og redegjørelsesplikten. Hvis ikke er likelønn bare en floskel - igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/1/2024 at 11:56 AM, AnonymBruker said:

Her er oversikt over hvilken yrkesgrupper det er størst mangel på. Her kommer det veldig tydelig frem at du tar helt feil.
IMG_2392.thumb.jpeg.95ca3fa5b0a44cb5b36cee9e2d05f4cb.jpegHentet fra ks.no

 

 

Anonymkode: 4bd8f...9e6

Hmm, tar denne med i beregningen at helt ufaglærte kan gå inn i lærerstillinger? Hadde lærer vært en beskyttet tittel hadde mange kommuner hatt et kjempeproblem. 

Dette skiller jo stillinger i skolen fra f.eks. lege og sykepleier. Noe en forøvrig burde gjøre noe med. Alle barn har krav på en lærer med utdanning. 

Anonymkode: 204f6...4e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmm, tar denne med i beregningen at helt ufaglærte kan gå inn i lærerstillinger? Hadde lærer vært en beskyttet tittel hadde mange kommuner hatt et kjempeproblem. 

Dette skiller jo stillinger i skolen fra f.eks. lege og sykepleier. Noe en forøvrig burde gjøre noe med. Alle barn har krav på en lærer med utdanning. 

Anonymkode: 204f6...4e9

Kommunene er veldig tydelige på at mangelen på helsearbeidere er den største utfordringen. Og jeg tror ikke det finnes mange sykehjemsavdelingen som har flere faglærte enn ufaglærte, det er fryktelig mange ufaglærte som fyller stillinger de ikke er kvalifisert til i helsevesenet også. 

Anonymkode: 4bd8f...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2024 at 10:06 AM, AnonymBruker said:

Fornøyd med at det ble så greit og det uten mekling, streik og tvungen lønnsnemnd som hadde ført til en senere virkningsdato. 

Og fornøyd med at det ble mest på de med lengst ansiennitet og utdanning. 

Anonymkode: bddfa...432

Håper det kan komme noe sånt i staten også, vi med lang ansiennitet taper stadig i forhold til de med kort.

Anonymkode: 869d3...908

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håper det kan komme noe sånt i staten også, vi med lang ansiennitet taper stadig i forhold til de med kort.

Anonymkode: 869d3...908

Ja! Mange stillingskoder i staten har ikke noen form for lønnsstige. Tror mange i kommune, helsevesen etc ikke er klar over hvor heldige de er som har automatiske lønnsopprykk som følge av ansiennitet.

Anonymkode: 8fb04...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 11.25):

Som sykepleier har jeg nå samme utbetaling i mnd som ufaglært + har et studielån på 300.000 å nedbetale og 3 år med tapt inntekt.

Anonymkode: 1138d...01b

I Norge har det gått inflasjon i tanken om at utdannelse er veien å gå om man ønsker å sitte gunstig i det økonomisk. Slik er det jo ikke.

Veien til økonomisk gunst går ikke via utdannelse. Da er det å raskt komme seg i fullt arbeid, null studielån og tidlig inn på boligmarkedet som er veien å gå.

En tømrer på 30 år sitter mye bedre i det økonomisk en hva en høyskoleutdannet gjør rent økonomisk. Nesten uten unntak.

Innen personen med høyskole/universitetsutdannelsen har tatt igjen tømreren, er tømreren snart klar for å pensjonere seg. Så viktig er det å komme seg på arbeids og boligmarkedet, rent økonomisk.

Anonymkode: e7e5c...9e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja! Mange stillingskoder i staten har ikke noen form for lønnsstige. Tror mange i kommune, helsevesen etc ikke er klar over hvor heldige de er som har automatiske lønnsopprykk som følge av ansiennitet.

Anonymkode: 8fb04...140

Ja, eller stigen tar slutt etter noen år så man sakker stadig mer akterut. Har aldri forstått hvorfor det skal være et pluss å ha lite erfaring. Ofte tjener nyansatte mer allerede fra dag en, og får jevnlige opprykk i tillegg.

Anonymkode: 869d3...908

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...