Gå til innhold

Hvorfor er det vits i å ha forsikring på en vanlig huskatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg syns det er innafor. 

Vår fikk urinveisinfeksjon, men med undersøkelse x 2 fordi det ikke hjalp med medisiner første gangen kom regningen på over 10 000. Har 1000 egenandel på forsikringen og fikk igjen 9000. For oss gull verdt 😊 

Valgte vi en av de dyre klinikkene så kunne spart en god del og gått et annet sted. 

Anonymkode: 3f043...2b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor har man innboforsikring, reiseforsikring, bilforsikring etc.?

Og en forsikring kan dekke mangt og uten kan det bli veldig dyrt. Min frøken hadde en dag hvor hun kun lå i senga, hun verken spiste eller drakk og gikk ikke på do. Jeg kontaktet da en veterinærtjeneste jeg har via forsikringsselskapet og veterinæren der sa at vi måtte kontakte dyrlege peonto. Dette var på en lørdag kveld så det eneste vi kunne kontakte var Veterinærvakta .Det fikk beskjed om å komme med en gang. Dette var dpå en lørdagskveld og det viste seg at hun hadde kraftig urinveisinfeksjon. Alt kom dette kom dette på 8000 , men med forsikring slapp jeg unna med halvparten. 

Anonymkode: 061f4...6f6

 

Du betaler 3 600 for den forsikringen på ett år (om det er en gjennomsnittlig ok forsikring til 300/mnd.) Altså tar det deg bare drøye 12 måneder å betale dem tilbake det de dekket for deg. Så det er ikke penger du "slapp unna". 

De andre tingene forsikrer jeg fordi jeg kan bli stående med millionregninger om noe skjer, og jeg derfor er villig til å betale forsikringsselskapene en premie for å ta det for meg. 

Anonymkode: 37c8c...e66

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

 

Du betaler 3 600 for den forsikringen på ett år (om det er en gjennomsnittlig ok forsikring til 300/mnd.) Altså tar det deg bare drøye 12 måneder å betale dem tilbake det de dekket for deg. Så det er ikke penger du "slapp unna". 

De andre tingene forsikrer jeg fordi jeg kan bli stående med millionregninger om noe skjer, og jeg derfor er villig til å betale forsikringsselskapene en premie for å ta det for meg. 

Anonymkode: 37c8c...e66

Mine forsikringer koster 2600,- pr år pr katt, med dekning på 30 000 pr skadetilfelle.

På 2,5 år har jeg hatt fire skade/sykdom på to katter. 10 000 i egenandel, og tilbakebetalt 50 000,- totalt. 

Anonymkode: 4c471...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine forsikringer koster 2600,- pr år pr katt, med dekning på 30 000 pr skadetilfelle.

På 2,5 år har jeg hatt fire skade/sykdom på to katter. 10 000 i egenandel, og tilbakebetalt 50 000,- totalt. 

Anonymkode: 4c471...220

Tror du virkelig at forsikringsselskapene driver veldedighet?

Eller at du bare har vært ekstremt og unormalt uheldig? 

Anonymkode: 37c8c...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror du virkelig at forsikringsselskapene driver veldedighet?

Eller at du bare har vært ekstremt og unormalt uheldig? 

Anonymkode: 37c8c...e66

Nei, jeg tror jeg har vært smart som velger å ha en forsikring som hjelper meg HVIS uhellet er ute.

Jeg hadde heller ingen problemer med å betale forsikring på hund og hest, selv om det aldri var skadetilfeller der. For hele poenget med forsikring er at man har dekning HVIS det skjer noe.

Anonymkode: 4c471...220

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har snakket med katteeiere som sier at de fikk kun dekket deler av behandling hvis katten fikk den eller den sykesykdn eller hvis det viste seg at det var medfødt.

Hvis katten er over en viss alder blir ikke sykdommer som kommer med alderen dekket av forsikringen.

Kjæresten min sin katt fikk diabetes og han betalte 30 000,-for behandling. Forsikringen dekket ikke noe.

Ts

Anonymkode: 13d43...2e3

Jeg valgte å ha forsikring på min huskatt, og det er jeg glad for. Hun var utekatt og rotet seg opp i så mye rart at jeg stadig måtte til veterinær med henne. Hadde aldri noe problemer med å få dekket skader og sykdommer, selv etter at hun ble seniorkatt. Dette kommer an på hvilken forsikring man har. Velger man billigste forsikring så får man dekning deretter. Jeg forsikret henne i Agria. De er kjent for å være dyre, men jeg har alltid fått hjelp fra dem og aldri fått avslag på dekning av skader og sykdommer. Da jeg ga beskjed til dem at hun hadde blitt avlivet og forsikringen skulle avsluttes, ba de meg om å sende inn papirene fra veterinæren for å se om jeg hadde krav på dekning av noen av utgiftene. Det gjorde jeg og jeg fikk faktisk dekket en liten del av utgiftene. Hun var 14 år gammel og måtte avlives grunnet en svulst i munnen, så jeg hadde aldri trodd at jeg skulle få noe som helst.


For min del handler det ikke om å holde katta i live for enhver pris eller overbehandle, men at jeg ikke vil oppleve å stå i en situasjon der veterinær sier at katten kan bli helt frisk og leve et langt liv, men at jeg må si nei til operasjon/behandling fordi jeg ikke har råd til å betale. Det skal være kattens helsetilstand som skal avgjøre om den skal ha behandling, ikke hvor mange penger jeg har på konto den måneden.

Folk velger selvsagt helt selv om de vil forsikre eller ikke. Et annet alternativ er jo å sette av penger på en egen konto så man har noen penger i bakhånd dersom katten blir syk eller skadet.
Eller man kan gjøre det enkelt og enten tigge penger på Spleis eller bare avlive katta og få seg ei ny. Folk som gjør dette står ikke veldig høyt i mine øyne.

Anonymkode: 5306c...d4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avliver du huskatten om han har fått ett kjøttsår som må renses, sys og få stivkrampe? Betaler du 5000,- uten forsikring? Eller har du forsikring på katten? 

Anonymkode: c10bd...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, jeg tror jeg har vært smart som velger å ha en forsikring som hjelper meg HVIS uhellet er ute.

Jeg hadde heller ingen problemer med å betale forsikring på hund og hest, selv om det aldri var skadetilfeller der. For hele poenget med forsikring er at man har dekning HVIS det skjer noe.

Anonymkode: 4c471...220

Jeg er enig i at man må ha forsikring om man trenger det. 

Klarer man ikke å betale dersom noe uforutsett skjer, så skal man som ansvarlig dyreeier ha forsikring. 

Om man har råd til å dekke det direkte vil det alltid lønne seg å bare ta kostnaden direkte selv. Om ikke skal man ha ekstremt uflaks med mange dyr, gjennom et langt liv som katteeier. 

Anonymkode: 37c8c...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tenker jeg at jeg tåler en utgift på verstefall noen hundre tusen, og derfor ser jeg ikke poenget med å ha forsikring på den. Når sant skal sies så tenker jeg at hvis katten råker på skader eller sykdom nok til å behøve behandling for 100k, så har nok katten det bedre av å slippe i de fleste tilfeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Du betaler 3 600 for den forsikringen på ett år (om det er en gjennomsnittlig ok forsikring til 300/mnd.) Altså tar det deg bare drøye 12 måneder å betale dem tilbake det de dekket for deg. Så det er ikke penger du "slapp unna". 

De andre tingene forsikrer jeg fordi jeg kan bli stående med millionregninger om noe skjer, og jeg derfor er villig til å betale forsikringsselskapene en premie for å ta det for meg. 

Anonymkode: 37c8c...e66

Nei jeg betaler ikke 3600 for et år.

Anonymkode: 061f4...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuttery skrev (1 time siden):

Personlig tenker jeg at jeg tåler en utgift på verstefall noen hundre tusen, og derfor ser jeg ikke poenget med å ha forsikring på den. Når sant skal sies så tenker jeg at hvis katten råker på skader eller sykdom nok til å behøve behandling for 100k, så har nok katten det bedre av å slippe i de fleste tilfeller. 

Det er slettes ikke sikkert det er så ille selv om regninga er høy. Innleggelse koster fort 10.000,- i døgnet, men det er jo ikke dermed sagt at de ligger med tre bein i grava. Det kan være mye som ikke er kjempealvorlig, men der de allikevel har behov for f.eks. en operasjon og væskebehandling noen dager.

Anonymkode: fd491...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er slettes ikke sikkert det er så ille selv om regninga er høy. Innleggelse koster fort 10.000,- i døgnet, men det er jo ikke dermed sagt at de ligger med tre bein i grava. Det kan være mye som ikke er kjempealvorlig, men der de allikevel har behov for f.eks. en operasjon og væskebehandling noen dager.

Anonymkode: fd491...34d

10k i døgnet er jo evt 10 dager innlagt, som jeg ville klassifisert som alvorlig. Uansett kan jeg betale dette uten forsikring, så for min del blir det overflødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det IKKE vits, da? Huskatter får de samme sykdommene og skadene som rasekatter. Slett ikke alle skader er så ille at avliving er det eneste rette. Du avliver vel ikke en katt som har fått bittsår som kan bli helt fint igjen bare det blir renset og gitt antibiotika? Eller er det nettopp det du gjør, fordi det koster noen tusenlapper å fikse? Forsikring koster noen få hundrelapper i måneden. Har du ikke råd til det, har du ikke råd til katt heller. Det stemmer at forskjellige selskap har forskjellige vilkår, og dette setter man seg så klart inn i før man tegner forsikringen. Du hadde vel ikke tegnet bilforsikring uten å sjekke hva den dekker? De eneste tilfellene jeg kommer på hvor forsikring ikke er nødvendig, er hos de eierne som allikevel har så god økonomi at de kan punge ut opptil 100.000 på dagen om nødvendig. Da er det jo ikke noe problem. Men jeg kjenner jeg er så lei av å prøve å snakke fornuft til dere bruk og kast-dyreeiere med vitnemål fra livets harde skole at jeg snart ikke orker mer. 

Anonymkode: ae0f5...73c

Ro deg ned crazy cat lady!

Jeg er ikke en "bruk og kast" dyreeier, ei heller fra "livets harde skole" da jeg har 5 1/2 år på universitet/høyskole bak meg.

Jeg overtok katten da min nabo døde plutselig og ingen i avdødes familie ønsket å ha noe med katten å gjøre, heller ikke Dyrebeskyttelsen eller andre folk som fikk tilbud om å overta den.

Alternativet var avliving men jeg tenkte at det var synd siden han ikke var syk.

Jeg tok vare på katten til tross for at jeg ikke har et liv forenelig med å ha katt, da jeg er mye borte i forbindelse med jobb.

Jeg bruker tusenvis av kroner i året på kattepassere som jeg leier for at de skal bo hjemme hos meg, slik at katten slipper miljøskifte og skal ha det best mulig når jeg er borte.

Jeg har chippet, kastrert den og den får vaksiner og sjekk hos dyrlege.

Ts

 

 

Anonymkode: 13d43...2e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Farlig ytring å komme med på KG, men det er ikke vits. Blir den syk eller skadet så er det ikke sikkert påkostning av behandling fører til noe godt katteliv videre. Naturen er brutal, og en huskatt stort sett selvstendig ute i naturen. 

Anonymkode: a3887...496

Hvordan er dette forskjellig med rasekatt? 
Når behandling ikke kan gjøre katten frisk nok til å ha et godt liv er selvsagt det beste å avlive, uansett om det er hus- eller rasekatt og uansett om man har forsikring eller ikke. Men de fleste ganger jeg har vært til veterinær med mine katter har det vært ting de blir helt friske av og de har et godt liv videre. Da må jo de veterinærkostnadene betales, enten med forsikring eller uten. Vitsen med forsikring er jo den samme, eller mener du man skal gi mindre helsehjelp til huskatter enn rasekatter?

4 hours ago, AnonymBruker said:

Grunnen til at jeg ikke har forsikring på ting jeg kan trekke kortet på selv, er at forsikringene selvfølgelig alltid vil vinne over tid. De skal jo betale ansatte, kontorer, skatt, moms, utstyr, strøm, og ikke minst ha fortjeneste. 

Så kan man selvfølgelig ha "flaks" slik du har hatt med ene, at det lønner seg. Men gjennom 40+ år som katteeier regner jeg med det vil jevne seg ut. 

En regning på 44 000 ville vi ikke merket noe særlig. Og så har jeg selvfølgelig forsikring på de store tingene, som vi ikke kan erstatte, og de viktige tingene - som helse. 

Anonymkode: 37c8c...e66

Ja, dette stemmer jo, men det er jo ikke noe forskjell på hvorvidt man har en rase- eller huskatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei jeg betaler ikke 3600 for et år.

Anonymkode: 061f4...6f6

Da har du en veldig enkel og billig forsikring, som ikke dekker mye. Hva gjør du den dagen en av de mange forbeholdene i denne treffer, slik at du må betale veldig mye selv? 

Anonymkode: 37c8c...e66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (22 minutter siden):

Ja, dette stemmer jo, men det er jo ikke noe forskjell på hvorvidt man har en rase- eller huskatt. 

Det var vel omtrent det jeg innledet med i denne tråden.

Mine har gjennom 20 år vært dyrebeskyttelse-katter. Og har fra dag en vært et familiemedlem, som jeg trekker kortet for når noe skjer, så lenge dyrlegen sier de vil ha et godt liv videre. 

Anonymkode: 37c8c...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå avlivet vi nettopp vår katt på neste 18 år, forsikring var ikke en greie når den ble født. Den ble kastrert tidlig og har kostet oss max 10 000 på de årene. Vi bruker en vetrinær som ikke er tilknyttet noen kjeder og som er opptatt av å holde prisene nede. Avlivning inkl undersøkelse i forkant kom på 1200,- og dersom vi skulle kremert hadde det kostet 1000,- ekstra (koster det dobbelte hos vetrinærklinikken vi ellers måtte gått til).

Anonymkode: 51f94...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ro deg ned crazy cat lady!

Jeg er ikke en "bruk og kast" dyreeier, ei heller fra "livets harde skole" da jeg har 5 1/2 år på universitet/høyskole bak meg.

Jeg overtok katten da min nabo døde plutselig og ingen i avdødes familie ønsket å ha noe med katten å gjøre, heller ikke Dyrebeskyttelsen eller andre folk som fikk tilbud om å overta den.

Alternativet var avliving men jeg tenkte at det var synd siden han ikke var syk.

Jeg tok vare på katten til tross for at jeg ikke har et liv forenelig med å ha katt, da jeg er mye borte i forbindelse med jobb.

Jeg bruker tusenvis av kroner i året på kattepassere som jeg leier for at de skal bo hjemme hos meg, slik at katten slipper miljøskifte og skal ha det best mulig når jeg er borte.

Jeg har chippet, kastrert den og den får vaksiner og sjekk hos dyrlege.

Ts

 

 

Anonymkode: 13d43...2e3

Nei en dyrlege hadde ikke avlivet et friskt dyr.

Anonymkode: 061f4...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da har du en veldig enkel og billig forsikring, som ikke dekker mye. Hva gjør du den dagen en av de mange forbeholdene i denne treffer, slik at du må betale veldig mye selv? 

Anonymkode: 37c8c...e66

Jeg betaler 2600,- i året via Tryg, og har aldri hatt noen problemer med dekning... Flat egenandel på 2500,-, og ikke noe prosentvis egenandel i tillegg.

Eneste forbehold er at de ikke dekker tannskader/sykdom utenom fraktur, de dekker spesialfor med kun 50%, og de dekker ikke kremering.

Anonymkode: 4c471...220

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Da har du en veldig enkel og billig forsikring, som ikke dekker mye. Hva gjør du den dagen en av de mange forbeholdene i denne treffer, slik at du må betale veldig mye selv? 

Anonymkode: 37c8c...e66

Du vet ingenting om min forsikring og du vet heller ikke noe om min økonomiske situasjon ellers

Anonymkode: 061f4...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...