Gå til innhold

Hvorfor er det vits i å ha forsikring på en vanlig huskatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva dekker en forsikring på en katt på snart 5 år?

Hva koster en forsikring?

Anonymkode: 13d43...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Farlig ytring å komme med på KG, men det er ikke vits. Blir den syk eller skadet så er det ikke sikkert påkostning av behandling fører til noe godt katteliv videre. Naturen er brutal, og en huskatt stort sett selvstendig ute i naturen. 

Anonymkode: a3887...496

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Farlig ytring å komme med på KG, men det er ikke vits. Blir den syk eller skadet så er det ikke sikkert påkostning av behandling fører til noe godt katteliv videre. Naturen er brutal, og en huskatt stort sett selvstendig ute i naturen. 

Anonymkode: a3887...496

Jeg har snakket med katteeiere som sier at de fikk kun dekket deler av behandling hvis katten fikk den eller den sykesykdn eller hvis det viste seg at det var medfødt.

Hvis katten er over en viss alder blir ikke sykdommer som kommer med alderen dekket av forsikringen.

Kjæresten min sin katt fikk diabetes og han betalte 30 000,-for behandling. Forsikringen dekket ikke noe.

Ts

Anonymkode: 13d43...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har snakket med katteeiere som sier at de fikk kun dekket deler av behandling hvis katten fikk den eller den sykesykdn eller hvis det viste seg at det var medfødt.

Hvis katten er over en viss alder blir ikke sykdommer som kommer med alderen dekket av forsikringen.

Kjæresten min sin katt fikk diabetes og han betalte 30 000,-for behandling. Forsikringen dekket ikke noe.

Ts

Anonymkode: 13d43...2e3

Nemlig, da er vi enige :) 

Anonymkode: a3887...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandling av en huskatt koster jo akkurat det samme som for en rasekatt... Har rasekatten en større helseverdi liksom?

Om man skal forsikre mot livsstilssykdommer og sykdommer som kommer av høy alder, så må man nok ha en forsikring som er veldig dyr. Forsikringsselskapene hadde ellers gått i dundrende underskudd... 

Forsikring er noe som gjør at man lettere prioriterer helsen til dyret, og man slipper som regel å betale en veldig høy sum på en gang. Forsikring er noe som de fleste ikke tjener på økonomisk, ellers hadde ikke forsikringsselskapene kunne drevet, men jeg vil påstå at det øker sannsynligheten for at en katt har et godt liv med bedre helse. De fleste bruker ikke forsikringen for å redde en hardt skadet katt, de velger at den skal slippe...

For oss så har vi vel gått ca i null på den ene katten med tanke på forsikring i løpet av 5 år, kanskje litt i pluss. Den har fått noen bittsår med byll, skade på øyet, og spist ting den ikke skal. Når vi har dratt til dyrlegen har vi hatt mindre bekymringer med tanke på hvor dyrt det vil bli. Vi har fokusert på dyret.

For den andre katten så har vi bare benyttet forsikringen en gang, og foreløpig sikkert i minus. Men det kan fort snu. Og SÅ dyrt er det ikke for en forsikring.

Vi kjenner noen som ikke har forsikring. De har god økonomi, og velger heller å ta kostnaden når den kommer. Det er også helt greit.

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostar vel rundt ein tusenlapp i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten er et familiemedlem, men skulle han få kreft, så blir det avlivning. Jeg har ikke råd til kostbar behandling, og vil heller ikke at katten skal lide. Betale masse i forsikring har jeg heller ikke råd til. Nei, jeg valgte ikke å få katt. Den ble kastet i fanget våres av en katteredder som ikke kunne ha den selv, og mannen min kan ikke si nei. Jeg er veldig glad i katten, men dyre behandlinger blir ikke prioritert. Det holder med kastrering, chipping, vaksiner og behandling mot flått og lopper. Og skikkelig fôr.

Anonymkode: 3229a...bde

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er verdt det å ha forsikring kommer jo an på hvor mye livet til katten er verdt for deg. Har du god økonomi og kan betale mange titalls tusen fra egen lomme i en akutt situasjon så trenger du ikke forsikring, og heller ikke hvis du heller ønsker å avlive i en sånn situasjon. Som et eksempel måtte hunden min ha veterinærbehandling for rundt 150k i fjor (akutt operasjon og innleggelse), og uten forsikring hadde det aldri vært mulig å redde henne.

Anonymkode: fd491...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt "vanlige huskatter" i 20 år, alle fra dyrebeskyttelsen.

Har aldri hatt forsikring.

Tar de til veterinær en gang i året, ellers ved behov. Trekker kortet på behandlinger så lenge det er hva dyrlegen anbefaler, sier at nok er nok når dyrlegen anbefaler det. Ville aldri avlivet så lenge katten kan ha et godt liv videre. Så de har kostet meg mange tusener, men likevel mye mindre enn hva det ville kostet å ha forsikringer. 

Anonymkode: 37c8c...e66

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Katten er et familiemedlem, men skulle han få kreft, så blir det avlivning. Jeg har ikke råd til kostbar behandling, og vil heller ikke at katten skal lide. Betale masse i forsikring har jeg heller ikke råd til. Nei, jeg valgte ikke å få katt. Den ble kastet i fanget våres av en katteredder som ikke kunne ha den selv, og mannen min kan ikke si nei. Jeg er veldig glad i katten, men dyre behandlinger blir ikke prioritert. Det holder med kastrering, chipping, vaksiner og behandling mot flått og lopper. Og skikkelig fôr.

Anonymkode: 3229a...bde

Nå er ikke forsikring veldig dyrt. 

Jeg har ikke forsikret katten min, men har en sparekonto til pus, så hun kan få behandling om hun blir påkjørt for eksempel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det IKKE vits, da? Huskatter får de samme sykdommene og skadene som rasekatter. Slett ikke alle skader er så ille at avliving er det eneste rette. Du avliver vel ikke en katt som har fått bittsår som kan bli helt fint igjen bare det blir renset og gitt antibiotika? Eller er det nettopp det du gjør, fordi det koster noen tusenlapper å fikse? Forsikring koster noen få hundrelapper i måneden. Har du ikke råd til det, har du ikke råd til katt heller. Det stemmer at forskjellige selskap har forskjellige vilkår, og dette setter man seg så klart inn i før man tegner forsikringen. Du hadde vel ikke tegnet bilforsikring uten å sjekke hva den dekker? De eneste tilfellene jeg kommer på hvor forsikring ikke er nødvendig, er hos de eierne som allikevel har så god økonomi at de kan punge ut opptil 100.000 på dagen om nødvendig. Da er det jo ikke noe problem. Men jeg kjenner jeg er så lei av å prøve å snakke fornuft til dere bruk og kast-dyreeiere med vitnemål fra livets harde skole at jeg snart ikke orker mer. 

Anonymkode: ae0f5...73c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg synes det er greit fordi jeg slipper å tenke over utgifter hvis noe skulle skje.

Nylig ble vår ene katt syk. Hun fikk kraftig lungebetennelse og holdt på å dø. Hun er innekatt. Antagelig har vi hatt covid uten å vite det, smittet henne og hun ble svak, som igjen gjorde henne svak og hun fikk en bakteriell infeksjon i tillegg.

Hun holdt på å stryke med. Det ble oksygentelt i et par døgn, undersøkelser, blodprøver og flere dager/netter hos veterinær. I tillegg har hun gått på to antibiotikakurer, i tillegg til at hun måtte få kvalmestillende og betennelsesdempende. Hun er ferdig med medisinene i morgen.

Grunnet forsikring trengte vi ikke å tenke på noe som helst, men foreløpig har forsikringen dekket 44 000 kr. Veterinæren hadde direkteoppgjør, så vi betalte en liten egenandel. Grunnet lav skadehistorikk fikk vi til og med tilbake en tusenlapp av Agria (forsikringsselskapet).

Jeg synes det er lurt fordi vi ikke trenger å tenke på kostnader i særlig grad. Vi har selvfølgelig en buffer, men behandlingen hennes er mye dyrere enn hva vi har betalt hver måned. Vi også brukt forsikringen tidligere, den gang hun var uheldig å spise en giftig plante. 

Ting kan skje, derfor synes jeg det er kjekt å ha.

Endret av SPOCA
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde forsikring mot veterinærutgifter. Vår katt har fått hårball i magen/tarmen to ganger i sitt liv og de måtte operere. Hun hadde definitivt dødd uten. De dekket en stor del av summen hver gang. Så det har lønt seg for oss.

Vi har ikke forsikring mot dødsfall. Vi adopterte katten på Finn, så hun var «gratis». 

Anonymkode: 7488d...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SPOCA skrev (39 minutter siden):

Jeg synes det er lurt fordi vi ikke trenger å tenke på kostnader i særlig grad. Vi har selvfølgelig en buffer, men behandlingen hennes er mye dyrere enn hva vi har betalt hver måned. Vi også brukt forsikringen tidligere, den gang hun var uheldig å spise en giftig plante. 

Ting kan skje, derfor synes jeg det er kjekt å ha.

Grunnen til at jeg ikke har forsikring på ting jeg kan trekke kortet på selv, er at forsikringene selvfølgelig alltid vil vinne over tid. De skal jo betale ansatte, kontorer, skatt, moms, utstyr, strøm, og ikke minst ha fortjeneste. 

Så kan man selvfølgelig ha "flaks" slik du har hatt med ene, at det lønner seg. Men gjennom 40+ år som katteeier regner jeg med det vil jevne seg ut. 

En regning på 44 000 ville vi ikke merket noe særlig. Og så har jeg selvfølgelig forsikring på de store tingene, som vi ikke kan erstatte, og de viktige tingene - som helse. 

Anonymkode: 37c8c...e66

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Farlig ytring å komme med på KG, men det er ikke vits. Blir den syk eller skadet så er det ikke sikkert påkostning av behandling fører til noe godt katteliv videre. Naturen er brutal, og en huskatt stort sett selvstendig ute i naturen. 

Anonymkode: a3887...496

Og dette bekrefter at det er ikke alle som burde ta på seg ansvar for et annet levende vesen.

Anonymkode: 061f4...6f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har snakket med katteeiere som sier at de fikk kun dekket deler av behandling hvis katten fikk den eller den sykesykdn eller hvis det viste seg at det var medfødt.

Hvis katten er over en viss alder blir ikke sykdommer som kommer med alderen dekket av forsikringen.

Kjæresten min sin katt fikk diabetes og han betalte 30 000,-for behandling. Forsikringen dekket ikke noe.

Ts

Anonymkode: 13d43...2e3

Selvfølgelig får man ikke dekket  alt da man ved forsikring på dyr også må betale en egenandel som alle andre forsikringer 

Anonymkode: 061f4...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Katten er et familiemedlem, men skulle han få kreft, så blir det avlivning. Jeg har ikke råd til kostbar behandling, og vil heller ikke at katten skal lide. Betale masse i forsikring har jeg heller ikke råd til. Nei, jeg valgte ikke å få katt. Den ble kastet i fanget våres av en katteredder som ikke kunne ha den selv, og mannen min kan ikke si nei. Jeg er veldig glad i katten, men dyre behandlinger blir ikke prioritert. Det holder med kastrering, chipping, vaksiner og behandling mot flått og lopper. Og skikkelig fôr.

Anonymkode: 3229a...bde

Veldig trist at det ble i deres fang  at denne katten havnet.

Anonymkode: 061f4...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Grunnen til at jeg ikke har forsikring på ting jeg kan trekke kortet på selv, er at forsikringene selvfølgelig alltid vil vinne over tid. De skal jo betale ansatte, kontorer, skatt, moms, utstyr, strøm, og ikke minst ha fortjeneste. 

Så kan man selvfølgelig ha "flaks" slik du har hatt med ene, at det lønner seg. Men gjennom 40+ år som katteeier regner jeg med det vil jevne seg ut. 

En regning på 44 000 ville vi ikke merket noe særlig. Og så har jeg selvfølgelig forsikring på de store tingene, som vi ikke kan erstatte, og de viktige tingene - som helse. 

Anonymkode: 37c8c...e66

Vi kunne også klart fint en regning på 44 000 kr, vi har god råd, men vi foretrekker å gjøre det slik. Hver sin smak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har man innboforsikring, reiseforsikring, bilforsikring etc.?

Og en forsikring kan dekke mangt og uten kan det bli veldig dyrt. Min frøken hadde en dag hvor hun kun lå i senga, hun verken spiste eller drakk og gikk ikke på do. Jeg kontaktet da en veterinærtjeneste jeg har via forsikringsselskapet og veterinæren der sa at vi måtte kontakte dyrlege peonto. Dette var på en lørdag kveld så det eneste vi kunne kontakte var Veterinærvakta .Det fikk beskjed om å komme med en gang. Dette var dpå en lørdagskveld og det viste seg at hun hadde kraftig urinveisinfeksjon. Alt kom dette kom dette på 8000 , men med forsikring slapp jeg unna med halvparten. 

Anonymkode: 061f4...6f6

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk utbetalt 25 000,- fra forsikringsselskapet for en tid siden.

Pus ble brått veldig syk, hadde behov for en natt med væskebehandling, smertelindring og pustehjelp. I ettertid har det vært flere kontroller og medisiner. Ingen vet hvorfor hun ble så dårlig, men hun er frisk nå takket være behandling hos veterinæren.

Andre pusen ble stygt skadet i en slosskamp. Akuttbehandling på helligdag. Før de startet behandlingen ble det sagt ett sted mellom 6000 og 25 000,- alt etter hvordan skadene så ut. For meg var det veldig godt å kunne si "gjør det dere trenger!".

Anonymkode: 4c471...220

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...