Gå til innhold

Jeg vil ikke jobbe gratis som lærer, han sa jobben passer ikke for meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 22.40):

Dette er vel ikke regulert noen steder? Ts

Anonymkode: cb3c2...018

Jo, ferie er regulert.

Du har fem ukers ferie.

Tar du mer fri så er det avspasering av opptjent fleksitid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 1.38):

Hvor mange yrkesgrupper jobber kvelder og helger helt uten å få verken betalt, overtid eller avspasering? Med andre ord helt gratis? 

Heller ikke lærerne gjør det. De avspaserer tiden.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 11.30):

Du ha jo avspasering høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og lang sommerferie?!?! Det er avspasering for de timene du liksom skal jobbe for mye. Er du villig til å gå ned til kun 5 ukers ferie i løpet av et helt år, og jobbe 8-16 hver dag, slik de fleste gjør? 

Anonymkode: 3482c...8c8

Nuvel. 
Jeg jobber på vgs, det samme gjør samboeren. Vi har kun reell ferie i sommerferien, de andre går med til retting. Jeg har loggført timene jeg jobber i flere år nå, og det kompenseres ikke av avspaseringen. Det har blitt verre de siste årene, med stadig mer dokumentasjon/møter etc i tiden man egentlig har til for- og etterarbeid. 
(og jeg jobber fra 8-15.30 hver dag).

Dette gjelder andre yrker også, selvsagt, men denne tråden handler om lærere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du ta tre uker ferie i sommer og ta igjen alt da.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2024 at 1:37 PM, DelvisPresley said:

Lærere jobber 43,5 timer pr. uke? 6 timer mer enn meg. Det skal jeg huske på når lærerne reiser hjem klokka 13.00 på fredag, mens jeg fremdeles har 3 timer igjen på jobb.

Nå er ikke jeg lærer, men jeg drar også hjem kl 13 på fredag, så jobber jeg inn på kvelden. Mens lærere ser jeg gå hjem samtidig som jeg henter på skolen rundt 16

Anonymkode: fc40b...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 22.36):

Jeg blir ikke ferdig med alt og "forsømmer" litt av pliktene.  Men jeg er ikke redd for konsekvenser.  Har bestemt meg for å jobbe ekstra kun hvis jeg får fleksitid eller overtid. Ts.

Anonymkode: cb3c2...018

😂 Dere lærere altså 😂😂 Klage, klage, klage. Det er dere jaggu gode på. Dere jobber minimalt for en sabla god lønn. Prøv dere i et annet yrke en periode, så får dere se hvor godt dere har det. 

Anonymkode: 674f1...e23

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 23.17):

Det hadde vært fint om de som svarer faktisk svarer riktig.. Lærere har komprimert arbeidsår der 38 uker sammenfaller med elevenes skoleår. Disse ukene skal lærerne i snitt arbeide rett i underkant av 43,5 timer per uke. Av disse timene er de aller fleste arbeid på arbeidsplassen (varierer fra barneskole til ungdomsskole osv), og resten er tid som kan benyttes til arbeid hjemme feks. Lærerne har også arbeid i en 39. uke som planleggingsuke. Denne er på 37.5 timer. 

Fordi lærerne arbeider mer i ukene som skolen er åpen, har de noen arbeidsfrie uker i løpet av året som sammenfaller med elevenes ferier. Dette er ikke ferie for lærere, ei heller avspasering (da har man krav på overtidsbetalt), men arbeidsfri periode. Dette er på samme måte som de som feks. arbeider i Nordsjøen.

Lærere har kun fem uker ferie som alle andre, og disse er alle lagt ifm. elevenes sommerferie siste uken i juni og hele juli. Det vil si at lærere som er sykmeldt eller lignende i høstferie eller vinterferie, ikke får disse igjen. 

Så enkelt, men tydeligvis så vanskelig. Spar meg for idiotkommentarer om lang ferie, for alle som har noe hjernekapasitet vet godt at det bare er tull. 

Anonymkode: c4f2d...4e9

Arbeidsfri uke er vel ikke betalt?

Anonymkode: 0c105...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 22.36):

Jeg blir ikke ferdig med alt og "forsømmer" litt av pliktene.  Men jeg er ikke redd for konsekvenser.  Har bestemt meg for å jobbe ekstra kun hvis jeg får fleksitid eller overtid. Ts.

Anonymkode: cb3c2...018

Antar du da ikke tar all ekstra ferien som følger med jobben da... Om ikke skift jobb for barnas skyld

Anonymkode: fede5...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

😂 Dere lærere altså 😂😂 Klage, klage, klage. Det er dere jaggu gode på. Dere jobber minimalt for en sabla god lønn. Prøv dere i et annet yrke en periode, så får dere se hvor godt dere har det. 

Anonymkode: 674f1...e23

Veldig mange av oss har prøvd oss i andre yrker, til informasjon. 
Og for å ha sagt det: det må bære lov å si imot åpenbare fordommer og feilaktigheter uten at det sees på som klaging. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Arbeidsfri uke er vel ikke betalt?

Anonymkode: 0c105...8dd

Jo det er bakt inn i lønnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 8.15):

Lærere har 5 uker ferie i året som andre, men så har de også fri 8-9 uker på sommeren, høstferie, minst to uker juleferie/fri i romjula, vinterferie, påskeferie, og fem planleggingsdager som gjerne tas på inneklemte dager der man ikke jobber med avspaserer. Teller ca 13 uker her, altså 8 uker mer enn folk flest. Det er mye det og egentlig verdt mye i seg selv. 

Anonymkode: 02d92...44f

Her er du HELT på bærtur, rett og slett. Alle lærere begynner skoleåret en uke før elevene, så vi har 7 uker fri på sommeren. 5 av disse er ferien vår. Jeg har aldri opplevd at juleferien har vært 14 dager for elevene, og følgelig er de heller ikke det for meg som er lærer. Jeg har heller aldri hatt en juleferie, høstferie, vinterferie eller påskeferie jeg ikke har jobbet. Tvert om, har jeg jobbet minimum to timer hver eneste dag (kalenderdag altså, ikke ukedag), siden 14. august 2023. Det til tross for at jeg har vært sykemeldt i til sammen fire uker.  

Jeg er enig i at det å ha mye fri er verdt mye. Det er en grunn til at folk liker for eksempel nordsjøturnus. Og jeg setter pris på å ha et hektisk arbeidsår og en lang sommer med arbeidsfri, der jeg tvinges til å koble helt av fra jobb. Samtidig synes jeg det er utrolig utmattende at så mange voksne nordmenn går rundt og leker dumme og later som om jeg har så mye ufortjent fri. Fordi jeg kjenner meg ikke igjen i den virkeligheten i det hele tatt, og det gjør ingen av kollegaene mine heller.

Anonymkode: 9aa17...707

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kan vel ha sammenheng med at lærerstudenter er noen av de som bruker minst tid på studiene sammenlignet med andre på høyere utdanning?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/50pXrW/ap-duo-vil-ha-slutt-paa-at-laererstudenter-studerer-minst

Jeg studerte siving og brukte ekstremt mye tid på studiene. Fulltidsjobb med overtid føles som deltidsjobb sammenlignet med studiene. 

Anonymkode: f66d6...3d0

Hmm. Jeg tok ikke "lærerstudier" selv, men tok en master og fylte på med PPU, så dette kjenner jeg meg hvertfall ikke igjen i. 

Hadde også flere jobber samtidig. 

Anonymkode: 87423...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

😂 Dere lærere altså 😂😂 Klage, klage, klage. Det er dere jaggu gode på. Dere jobber minimalt for en sabla god lønn. Prøv dere i et annet yrke en periode, så får dere se hvor godt dere har det. 

Anonymkode: 674f1...e23

Mange av oss har hatt andre yrker før vi kom til læreryrket. 

Anonymkode: 87423...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Antar du da ikke tar all ekstra ferien som følger med jobben da... Om ikke skift jobb for barnas skyld

Anonymkode: fede5...781

Det de fleste lærere mener med at de ikke vil jobbe ekstra uten overtidsbetaling er at de ikke vil jobbe mer enn de 43,5 timene arbeidstidsavtalen sier de skal. Alle lærere som jobber 43,5 timer i snitt de ukene skolen er åpen (pluss timene til planleggingsdager / planleggingsuke) jobber med det hele årsverket sitt og har rett på de arbeidsfrie ukene som kommer i tillegg til de fem ukene ferie.

Arbeidstidsavtalen er nøye regulert og utregnet. De fleste lærere jobber nok mer enn de skal. Noe som er dumt fordi det på en måte dekker over det at oppgavene har blitt for omfattende til å utføres på en god måte innenfor tiden som er satt av. 

Derfor synes jeg det er bra at lærere ikke jobber gratis. Noe de gjør når de jobber flere timer enn årsverket tilsier. 

Anonymkode: fe58d...353

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kanskje? Hvilke tenker du på? 

Læreryrket er jo en jobb som aldri er 'ferdig', og som en ikke legger fra seg når en drar fra skolen. 

Anonymkode: 87423...b61

Jeg tror det er veldig vanlig med de typiske profesjonsutdanningene at overgangen fra universitetet til arbeidslivet kan være tøff. Jeg er dyrlege selv, overgangen var som ei steikepanne i trynet gjentatte ganger daglig i mange måneder. Husker jeg en gang snakket med en lege som sa at hun gråt hver gang hun kom hjem fra jobb i de seks første månedene. Etc. 
Ikke at det gjør det noe enklere for lærerne, altså. Bare at vi er flere i samme båt. 

Anonymkode: 49d5c...8ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

😂 Dere lærere altså 😂😂 Klage, klage, klage. Det er dere jaggu gode på. Dere jobber minimalt for en sabla god lønn. Prøv dere i et annet yrke en periode, så får dere se hvor godt dere har det. 

Anonymkode: 674f1...e23

Det er alltid de som ikke har jobbet som lærere som oppfordrer lærere å prøve en annen jobb for å «se hvor godt dere har det». Ironisk.

Anonymkode: a8bc2...9db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...