Gå til innhold

Jeg vil ikke jobbe gratis som lærer, han sa jobben passer ikke for meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver ikke mer jobb og foreldrekontakt etter arbeidstiden. Kollega sa at denne jobben passer ikke for meg.  Hva bør man svare her?

Anonymkode: cb3c2...018

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du må gi mer informasjon gitt... Hva er det du ikke vil gjøre? 

Anonymkode: 6c6ca...a92

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er flott du setter grenser. Så lenge du jobber i snitt dine 43,5 time i uka ser og bruker sunn fornuft må dette være helt ok! 
 

Hvordan du får til å bli ferdig med alt er en annen sak. Hva er hemmeligheten?
 

Hilsen utbrent lærer som 07.30-16 arbeidsdager, pluss en del timer hver søndag. 

Anonymkode: 20880...fda

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg syns det er flott du setter grenser. Så lenge du jobber i snitt dine 43,5 time i uka ser og bruker sunn fornuft må dette være helt ok! 
 

Hvordan du får til å bli ferdig med alt er en annen sak. Hva er hemmeligheten?
 

Hilsen utbrent lærer som 07.30-16 arbeidsdager, pluss en del timer hver søndag. 

Anonymkode: 20880...fda

Jeg blir ikke ferdig med alt og "forsømmer" litt av pliktene.  Men jeg er ikke redd for konsekvenser.  Har bestemt meg for å jobbe ekstra kun hvis jeg får fleksitid eller overtid. Ts.

Anonymkode: cb3c2...018

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir ikke ferdig med alt og "forsømmer" litt av pliktene.  Men jeg er ikke redd for konsekvenser.  Har bestemt meg for å jobbe ekstra kun hvis jeg får fleksitid eller overtid. Ts.

Anonymkode: cb3c2...018

Er du lærer, og så nekter du å være fleksibel og jobbe overtid?

Vel, da får du kutte ned på sommerferien, påskeferien, vinterferien og juleferien. 

Anonymkode: 1a6a4...016

  • Liker 34
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du passer ikke i denne jobben.

Anonymkode: 2431d...17a

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo merarbeidet som gjør at dere lærere har så lang sommerferie, eller..? 

  • Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbeliten skrev (Akkurat nå):

Nå er det jo merarbeidet som gjør at dere lærere har så lang sommerferie, eller..? 

Dette er vel ikke regulert noen steder? Ts

Anonymkode: cb3c2...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg blir ikke ferdig med alt og "forsømmer" litt av pliktene.  Men jeg er ikke redd for konsekvenser.  Har bestemt meg for å jobbe ekstra kun hvis jeg får fleksitid eller overtid. Ts.

Anonymkode: cb3c2...018

Nei, det er jo ikke nok timer i årsverket vårt til å rekke over alt som skal og bør gjøres. Så forstår at du må «forsømme» noe. Jeg syns du er tøff!

Merarbeidet tar aldri slutt, så det er sterkt å ha samvittighet til å sette ned foten! Hurra for deg!

Det er jo ikke snakk om at du ikke jobber nok timer, det er jo snakk om at du ikke vil jobbe reell overtid uten kompensering.

Anonymkode: 20880...fda

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er vel ikke regulert noen steder? Ts

Anonymkode: cb3c2...018

Jeg tror ikke noe på at du er lærer. Alle vet at lærerne har lengre arbeidsuker enn andre arbeidstagere, som man så avspaserer i skolens ferier. 

Anonymkode: 8ecd6...02c

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er vel ikke regulert noen steder? Ts

Anonymkode: cb3c2...018

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-46-1998-99-/id159773/?ch=8

8.2 Bakgrunn. Gjeldende rett

Etter det departementet har fått opplyst, opptjener lærere lønn i en komprimert arbeidsperiode på 44 uker i året. Av årsverket er 38 uker sammenfallende med elevenes skoleår. De har en arbeidsfri periode på ca. syv uker om sommeren, hvorav ca. fire uker er avspasering og de tre siste ukene i juli er lovbestemt ferie. Lønn og feriepenger til lærere utbetales i en periode på 12 måneder i året. Lærere får med andre ord utbetalt tidligere opptjent lønn i den arbeidsfrie perioden som faller utenfor den lovbestemte ferie.

 

Så... Hva er det du avspaserer 4 uker for, om det ikke er for arbeid etter normal arbeidstid? Du har også avspasering/undervisningsfri i høstferien, juleferien og påskeferien. 

  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er vel ikke regulert noen steder? Ts

Anonymkode: cb3c2...018

Du har ikke to måneder ferie. Du har like mye ferie som alle andre, resten er avspasering. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg driver ikke mer jobb og foreldrekontakt etter arbeidstiden. Kollega sa at denne jobben passer ikke for meg.  Hva bør man svare her?

Anonymkode: cb3c2...018

At du setter grenser for deg selv og ikke kan være tilgjengelig døgnet rundt. 

Anonymkode: 282bb...154

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tror ikke noe på at du er lærer. Alle vet at lærerne har lengre arbeidsuker enn andre arbeidstagere, som man så avspaserer i skolens ferier. 

Anonymkode: 8ecd6...02c

Bra!! Ikke bit på. Der kom den!! Trollefar er igang igjen, og har allerede fått piska opp stemninga med lærere og arbeidstider og ferie. Nå blir det trollings videre med….wild guess…. Sykepleier med 1,3 i årslønn så hææææ hvorfor klager NSF sånn daaaa? = tipper jeg blir første reaksjon da. 

Anonymkode: 672ce...f03

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaen din har rett.

Så da bør du vel svare: "Du har rett."

Anonymkode: 09411...78c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg førte nøyaktig regnskap i fjor. Vi lærere skal jobbe 1687,5 timer i året. Et helt normalt årsverk. Eneste er at det er litt komprimert i forhold til andre. 

I mai gikk jeg tom for timer. Upraktisk, ettersom jeg fortsatt hadde undervisning fram til sommeren. Og selv da gikk jeg med dårlig samvittighet over alt jeg ikke rakk. Enden på visa? Ca 200 timer over det jeg egentlig skulle. 200 timer jeg verken får avspasering, betalt eller overtid for. 200 timer mindre med egne barn. 

Jeg synes du er tøff som står på ditt ts. Det er bare å svare "jeg jobber ikke gratis, og det at andre gjør det og synes det er greit er med på å undergrave hele yrket vårt"! 

Tenk om alle lærere hadde sagt stopp når timene gikk ut. Da måtte jo noe ha skjedd. 

Anonymkode: 2614b...a83

  • Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette er vel ikke regulert noen steder? Ts

Anonymkode: cb3c2...018

Jo, du avspaserer i høst og vinterferien og deler av sommerferien. Det er for ekstraarbeidet du har ellers i skoleåret.

Anonymkode: bf1ba...9ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint om de som svarer faktisk svarer riktig.. Lærere har komprimert arbeidsår der 38 uker sammenfaller med elevenes skoleår. Disse ukene skal lærerne i snitt arbeide rett i underkant av 43,5 timer per uke. Av disse timene er de aller fleste arbeid på arbeidsplassen (varierer fra barneskole til ungdomsskole osv), og resten er tid som kan benyttes til arbeid hjemme feks. Lærerne har også arbeid i en 39. uke som planleggingsuke. Denne er på 37.5 timer. 

Fordi lærerne arbeider mer i ukene som skolen er åpen, har de noen arbeidsfrie uker i løpet av året som sammenfaller med elevenes ferier. Dette er ikke ferie for lærere, ei heller avspasering (da har man krav på overtidsbetalt), men arbeidsfri periode. Dette er på samme måte som de som feks. arbeider i Nordsjøen.

Lærere har kun fem uker ferie som alle andre, og disse er alle lagt ifm. elevenes sommerferie siste uken i juni og hele juli. Det vil si at lærere som er sykmeldt eller lignende i høstferie eller vinterferie, ikke får disse igjen. 

Så enkelt, men tydeligvis så vanskelig. Spar meg for idiotkommentarer om lang ferie, for alle som har noe hjernekapasitet vet godt at det bare er tull. 

Anonymkode: c4f2d...4e9

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synst du er tøff. Stå på.

Anonymkode: cc722...247

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...