Gå til innhold

(Sex)liberal kristen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Guds sjette bud lyder: "Du skal ikke bryte ekteskapet". Her er ekteskapet å forstå som ekteskapet som er inngått mellom en mann og en kvinne.

I Matteus evangelium kapittel 5, fra vers 27 kan vi lese en nærmere forklaring på hva det vil si å bryte ekteskapet:

27 Dere har hørt det er sagt: ‘Du skal ikke bryte ekteskapet.’ 28 Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. 29 Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. 30 Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete.

For meg er dette ganske greit forklart. Som kristen, skal man ikke involvere en tredje person seksuelt i ekteskapet. Seksualiteten er mellom de to som er gift, og bare de. Ferdig snakka.

Her er enda mer om temaet: https://noreapastoren.no/article/article/79678 

Anonymkode: 76f1e...398

Ut ifra det skriftstedet du bruker her har ALLE mennesker begått ekteskapsbrudd en eller annen gang i løpet av livet😅

Anonymkode: 1d520...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange kristne har ett svært godt seksuelt liv❤️ Mann og kone har det veldig godt sammen, Bibelen lærer kvinner å stille opp seksuelt for mannen sin når han vil. Som kristen kone suger jeg mannen min når han ber om det. Og fitta mi er bare hans❤️ Han står også fritt til å  disiplinere meg hvis jeg ikke gjør det jeg skal som å lage middag hver dag, og ta av meg all rydding og vasking. Han riser meg med det jeg fortjener: hånden, hårbørste, bjørkeris eller tresleiv. Jeg tenner på å være kona hans og smerten/ ydmykheten. Han straffer meg fysisk 2-3 gange i uken, og vi har sex stort sett hver kveld

Anonymkode: 763bc...358

Hmm…. Nå er ikke jeg så opptatt av straff, men skulle gjerne hatt en kristen kone som var litt lik deg😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet er hvilket ord som er brukt i grunnteksten og hvordan det ordet er tolket. Noen ord på gresk/hebraisk kan ha ulik mening basert på hvordan en setning er bygget opp.

Anonymkode: 1d520...012

Det finnes ingen kopier av den orginale bibelen så det er det ingen som kan svare deg på. Men jeg kan vedde alt jeg eier på at så og si alle prester i verden ikke syntes dette er ok, men du kan som sagt spørre presten din.

Og jeg kan si det igjen, det er ingen vits å kalle seg kristen om man ikke vil være kristen. Om Gud faktisk eksisterer så klarer du nok ikke å lure han likevel ;)

Det finnes over 10000 religioner i verden, kanskje du burde velge en som passer deg bedre?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (43 minutter siden):

Meaning of adulterous in English:

involving sex between a married man or woman and someone who is not their wife or husband.

 

I kristendommen er det en synd å ha sex med noen du ikke er gift med.

"så lenge begge er enige om det" den orginale definisjonen av ordet "utroskap" er ikke å ha sex bak ektemannen/konen din sin rygg, men å ha sex med noen du ikke er gift med.

Firkant med sin kjære er altså ikke inkludert, for adulterous er jo enten mannen eller dama med en annen.

Alt står faktisk ikke rett ut i bibelen, og noen ting er skrevet i en tid og på et sted som ikke gir mening her og nå, så tolkning må til. Det er grunnen til at så mange prester nå mener det er greit at homofile gifter seg. Utukten det var snakk om i bibelen er ikke det samme eller tilsvarende et monogamt gjensidig kjærlighetsforhold mellom to av samme kjønn. Man kan derfor se for seg at Paulus hadde brukt andre ord i dag. Han var tross alt meget liberal i sin tid. 

Når det gjelder om en firkant er synd, er jeg litt usikker. Mange av tingene det står er synd, er ting man bør unngå fordi det vil gjøre livet mer komplisert eller vanskelig. Sex før ekteskap er et eksempel der det kan føre til kjærlighetssorg, fortidssjalusi, kjønnssykdommer osv. Livet blir enklere om alle venter. Derfor kan jeg godt se for meg at slike ting er anbefalinger der unntak vil kunne være bedre for en person, men det er hensiktsmessig å omtale det som synd og noe vi må unngå. De aller fleste steder det står at man ikke skal ha sex med andre, tipper jeg poenget er uten ektefellen synes det er greit. Men jeg vil tro det er minst like problematisk som sex før ekteskap både når det gjelder fare for vanskelige følelser og kjønnssykdommer, så full jubel er det sikkert ikke.

 

Anonymkode: 86b2d...28f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mange kristne har ett svært godt seksuelt liv❤️ Mann og kone har det veldig godt sammen, Bibelen lærer kvinner å stille opp seksuelt for mannen sin når han vil. Som kristen kone suger jeg mannen min når han ber om det. Og fitta mi er bare hans❤️ Han står også fritt til å  disiplinere meg hvis jeg ikke gjør det jeg skal som å lage middag hver dag, og ta av meg all rydding og vasking. Han riser meg med det jeg fortjener: hånden, hårbørste, bjørkeris eller tresleiv. Jeg tenner på å være kona hans og smerten/ ydmykheten. Han straffer meg fysisk 2-3 gange i uken, og vi har sex stort sett hver kveld

Anonymkode: 763bc...358

Hvor står dette konkret skrevet? Tviler ikke, så mye seksuell vold som foregår i kristne parforhold. 

Anonymkode: ce656...18b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Dette var jo lurt. Bare å definere all utenomekteskapelig fysisk samkvem som «lek» og ikke sex, så er det liksom tillatt?

Hva da med homofil lek?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor står dette konkret skrevet? Tviler ikke, så mye seksuell vold som foregår i kristne parforhold. 

Anonymkode: ce656...18b

Det må kanskje være 

Efeserne 5,21. Underordne dere under hverandre i ærefrykt for Kristus!

Efeserne 5,25-28. Dere menn skal elske hustruene deres, slik Kristus elsket kirken og gav seg selv for den for å hellige den og rense den med badet i vann i kraft av et ord. Slik ville han stille den fram for seg i herlighet, uten flekk eller rynke eller noe slikt, hellig og uten feil skulle den være. På samme måte skal altså mennene elske sine hustruer som sitt eget legeme. Den som elsker sin hustru, elsker seg selv.

Kolosserne 3,19. Dere menn skal elske deres hustruer og ikke være harde mot dem

Osv😂

Anonymkode: 86b2d...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det må kanskje være 

Efeserne 5,21. Underordne dere under hverandre i ærefrykt for Kristus!

Efeserne 5,25-28. Dere menn skal elske hustruene deres, slik Kristus elsket kirken og gav seg selv for den for å hellige den og rense den med badet i vann i kraft av et ord. Slik ville han stille den fram for seg i herlighet, uten flekk eller rynke eller noe slikt, hellig og uten feil skulle den være. På samme måte skal altså mennene elske sine hustruer som sitt eget legeme. Den som elsker sin hustru, elsker seg selv.

Kolosserne 3,19. Dere menn skal elske deres hustruer og ikke være harde mot dem

Osv😂

Anonymkode: 86b2d...28f

Igjen en bunke med Bibel som ikke beskriver at det er feil/synd om et ektepar sammen har sex med andre og begge er enige om det

Anonymkode: 1d520...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Igjen en bunke med Bibel som ikke beskriver at det er feil/synd om et ektepar sammen har sex med andre og begge er enige om det

Anonymkode: 1d520...012

Ja, her var poenget at mannen skal være god med kona, som svar på et annet innlegg.

Anonymkode: 86b2d...28f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, her var poenget at mannen skal være god med kona, som svar på et annet innlegg.

Anonymkode: 86b2d...28f

Mannen kan være god mot kona og kona kan være god mot mannen selv om de utforsker sexlivet med hverandre og/eller andre, så lenge alle involverte er enig☺️

Anonymkode: 1d520...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem bestemmer det?

Anonymkode: 1d520...012

Hva mener du med «bestemmer». Det står i Bibelen, men det er ingen som «bestemmer» at du skal være kristen.

Anonymkode: 18b8c...836

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Igjen en bunke med Bibel som ikke beskriver at det er feil/synd om et ektepar sammen har sex med andre og begge er enige om det

Anonymkode: 1d520...012

Dette er rent vås. Men ingen tvinger deg til å leve som en kristen.

Anonymkode: 18b8c...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner religiøse miljøer godt, både konservative og karismatiske.  Kristne er like kåte som alle andre og utroskap finnes.  Men konebytte og trekanter blant gifte i disse miljøene tror jeg er sjeldent.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merlin skrev (4 minutter siden):

Kjenner religiøse miljøer godt, både konservative og karismatiske.  Kristne er like kåte som alle andre og utroskap finnes.  Men konebytte og trekanter blant gifte i disse miljøene tror jeg er sjeldent.  

At det er sjeldent tror jeg nok, men det foregår nok mye der som vi ikke vet om🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sexliberale kristne. I kristne kretser er det mange debatter om sex. Det handler mye om homofili. Det snakkes derimot mindre om sexliberale holdninger i et tradisjonelt kristent ekteskap eller samboerskap.
 

Mange er opptatt av at man ikke skal bryte ekteskapet, men hva med sex i ekteskapet? Hvis begge er åpne for sexlek med andre i ekteskapet, er det synd eller er det ok? Det snakkes det lite om.

Hørte en historie om et kristent ektepar som hadde felles sex med et annet par som også var kristne. Et annet par hadde sex med en ekstra singel kristen mann eller kvinne.

Ødelegger det deres ekteskap eller er det en berikelse? Hvis du er kristen her inne. Hva tenker du? Hva tenker du om deilig sex med en eller ei eller et par som deler din kristne tro?

Anonymkode: 1d520...012

Kan ikke dere bare lage deres egne regler da?

Så lenge dere to er enige så er vel det det viktigste....Eller?

Om det er vanlig aner jeg ikke....

Det er nok mye mer enn hva vi aner som foregår bak lukkede dører 🤭

Alle gjør det, men ingen vil snakke høyt om det 😂😂😂.

Neida jeg bare tuller....Bare satt veldig på spissen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen.

Perosnlig ser jeg faktisk på det som et større problem at samboeren og jeg ikke er gift ennå, enn sexlek med andre i ekteskapet. Jeg hwr en sterk tro på at den verste synden er den man gjør mot mennesker (sårer/støter den andre) og dersom begge er for åpent sexliv, går det greit. 
 

En helt annen side ved det er at et sånt sexliv krever enorm kommunikasjon, tillit og åpenhet, i en grad de færreste har.

Anonymkode: 36d16...fb3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

remix2020 skrev (1 time siden):

Hmm…. Nå er ikke jeg så opptatt av straff, men skulle gjerne hatt en kristen kone som var litt lik deg😜

Haha, jeg er i hvert fall opptatt av å tilfredsstille mannen min. Det med ris var min ide, fordi noen ganger tenker jeg på hva som venter meg hvis han kommer hjem og jeg ikke har begynt på middagen. Da må jeg gå naken resten av kvelden og belage meg på en øm og rød rumpe før sengetid❤️

Anonymkode: 763bc...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Haha, jeg er i hvert fall opptatt av å tilfredsstille mannen min. Det med ris var min ide, fordi noen ganger tenker jeg på hva som venter meg hvis han kommer hjem og jeg ikke har begynt på middagen. Da må jeg gå naken resten av kvelden og belage meg på en øm og rød rumpe før sengetid❤️

Anonymkode: 763bc...358

Hehe😂. Det hadde vært kult med dere som venner😉. Kunne hatt mange artige samtaler da😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner prester som leve i åpent ekteskap, så da får vi kristne selskap der nede i hvertfall..

Anonymkode: 4f376...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe i Bibelen om å knulle nabokona på tørketrommelen?

Har søkt etter både "tørketrommel" og "vaskemaskin" på Nettbibelen, men finner ingen ting.

Så da må det være greit?

Anonymkode: a9a4a...451

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...