Gå til innhold

(Sex)liberal kristen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sexliberale kristne. I kristne kretser er det mange debatter om sex. Det handler mye om homofili. Det snakkes derimot mindre om sexliberale holdninger i et tradisjonelt kristent ekteskap eller samboerskap.
 

Mange er opptatt av at man ikke skal bryte ekteskapet, men hva med sex i ekteskapet? Hvis begge er åpne for sexlek med andre i ekteskapet, er det synd eller er det ok? Det snakkes det lite om.

Hørte en historie om et kristent ektepar som hadde felles sex med et annet par som også var kristne. Et annet par hadde sex med en ekstra singel kristen mann eller kvinne.

Ødelegger det deres ekteskap eller er det en berikelse? Hvis du er kristen her inne. Hva tenker du? Hva tenker du om deilig sex med en eller ei eller et par som deler din kristne tro?

Anonymkode: 1d520...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Sexlek" med andre bryter jo med sex i ekteskap. Ekteskapet er mellom (én) mann og (én) kvinne.

Anonymkode: 4022d...482

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Sexlek" med andre bryter jo med sex i ekteskap. Ekteskapet er mellom (én) mann og (én) kvinne.

Anonymkode: 4022d...482

Gjør det egentlig det hvis man leker sammen?

Anonymkode: 1d520...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Sexlek" med andre bryter jo med sex i ekteskap. Ekteskapet er mellom (én) mann og (én) kvinne.

Anonymkode: 4022d...482

Ekteskap er mellom èn mann og èn kvinne, eller i dagens moderne samfunn kan det også være mellom to personer av samme kjønn.

Bibelen snakker om at man ikke skal bryte ekteskapet, men gjør man det om begge har lyst til å ha sex sammen, men med andre?

Anonymkode: 1d520...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (3 minutter siden):

Ingen av disse bibelvers sier noe om at det ikke er mulig å leke seksuelt i ekteskapet, så lenge begge er enige om det?

Anonymkode: 1d520...012

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ekteskap er mellom èn mann og èn kvinne, eller i dagens moderne samfunn kan det også være mellom to personer av samme kjønn.

Bibelen snakker om at man ikke skal bryte ekteskapet, men gjør man det om begge har lyst til å ha sex sammen, men med andre?

Anonymkode: 1d520...012

Det står ikke: "ekteskapet er mellom menn og kvinner"; det står: "ekteskapet er mellom mann og kvinne". Jeg skal ikke legge meg oppi hvordan andre lever sitt liv, jeg tolker bare tekstene.

Anonymkode: 4022d...482

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen av disse bibelvers sier noe om at det ikke er mulig å leke seksuelt i ekteskapet, så lenge begge er enige om det?

Anonymkode: 1d520...012

Meaning of adulterous in English:

involving sex between a married man or woman and someone who is not their wife or husband.

 

I kristendommen er det en synd å ha sex med noen du ikke er gift med.

"så lenge begge er enige om det" den orginale definisjonen av ordet "utroskap" er ikke å ha sex bak ektemannen/konen din sin rygg, men å ha sex med noen du ikke er gift med.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig mulig å lage Trolletråd om dette og nå?????? 

Anonymkode: e6c9f...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (6 minutter siden):

Meaning of adulterous in English:

involving sex between a married man or woman and someone who is not their wife or husband.

 

I kristendommen er det en synd å ha sex med noen du ikke er gift med.

"så lenge begge er enige om det" den orginale definisjonen av ordet "utroskap" er ikke å ha sex bak ektemannen/konen din sin rygg, men å ha sex med noen du ikke er gift med.

Hvem bestemmer det?

Anonymkode: 1d520...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det virkelig mulig å lage Trolletråd om dette og nå?????? 

Anonymkode: e6c9f...64e

Ikke ment som trolletråd fra min side (ts).

Anonymkode: 1d520...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (8 minutter siden):

"så lenge begge er enige om det" den orginale definisjonen av ordet "utroskap" er ikke å ha sex bak ektemannen/konen din sin rygg, men å ha sex med noen du ikke er gift med.

Er det egentlig «utroskap» når man leker sammen? Er ikke utroskap mer hvis den ene har sex utenfor ekteskapet uten at den andre er klar over det?

Anonymkode: 1d520...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det egentlig «utroskap» når man leker sammen? Er ikke utroskap mer hvis den ene har sex utenfor ekteskapet uten at den andre er klar over det?

Anonymkode: 1d520...012

Ola Nordmann er nok enig i deg, kristendommen er en helt annen ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjold skrev (1 minutt siden):

Ola Nordmann er nok enig i deg, kristendommen er en helt annen ting.

Jeg er mer interessert i hvilke kristne bud og regler som definerer dine meninger. Er det gamle kristne holdninger og tolkninger som er årsaken til ditt ståsted eller er det noe definitivt skrevet i Bibelen som gjør at du mener dette?

Anonymkode: 1d520...012

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er mer interessert i hvilke kristne bud og regler som definerer dine meninger. Er det gamle kristne holdninger og tolkninger som er årsaken til ditt ståsted eller er det noe definitivt skrevet i Bibelen som gjør at du mener dette?

Anonymkode: 1d520...012

Kristendommen har alltid vært imot å ha sex med noen du ikke er gift med.

Fra bibelen: "God will judge the sexually immoral and adulterous." Som sagt så betyr ordet "adulterous" når en gift person har sex med noen andre enn den man er gift med, om man har tillatelse fra ektefelle eller ikke er likegyldig. "Fornicate" betyr når man har sex med noen som ikke er gift. Begge er en synd i kristendommen.

Om du ikke er interessert i å følge kristendommen er det vel fint lite vits å kalle seg kristen.

Hva med å høre med en prest i stedet for å kverulere med fremmede på internett?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (Akkurat nå):

Kristendommen har alltid vært imot å ha sex med noen du ikke er gift med.

Fra bibelen: "God will judge the sexually immoral and adulterous." Som sagt så betyr ordet "adulterous" når en gift person har sex med noen andre enn den man er gift med, om man har tillatelse fra ektefelle eller ikke er likegyldig. "Fornicate" betyr når man har sex med noen som ikke er gift. Begge er en synd i kristendommen.

Om du ikke er interessert i å følge kristendommen er det vel fint lite vits å kalle seg kristen.

Hva med å høre med en prest i stedet for å kverulere med fremmede på internett?

Vel, det er vel din tolkning? Jeg er enig hvis en kristen mann eller kvinne har sex utenfor ekteskapet uten at ektefellen vet om det, men hvis begge er enige om å ha sex med andre sammen, er jeg ikke enig. Står ingenting i skriften som definerer det som galt

Anonymkode: 1d520...012

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel, det er vel din tolkning? Jeg er enig hvis en kristen mann eller kvinne har sex utenfor ekteskapet uten at ektefellen vet om det, men hvis begge er enige om å ha sex med andre sammen, er jeg ikke enig. Står ingenting i skriften som definerer det som galt

Anonymkode: 1d520...012

Nei det er ikke min mening eller tolkning, det er den faktiske definisjonen av ordet.

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/adulterous

https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/adulterous

"Adultery" og "cheating on" er to helt forskjellige ting. "Adultery" betyr spesifikt å ha sex med noen du ikke er gift med, det handler 0% om å gå bak partneren din sin rygg, det handler ikke om tillatelse i det hele tatt. Har du sex med noen du ikke er gift med så er du en "adulterer". Dette står en million ganger i bibelen at det er en synd.

Endret av Skjold
skrivefeil
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guds sjette bud lyder: "Du skal ikke bryte ekteskapet". Her er ekteskapet å forstå som ekteskapet som er inngått mellom en mann og en kvinne.

I Matteus evangelium kapittel 5, fra vers 27 kan vi lese en nærmere forklaring på hva det vil si å bryte ekteskapet:

27 Dere har hørt det er sagt: ‘Du skal ikke bryte ekteskapet.’ 28 Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. 29 Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. 30 Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete.

For meg er dette ganske greit forklart. Som kristen, skal man ikke involvere en tredje person seksuelt i ekteskapet. Seksualiteten er mellom de to som er gift, og bare de. Ferdig snakka.

Her er enda mer om temaet: https://noreapastoren.no/article/article/79678 

Anonymkode: 76f1e...398

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (3 minutter siden):

Nei det er ikke min mening eller tolkning, det er den faktiske definisjonen av ordet.

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/adulterous

https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/adulterous

"Adultery" og "cheating on" er to helt forskjellige ting. "Adultery" betyr spesifikt å ha sex med noen du ikke er gift med, det handler 0% om å gå bak partneren din sin rygg, det handler ikke om tillatelse i det hele tatt. Har du sex med noen du ikke er gift med så er du en "adulterer". Dette står en million ganger i bibelen at det er en synd.

Spørsmålet er hvilket ord som er brukt i grunnteksten og hvordan det ordet er tolket. Noen ord på gresk/hebraisk kan ha ulik mening basert på hvordan en setning er bygget opp.

Anonymkode: 1d520...012

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kristne har ett svært godt seksuelt liv❤️ Mann og kone har det veldig godt sammen, Bibelen lærer kvinner å stille opp seksuelt for mannen sin når han vil. Som kristen kone suger jeg mannen min når han ber om det. Og fitta mi er bare hans❤️ Han står også fritt til å  disiplinere meg hvis jeg ikke gjør det jeg skal som å lage middag hver dag, og ta av meg all rydding og vasking. Han riser meg med det jeg fortjener: hånden, hårbørste, bjørkeris eller tresleiv. Jeg tenner på å være kona hans og smerten/ ydmykheten. Han straffer meg fysisk 2-3 gange i uken, og vi har sex stort sett hver kveld

Anonymkode: 763bc...358

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...