Gå til innhold

Prisen på bæreposer stiger for tredje gang på kort tid


Catch22

Anbefalte innlegg

Nutz skrev (På 1.5.2024 den 15.16):

Leste nylig om en rema 1000 butikk som sluttet med selvbetjeningskasser pga svinn på bæreposer. Jeg mener denne strategien har slått helt feil. Jeg slo inn bæreposer da de kostet 1-2 kr, men jo dyrere de blir, jo færre vil betale for dem. De ville nok tjent mer på  sette prisen ned igjen i stedet for opp.

Rema 1000 må jo betale for dem uansett. De vil jo ikke tjene noe på og sette prisen ned, de vil jo bare tape mer fordi folk kjøper mer . 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke huske sist jeg kjøpte en pose. Har med meg stor veske eller bærenett. Har blitt så vane nå at jeg ikke tenker over det engang. Poser til søppel kjøper jeg andre plasser. Ja det er kjipt, men planlegger man slipper man unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 3.5.2024 den 9.03):

Prisen har vært over smertegrensen for min del i en god stund allerede, og jeg har ikke kjøpt en bærepose siden det bukket rundt 3 kroner.

Så om de koster 6 kroner eller 600 kroner er helt det samme for meg, skal ikke ha uansett.

Samme her, etter at det gikk fra 3-4,5 kr har jeg ikke kjøpt en eneste en. Har jeg ikke med gjenbruksposer så triller jeg vognen til bilen og laster oppi. Syns egentlig vi skulle få betalt for å bruke posene, vi er jo vandrende reklame for butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ikke meg noe, har handlenett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (4 minutter siden):

hvor går pengene?

Butikkene får kun dekket utgiftene til innkjøp, resten går til Handelsstandens miljøfond.

https://handelensmiljofond.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, Me for life said:

Butikkene får kun dekket utgiftene til innkjøp, resten går til Handelsstandens miljøfond.

https://handelensmiljofond.no/

Og staten tar 20% av totalprisen i MVA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et mål på maks 40 poser pr husstand pe år synes jeg myndighetene bør tilby alternative poser for avfall. Om en har litt rester som ikke leveres som matavfall så kan det bli et problem med lukt etter 1 1/2 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proaktiv skrev (27 minutter siden):

Med et mål på maks 40 poser pr husstand pe år synes jeg myndighetene bør tilby alternative poser for avfall. Om en har litt rester som ikke leveres som matavfall så kan det bli et problem med lukt etter 1 1/2 uke.

Alternativer finnes allerede på butikkene, der selges avfallesposer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke jeg trenger større avfallsposer enn 24 liter. En slik pose er ca. samme størrelse som et handlenett. Større poser får ikke plass i avfallsorteringen jeg har under vasken. Jeg kjøper noen som koster 10 kroner rullen. First Price med knyting. Vi skal begynne med å sortere ut matavfall nå, og får gratis poser for matavfall på butikken og poser for plast på renholdsverket. Vi kommer til å få veldig lite restavfall.

Vanlige handlenett fra butikken bruker jeg minst 20 ganger før de blir utslitt. Det er bare å ikke overbelaste de, så varer de "i evigheter".

Jeg har aldri latt være å betale for en handlepose, men så tror jeg ikke jeg kjøper mer enn ti i året. Og vi er en familie på 4.

Skal de koste 6 kroner nå, så vil jeg vurdere noe annet når de jeg har blir utslitt. Kanskje jeg syr handleposer selv, men da bruker jeg gamle gardiner eller annet stoff jeg har liggende. Det er ikke bærekraftig å kjøpe nye materialer til å sy av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette med ihjelprising på bæreposer er idioti. 

Kan ikke si at jeg har mistet en eneste plastpose i naturen hele mitt liv. 

Ironien ligger i at man må likevel ha poser til søpla, og det må man kjøpe utenom. Vel, for å si det slik, jeg feilsorterer nå en del av prinsipp for å bruke minst mulig poser av det jeg må betale for. Èn pose hver 14. dag er maks jeg er villig til å gjøre. Jeg har råd til poser, det er ikke det, men jeg har mine grenser. 

Synes det er oppsiktsvekkende at myndighetene kan dure på slik de vil og tvangsendre oss med en økning på 600% på ett lite produkt for at vi skal slutte å kjøpe det. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av plasten i havet kommer fra ti elver, hvor 9 av de er i Asia. Men vi i Norge skal betale.

For øvrig gjenbrukte jeg plastposene mens de var gratis også. Allerede for 20 år siden. Jeg har alltid likt gjenbruk. Men plastposeavgiften i Norge er bare et påskudd for å pålegge oss mer avgifter.

https://www.oceansplasticleanup.com/Oceans_Seas_Rivers/Index_Rivers_Top_Plastic_Pollution_A_To_Z.htm

 

Map-World-Waste-Mismanged-Plastics-River

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 22.5.2024 den 23.07):

Alternativer finnes allerede på butikkene, der selges avfallesposer.

Er de i riktig størrelse  og er de resirkulerbare ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Proaktiv skrev (8 minutter siden):

Er de i riktig størrelse  og er de resirkulerbare ?

De kan resirkuleres ja, om de er rett størrelse kommer an på hva de skal brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere handlenett fra flere butikker. Mest fra Rema. En og annen gang kjøper jeg en pose, bruker til søppelkassen på badet. Vil ikke bruke gjennomsiktig pose der. Er dette et reelt problem? Sånn egentlig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

GP950mAh skrev (5 minutter siden):

De kan resirkuleres ja, om de er rett størrelse kommer an på hva de skal brukes til.

Det høres bra ut. Jeg skal spørre etter de senere idag.
Jeg hadde håpet å benytte dem på samme måte som de gamle bæreposene som kan knytes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch22 skrev (På 30.4.2024 den 11.28):

Siden 1. januar 2022 har prisen på plastposer vært 1 krone. 1. august, samme år økte prisen til to kroner. Og i januar i 2023 til 3 kroner. I fjor sommer økte prisen på plastposer til 4,25 kroner per stykk. 1. mai hopper prisen opp til nesten 6 kroner.

Prisøkningen er et resultat av at vi bruker for mye plastposer og på tross av stor reduksjon i kjøp av bæreposer, er det liksom ikke nok, så de øker og øker.

Det jeg lurer på er om man har tatt i betraktning at det har kommet ca 100.000 Ukrainere og minst 50.000 fra Afrika, Asia og midøsten i samme periode. I Oktober i fjor var 62.000 Ukrainere bosatt i Norge og det kommer ca 1000 stk i uka... Man regner med litt over 100.000 Ukrainere vil være bosatt i løpet av året.

Hvor mange bæreposer kjøper disse og tas det i betraktning når de sier at forbruket har gått ned, men ikke nok.

Et annet problem er at mange bruker disse bæreposene som avfalls-poser også. Jeg kjøpte derfor en rull med avfalls-poser på Rema 1000. Denne var på 40 liter og er mer lik størrelsen på en bærepose, men da jeg regnet ut stk pris så lå den på ca 2.50 pr pose.

Det finnes sikkert rimeligere og bedre avfallsposer andre steder, men uten lesebriller trodde jeg at jeg hadde gjort et fornuftig kjøp. Det finnes en rimeligere versjon på 30 liter, men plasten er så tynn at det fort går hull på den.

Noen tanker om dette, - og tips til beste kjøp av avfallsposer du hiver matavfall, etc?

 

 

Hvor mange bæreposer Ukrainere og Afrikanere kjøper?? 

 

 

???

 

 

😵‍💫😵‍💫😵‍💫

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me for life skrev (På 14.5.2024 den 14.18):

Butikkene får kun dekket utgiftene til innkjøp, resten går til Handelsstandens miljøfond.

https://handelensmiljofond.no/

Noe går kansje dit. Men jeg har ikke funnet noe regnskap for de siste 10 årene sokm belkrefter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...