Gå til innhold

Prisen på bæreposer stiger for tredje gang på kort tid


Catch22

Anbefalte innlegg

Siden 1. januar 2022 har prisen på plastposer vært 1 krone. 1. august, samme år økte prisen til to kroner. Og i januar i 2023 til 3 kroner. I fjor sommer økte prisen på plastposer til 4,25 kroner per stykk. 1. mai hopper prisen opp til nesten 6 kroner.

Prisøkningen er et resultat av at vi bruker for mye plastposer og på tross av stor reduksjon i kjøp av bæreposer, er det liksom ikke nok, så de øker og øker.

Det jeg lurer på er om man har tatt i betraktning at det har kommet ca 100.000 Ukrainere og minst 50.000 fra Afrika, Asia og midøsten i samme periode. I Oktober i fjor var 62.000 Ukrainere bosatt i Norge og det kommer ca 1000 stk i uka... Man regner med litt over 100.000 Ukrainere vil være bosatt i løpet av året.

Hvor mange bæreposer kjøper disse og tas det i betraktning når de sier at forbruket har gått ned, men ikke nok.

Et annet problem er at mange bruker disse bæreposene som avfalls-poser også. Jeg kjøpte derfor en rull med avfalls-poser på Rema 1000. Denne var på 40 liter og er mer lik størrelsen på en bærepose, men da jeg regnet ut stk pris så lå den på ca 2.50 pr pose.

Det finnes sikkert rimeligere og bedre avfallsposer andre steder, men uten lesebriller trodde jeg at jeg hadde gjort et fornuftig kjøp. Det finnes en rimeligere versjon på 30 liter, men plasten er så tynn at det fort går hull på den.

Noen tanker om dette, - og tips til beste kjøp av avfallsposer du hiver matavfall, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker first price sine søppelposer.. 

Matavfall poser får vi levert.. (De grønne)

Endret av Akebrett
Mer å skrive
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch22 skrev (10 minutter siden):

Et annet problem er at mange bruker disse bæreposene som avfalls-poser også. Jeg kjøpte derfor en rull med avfalls-poser på Rema 1000. Denne var på 40 liter og er mer lik størrelsen på en bærepose, men da jeg regnet ut stk pris så lå den på ca 2.50 pr pose.

Men det går nesten dobbelt så mye søppel i disse som i vanlige handleposer.

Europris har også rimelige alternativer:

https://www.europris.no/p-soppelpose-25-stk-40-l-transparent-199007

Eller disse som er like de på Rema 1000 men lukter lavendel:

https://www.europris.no/p-avfallsekk-15-pk-56x62-cm-knyt-saplex-161241

 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Me for life said:

Men det går nesten dobbelt så mye søppel i disse som i vanlige handleposer.

Europris har også rimelige alternativer:

https://www.europris.no/p-soppelpose-25-stk-40-l-transparent-199007

Eller disse som er like de på Rema 1000 men lukter lavendel:

https://www.europris.no/p-avfallsekk-15-pk-56x62-cm-knyt-saplex-161241

 

Takk for tipset!:) De på første lenken er også noe lik de på Rema m/knytting og 40 liter. Forskjellen er enorm i pris. Den rullen på Rema inneholder 15 stk, og jeg mener jeg kom til en stk pris på ca 2.50

Eksemplet du viser til er for 25 stk og gir en stk pris på 92 øre. Det er stor forskjell. Skal teste en slik rull:)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch22 skrev (6 minutter siden):

Takk for tipset!:) De på første lenken er også noe lik de på Rema m/knytting og 40 liter. Forskjellen er enorm i pris. Den rullen på Rema inneholder 15 stk, og jeg mener jeg kom til en stk pris på ca 2.50

Eksemplet du viser til er for 25 stk og gir en stk pris på 92 øre. Det er stor forskjell. Skal teste en slik rull:)

 

Nei det er den siste lenken som er lik de på Rema. Den første er vanlige poser med håndtak, men mye dypere enn vanlige poser. De er også helt blanke og gjennomsiktige som brødposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Me for life said:

Nei det er den siste lenken som er lik de på Rema. Den første er vanlige poser med håndtak, men mye dypere enn vanlige poser. De er også helt blanke og gjennomsiktige som brødposer.

Mulig de er dypere, men de er også transparente og muligheter for knytting, selv om knyttingen er noe annerledes, men det var derfor jeg sammenlignet. Den første lenken din var absolutt et bedre alternativ og et godt tips.

Men jeg tror jeg fant en enda bedre variant hos Europris, men den er på 30 liter og litt mer passende til kjøkken-søppelbøtte, for du har rett i at det går adskillig mer i de Remaposene enn en vanlig bærepose. Den er ørlite for stor.

Denne under her, også på Europris, er nok den jeg søker....

Søppelpose 20 stk på 30 Liter m/knytting til kr 10,- (kr 0,50 øre/Stykk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Catch22 skrev (23 minutter siden):

Denne under her, også på Europris, er nok den jeg søker....

Søppelpose 20 stk på 30 Liter m/knytting til kr 10,- (kr 0,50 øre/Stykk)

Slike har de billig på enhver matbutikk, jeg synes de blir litt for små. De er jo mindre enn vanlig bæreposer. Liker å kunne ha en topp uten å måtte slite med knyte igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Me for life said:

Slike har de billig på enhver matbutikk, jeg synes de blir litt for små. De er jo mindre enn vanlig bæreposer. Liker å kunne ha en topp uten å måtte slite med knyte igjen. 

Du finner de ikke på Rema så vidt jeg vet og har heller ikke lagt merke til de før i dag.

Var å kjøpte fem 30 liter ruller. Synes de var perfekt til mitt bruk. Passer utmerket til søppelbøtta og glir fint ned søppelsjakter eller i container med hull. Den på 40 liter bør ikke være full da du må lirke den inn ved å få den lang og smal nok.

Kjøkken avfall skal heller ikke stå for lenge, noe det gjør om posen er for stor. Men det betyr sikkert en del hvor mange familiemedlemmer som bruker den. Selv er jeg alene.

En annen ting er at disse ikke er transparente og du får de i tre farger. Og selv om at jeg ikke har noe å skjule likte jeg ikke disse transparente posene hvor alt du kaster ses tydelig, brukte bind, medisiner, etc.

Men vi er alle forskjellige. (jeg bruker forøvrig ikke bind da jeg er hannkjønn, men det kan være annet)

Uansett er jeg godt fornøyd med disse. Kan fylles, er slitesterk og lett å knytte, og ikke minst billig.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull å ta 6 kroner for en plastpose. Det er fordi at noen skal tjene penger på det. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nylig om en rema 1000 butikk som sluttet med selvbetjeningskasser pga svinn på bæreposer. Jeg mener denne strategien har slått helt feil. Jeg slo inn bæreposer da de kostet 1-2 kr, men jo dyrere de blir, jo færre vil betale for dem. De ville nok tjent mer på  sette prisen ned igjen i stedet for opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser lite av de vanlige bæreposene når jeg er ute og handler nå, men jeg ser veldig mange som bruker medbrakte handlenett.   Restavfallet har det like greit med søppelposene fra Europris, så jeg savner ikke bæreposene fra butikken.  Så enkelt å ha med seg noen handlenett i lommen, vesken, bilen osv.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (På 1.5.2024 den 15.16):

Leste nylig om en rema 1000 butikk som sluttet med selvbetjeningskasser pga svinn på bæreposer. Jeg mener denne strategien har slått helt feil. Jeg slo inn bæreposer da de kostet 1-2 kr, men jo dyrere de blir, jo færre vil betale for dem. De ville nok tjent mer på  sette prisen ned igjen i stedet for opp.

Det er akkurat det som er poenget, man ønsker at færre skal bruke plastposer og istedet bruke flerbruksnett for å redusere forsøplingen og klimautslippene fra plastposene og produksjonen av dem.

Lurven skrev (På 30.4.2024 den 19.20):

Det er bare tull å ta 6 kroner for en plastpose. Det er fordi at noen skal tjene penger på det. 

Det er for å redusere bruken av plastposer, som fører til forsøpling og øker klimautslippene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2024 at 11:28 AM, Catch22 said:

Siden 1. januar 2022 har prisen på plastposer vært 1 krone. 1. august, samme år økte prisen til to kroner. Og i januar i 2023 til 3 kroner. I fjor sommer økte prisen på plastposer til 4,25 kroner per stykk. 1. mai hopper prisen opp til nesten 6 kroner.

Prisøkningen er et resultat av at vi bruker for mye plastposer og på tross av stor reduksjon i kjøp av bæreposer, er det liksom ikke nok, så de øker og øker.

Det jeg lurer på er om man har tatt i betraktning at det har kommet ca 100.000 Ukrainere og minst 50.000 fra Afrika, Asia og midøsten i samme periode. I Oktober i fjor var 62.000 Ukrainere bosatt i Norge og det kommer ca 1000 stk i uka... Man regner med litt over 100.000 Ukrainere vil være bosatt i løpet av året.

Hvor mange bæreposer kjøper disse og tas det i betraktning når de sier at forbruket har gått ned, men ikke nok.

Et annet problem er at mange bruker disse bæreposene som avfalls-poser også. Jeg kjøpte derfor en rull med avfalls-poser på Rema 1000. Denne var på 40 liter og er mer lik størrelsen på en bærepose, men da jeg regnet ut stk pris så lå den på ca 2.50 pr pose.

Det finnes sikkert rimeligere og bedre avfallsposer andre steder, men uten lesebriller trodde jeg at jeg hadde gjort et fornuftig kjøp. Det finnes en rimeligere versjon på 30 liter, men plasten er så tynn at det fort går hull på den.

Noen tanker om dette, - og tips til beste kjøp av avfallsposer du hiver matavfall, etc?

Det er tydeligvis mer miljøvennlig å kjøpe plastposer separat fremfor å gjenbruke handleposen. Selvom posene ifra matbutikken allerede er 98% resirkulerbare. 

Elendig symbolpolitikk jeg ikke forstår de trumfet igjennom 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, jane78 said:

Det er tydeligvis mer miljøvennlig å kjøpe plastposer separat fremfor å gjenbruke handleposen. Selvom posene ifra matbutikken allerede er 98% resirkulerbare. 

Elendig symbolpolitikk jeg ikke forstår de trumfet igjennom 

Ja, det ER mer miljøvennlig om du bruker et gjenbruksnett når du handler i butikken og kaster søpla i tynne søppelposer du kjøper separat. De bæreposene i butikken er laget i tykk plast for å tåle vekta av matvarene du kjøper. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen har vært over smertegrensen for min del i en god stund allerede, og jeg har ikke kjøpt en bærepose siden det bukket rundt 3 kroner.

Så om de koster 6 kroner eller 600 kroner er helt det samme for meg, skal ikke ha uansett.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 3.5.2024 den 0.36):

Jeg ser lite av de vanlige bæreposene når jeg er ute og handler nå, men jeg ser veldig mange som bruker medbrakte handlenett.   Restavfallet har det like greit med søppelposene fra Europris, så jeg savner ikke bæreposene fra butikken.  Så enkelt å ha med seg noen handlenett i lommen, vesken, bilen osv.

Samme her. Kjøper søppelposer på Europris til 10 kr for en rull.

Bruker handlenett i matvarebutikk nå de siste årene etter prisene steg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 5/1/2024 at 3:16 PM, Nutz said:

Leste nylig om en rema 1000 butikk som sluttet med selvbetjeningskasser pga svinn på bæreposer. Jeg mener denne strategien har slått helt feil. Jeg slo inn bæreposer da de kostet 1-2 kr, men jo dyrere de blir, jo færre vil betale for dem. De ville nok tjent mer på  sette prisen ned igjen i stedet for opp.

Prisøkningen på plastposer kommer hovedsakelig fra den økte miljøavgiften. Den er nå på 3 kr, så du ber butikkene om å selge plastposene med tap. Poenget med avgiften er å redusere antall plastposer, ikke å stjele fra selvbetjeningskasser..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tullete symbolpolitikk. Starter i feil ende. Krav til karbonfangst ved kull og gasskraftverk hadde vært riktigere sted å starte. 
Ja, mindre plastbruk fører til mindre utslipp, men det er så lite i det store og det hele. 
Er litt som plastsortering generelt. Dropp den ene flyturen til USA så har du gjort opp for et liv med plastsortering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (På 1.5.2024 den 15.16):

Leste nylig om en rema 1000 butikk som sluttet med selvbetjeningskasser pga svinn på bæreposer. Jeg mener denne strategien har slått helt feil. Jeg slo inn bæreposer da de kostet 1-2 kr, men jo dyrere de blir, jo færre vil betale for dem. De ville nok tjent mer på  sette prisen ned igjen i stedet for opp.

Butikkene bestemmer ikke selv hva de vil ta for en bæreposene. De har en avgift de må betale uansett hva de tar for dem, tror den er på 3 eller 4 kroner pr pose. Dette går til Handelsstandens Miljøfond hvor hver krone går til å rydde opp plastikk i havet. 

Men før det har de også en stor utgift med produksjon og transport av posene, de er ikke gratis inn for butikken. Dette har også blitt dyrere med årene. 

Skulle de solgt de for 1-2 kroner hadde de gått flere kroner i minus per pose. Dette blir mange millioner i året, som igjen må hentes inn ved å øke prisen på andre varer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bærenett. Har en haug fra Rema, Meny og Kiwi. Bruker rull med søppelposer på kjøkkenet i tillegg til den grønne til matavfall. Også bruker vi butikk plastposer til søpla på badet. Jeg trives dårlig med at alle skal se hva som kastes der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...