Gå til innhold

Jeg skal kjøpe en elbil og kjøre den fra Oslo til Trondheim. Aldri eid elbil tidligere, hva må jeg husker på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

i 2016 kjørte jeg en Kia Soul ( 170 Km rekkevidde) fra Oslo til Trondheim, Lada på Løten, Evenstad, Alvdal, Kvikne og Støren. ladet ca. 25 min hvert sted, ikke noe problem.

har også kjørt Oslo Svolvær tur retur på   4 dager, men det var med en tesla, ca 22 timer, hvorav 2 timer lading hver vei!

Anonymkode: 80aed...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

catman skrev (6 timer siden):

Fatter ikke hvor raske trollene er på KG. Hele Norge kjører elbil, så selvsagt går det bra. Bruk noe sånt som det her til planlegging:

https://ladekart.elbil.no/

God tur & kos deg med ny bil!

Hele Norge? 😄

Nei, hele Norge kjører ikke elbil 😄 Ta deg en tur ut i trafikken, så ser du det med egne øyne 😄

Elbil passer ikke for alle 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Så ille er det da ikke. 22 timer hver vei til de sveitsiske alper, før ladetid. Kjøre ned på torsdag etter jobb, fremme når skianlegget stenger på fredag, en rask skitur på lørdag morgen og kjøre hjem igjen før lunsj lørdag. Hjemme før jobben starter mandag morgen. 

Må bare håpe at hurtigladingen går uten problemer

Neida, sikkert ikke. 22 timer etter jobb på fredag, så er klokka nesten like mye på lørdag, da er det bare å finne seg ei seng, sove til søndag, kjøre hjem og håpe å være på jobb mandag morgen. Hva er vitsen med å dra så langt, til inge nytte bortsett fra å skryte på seg noe som er usannsynlig? Bare husk at å være trøtt når en kjører bil er det samme som å ha promille.

Anonymkode: 126db...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida, sikkert ikke. 22 timer etter jobb på fredag, så er klokka nesten like mye på lørdag, da er det bare å finne seg ei seng, sove til søndag, kjøre hjem og håpe å være på jobb mandag morgen. Hva er vitsen med å dra så langt, til inge nytte bortsett fra å skryte på seg noe som er usannsynlig? Bare husk at å være trøtt når en kjører bil er det samme som å ha promille.

Anonymkode: 126db...41f

Jammen ingen elbileiere blir trøtte under kjøring, for de sover mens bilen lader. 4-5 stopp på 30 minutter i døgnet er mer enn nok. I hvert fall hvis man kjører tesla... (ironi)

Anonymkode: 80e98...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å laste ned app til bilen, sjekk hvilket ladesystem det er, og last ned app tilhørende leverandører til nevnte ladesystemer, legg inn evt forhåndsbetaling/kredittkortinfo, og kryss fingre for at det ikke er utfartshelg og mye ladekø.

Anonymkode: adff0...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2024 at 7:22 AM, catman said:

Fatter ikke hvor raske trollene er på KG. Hele Norge kjører elbil, så selvsagt går det bra. Bruk noe sånt som det her til planlegging:

https://ladekart.elbil.no/

God tur & kos deg med ny bil!

Hei, tusen takk for råd! Visste ikke at dette kartet finnes bl.a. 

Men det står lad til 75% ved første stopp og 50% ved neste. Hvorfor ikke til 100%

 

Takk for alle råd!🙂

Hvilke apper er smartest å ha? 

Anonymkode: 806f4...d8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei, tusen takk for råd! Visste ikke at dette kartet finnes bl.a. 

Men det står lad til 75% ved første stopp og 50% ved neste. Hvorfor ikke til 100%

 

Takk for alle råd!🙂

Hvilke apper er smartest å ha? 

Anonymkode: 806f4...d8d

Fordi den angir hva du trenger for å komme fram, ifølge den. 

Så er det aldri lurt å hurtiglade over 80 %, da hastigheten kveles ved rundt 80. Det tar uforholdsmessig lang tid å lade over 80 %, så ikke gjør det om du ikke absolutt må. Da er det bedre å stoppe en ekstra gang og lade litt på lavt batteri.

Folk som lader over 80 %, er del av problemet på utfartsdager når det er press på laderne ;) 

Anonymkode: 1a692...bf6

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi den angir hva du trenger for å komme fram, ifølge den. 

Så er det aldri lurt å hurtiglade over 80 %, da hastigheten kveles ved rundt 80. Det tar uforholdsmessig lang tid å lade over 80 %, så ikke gjør det om du ikke absolutt må. Da er det bedre å stoppe en ekstra gang og lade litt på lavt batteri.

Folk som lader over 80 %, er del av problemet på utfartsdager når det er press på laderne ;) 

Anonymkode: 1a692...bf6

I følge elbilentusiastene på dette forumet er det aldri kø på ladestasjonene. Har aldri skjedd. Så det er null problem å lade til 100%...

Anonymkode: 80e98...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

I følge elbilentusiastene på dette forumet er det aldri kø på ladestasjonene. Har aldri skjedd. Så det er null problem å lade til 100%...

Anonymkode: 80e98...637

Du må gjerne lade til 100%, men det kan ta like lang tid å lade de siste 20% som de første 80% og det er bare bortkastet tid. Er raskere med flere korte ladestopp en få lange.

Når jeg kjører langtur stopper jeg ved ca 20% og lader opp til ca 60% for i dette intervallet så tar bilen i mot høyest ladeeffekt og stoppene blir så korte som mulig.

Anonymkode: 2532f...e32

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må gjerne lade til 100%, men det kan ta like lang tid å lade de siste 20% som de første 80% og det er bare bortkastet tid. Er raskere med flere korte ladestopp en få lange.

Når jeg kjører langtur stopper jeg ved ca 20% og lader opp til ca 60% for i dette intervallet så tar bilen i mot høyest ladeeffekt og stoppene blir så korte som mulig.

Anonymkode: 2532f...e32

Du misset poenget...

Anonymkode: 80e98...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte bil med frakt, koster meg 4000 å slippe å hente den selv og kjøre den fra Østlandet til Bergen.  Det er det verdt (min har også 20 mil på en god dag, Honda E)

Anonymkode: d3e7a...245

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør…. Har også relativt kort rekkevidde i overkant av 200 km.

Jeg kjenner ikke strekket Oslo-Trondhjem. Fjelloverganger med hvor det ikke lenger er like varmt, og også hvor det er bratte strekke raser km nedover veldig raskt. 

Jeg hadde lastet ned bilkraft appen, og Recharge appen, mer, circle K og Ionity og lagt inn betalingsinfo. Slik at det er klart. Det er dyrt å scanne QR kode.

Deretter hadde jeg lastet ned ABRP appen, for der vises alle ladere og planlagt rute. 

Stikker vi innom en KIWI eller Rema for å kjøpe en brus, plugger jeg inn i 10 minutter. 

 

Om det er fjelloverganger, hvor det er bratt som feks Måbødalen så teller min bil/bruker min bil 4 km per km det står jeg har. 
Det betyr at jeg lader på bunnen i Eidfjord. Jeg lader litt på Maurset som er halvveis oppe, og så vet jeg at jeg klarer å komme meg opp på vidda samme hva som møter meg. Da har jeg godt med strøm når jeg kommer ned til Geilo. Da er det for det meste nedover og bruker knapt noe, og det er godt med ladestasjoner videre. 
 

Lading er ikke et stort problem om sommeren. Det er når rekkevidden på bilene er kort og folk må lade hele tiden det er et problem.

Anonymkode: a544d...dd8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ville jeg nå først og fremst sørget for å undersøke og prøvekjøre bilen FØR dere bestemmer dere. Dette burde være uavhengig av om det er elbil eller annen bil. Å kjøpe usett er en risiko.

Og da bør du og ha en plan for hva du gjør om du ikke vil ha bilen du ser på.

Husk og at det er fort gjort at en er litt låst når en reiser så langt for å kjøpe en usett bil. Terskelen for å trekke deg fra å kjøpe den bilen er veldig høy dersom det var den eneste bilen du tenkte på og ikke har noen andre alternativer for å komme deg hjem på. Kjip følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...