Gå til innhold

Syk mor, og barna må ha barnevakt fordi far ikke orker å passe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært mye langtidssykemeldt, korte perioder tilbake i jobb og ny runde sykemeldt i alle år siden vi ble sammen. Han er vant til at jeg er hjemme.

Jeg har Asperger og er autistisk utbrent. Så lenge jeg har all arbeidsbyrde på meg hjemme klarer jeg ikke få hodet nok over vannet til å komme tilbake i jobb. Det funker ikke og hodet stenger helt ned.

Nå er det jo slik at hjemmet og barnet er der uansett og da er det som legen sier jobben som må vike for at jeg skal fungere som mor - som utvilsomt er den viktigste jobben min.

At mannen bidrar minimalt bidrar selvfølgelig til at øket mitt blir større. Han kommer ikke til å gjøre mer om jeg ikke gjør alt jeg gjør heller, hvilket til sist vil gå utover barnet og det er uaktuelt. Jeg kan ikke tvinge igjennom hans bidrag, tro meg både jeg, leger og fvk har prøvd.

Han eier ikke respekt for meg og for å være ærlig tror jeg ikke han bryr seg en døyt om min helse. Jeg får ikke endret på det. Mulig det fremstår som tafatt, men dette er jo noe av grunnen til aap, jeg har ikke energi eller evne til å endre på dette og det blir en ond sirkel.

Anonymkode: 7def3...9ee

Hva er autistisk utbrent? 

Jeg mener, hva er det forskjellig fra annen utbrent? Årsaker, symptomer, og så videre?

Anonymkode: 284ac...961

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva er autistisk utbrent? 

Jeg mener, hva er det forskjellig fra annen utbrent? Årsaker, symptomer, og så videre?

Anonymkode: 284ac...961

Nå er ikke jeg noen ekspert. Men har forstått det (ut ifra erfaringen jeg har med et familiemedlem), som at pga autismespekterforstyrrelsen gjør at disse menneskene er mer påskrudd hele døgnet. Alle sanser og inntrykk er større enn hos oss som ikke er på spekteret. Alle lyder, lys, følelser (kroppslig og mentalt) føles og høres på en helt annen måte, og sansene kan rett å slett bli overbelastet av ting som vi andre ikke reagerer noe særlig på. 


Det å være sosial er vanskeligere og krever mer, mange maskerer seg over lang tid (holder symptomer usynlige for andre mennesker). Det i seg selv er svært utmattende.. Mange sliter med søvn. 
 

Tankespinn som surrer hele tiden, noen har også tilleggsdiagnoser (adhd/add, tvangstanker/ typ OCD). I tillegg er de fleste på spekteret avhengig av en viss forutsigbarhet og rutiner for at hverdagen skal fungere. 
 

Det er altså ikke som en vanlig utbrenthet som vi får av f.eks jobbe mye, stress, eller store påkjenninger i livet. 

Anonymkode: 97dfe...22b

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå er ikke jeg noen ekspert. Men har forstått det (ut ifra erfaringen jeg har med et familiemedlem), som at pga autismespekterforstyrrelsen gjør at disse menneskene er mer påskrudd hele døgnet. Alle sanser og inntrykk er større enn hos oss som ikke er på spekteret. Alle lyder, lys, følelser (kroppslig og mentalt) føles og høres på en helt annen måte, og sansene kan rett å slett bli overbelastet av ting som vi andre ikke reagerer noe særlig på. 


Det å være sosial er vanskeligere og krever mer, mange maskerer seg over lang tid (holder symptomer usynlige for andre mennesker). Det i seg selv er svært utmattende.. Mange sliter med søvn. 
 

Tankespinn som surrer hele tiden, noen har også tilleggsdiagnoser (adhd/add, tvangstanker/ typ OCD). I tillegg er de fleste på spekteret avhengig av en viss forutsigbarhet og rutiner for at hverdagen skal fungere. 
 

Det er altså ikke som en vanlig utbrenthet som vi får av f.eks jobbe mye, stress, eller store påkjenninger i livet. 

Anonymkode: 97dfe...22b

Godt forklart og spot on! For meg er det primært lang tids høy grad av maskering som har tatt meg, sammenlagt generell overstimuli. 

Anonymkode: 7def3...9ee

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er autistisk utbrent? 

Jeg mener, hva er det forskjellig fra annen utbrent? Årsaker, symptomer, og så videre?

Anonymkode: 284ac...961

https://www.autismesiden.no/Page.aspx?id=88

Anonymkode: 95f86...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (2 timer siden):

Det er ikke sikkert det er mulig å stille krav til gan. Dette virker som et destruktivt forhold på grensen til psykisk mishandling. Hun er i en sårbar situasjon siden hun er ufør og sikkert har lite penger. Han har null respekt for og null omtanke for henne. Når hun da er helt utslitt fordi hun er skikkelig syk og ikke går noen avlastning, då tenker jeg ikke på henne som frekk når hun spør en venninne om hjelp.

Forstår at hun er sliten, og med god grunn. Men hvorfor i alle dager setter hun seg selv i en slik posisjon? Hvorfor velger hun å få barn med en som ikke hjelper til i det hele tatt, hvis ingen krav kan stilles til at han må hjelpe til? Og hvorfor velge å få barn nummer 2 hvis økonomien er dårlig og når man ser hvordan ting gikk med barn nummer 1? Kan heller ikke se noe god grunn til at far skal slippe unna alt ansvar for sine egne barn, for å få game og slappe av og aldri i løpet av barnas liv har lagt de.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokoladeelskeren skrev (1 minutt siden):

Forstår at hun er sliten, og med god grunn. Men hvorfor i alle dager setter hun seg selv i en slik posisjon? Hvorfor velger hun å få barn med en som ikke hjelper til i det hele tatt, hvis ingen krav kan stilles til at han må hjelpe til? Og hvorfor velge å få barn nummer 2 hvis økonomien er dårlig og når man ser hvordan ting gikk med barn nummer 1? Kan heller ikke se noe god grunn til at far skal slippe unna alt ansvar for sine egne barn, for å få game og slappe av og aldri i løpet av barnas liv har lagt de.

Selvsagt er det ingen god grunn til at far skal slippe!

Men flere enn du aner lever i voldelige og destruktive forhold de sliter med å komme seg ut av.

Mest sannsynlig så var han vel ikke slik i begynnelsen. Hun visste heller ikke hvordan han ville fungere som far før han faktisk ble det. Ikke sikkert barn nr to var planlagt. Ikke alle klarer å ta abort. Hos noen er ønsket om barn utrolig sterkt, noe de ønsker for enhver pris. Kanskje kunne hun ikke velge og vrake i bra menn. Ikke godt å si. Men ingen velger vel bevisst å få barn med en mann de vet er uegnet.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (9 timer siden):

Dette handler ikke om å være tafatt, men om å ikke gidde. Om å se på kona som en ubetalt hushjelp, om å ha null respekt for henne og null omtanke for henne.

Gidde, tafatt og udugelig er ganske synonymt.

Giddaløs/tafatt/udugelig både som far og som partner. Hvis man ikke vil legge ungene sine fordi man ikke vet hvordan, og ikke vil finne det ut, så passer både tafatt og udugelig bra hos meg. Flaut.

Anonymkode: 284ac...961

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Håper jeg ikke er alt for direkte her nå, men har det vært slik at du har gått på AAP og tatt deg av alt hjemme i mange år? Hvordan kan det ha seg at man er for syk til å jobbe noe som helst, men å ta seg av alt med unger og hjem går helt fint? Mener ikke å vær dømmende her, er bare oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 6524d...345

Noe rett har du i dette. Uten barn og min tidligere samboer så ville jeg antakelig fungert i arbeidslivet. Barna forsvinner ikke og de må man ta seg av, men det er faktisk ekstremt trist at mange menn bidrar mer til uførhet enn til at livet skal bli lettere. De forstår det ikke selv, ser ikke sirkelen. Og kvinnene føler seg fanget i forholdet av mange ulike grunner, ofte antakelig på grunn av en følelse av trygghet. Begge parter har selvsagt med seg usunne tilknytningsstrategier eller usunne forbilder på hvordan et forhold skal være. Vi kommer ikke unna at det er utmattende å ha eneansvar for mye i hjemmet og utmattende å ha en voksen energityv i huset. 

Anonymkode: 32326...2bd

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man må være temmelig ressurssvak når man legger igjen en slik kommentar som denne ja.

Kanskje en opplesing på lovverket ikke hadde vært så dumt, samt erkjennelsen av at folk faktisk får barn før de blir syke eller skadet. Hva tenker du, at man skal ha en krystallkule klar slik at man kan se at man er garantert å være frisk fram til barna blir voksne?

Skulle gledelig hatt en sånn krystallkule jeg altså, som fikk 5 barn før jeg ble utsatt for skadelige stoffer på jobb og ble ufør da minstemann var 4 år, og eldste var 14...

Anonymkode: 95f86...cdf

Enig med dette. Samtidig må man VIRKELIG kunne regne med at far tar sin del av ansvaret for barn og hus, kanskje spesielt når mor er syk (man er jo syk når man har AAP). Har virkelig null respekt for menn som lar sine syke partnere ta ansvar for alt som har med hus og barn å gjøre, og å sende ungene bort fordi man ikke vet hvordan man legger dem??? Altså, her trengs det MANGE timer i familieterapi ASAP, eller så bør man rett og slett bare gå. For sånn kan man ikke holde på. Barna vokser opp med å se at far har null respekt for mor og utnytter henne. 

Anonymkode: d4dad...542

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har vært mye langtidssykemeldt, korte perioder tilbake i jobb og ny runde sykemeldt i alle år siden vi ble sammen. Han er vant til at jeg er hjemme.

Jeg har Asperger og er autistisk utbrent. Så lenge jeg har all arbeidsbyrde på meg hjemme klarer jeg ikke få hodet nok over vannet til å komme tilbake i jobb. Det funker ikke og hodet stenger helt ned.

Nå er det jo slik at hjemmet og barnet er der uansett og da er det som legen sier jobben som må vike for at jeg skal fungere som mor - som utvilsomt er den viktigste jobben min.

At mannen bidrar minimalt bidrar selvfølgelig til at øket mitt blir større. Han kommer ikke til å gjøre mer om jeg ikke gjør alt jeg gjør heller, hvilket til sist vil gå utover barnet og det er uaktuelt. Jeg kan ikke tvinge igjennom hans bidrag, tro meg både jeg, leger og fvk har prøvd.

Han eier ikke respekt for meg og for å være ærlig tror jeg ikke han bryr seg en døyt om min helse. Jeg får ikke endret på det. Mulig det fremstår som tafatt, men dette er jo noe av grunnen til aap, jeg har ikke energi eller evne til å endre på dette og det blir en ond sirkel.

Anonymkode: 7def3...9ee

Du kan endre på én ting her, og det er å GÅ. Du trenger ikke finne deg i å bli tråkket på. 

Anonymkode: d4dad...542

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt å ha barn fordi man må ta seg av de uansett om man er syk. Man kan ikke bare legge seg ned, dessverre. Ikke alle har noen som kan hjelpe, verken partner eller familie i nærheten. Men mannen burde gjort noe her. Det er jeg enig i. I hverdagen er det kanskje noe annet når hun er hjemme. Ref det jeg skrev først. Man kan ikke ta fri fra barn. 

Anonymkode: 5c845...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Enig med dette. Samtidig må man VIRKELIG kunne regne med at far tar sin del av ansvaret for barn og hus, kanskje spesielt når mor er syk (man er jo syk når man har AAP). Har virkelig null respekt for menn som lar sine syke partnere ta ansvar for alt som har med hus og barn å gjøre, og å sende ungene bort fordi man ikke vet hvordan man legger dem??? Altså, her trengs det MANGE timer i familieterapi ASAP, eller så bør man rett og slett bare gå. For sånn kan man ikke holde på. Barna vokser opp med å se at far har null respekt for mor og utnytter henne. 

Anonymkode: d4dad...542

Ja, veldig enig med deg. Min mann er helt det motsatte av mannen beskrevet av TS. Men så var vi likestilt fra starten av da, lenge før jeg ble syk.

Anonymkode: 95f86...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte og begripe hva menn som det tenker med/på. Han gjør seg selv overflødig i forholdet. Hva skal hun ha han for?

Hun bør jo komme seg bort fra han. At han ikke skjemmes! Kan ikke legge sine egne barn? Hva faen???

Anonymkode: 8f88c...092

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er slitsomt å ha barn fordi man må ta seg av de uansett om man er syk. Man kan ikke bare legge seg ned, dessverre. Ikke alle har noen som kan hjelpe, verken partner eller familie i nærheten. Men mannen burde gjort noe her. Det er jeg enig i. I hverdagen er det kanskje noe annet når hun er hjemme. Ref det jeg skrev først. Man kan ikke ta fri fra barn. 

Anonymkode: 5c845...0c3

Mannen i dette eksempelet har fri fra barn hele tida.

Anonymkode: 7ff6d...f40

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har vært mye langtidssykemeldt, korte perioder tilbake i jobb og ny runde sykemeldt i alle år siden vi ble sammen. Han er vant til at jeg er hjemme.

Jeg har Asperger og er autistisk utbrent. Så lenge jeg har all arbeidsbyrde på meg hjemme klarer jeg ikke få hodet nok over vannet til å komme tilbake i jobb. Det funker ikke og hodet stenger helt ned.

Nå er det jo slik at hjemmet og barnet er der uansett og da er det som legen sier jobben som må vike for at jeg skal fungere som mor - som utvilsomt er den viktigste jobben min.

At mannen bidrar minimalt bidrar selvfølgelig til at øket mitt blir større. Han kommer ikke til å gjøre mer om jeg ikke gjør alt jeg gjør heller, hvilket til sist vil gå utover barnet og det er uaktuelt. Jeg kan ikke tvinge igjennom hans bidrag, tro meg både jeg, leger og fvk har prøvd.

Han eier ikke respekt for meg og for å være ærlig tror jeg ikke han bryr seg en døyt om min helse. Jeg får ikke endret på det. Mulig det fremstår som tafatt, men dette er jo noe av grunnen til aap, jeg har ikke energi eller evne til å endre på dette og det blir en ond sirkel.

Anonymkode: 7def3...9ee

Du kan tvinge gjennom barnebidrag. Kan ikke fatte at du finner deg i en slik behandling! Du vil ha det mye bedre uten han i hus!

Anonymkode: 8f88c...092

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mannnen din bør finne seg en jobb i nærheten og trårl til hjemne slik at du jobber 100%, i stefet for at dere utnytter systemet på denne måten.

Anonymkode: 338b7...b3f

Må bare påpeke at det kan hende at samfunnet tjener mer på den ordningen de har. Min mann jobber borte og tjener godt, det hadde blitt langt mindre skattepenger dersom han måtte finne en annen jobb som betaler betydelig mindre kun for at jeg skulle makte å jobbe mer siden jeg tjener mindre. 

Anonymkode: ef1b9...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

vel, vi kan være enige om at han ikke er far men forsørger om ikke annet.. :P og at hun aksepterer for å bli forsørget, det er ikke mye man bidrar med ellers som ufør så dette er deres valg, man trenger ikke være enig, skjønne det eller forstå det - hun har tatt dette valget og som venn er det eneste man kan bidra med sin tilstedeværelse og støtte når man kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kun blitt slik fordi mor har godtatt det. Enten har hun blandet kulturer hvor mannen ikke skal delta i ungenes oppvekst overhode, eller så har hun blitt sammen med en egoistisk fjott. Begge deler er noe som hun burde sett og tatt tak i før ungene kom til verden. Jeg hadde uansett ikke giddet slik. Skulle jeg hatt 100% av ansvaret for ungene på denne måte skulle jeg hatt betalt for det.....i form av det høyeste barnebidraget jeg klarte å få ut av dem.

Anonymkode: 00bfa...eb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må bare påpeke at det kan hende at samfunnet tjener mer på den ordningen de har. Min mann jobber borte og tjener godt, det hadde blitt langt mindre skattepenger dersom han måtte finne en annen jobb som betaler betydelig mindre kun for at jeg skulle makte å jobbe mer siden jeg tjener mindre. 

Anonymkode: ef1b9...23d

Regner med at din mann ikke bare er ansatt der for ingenting, men fordi der er en jobb som må gjøres. Hadde ikke han jobbet der hadde noen andre fått hans jobb. Så kunne han fått en ny jobb nærmere og du kunne jobbet. Da har man plutselig 3 som betaler skatt og ikke bare 2. Altså økonomisk for for samfunnet at du ikke jobber, den må du lenger ut på landet med…

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må bare påpeke at det kan hende at samfunnet tjener mer på den ordningen de har. Min mann jobber borte og tjener godt, det hadde blitt langt mindre skattepenger dersom han måtte finne en annen jobb som betaler betydelig mindre kun for at jeg skulle makte å jobbe mer siden jeg tjener mindre. 

Anonymkode: ef1b9...23d

Da greier du ikke se det store bildet. Hvis ikke mannen din hadde hatt den jobben så hadde jobben vært tilbudt til noen andre. Det er altså bedre at kvinnen går ut 100 % enn å bare jobbe 50 %. Sånn for samfunnets del. Så lenge det er arbeidsledighet i samfunnet så vil det alltid lønne seg at flere går ut i jobb / øker stillingen sin hvis de har mulighet til det. 

Anonymkode: 95f86...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...