Gå til innhold

Syk mor, og barna må ha barnevakt fordi far ikke orker å passe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ei venninne som med 2 barn, der jeg vet at far har vært veldig lite behjelpelig hjemme, både med barna og husarbeid. Hun er ufør, mens han jobber, og han har alltid hatt innstillingen om at han tjener pengene så hun får ordne hjemme. Hun synes det er litt trist, men slik har det blitt og virker som om hun bare har akseptert det for husfredens skyld. Har prøvd å ikke legge meg opp i hvordan de velger å gjør ting, men nå kjenner jeg at jeg snart ikke klarer å la vær å si noe lenger.

Hun ble kjempesyk natt til i går, tett nese, vond hals og høy feber. Likevel sto hun opp tidlig med ungene, stelte de, lagde mat til de og fikk de i barnehagen. Far til barna hjalp ikke til selv om han var våken og hadde god tid før jobb. Hun spurte meg om jeg kunne hente de i barnehagen og passe de noen timer, og det hadde jeg selvfølgelig gjort om jeg hadde hatt mulighet, men passet veldig dårlig. Det ordnet seg likevel, da søsteren hennes kunne gjør det i stedet. Så nå er ungene hos søsteren hennes, mens mannen hennes (barnefar) er hjemme og spiller dataspill. Og ungene skal også overnatte hos søsteren hennes fordi hun er alt for syk til å få de i seng og far har aldri lagt de før så han vet ikke hvordan han skal gjør det. Altså hvor sykt er ikke det her? Kjenner jeg blir forbannet av oppførselen hans…og hvor frekt er ikke det å spør meg om jeg kan passe ungene bare fordi barnefar ikke gidder/vet hvordan han skal gjør det??

Anonymkode: 6524d...345

  • Liker 20
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som hun er hushjelpen eller mora,  ikke kona hans. Hvorfor finner hun seg i dette? Send henne link til denne tråden, og kontaktinfo til famililievernkontor. 

Anonymkode: 338b7...b3f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygdet og ute av stand til å stå i jobb, men å få to barn og være hushjelp er man frisk til. Ressurssvake mennesker.

Anonymkode: 0f16b...119

  • Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uføretrygdet og ute av stand til å stå i jobb, men å få to barn og være hushjelp er man frisk til. Ressurssvake mennesker.

Anonymkode: 0f16b...119

Mobber

Anonymkode: f1ac4...7f3

  • Liker 12
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Glad jeg ikke har fått barn med en mann som ser sånn ned på meg. Stakkars dame. 

Anonymkode: 7ca1a...a6e

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er fort gjort at det blir litt sånn når en er hjemme. Er selv på AAP og det er litt samme tendens her.

Ikke så ille som venninnen til ts, men jeg hadde streptokokker og ørebetennelse med høy feber i høst. Var på legevakten til kl 01 den natten og oppe igjen kl 06 med barnet. Levere i bhg for så å legge meg mens barnet er i bhg. Lade til å holde ut ettermiddagen.

Mannen var hjemme, men han har visst nok med jobb.

Jeg gjør alt hjemme.

Anonymkode: 7def3...9ee

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror det er fort gjort at det blir litt sånn når en er hjemme. Er selv på AAP og det er litt samme tendens her.

Ikke så ille som venninnen til ts, men jeg hadde streptokokker og ørebetennelse med høy feber i høst. Var på legevakten til kl 01 den natten og oppe igjen kl 06 med barnet. Levere i bhg for så å legge meg mens barnet er i bhg. Lade til å holde ut ettermiddagen.

Mannen var hjemme, men han har visst nok med jobb.

Jeg gjør alt hjemme.

Anonymkode: 7def3...9ee

Håper jeg ikke er alt for direkte her nå, men har det vært slik at du har gått på AAP og tatt deg av alt hjemme i mange år? Hvordan kan det ha seg at man er for syk til å jobbe noe som helst, men å ta seg av alt med unger og hjem går helt fint? Mener ikke å vær dømmende her, er bare oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 6524d...345

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror det er fort gjort at det blir litt sånn når en er hjemme. Er selv på AAP og det er litt samme tendens her.

Ikke så ille som venninnen til ts, men jeg hadde streptokokker og ørebetennelse med høy feber i høst. Var på legevakten til kl 01 den natten og oppe igjen kl 06 med barnet. Levere i bhg for så å legge meg mens barnet er i bhg. Lade til å holde ut ettermiddagen.

Mannen var hjemme, men han har visst nok med jobb.

Jeg gjør alt hjemme.

Anonymkode: 7def3...9ee

Eh nei. Hvis man har en oppegående partner er det ikke "fort gjort" at han ikke vet hvordan han legger ungene sine etc. Og det er ikke normalt i Norge i 2024 at damer tar til takke med å gjøre alt hjemme. Det høres skikkelig ressurssvakt ut.

Anonymkode: 338b7...b3f

  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Håper jeg ikke er alt for direkte her nå, men har det vært slik at du har gått på AAP og tatt deg av alt hjemme i mange år? Hvordan kan det ha seg at man er for syk til å jobbe noe som helst, men å ta seg av alt med unger og hjem går helt fint? Mener ikke å vær dømmende her, er bare oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 6524d...345

Man kan ikke sykemelde seg fra barn og hus desverre.  

Og barna kommer ofte før jobb  år det gjelder å omdirigere energi. 

Så hvis man ikke har partner, eller om parter ikke er tilstede (mentalt eller fysisk pga jobb)  Så må man prioritere. 

Selv jobber jeg 50% og har AAP. Jeg kunne ha jobbet 100% men da hadde jeg ikke klart å ta vare på barna, eller gjort noe annet enn å dra rett hjem å legge meg. 

Mannen jobber borte uker av gangen, og det meste faller på meg. Har barn med ekstra behov. Og det er mye møter, o.l som skal gjennomføres.  Det kan desverre ikke delegeres til noen andre.  

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uføretrygdet og ute av stand til å stå i jobb, men å få to barn og være hushjelp er man frisk til. Ressurssvake mennesker.

Anonymkode: 0f16b...119

Empatiløse menneske !

Anonymkode: c0f69...aa5

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tror det er fort gjort at det blir litt sånn når en er hjemme. Er selv på AAP og det er litt samme tendens her.

Ikke så ille som venninnen til ts, men jeg hadde streptokokker og ørebetennelse med høy feber i høst. Var på legevakten til kl 01 den natten og oppe igjen kl 06 med barnet. Levere i bhg for så å legge meg mens barnet er i bhg. Lade til å holde ut ettermiddagen.

Mannen var hjemme, men han har visst nok med jobb.

Jeg gjør alt hjemme.

Anonymkode: 7def3...9ee

Nei det er virkelig ikke fort gjort om man har oppegående partner 

Anonymkode: c0f69...aa5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sjokoladebanan said:

Man kan ikke sykemelde seg fra barn og hus desverre.  

Og barna kommer ofte før jobb  år det gjelder å omdirigere energi. 

Så hvis man ikke har partner, eller om parter ikke er tilstede (mentalt eller fysisk pga jobb)  Så må man prioritere. 

Selv jobber jeg 50% og har AAP. Jeg kunne ha jobbet 100% men da hadde jeg ikke klart å ta vare på barna, eller gjort noe annet enn å dra rett hjem å legge meg. 

Mannen jobber borte uker av gangen, og det meste faller på meg. Har barn med ekstra behov. Og det er mye møter, o.l som skal gjennomføres.  Det kan desverre ikke delegeres til noen andre.  

Mannnen din bør finne seg en jobb i nærheten og trårl til hjemne slik at du jobber 100%, i stefet for at dere utnytter systemet på denne måten.

Anonymkode: 338b7...b3f

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Håper jeg ikke er alt for direkte her nå, men har det vært slik at du har gått på AAP og tatt deg av alt hjemme i mange år? Hvordan kan det ha seg at man er for syk til å jobbe noe som helst, men å ta seg av alt med unger og hjem går helt fint? Mener ikke å vær dømmende her, er bare oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 6524d...345

Når NAV bestemmer om en person skal ha uføretrygd eller ikke, så tar de først en vurdering av kapasiteten man har i hjemmet. Man skal ha boevne før man tar en vurdering på om det er noen arbeidsevne igjen. 

Man har gjerne også fått disse barna før man ble uføretrygdet. Hva skal man gjøre,  adoptere dem bort? Gi dem til barnevernet?

Anonymkode: 95f86...cdf

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sjokoladebanan skrev (5 minutter siden):

Man kan ikke sykemelde seg fra barn og hus desverre.  

Og barna kommer ofte før jobb  år det gjelder å omdirigere energi. 

Så hvis man ikke har partner, eller om parter ikke er tilstede (mentalt eller fysisk pga jobb)  Så må man prioritere. 

Selv jobber jeg 50% og har AAP. Jeg kunne ha jobbet 100% men da hadde jeg ikke klart å ta vare på barna, eller gjort noe annet enn å dra rett hjem å legge meg. 

Mannen jobber borte uker av gangen, og det meste faller på meg. Har barn med ekstra behov. Og det er mye møter, o.l som skal gjennomføres.  Det kan desverre ikke delegeres til noen andre.  

Skjønner din situasjon, men hun jeg siterte her ble jo satt til å gjør alt hjemme fordi hun bare var hjemme og hadde muligheten virker det som. Hvis man har overskudd til å ta seg av alt av husarbeid og barn, skjønner jeg ikke hvordan man ikke kan ha overskudd til å jobbe noe som helst, hvis mannen steppet opp og hjalp til i familielivet.

Anonymkode: 6524d...345

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når NAV bestemmer om en person skal ha uføretrygd eller ikke, så tar de først en vurdering av kapasiteten man har i hjemmet. Man skal ha boevne før man tar en vurdering på om det er noen arbeidsevne igjen. 

Man har gjerne også fått disse barna før man ble uføretrygdet. Hva skal man gjøre,  adoptere dem bort? Gi dem til barnevernet?

Anonymkode: 95f86...cdf

Man skal absolutt ikke gi bort barna, men synes man kan kreve at barnefar stiller opp i familielivet og hjelper til, og ikke bare legger seg på sofaen fordi han er ferdig på jobb for dagen mens den som er syk og er på AAP må gjør absolutt alt.

Anonymkode: 6524d...345

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnefar elsker ikke barnemor. Rett og slett. En mann som elsker sin kone, hadde aldri behandlet henne slik. 

Hvor dere finner disse dassene, lurer jeg virkelig på.

Anonymkode: b37dd...6c5

  • Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uføretrygdet og ute av stand til å stå i jobb, men å få to barn og være hushjelp er man frisk til. Ressurssvake mennesker.

Anonymkode: 0f16b...119

Man må være temmelig ressurssvak når man legger igjen en slik kommentar som denne ja.

Kanskje en opplesing på lovverket ikke hadde vært så dumt, samt erkjennelsen av at folk faktisk får barn før de blir syke eller skadet. Hva tenker du, at man skal ha en krystallkule klar slik at man kan se at man er garantert å være frisk fram til barna blir voksne?

Skulle gledelig hatt en sånn krystallkule jeg altså, som fikk 5 barn før jeg ble utsatt for skadelige stoffer på jobb og ble ufør da minstemann var 4 år, og eldste var 14...

Anonymkode: 95f86...cdf

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnefar elsker ikke barnemor. Rett og slett. En mann som elsker sin kone, hadde aldri behandlet henne slik. 

Hvor dere finner disse dassene, lurer jeg virkelig på.

Anonymkode: b37dd...6c5

Jeg beklager men jeg må si meg enig, om enn så hjerteløst det høres ut! 

Anonymkode: a25c1...bf6

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man skal absolutt ikke gi bort barna, men synes man kan kreve at barnefar stiller opp i familielivet og hjelper til, og ikke bare legger seg på sofaen fordi han er ferdig på jobb for dagen mens den som er syk og er på AAP må gjør absolutt alt.

Anonymkode: 6524d...345

Jeg er enig med deg i at far må ta mer ansvar, og det mener jeg selvsagt helt uavhengig av om dama er frisk eller syk, men ekstra viktig når hun er syk.

Anonymkode: 95f86...cdf

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokoladebanan skrev (15 minutter siden):

Man kan ikke sykemelde seg fra barn og hus desverre.  

Og barna kommer ofte før jobb  år det gjelder å omdirigere energi. 

Så hvis man ikke har partner, eller om parter ikke er tilstede (mentalt eller fysisk pga jobb)  Så må man prioritere. 

Selv jobber jeg 50% og har AAP. Jeg kunne ha jobbet 100% men da hadde jeg ikke klart å ta vare på barna, eller gjort noe annet enn å dra rett hjem å legge meg. 

Mannen jobber borte uker av gangen, og det meste faller på meg. Har barn med ekstra behov. Og det er mye møter, o.l som skal gjennomføres.  Det kan desverre ikke delegeres til noen andre.  

Så fordi din mann har valgt en slik jobb, så skal staten støtte at du går hjemme 50%? Alvorlig talt. Da tar dere som familie ansvar for det, ergo din mann finner seg en annen jobb.

Anonymkode: 0f16b...119

  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...