Gå til innhold

Barnehageansatte som "river ungen ut av armene" ved ankomst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må huske på at i barnehagen er det mange barn som skal tas hensyn til. Når en foreldre kommer helt inn og begynner å finne frem leker avbryter du leken deres. De kan bli forvirret fordi det plutselig er en ny voksen der inne, barnet ditt blir forvirret fordi du er med helt inn i stedet for å dra med en gang. Altså, det kan være mange grunner! Hør på de som kan dette.. Det er en grunn til at de gjør som de gjør!

Anonymkode: fba00...713

Pluss at de andre barna er VELDIG klar over at bare gullungen til TS får ha mamma i barnehagen og ikke dem. Når foreldre krever å være med inn for å skåne eget barn (tror de) så går det faktisk ut over alle de andre barna som får det kjipere pga dem. Men det driter de i så lenge deres egen prins eller prinsesse har det aller aller best!

Anonymkode: d46e8...903

  • Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da får du virke mindre usikker da, din usikkerhet skader barnet

Anonymkode: 10024...083

Dette er jo grunnløs gjetting fra deg. 

Barnet er et trygt og harmonisk barn har vi blitt informert om fra barnehagen, men overgangen er vanskelig. 

Anonymkode: 2e08d...fa2

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Pluss at de andre barna er VELDIG klar over at bare gullungen til TS får ha mamma i barnehagen og ikke dem. Når foreldre krever å være med inn for å skåne eget barn (tror de) så går det faktisk ut over alle de andre barna som får det kjipere pga dem. Men det driter de i så lenge deres egen prins eller prinsesse har det aller aller best!

Anonymkode: d46e8...903

Andre foreldre går også inn og prater med de ansatte, noen sitter der ved både henting og levering også, men når det kommer til gråtende levering er de veldig på at man bare skal forsvinne så fort som mulig. 

Anonymkode: 2e08d...fa2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har en litt forsiktig og hjemmekjær unge som trives best med de hen er trygg på.

En rådende oppfattning har til nå vært at levering ikke bør drøyes, men mitt barn foretrekker en mindre brutal overgang en det de ansatte mener er bra.

De ønsker vi skal levere gråtende og lei seg barn med en gang vi kommer, bare dumpe det der, si hade og ignorere at barnet synes overgangen er vanskelig.

Selv har jeg mer tro på glidende overgang da jeg ser barnet trives bedre med det selv om det fortsatt kan gråte når jeg går.

Med dette mener jeg å koble barnet/de ansatte på hverandre før jeg går, eller hjelpe det inn i lek ved sette det igang før jeg går.

Jeg blir ikke der i evigheter, men 5-10 min synes jeg da de kan avse meg til dette. Skal sies at jeg sier hadet en gang og går når jeg først har sagt jeg skal gå. 

Med dette viser jeg at jeg ser barnets behov, tilrettelegger for en smidigere overgang og reaktiverer noe tilknytning mellom barn og personalet før jeg forsvinner. 

Men barnehagen virker alltid sure pga jeg gjør det slik og mener man bare skal dra med en gang fordi de mener det er det enkleste for barnet.

Jeg er ikke enig, og det er ikke nyere forskning jeg finner på feltet heller. Hva tenker dere?

Anonymkode: 2e08d...fa2

Jeg synes det er supert at du ser barnets behov og tilrettelegger i den grad det er mulig. 
Et par minutter for å sørge for en smidigere overgang og unngå gråt, kan man ta seg tid til. 
Barns tilknytningsatferd aktiveres i høy grad ved levering i barnehage den første tida før de er trygge nok på de ansatte-naturlig nok. 

Jeg har også et barn som trenger å kobles på en ansatt ved levering, mens størstemann bare sprang inn på avdelingen. 
Barn er ulike med individuelle behov, og om noen trenger litt ekstra tid ved overlevering så ser jeg ikke noe galt i det.

  • Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Eh, du vet at det er andre barn enn bare ditt som er der eller? 90% av alle foreldre ønsker å gjøre som TS, vi kan ikke ha så mange foreldre på avdelingen, det blir bare kaos. Gjør du sånn på egen arbeidsplass også? Går imot arbeidsinstruksene dine og slår igjennom å gjøre ting på DIN måte?

Anonymkode: d46e8...903

Barnet mitt er viktig, ser jeg noe som ikke er bra for det og som går mot ny forskning, så stiller jeg opp for det 

Anonymkode: 2e08d...fa2

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med dette viser jeg at jeg ser barnets behov,

Det er ikke bare ditt barn i hele verden, dessverre. Jeg bruker å gi barnet så mange klemmer den trenger, men etter kort tid gir jeg barnet til personalet, fordi de står på vent mens jeg leverer og de har et opplegg å følge. Alt kretser ikke rundt meg og lille. Dette med gråt gir seg over tid, du kan ikke skåne barnet ditt for gråten, det er bare et uttrykk for at barnet ditt forstår hva som skal skje og det er litt kjipt. Men gråten gir seg som oftest på 10 sekunder, så fort du er ute av døra - noe som er et bra tegn. 

Jeg synes ikke det er okey det du gjør, fordi dette skal man ikke gjøre, og du bør ikke påberope deg retten til å være den eneste. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eh, du vet at det er andre barn enn bare ditt som er der eller? 90% av alle foreldre ønsker å gjøre som TS, vi kan ikke ha så mange foreldre på avdelingen, det blir bare kaos. Gjør du sånn på egen arbeidsplass også? Går imot arbeidsinstruksene dine og slår igjennom å gjøre ting på DIN måte?

Anonymkode: d46e8...903

Om det gjelder barna mine? Ja.

Jeg ser det som helt naturlig at alle foreldre bruker fem minutt ved avlevering av barn. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnet mitt er viktig, ser jeg noe som ikke er bra for det og som går mot ny forskning, så stiller jeg opp for det 

Anonymkode: 2e08d...fa2

Ja, men frem til barnehagen mener at det er mer hensiktsmessig at du gjør det på den måten, så lar du være. Det du heller kan gjøre er at du ber om at de ansatte kobler seg på barnet. Det er jo tydeligvis her det skorter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er jo grunnløs gjetting fra deg. 

Barnet er et trygt og harmonisk barn har vi blitt informert om fra barnehagen, men overgangen er vanskelig. 

Anonymkode: 2e08d...fa2

Mor og far må alltid være større, sterkere klokere og god. Er du usikker så er det ikke bra.

Anonymkode: 10024...083

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage er f*n ikke for alle. Spesielt ikke litt vare vesener. Jeg tilhører generasjonen som var vart i barnehage 07-17 fra 1 år så i skole + SFO til 17:00 og jeg hatet det intenst og jeg tror det gjorde meg mer usikker og engstelig. Jeg var utrolig populær i skole og bhg med masse venner som sloss om meg så ingen mangel på god sosial kontakt. Har nå 3 barn, prøvde bhg med førstemann fordi det er det man skal gjøre(?) for noe tøv. Vart veldig skuffet. Det var akkurat samme(!) som for deg, sure miner og bare dyttet ut døra i prinsipp. Resultat: Karriere på vent og jobber nå bare nattevakter, kvelder og helger for å ha barna hjemme. Jobber 100% av og til mer. (Så ingen pekefingre takk.) Never looked back! Sparer masse penger, har et stort sunt nettverk og meget trygge sosiale og ivrige barn. 

Anonymkode: c6c3c...1b4

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mor og far må alltid være større, sterkere klokere og god. Er du usikker så er det ikke bra.

Anonymkode: 10024...083

Jeg er ikke usikker, hvor har dere det fra?

Det er ikke alle barn som synes avlevering er kjipt som har utrygge foreldre. Merkelig påstand. 

Anonymkode: 2e08d...fa2

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke usikker, hvor har dere det fra?

Det er ikke alle barn som synes avlevering er kjipt som har utrygge foreldre. Merkelig påstand. 

Anonymkode: 2e08d...fa2

La meg jeg… du gir barnet klem og gir barnet til «berit»

lille Nikoline begynner å hyle, du går tilbake for å gi en klem til, nøle i døråpningen mens Nikoline hyler. Og så banker du på vinduet og vinker i 45 sekunder bare for å vise hvor SNILL du er.

mens Berit og Agathe på avdelingen tar seg kraftig sammen med å ikke himle øynene over hvor usikker du er.

og så lurer du på hvorfor barnet ditt hyler og ikke ser noen sammenheng

Anonymkode: 10024...083

  • Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke usikker, hvor har dere det fra?

Det er ikke alle barn som synes avlevering er kjipt som har utrygge foreldre. Merkelig påstand. 

Anonymkode: 2e08d...fa2

Du får melde deg på cos kurs på helsestasjonen da

Anonymkode: 10024...083

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

da mi begynte i BGH så var det litt det samme, fikk samme beskjed som deg og den fulgte jeg, gikk ca 2 uker så var det ikke mer gråt og levering gikk mye fortere å smertefritt.

Det var hjertekjærende å gå ifra gråtende barn, men tydelig så visste de ansatte godt hva de snakket om.

 

Anonymkode: 00958...f8d

Jeg tror barna lærer seg å gi opp og lærer at gråt ikke nytter. Akkurat som spedbarn som ikke får den kontakten de ønsker fra primære omsorgspersoner når de gråter, de gir opp. Og blir tilslutt stille. Vi skal nå til dags ha 1 2 3 åringer til å være så veldig store. Det er individuelt hvor mange år det tar å bli trygg på.

Anonymkode: c6c3c...1b4

  • Liker 9
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Eh, du vet at det er andre barn enn bare ditt som er der eller? 90% av alle foreldre ønsker å gjøre som TS, vi kan ikke ha så mange foreldre på avdelingen, det blir bare kaos. Gjør du sånn på egen arbeidsplass også? Går imot arbeidsinstruksene dine og slår igjennom å gjøre ting på DIN måte?

Anonymkode: d46e8...903

Så hvorfor gjør ikke alle foreldre bare det?! Trenger ikke bli kaos, noen inne noen ute. Hjerterom og stjerterom. La oss presse alle barn gjennom samme form. Bææææææ. Nei Guri for folk som tenker selv.

Anonymkode: c6c3c...1b4

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror barna lærer seg å gi opp og lærer at gråt ikke nytter. Akkurat som spedbarn som ikke får den kontakten de ønsker fra primære omsorgspersoner når de gråter, de gir opp. Og blir tilslutt stille. Vi skal nå til dags ha 1 2 3 åringer til å være så veldig store. Det er individuelt hvor mange år det tar å bli trygg på.

Anonymkode: c6c3c...1b4

De gråter ikke for at mamma skal komme tilbake, de gråter fordi de vet hva som skal skje og protesterer på det. Er enormt stor forskjell på det og å "resignere". Ofte finner de på noe som er sjukt mye kulere å gjøre tre sekunder etter at mamma har gått og ene tåren fortsatt sitter på kinnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mor og far må alltid være større, sterkere klokere og god. Er du usikker så er det ikke bra.

Anonymkode: 10024...083

Jeg ser ingen steder at mor fremstår som usikker. 

Tvert i mot virker hun oppdatert på ny forskning hva gjelder barn, og er opptatt av å tone seg inn på barnets behov.

Jeg har studert utviklingspsykologi i fem år nå, og har enda til gode å komme over forskning som viser at det er bra for barn med en brå separasjon fra tilknytningsperson ved overganger. At mange barn håndterer det fint, er grunnet faktorer som personlighet, temperament, type tilknytning til foreldre og i hvordan de blir møtt og ivaretatt av de ansatte. Dagsform spiller også inn.

Så kan dette også gå i perioder. Jeg har hatt barn i barnehage i flere år, og har observert hvordan mange overleveringer går helt knirkefritt, mens andre krever mer av både meg som forelder og en eventuelt ansatt. 

Nå er det også blitt vanligere med lengre tilvenningsperioder ved barnehagestart, i forhold til de standard «3-dagers» som har vært normen ei stund. 

De siste årene har det også blitt publisert forskning som har målt kortisolnivået hos norske ettåringer i barnehage. Tallene peker på at barn er stresset når de er separert fra omsorgsgiver. 
Om man kan gjøre ting en brøkdel smidigere, slik som ts gjør, tenker jeg det kommer barnet til gode, sånn i det lange løp. 
 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Pluss at de andre barna er VELDIG klar over at bare gullungen til TS får ha mamma i barnehagen og ikke dem. Når foreldre krever å være med inn for å skåne eget barn (tror de) så går det faktisk ut over alle de andre barna som får det kjipere pga dem. Men det driter de i så lenge deres egen prins eller prinsesse har det aller aller best!

Anonymkode: d46e8...903

Noen barn elsker barnehage. Dere får det til å høres ut som om alle barn egentlig vil være i lag med foreldrene sine og tvinges dit mot sin vilje 🤔

Anonymkode: c6c3c...1b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sier man skal stole og høre på de ansatte.

Men ikke alle som jobber i barnehage har pedagogisk utdannelse (eller noen utdannelse)

Mange tenker også på hva som er enklest for dem og avdelingen/barnehagen. Ikke alltid hva som er best for det enkelte barn. Og ja noen ganger må flertallet trumfe behovet til de enkelte barna, men akkurat å få trygg levering synes jeg de skal strekke seg for å gjøre det som er best for barnet.

Jeg tror din tilnærming er riktig TS. Jeg føler at vi har rom for det i vår barnehage at vi gjør det sånn. Og at det er vi som skal levere barnet til den voksne. Såklart med litt nyanser, vi må jo forsøke å ikke forstyrre gruppa, ikke bruke evig tid og når man først har sagt hadet og skal dra så ønsker de at man ikke haler ut såklart.

Du kan jo sende kildene dine på tilknytning til dem og be om en begrunnelse på hvorfor deres måte er det beste for barnet. Spør gjerne om hvordan dere kan løse det så du får trygget barnet men at ikke de andre barna blir forstyrret. (Ang. tid så skulle man jo tro at det var bedre å bruke 5 minutter med foreldre på å få til en fin overlevering, enn å måtte bruke 5+ minutter etter overlevering på å trøste et hylende barn)

Anonymkode: 17eb6...6ad

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

La meg jeg… du gir barnet klem og gir barnet til «berit»

lille Nikoline begynner å hyle, du går tilbake for å gi en klem til, nøle i døråpningen mens Nikoline hyler. Og så banker du på vinduet og vinker i 45 sekunder bare for å vise hvor SNILL du er.

mens Berit og Agathe på avdelingen tar seg kraftig sammen med å ikke himle øynene over hvor usikker du er.

og så lurer du på hvorfor barnet ditt hyler og ikke ser noen sammenheng

Anonymkode: 10024...083

Dette er ikke slik ts beskriver det. 
Hun bruker et par minutter på å trygge barnet, sier «hadet» og går. 
Å nøle og oppføre seg på den måten du beskriver, er lite hensiktsmessig. 

Tenker du må lese startinnlegget en gang til.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...