Gå til innhold

Beste aldersforskjell mellom søsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker at 3 år er brs. To er for lite og fire er for mye

Anonymkode: 7474b...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 18.00):

ja og så? det er ikke noe rart med det.

Anonymkode: bad36...314

Nei, men vi vet jo ikke om det vil gå, er flere som sliter med å få barn når de er 38. 

Anonymkode: 26587...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat 1 år mellom mine, helt perfekt :D verdens beste venner. 

Anonymkode: f0232...0e2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 12.27):

 

Må bare kommentere dette med at det er positivt at de er på samme stadier.

Jeg har som sagt 8 år mellom mine, og jeg må bare få sagt at det er mye postivt med ulike stadier og!!!

det er ytterst sjelden jeg har ønsket at de var på samme stadium.

Anonymkode: bad36...314

For meg er 8 år også fortsatt "samme stadie". Kjenner flere familier med to barn og 14-17 år i mellom. Da har relasjonen mellom søsken noe annerledes tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjente med søsken som var 4-5 år eldre eller yngre, krangla mindre. Jeg og søsteren min, som er 2 år yngre, var venner til vi var 10, så var det over. Jeg tror at større aldersforskjell fører til mindre sammenligning. Småsøsken som ikke er så mye yngre pleier å krangle om " hvorfor får hun mobil, være ute, ikke min feil jeg er yngre". Personlig tror jeg ofte det at de er i samme stadie gjør det vanskelig! 

Anonymkode: e5eae...1b4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bruker skrev (På 30.4.2024 den 12.03):

4-5 år imellom er det beste. Barna er fortsatt på samme stadie, har like interesser, samtidig som den eldste er mer selvstendig og det er mindre sjonglering mellom behovene til den ene og den andre.

veldig uenig. Jeg og min søster har 5 år mellom hverandre, og det har vært alt for mye til at vi kunne knytte gode søkenbånd. Hadde vi vært nærmere i alder hadde vi nok vært mye nærmere hverandre ellers også. 

Anonymkode: 7ffd4...f4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 12.27):

 

Må bare kommentere dette med at det er positivt at de er på samme stadier.

Jeg har som sagt 8 år mellom mine, og jeg må bare få sagt at det er mye postivt med ulike stadier og!!!

det er ytterst sjelden jeg har ønsket at de var på samme stadium.

Anonymkode: bad36...314

Hvordan fungerer det med så stor aldersforskjell og relasjonen dem i mellom? Jeg har 2.5 år mellom selv, for meg var det viktig at de var nær i alder så de kunne leke sammen og være nære. Siden jeg ikke har opplevd en aldersforskjell på 8 år selv er jeg veldig nysgjerrig på hvordan man får til god søskenrelasjon da. Er det noe spesielt man må tenke på, jobbe frem? Er eldste interessert i å være sammen med yngste?

Anonymkode: 1da76...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan fungerer det med så stor aldersforskjell og relasjonen dem i mellom? Jeg har 2.5 år mellom selv, for meg var det viktig at de var nær i alder så de kunne leke sammen og være nære. Siden jeg ikke har opplevd en aldersforskjell på 8 år selv er jeg veldig nysgjerrig på hvordan man får til god søskenrelasjon da. Er det noe spesielt man må tenke på, jobbe frem? Er eldste interessert i å være sammen med yngste?

Anonymkode: 1da76...525

Ja, hun elsket å bli storesøster, og de har alltid likt å være sammen. Men de satt ikke ved siden av hverandre og lekte lego eller rollelek sammen. Det var på andre måter. Eldste hjalp yngste med ting, de kan spille f. eks minecraft sammen, de ser film sammen, leker med sup-brettene sammen, kjører båt, legger store, vanskelige puslespill sammen. De har aldri kranglet.  Men nå er de 12 og 20, så eldste har flyttet hjemmefra. De får 8 hver som enebarn hjemme, og jeg tenker at det er veldig koselig det og - noen år med foreldrenes fulle oppmerksomhet, samtidig som de faktisk har et søsken.

Anonymkode: bad36...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bruker skrev (1 time siden):

For meg er 8 år også fortsatt "samme stadie". Kjenner flere familier med to barn og 14-17 år i mellom. Da har relasjonen mellom søsken noe annerledes tone.

Du tenker baby og 8. åring i 3. klasse er på samme stadium? Eller at en 10-åring og en som er russ er samme stadium?

Anonymkode: bad36...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle jeg kjente med søsken som var 4-5 år eldre eller yngre, krangla mindre. Jeg og søsteren min, som er 2 år yngre, var venner til vi var 10, så var det over. Jeg tror at større aldersforskjell fører til mindre sammenligning. Småsøsken som ikke er så mye yngre pleier å krangle om " hvorfor får hun mobil, være ute, ikke min feil jeg er yngre". Personlig tror jeg ofte det at de er i samme stadie gjør det vanskelig! 

Anonymkode: e5eae...1b4

Enig. Det er mye som er lettere med stor aldersforskjell. Sammenligning, som du er inne på, er utrolig enkelt å parere med aldersforskjell. Det er rett og slett nødvendig å forskjellsbehandle. De trenger ikke krangle, og lillebror er ikke en plage - han er bare søt, og han er populær blant vennene til eldste som en maskot.

Anonymkode: bad36...314

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 10.04):

Vi har begynt å tenke på nummer 2 og lurer litt på hva den beste aldersforskjellen mellom barn er? Vi ønsker å få på ca. samme årstid som med første i den grad det er mulig å planlegge🙈 tenker kanskje enten 2 eller 3 år? Vi drømmer om 3 barn og da er det kanskje fint med samme forskjell på de. Hvis det skulle være 3 år mellom alle så drar jo også «småbarnstiden» seg veldig ut, og med 2 år er det nok kanskje intenst. Dere med flere barn- hva er deres erfaring? Om du kunne valgt- hva ville den optimale aldersforskjellen vært for dere? 

Anonymkode: f7f76...362

Jeg har barn på 15, 9 og 7. De tette er bestevenner, ja det var intens med to bleiebarn samtidig men likevel er de nære nok til å ha en slik tett relasjon. Er 20 mnd imellom.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 20.55):

Tenker at 3 år er brs. To er for lite og fire er for mye

Anonymkode: 7474b...451

To er ikke for lite - mine har et godt vennskap og søskenforhold når de er så tett 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...