Gå til innhold

Beste aldersforskjell mellom søsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har begynt å tenke på nummer 2 og lurer litt på hva den beste aldersforskjellen mellom barn er? Vi ønsker å få på ca. samme årstid som med første i den grad det er mulig å planlegge🙈 tenker kanskje enten 2 eller 3 år? Vi drømmer om 3 barn og da er det kanskje fint med samme forskjell på de. Hvis det skulle være 3 år mellom alle så drar jo også «småbarnstiden» seg veldig ut, og med 2 år er det nok kanskje intenst. Dere med flere barn- hva er deres erfaring? Om du kunne valgt- hva ville den optimale aldersforskjellen vært for dere? 

Anonymkode: f7f76...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her vil du få like mange svar som det er foreldre. Så det finnes ingenting som er objektivt sett best, dere må finne ut hva som passer dere (og hva som lar seg gjøre fra naturens side all den tid man jo ikke bare kan velge å bli gravid når man ønsker). Selv ønsket vi tette barn og det er to år mellom alle (så nr 1 hadde nettopp fylt 4 år og nr 2 var nesten 2 år da nr 3 ble født). For oss var det perfekt. De er så tette i alder at det er enklere å finne felles familieaktiviteter. Vi har ikke dratt ut den (etter min mening) litt kjedelige baby- og småbarnstiden. Og så har de stor glede av hverandre og vi er helt sikre på at liten aldersforskjell er en del av det (selv om det garantert finnes KG-brukere som har eksempler på det motsatte). For oss var dette den optimale aldersforskjellen og vi ville valgt det samme igjen. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3,5 år mellom mine, og syntes det var en fin aldersforskjell. De er 9 og snart 6 nå. Gutt og jente. De leker noe sammen og kan gjøre en del av de samme tingene, men det var ikke avgjørende for meg. Ønsket litt mellomrom for å få hodet litt over vannet, hadde ikke orket 2 tette barn. Men noen ønsker jo det. 

Anonymkode: bbaed...9c9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnas personlighet og lynne har MYE mer å si enn alder og personlighet kan man verken spå eller planlegge 

Anonymkode: 5ca89...a52

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To år

Anonymkode: a3ed2...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2,4år mellom mine barn. De var bestevenner i 12år, til puberteten kakket på døren😅

Anonymkode: 80307...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 2 og 5 år mellom barna. De første to kranglet mye om lekene. Begge elsker nr. 3 over alt på jord. 
Føller at det var veldi praktiske med 2 år ettersom begge satt i trillevong i syden, begge kunne gå på samme Bamseklubb senere. Begge går på samme tegnekurs på kulturskolen. Skal se hverandre på både ungdomsskolen og vgs. 
Mellomrom på 5 år gir familielivet tilbake. Vi har hvilt nok før den kom. Vi har reist mye, vi har byttet til 7.setter osv. 
Nå nyter vi bare livet da barna er 11, 9 og 4.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to år her, gikk helt fint.

Anonymkode: 2777e...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 21 års aldersforskjell på våre, men det er ikke så vanlig antar jeg 😅

Anonymkode: 6f187...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har begynt å tenke på nummer 2 og lurer litt på hva den beste aldersforskjellen mellom barn er? Vi ønsker å få på ca. samme årstid som med første i den grad det er mulig å planlegge🙈 tenker kanskje enten 2 eller 3 år? Vi drømmer om 3 barn og da er det kanskje fint med samme forskjell på de. Hvis det skulle være 3 år mellom alle så drar jo også «småbarnstiden» seg veldig ut, og med 2 år er det nok kanskje intenst. Dere med flere barn- hva er deres erfaring? Om du kunne valgt- hva ville den optimale aldersforskjellen vært for dere? 

Anonymkode: f7f76...362

2-3 år: da rekker du å komme deg litt etter første fødsel og det er ikke større aldersforskjell annet enn at søsknene kan leke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år. Da vil du bruke 6 år på å få alle 3, det er ikke mye i den store sammenhengen. Av alle trebarnsfamilier jeg kjenner så er det de med 3 år imellom som har den mest harmoniske søskenflokken.

Anonymkode: 544fe...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 år i mellom her, syntes det har vært helt fantastisk så langt.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss var 22 mnd. bra, kunne godt hatt dem enda tettere🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 10.04):

Vi har begynt å tenke på nummer 2 og lurer litt på hva den beste aldersforskjellen mellom barn er? Vi ønsker å få på ca. samme årstid som med første i den grad det er mulig å planlegge🙈 tenker kanskje enten 2 eller 3 år? Vi drømmer om 3 barn og da er det kanskje fint med samme forskjell på de. Hvis det skulle være 3 år mellom alle så drar jo også «småbarnstiden» seg veldig ut, og med 2 år er det nok kanskje intenst. Dere med flere barn- hva er deres erfaring? Om du kunne valgt- hva ville den optimale aldersforskjellen vært for dere? 

Anonymkode: f7f76...362

hvorfor tror du at det finnes et generelt svar på dette?

Jeg har 8 år mellom mine. Det er perfekt. For oss.

Anonymkode: bad36...314

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 år mellom våre og det har vært mye krangling mellom dem. Må ikke glemme at det har vært fine stunder med like interesser også. 

Anonymkode: 076ca...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5 år imellom er det beste. Barna er fortsatt på samme stadie, har like interesser, samtidig som den eldste er mer selvstendig og det er mindre sjonglering mellom behovene til den ene og den andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er fra familien med 3 år i mellom og så 6 år til siste barn.

Brødrene var 9 og 6 når jeg ble født. Passer veldig fint.

Anonymkode: 6ad85...033

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 2,5 år mellom mine. Det var mye sjalusi i starten og veldig travelt. Etter hvert ble det veldig bra. De har mye glede av hverandre nå. 5 og 7 år 

Anonymkode: 4130c...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss var 3-4 år mellom barna det mest perfekte. Men vi har bare 2. 

Skal man ha 3 barn, og får 4 år mellom, så blir det jo 8 år mellom eldste og yngste, og det blir fort forskjellige stadier. 
Da når jo eldste "pre-teen" stadiet før yngste er ferdig med småbarnsfasen. Og imellom der så har du en stakkars skolestarter som skal forholde seg til et søsken med tenåringsfakter og et søsken med "babyfakter" og samtidig bli sett selv. 


På den annen side ser jeg at mine barn er mye mer egne individer med forståelse for at de behandles likt, enn mitt søskens barn med 2 års aldersforskjell, som opplever enhver form for "forskjellsbehandling" som urettferdig. Fordi den yngste alltid vil ha det samme som eldste får, og få lov til det samme som eldste får. 

Men mitt søskens barn er veldig tette, og er nok mye nærere venner enn mine er. 
Samtidig så ser jeg at mine også kan leke sammen, dersom de ikke har andre å leke med.

Anonymkode: 2d9d7...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bruker skrev (22 minutter siden):

4-5 år imellom er det beste. Barna er fortsatt på samme stadie, har like interesser, samtidig som den eldste er mer selvstendig og det er mindre sjonglering mellom behovene til den ene og den andre.

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For oss var 3-4 år mellom barna det mest perfekte. Men vi har bare 2. 

Skal man ha 3 barn, og får 4 år mellom, så blir det jo 8 år mellom eldste og yngste, og det blir fort forskjellige stadier. 
Da når jo eldste "pre-teen" stadiet før yngste er ferdig med småbarnsfasen. Og imellom der så har du en stakkars skolestarter som skal forholde seg til et søsken med tenåringsfakter og et søsken med "babyfakter" og samtidig bli sett selv. 


På den annen side ser jeg at mine barn er mye mer egne individer med forståelse for at de behandles likt, enn mitt søskens barn med 2 års aldersforskjell, som opplever enhver form for "forskjellsbehandling" som urettferdig. Fordi den yngste alltid vil ha det samme som eldste får, og få lov til det samme som eldste får. 

Men mitt søskens barn er veldig tette, og er nok mye nærere venner enn mine er. 
Samtidig så ser jeg at mine også kan leke sammen, dersom de ikke har andre å leke med.

Anonymkode: 2d9d7...826

Må bare kommentere dette med at det er positivt at de er på samme stadier.

Jeg har som sagt 8 år mellom mine, og jeg må bare få sagt at det er mye postivt med ulike stadier og!!!

det er ytterst sjelden jeg har ønsket at de var på samme stadium.

Anonymkode: bad36...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...