Gå til innhold

Rett til å vær litt skuffet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!:)

Jeg har tidligere vært i et forhold men en som var veldig glad i å feste, i tillegg til at han ikke var til å stole på og var utro flere ganger. Det har gjort at jeg sliter veldig med trust issues og spesielt når alkohol er inni bildet. Jeg er en person som ikke liker å feste og gjør det bare om jeg «må» (typ bursdag til nære venninner etc). Så basert på de 2 tingene har jeg funnet ut at hvis jeg skal ha et forhold som jeg kan trives i så må det vær med en person som heller ikke er glad i å feste.

Da jeg møtte min nåværende kjæreste så var han veldig mye ute, så jeg var i utgangspunktet ikke interessert i han. Han derimot, var veldig interessert i meg og prøvde veldig hardt å få meg. Han fortalte at han liker egentlig ikke å feste, men han gjør det for å finne noen å dele livet med, og hvis han får meg så kan han «endelig» slutte med det og få inn bedre rutiner og vaner og få mer stell på livet. Bestemte meg basert på det for å gi forholdet et forsøk.

I tiden etterpå så fortsatte han å dra ut en del (mindre enn før men fortsatt ganske ofte). Tok det opp med han etter en stund, åpnet meg om hvorfor det var vanskelig for meg osv, og han betrygget meg da om at han bare trengte en nedtrappings-fase men at han nå var klar for at alkohol-livsstilen skulle legges helt på hylla. Ble bedre etter det, han dro kanskje ut 3-4-5 ganger i halvåret. Det er kanskje ikke så mye for de fleste, men for meg som absolutt ikke liker å feste og bare synes det er kjempestress er det mye likevel. Og om jeg skal bli hjemme mens han drar ut alene er det en enda verre situasjon for meg mtp trust-issuene mine. Har tatt det opp flere ganger at jeg synes det er en vanskelig situasjon fordi jeg vil ikke holde han tilbake om han vil feste så så ofte og jeg i utgangspunktet ikke kan tenke meg noe jeg har mindre lyst til enn å feste, men hver gang sier han at han har ikke noe behov for å drikke og at vi er helt på samme bølgelengde, men jeg føler ikke at vi er det.

Derfor ble jeg veldig glad når han før nyttår fortalte meg at han hadde bestemt seg for å skulle være «avholds» i hele 2024 og ikke drikke noe alkohol, både for å bevise overfor meg og seg selv at han kan klare det. Det klarte han helt til den helgen her da jeg plutselig fikk en melding om at han drar rett fra jobb til en pub for å drikke øl og se kamp med en kompis. Kjente jeg ble kjempeskuffet for å vær helt ærlig. Hadde veldig stor sto på at han skulle klare å nå det målet når han hadde satt seg det (han kom opp med det helt selv, jeg har ikke pushet han til det). Snakket med han om det etterpå og han sa at han hadde lagt fra seg det målet, fordi å drikke litt alkohol av og til skader jo ikke…

Har jeg rett til å vær skuffet eller overreagerer jeg veldig her?

Anonymkode: dec81...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du overreagerer kraftig og har ingen grunn til å føle deg skuffet. Dere passer nok ikke sammen.

  • Liker 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer. Han prøvde, men klarte det ikke. Men han gjorde vel mest for din del så han slapp maset og få dårøig samvittighet fordi han vil ut. 

At du sliter og velger sånne menn er ditt problem. Han har nok sakt ting for å sette seg selv i et bedre lys for å få deg på kroken, men da er det ditt ansvar å stille han til veggs og gå fra han. 

Det er trossalt du som har et problem og som trenger hjelp. 

Anonymkode: 0a352...11d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at når du har vært åpen om hva du trenger av en partner og han later som om han er hva du trenger selv om realiteten en en annen, så synes jeg det er ganske dårlig gjort. Han har jo på en måte «lurt» deg inn i et forhold som du ikke ønsker. Og når han setter seg et mål om å ikke drikke på 1 år for å bevise at han er det du ser etter og ikke trenger festing og alkohol, så skjønner jeg at du blir skuffet når han ikke klarer det. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du jobbe med deg selv. Typen din virker å ha gjort mye her, og det blir helt feil sv deg å skulle dytte dine utfordringer mer over på han.

 

nå må du begynne å ta ansvar for egne tanker. 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke hans egne ønsker og mål. Det er dine. Du løser ikke din angst ved å kontrollere livet til den nye kjæresten din.

Det du holder på med nå er en veldig dårlig strategi om du ønsker å bli kvitt angsten og uroen, utryggheten i forhold. Du lar den styre og vil at den også skal styre han, så slipper du å bli skuffet eller redd.

Ta tak i dette slik at forholdet ikke går i stykker 🤍

Anonymkode: 67a9a...dfb

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som han lever i et fengsel i forholdet med deg. Du forventer at han skal legge om livsstilen sin for å tilfredsstille deg. Sånn skal det ikke være i et forhold. Du får ordne opp med trust-issuene dine hos en psykolog og slutte å sette urimelige krav til folk som skal leve med deg.

Anonymkode: 71bf3...a10

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som han lever i et fengsel i forholdet med deg. Du forventer at han skal legge om livsstilen sin for å tilfredsstille deg. Sånn skal det ikke være i et forhold. Du får ordne opp med trust-issuene dine hos en psykolog og slutte å sette urimelige krav til folk som skal leve med deg.

Anonymkode: 71bf3...a10

Han har jo tilbudt selv å legge om livsstilen, og basert på den informasjonen har TS gått inn i forholdet. 

Anonymkode: 4c964...011

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at du ikke liker festing, men blir for strikt å forlange at han aldri skal gjøre det. Det blir noe for kontrollerende og amputerende for ham sosialt.

Mener du bør sette pris på hvor mye han har begrenset dette for din skyld, og jobbe med dine tanker og utfordringer angående dette. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har jo tilbudt selv å legge om livsstilen, og basert på den informasjonen har TS gått inn i forholdet. 

Anonymkode: 4c964...011

Det er dumt av han å tilby det, men han har antagelig vært VELDIG forelsket i TS for å være villig til å gå så langt. Dersom den forelskelsen nå begynner å bli tynnslitt av de urimelige forventningene hennes, skjønner jeg det godt.

Anonymkode: 71bf3...a10

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dumt av han å tilby det, men han har antagelig vært VELDIG forelsket i TS for å være villig til å gå så langt. Dersom den forelskelsen nå begynner å bli tynnslitt av de urimelige forventningene hennes, skjønner jeg det godt.

Anonymkode: 71bf3...a10

Forstår ikke problemet jeg. Er man virkelig nødt til å drikke alkohol?

Anonymkode: 4c964...011

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mange over her. Forstår at det er vanskelig for deg, men du kan faktisk ikke styre/bestemme om han skal drikke alkohol ute på byen. Jeg ville syntes det var veldig stressende/slitsomt hvis min kjæreste ikke tålte jeg var ute på byen. Foreslår at du får deg time til psykolog for å jobbe med dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonysoum skrev (4 minutter siden):

Her må du jobbe med deg selv. Typen din virker å ha gjort mye her, og det blir helt feil sv deg å skulle dytte dine utfordringer mer over på han.

 

nå må du begynne å ta ansvar for egne tanker. 

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er jo ikke hans egne ønsker og mål. Det er dine. Du løser ikke din angst ved å kontrollere livet til den nye kjæresten din.

Det du holder på med nå er en veldig dårlig strategi om du ønsker å bli kvitt angsten og uroen, utryggheten i forhold. Du lar den styre og vil at den også skal styre han, så slipper du å bli skuffet eller redd.

Ta tak i dette slik at forholdet ikke går i stykker 🤍

Anonymkode: 67a9a...dfb

At han ikke skulle drikke i 2024 var hans mål, jeg hadde ikke noe med det å gjør. Og jeg gikk jo inn i forholdet basert på at han fortalte meg at han ikke liker å drikke og feste fordi jeg visste det var det jeg trengte, og hver gang vi snakker om at det er vanskelig for meg å vær sammen med en fest-glad person så gir han meg masse bekreftelse på at jeg misforstår og tar feil av han. Føler det blir feil da å si at det er jeg som kontrollerer han…han gjør det han vil, men er veldig kjipt for meg hvis jeg har gått inn i et forhold på falske premisser…

ts

Anonymkode: dec81...40a

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, du er kontrollerende. Han kommer til å komme ut av dette forholdet med større problemer en du kom inn i dette med. Stakkars fyr.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er for kontrollerende, du kommer til å ødelegge forholdet.

Anonymkode: 02b44...4c1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidde en fyr som vil ut å drikke 5 ganger på ett halvt år? Det er nesten en gang i mnd.

Hadde jeg aldri giddet.

Finn deg en fyr med hobbyer og sunne interesser. Ikke alkohol.

Til sammenligning er det ett år siden min type drakk tre øl i en bursdag.

Anonymkode: d3bf1...cdf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 

At han ikke skulle drikke i 2024 var hans mål, jeg hadde ikke noe med det å gjør. Og jeg gikk jo inn i forholdet basert på at han fortalte meg at han ikke liker å drikke og feste fordi jeg visste det var det jeg trengte, og hver gang vi snakker om at det er vanskelig for meg å vær sammen med en fest-glad person så gir han meg masse bekreftelse på at jeg misforstår og tar feil av han. Føler det blir feil da å si at det er jeg som kontrollerer han…han gjør det han vil, men er veldig kjipt for meg hvis jeg har gått inn i et forhold på falske premisser…

ts

Anonymkode: dec81...40a

Tipper hans mål om å ikke drikke var for din skyld, ikke for ham selv. Det er jo også ganske vanlig med en partner som tar seg en tur på byen innimellom. Her tenker jeg det er du som har ett problem, ikke ham. Og hvis du føler du har gått inn i forholdet på falske premisser bør du kanskje slå opp? Det er ikke for å være slem jeg sier dette. Hvorfor får du ikke hjelp med disse problemene dine istedenfor at de går utover forholdet deres?

Endret av AlternativX
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er for kontrollerende, du kommer til å ødelegge forholdet.

Anonymkode: 02b44...4c1

Hun burde forlate forholdet og finne en mann med personlighet.

Anonymkode: d3bf1...cdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er for kontrollerende, du kommer til å ødelegge forholdet.

Anonymkode: 02b44...4c1

Hun kommer til å ødelegge forholdet? Forholdet har vært ødelagt helt siden hun valgte å gå inn i det på falske premisser fordi han løy til henne…når hun er åpen om at hun trenger noen som liker å feste like lite som henne, og han lyver og sier han er den personen hun trenger, så blir det helt usaklig å komme etterpå og klage over at hun ikke liker at han fester…

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

 

At han ikke skulle drikke i 2024 var hans mål, jeg hadde ikke noe med det å gjør. Og jeg gikk jo inn i forholdet basert på at han fortalte meg at han ikke liker å drikke og feste fordi jeg visste det var det jeg trengte, og hver gang vi snakker om at det er vanskelig for meg å vær sammen med en fest-glad person så gir han meg masse bekreftelse på at jeg misforstår og tar feil av han. Føler det blir feil da å si at det er jeg som kontrollerer han…han gjør det han vil, men er veldig kjipt for meg hvis jeg har gått inn i et forhold på falske premisser…

ts

Anonymkode: dec81...40a

Å være sosial med alkohol noen få ganger i året kan ikke defineres som å være utpreget festglad. Jeg er ikke glad i fyllarøre på byen, men jeg er jo glad i mine venner og i å ha et sosialt liv, så jeg er jo likevel ute med venner innimellom. Med min mann også. Han er mer glad i slikt. Å ta noen øl og se en kamp kan vel også vanskelig kalles en fest. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...