Gå til innhold

Hva skjer om man er på ferie i utlandet og det er vannlekkasje i leiligheten? 🤨


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det gjorde han selvfølgelig. Eller han sa han skulle ta det første flyet hjem, det gikk dagen etter. De kunne godt vente én dag, synes jeg, men de brøt seg inn 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Da ville jeg selvfølgelig håpet at familie ville stilt opp frem til vi var tilbake. Om det ikke var en mulighet ville vi selvfølgelig gitt koden til nøkkelboks til den som trengte det. 

Alternativet er jo at forsikrigen ikke dekker noe som helst fordi du ikke har handlet tidsriktig. Og i tilfellet med din bekjente så ville det jo også betydd at det gikk ut over naboer.

Personlig ville jeg ikke avbrutt ferien for en vannlekkasje dersom familie/venner fikk kontroll over situasjonen. 

Anonymkode: 20ad6...435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du tuller nå?

Anonymkode: bb056...399

JEG personlig ville ventet om det skjedde hos min nabo. Én dag, altså. Hvis det er lenger, selvfølgelig nei. 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vaktmester eller noen i styret har universalnøkkel som passer alle leilighetene. De låser selvsagt etter seg. 

Anonymkode: 7c8aa...fe1

Tror ikke de har det i sameiet. Det er ikke borettslag. 

Jeg bor i et borettslag og her har de nøkkel ja. 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

JEG personlig ville ventet om det skjedde hos min nabo. Én dag, altså. Hvis det er lenger, selvfølgelig nei. 

Anonymkode: ec8cb...5a8

En dag forskjell kan være forskjellen på skader på naboleiligheten eller ikke når det gjelder vannlekkasjer. Om man bevisst har unnlatt å handle, vil man nok få problemer med forsikringsselskapet. Det blir dyrt. 

Anonymkode: 15ffd...6d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vaktmester eller noen i styret har universalnøkkel som passer alle leilighetene. De låser selvsagt etter seg. 

Anonymkode: 7c8aa...fe1

Jeg har bodd i to borettslag og ett sameie, og det fantes ikke noen universalnøkkel noen av stedene. Man kan fritt bytte lås på døren inn til sin egen leilighet, den er ikke nummerert. Eller, var ikke der jeg bodde. Og dette er jeg helt sikker på fordi jeg satt i styret to av stedene, og det siste måtte jeg være hjemme og låse styret inn pga noe kontroll-greier. 

Anonymkode: 58425...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En dag forskjell kan være forskjellen på skader på naboleiligheten eller ikke når det gjelder vannlekkasjer. Om man bevisst har unnlatt å handle, vil man nok få problemer med forsikringsselskapet. Det blir dyrt. 

Anonymkode: 15ffd...6d7

Jeg er enig med deg. Han var vrang. Men men...Han har sine grunner. 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

JEG personlig ville ventet om det skjedde hos min nabo. Én dag, altså. Hvis det er lenger, selvfølgelig nei. 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Det er nok til at forsikringsselskapet ikke vil dekke noe. Selv om det mulig i praksis har lite å si, så er det unnskyldningen de trenger for at du har forverret problemet vesentlig. 

Anonymkode: 20ad6...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsen skrev (6 minutter siden):

Vi kutter vannet til alle leilighetene på samme tilførsel. Så kontakter vi eier, og om en nøkkel ikke er å oppdrive, eller eier ikke nås, må vi bruke låsesmed for tilgang. Juridisk bør dette dekke det. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39/KAPITTEL_5-4#KAPITTEL_5-4

Har dere ansvar for å låse etter dere? 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

La oss si du er på Granca, styret i sameiet ringer og sier at det er vannlekkasje i leiligheten din. Kan de bare låse seg inn / bryte opp døra hvis de vil, uten din tillatelse? 

Jeg spør fordi en kompis av meg opplevde det. Han sa faktisk nei (enig i at det er dumt), men de brøt seg inn likevel. Har de egentlig lov til det? Skal døra bare stå ulåst etter det? 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Styret har en universalnøkkel som passer til alle leiligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er nok til at forsikringsselskapet ikke vil dekke noe. Selv om det mulig i praksis har lite å si, så er det unnskyldningen de trenger for at du har forverret problemet vesentlig. 

Anonymkode: 20ad6...435

Ja, jeg tror ikke han får noe, men han bryr seg tydeligvis mer om styrets ansvar for ulåst dør. 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har dere ansvar for å låse etter dere? 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Det vil jeg tro, vi ville i alle fall aldri la det stå ulåst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bruker skrev (6 minutter siden):

Styret har en universalnøkkel som passer til alle leiligheter.

Han bor i et sameie! 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Ny Bruker said:

Styret har en universalnøkkel som passer til alle leiligheter.

Det kan være dette gjelder noen borettslag/sameier, men definitivt ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens det finnes universanøkler i noen borettslag, i de mindre borettslagene jeg har bodd i har det aldri blitt funnet noe sånt....

...det er vel nødverge her - er det oppdaget vannlekkasje utenfor leligheten er jo det temmelig alvorlige ting, og det kan jo bli langt verre... Det må vel på samme måte som om det skulle oppstå brann på en gjenglemt kokeplate - fyren i Syden kan neppe stoppe brannvesenet for å bryte seg inn og få stoppet brannen.

Anonymkode: 968db...343

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsen skrev (9 minutter siden):

Det vil jeg tro, vi ville i alle fall aldri la det stå ulåst.

Men da skjønner jeg ikke. Kanskje han reagerte sånn fordi han forsto at styret ikke skulle låse etter seg eller at de ikke følte de hadde ansvar for det 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

JEG personlig ville ventet om det skjedde hos min nabo. Én dag, altså. Hvis det er lenger, selvfølgelig nei. 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Da har du tydligvis ikke hatt den gleden av å gå inn i din egen leilighet og se vann renne ned fea naboen over. Hadde vi måtte vente en dag med å gå inn til den navoen hadde store deler av vår leilighet blitt ødelagt. Men fordi vi fikk tatt det raskt holdt det med et par døgn med tørkevifte.

Anonymkode: bad2e...312

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da har du tydligvis ikke hatt den gleden av å gå inn i din egen leilighet og se vann renne ned fea naboen over. Hadde vi måtte vente en dag med å gå inn til den navoen hadde store deler av vår leilighet blitt ødelagt. Men fordi vi fikk tatt det raskt holdt det med et par døgn med tørkevifte.

Anonymkode: bad2e...312

Da kom det veldig mye vann. 

Hvis det kommer noen dråper, klarer man å vente én dag 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kom det veldig mye vann. 

Hvis det kommer noen dråper, klarer man å vente én dag 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Det kan renne mye inne i veggene før det fysisk synes. Man må inn raskest mulig. 

Anonymkode: 20ad6...435

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da kom det veldig mye vann. 

Hvis det kommer noen dråper, klarer man å vente én dag 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Vannlekkasje er helt krise i borettslag. Tar man det kjapt nok kan man spare flere hundre tusen for hele laget, så det er bedre å krisemaksimere fremfor å anta at det går greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...