Gå til innhold

Foretrekker du akademikere eller blue-collar menn?

AnonymBruker

Hvilke menn foretrekker du?  

134 stemmer

1. 1. Hvilke menn liker du best?

• Akademikere
      64
    • Blue-collar
      34
    • Samma for meg
      36

Anbefalte innlegg

Faen som jeg hater anglisismene. Skriv på norsk!

Endret av Anonym11223344
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Akademiker her (var forsker, er lektor med bedre lønn) som er sammen med en med fagbrev i helse og 2/3 ferdig bachelorgrad. Han kommer nok til å ta den/helsegrad ferdig på sikt. Han er analytisk men praktisk, som meg. Ingen av oss er handy med oppussing ol. Eksene er lærer, helsefolk, kokk/servitør. 

Anonymkode: a28e6...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Per definisjon er jeg akademiker, men har aldri ansett meg som en. Generelt er jeg veldig lite opptatt av "merkelapper" og syns det er en uting. Mange går glipp av mye fordi de er opptatt av dette fremfor å se situasjonene, menneskene og historiene.

Anonymkode: 522e6...aed

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 16.53):

Bare 35% av Norges befolkning er akademikere. Jeg ser her på avstemningen at over 47% liker akademikere. Det er litt komisk men akkurat de som har stemt er vel neppe representative. 

Anonymkode: 9acb2...f15

Det er jo bare å se på skilsmissestatistikken og antallet oppløste familier, dét. Mange velger nok litt feil, gjerne når de er litt for unge.

Anonymkode: e4fc7...79c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Mayer said:

Yrke er ikke så viktig for meg, men tror jeg går for blue collar! Jeg foretrekker menn som ikke er altfor karriere-fokuserte, og som heller bruker mer tid på hobbyer, familie/venner/kjæreste, slappe av og leve livet, enn å stresse for å oppnå prestisje, status, feite biler osv.

(Homofil mann)

Et det dette du tror er den typisk akademiker? Jeg kan forstå prestisje og status i betydning at de synes det er viktig å oppnå god anseelse i sitt fagmiljø. Mange går alt for langt der med både oppførsel og arbeidstid. Men feite biler og materielle ting? Har du tatt en tur på et gjengs universitet og sett på klientellet som reker i gangene der? Der finner du den største samlingen av utvasket flanell og mansaldergamle Birkenstock-kopier i hele landet😂

Anonymkode: de81e...46c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
knooters skrev (6 timer siden):

Nå er jeg mann, men problemstillingen er vel den samme. Yrket som sådan bryr jeg meg ikke om, men antiakademiske holdninger er 100% uaktuelt, og jeg vil ikke være sammen med folk som f.eks. syns GeoGuessr på en fredagskveld er for "tørt og kjedelig", eller som syns matematikknøtter er "nerdete". Helst bør vedkommende på et eller annet plan kunne delta på noe sånt. Utelukker det en snekkerdame eller rørlegger? I utgangspunktet ikke. Men, jeg tror det er statistisk uvanlig at folk som har valgt en lite teoretisk utfordrende yrkesvei har teoretisk utfordrende fritidssysler. De to tingene henger gjerne ihop.

Vi er 2 akademikere her. Og jeg må ærlig innrømme at også jeg syns at "matematikknøtter" er nerdete 😜 Og geoguessr har jeg ikke hørt om engang 😅

Men det er mange andre interesser vi kan (og  har) sammen. Jeg vil bare få frem at man ikke må være håndverker for å se på visse teoretiske ting som nerdete. Jeg er nok litt nerd for han med mine teoretiske ting. (Økonomi og juss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg liker begge deler. Og alt annet (de fleste er hverken arbeidsmenn eller akademikere). 

Selv har jeg mastergrad i et akademisk fag. Mannen min var tømrer da vi møttes, men har av helsemessige grunner omskolert seg til å jobbe med IT. Hvor godt jeg liker ham, har ikke endra seg med hva han jobber med. 

Jeg liker at en mann er intelligent og reflektert, men det må man faktisk ikke være akademiker for å være. Og ikke alle akademikere er spesielt intelligente og reflekterte.

Hva en mann jobber med, er ganske likegyldig for meg - med mindre det er noe rare greier. Alternativ medisin og sånt, eller noe religiøst, tror jeg at jeg hadde vært veldig skeptisk til, da hadde jeg nok tenkt at vi hadde for ulikt livssyn. Men utelukker ingenting.

Anonymkode: 97658...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk er forskjellige også på tvers av utdanningsnivå - tenk det. Er sammen med en håndverker og han er langt mer sosialt og emosjonelt oppegående enn mange av mine akademiker-kollegaer. I et forhold er det ikke først og fremst tilgang eller fravær av en mastergrad som er viktig, men om de er sosialt og emosjonelt kommenterte og at man har god kjemi og trives i hverandres selskap. Fins det akademikere jeg også kunne trivdes veldig godt sammen med? Det er jeg helt sikker på, og de kunne sikkert vært en mer interessant samtalepartner på noen områder også. Men så er ikke gresset alltid grønnere på den andre siden og så videre

Anonymkode: 97f3c...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er litt sexy med en som har et fysisk yrke. Samtidig blir jeg litt tent på menn som har mye generell kunnskap og er opptatt av å lære, men det må være et vidt felt. Gir meg lite om han er ekspert på et fagfelt, og ikke har særlige kunnskaper om andre ting. Jobben han gjør bør gi gode inntekter, det er et stort pluss. 

Anonymkode: c745b...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er litt sexy med en som har et fysisk yrke. Samtidig blir jeg litt tent på menn som har mye generell kunnskap og er opptatt av å lære, men det må være et vidt felt. Gir meg lite om han er ekspert på et fagfelt, og ikke har særlige kunnskaper om andre ting. Jobben han gjør bør gi gode inntekter, det er et stort pluss. 

Det jeg ville si var at skolepapirene i grunnen er nokså uinteressant. Kom helst ikke å prøv å imponere med en master, da tenker jeg du er litt enkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 16.37):

Hvilke menn liker du best, akademikere eller blue-collar (dvs. "arbeidskarer")?

Anonymkode: e3265...365

Vil minne om at for den som er usikker kan man velge arbeidskarer som samtidig er  akademikere, for eksempel sykepleiere og fysioterapeuter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Et det dette du tror er den typisk akademiker? Jeg kan forstå prestisje og status i betydning at de synes det er viktig å oppnå god anseelse i sitt fagmiljø. Mange går alt for langt der med både oppførsel og arbeidstid. Men feite biler og materielle ting? Har du tatt en tur på et gjengs universitet og sett på klientellet som reker i gangene der? Der finner du den største samlingen av utvasket flanell og mansaldergamle Birkenstock-kopier i hele landet😂

Anonymkode: de81e...46c

Du finner nok en annen klesstil, men det er mer "smart casual" som dominerer på UiO i alle fall (hvis du vet om en korridor på Fysisk Institutt som ikke er slik, er nok det et unntak).

Hva biler angår, er det jo ikke noe mer stereotypisk "gutta på gølvet" enn å være veldig opptatt av "fete" biler. Folk med høyere utdannelse kjøper den bilen de har bruk for, og driter i statusen til den. Det er liksom noe med det at man ikke har noe å bevise lenger (der andre kanskje må legitimere seg selv gjennom å flashe materielle goder).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/28/2024 at 4:53 PM, AnonymBruker said:

Bare 35% av Norges befolkning er akademikere. Jeg ser her på avstemningen at over 47% liker akademikere. Det er litt komisk men akkurat de som har stemt er vel neppe representative. 

Anonymkode: 9acb2...f15

Men over 26 % har stemt «samma for meg». Altså vil over halvparten ha enten en arbeidskar eller er likegyldige til hva slags jobb/kompetanse mannen har.

Anonymkode: 19eca...5cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes forøvrig definisjonen av akademiker er utdatert. Tre år på høyskole i dag er så godt som faglært – man er ikke akademiker (i mine øyne) med treårig sosionomutdanning eller treårig utdanning som barnehagelærer.

Jeg føler nesten ikke selv jeg kan definere meg som akademiker. Jo da, jeg har en mastergrad fra UiO, men jeg jobber ikke i akademia, har ikke phd, har aldri publisert en vitenskapelig artikkel i et vitenskapelig tidsskrift og er ikke spesielt opptatt av vitenskapsteori eller filosofi. 

Anonymkode: 19eca...5cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en akademiker som også er utpreget handyman og fikser det meste . . .

Spør for en venn . . . 😁

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bromance said:

Vi er 2 akademikere her. Og jeg må ærlig innrømme at også jeg syns at "matematikknøtter" er nerdete 😜 Og geoguessr har jeg ikke hørt om engang 😅

Men det er mange andre interesser vi kan (og  har) sammen. Jeg vil bare få frem at man ikke må være håndverker for å se på visse teoretiske ting som nerdete. Jeg er nok litt nerd for han med mine teoretiske ting. (Økonomi og juss).

Vel, du har ikke det beste gangsynet hvis du er selvbevisst på din egen nerding og syns ting som mattenøtter er nerdete. Da burde du jo kanskje se deg i speilet og skjønne hvor interessen for slike ting kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bromance
knooters skrev (35 minutter siden):

Vel, du har ikke det beste gangsynet hvis du er selvbevisst på din egen nerding og syns ting som mattenøtter er nerdete. Da burde du jo kanskje se deg i speilet og skjønne hvor interessen for slike ting kommer fra.

Vel... man trenger faktisk ikke være akademiker for å være nerd. Det betyr jo bare at man har en spesiell interesse for et spesielt område...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Bromance said:

Vel... man trenger faktisk ikke være akademiker for å være nerd. Det betyr jo bare at man har en spesiell interesse for et spesielt område...

Som regel brukes det ikke sånn når "normies" slenger det rundt seg. Da handler det om at "du er snål".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 15.51):

En akademiker som er uinteressert i å snakke om studier og jobb når du har fri? Tror ikke noe på at du er akademiker hehe.. du har kanskje høyere utdanning, men at du jobber i akademia? Neppe! Og da er du ikke akademiker. 

Anonymkode: e44c2...83f

Ok. La meg presisere. Jeg er snart ferdig med min PH.d i International Environment and Development Studies. Jeg har en landbruksfaglig utdannelse/agronom.

Mannen min er tømrer.

Er det en ting vi ikke bruker tid på å snakke om, så er det studier og jobb 😊

Anonymkode: 3b779...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...