Gå til innhold

Foretrekker du akademikere eller blue-collar menn?


AnonymBruker

Hvilke menn foretrekker du?  

134 stemmer

  1. 1. Hvilke menn liker du best?

    • Akademikere
      64
    • Blue-collar
      34
    • Samma for meg
      36


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare 35% av Norges befolkning er akademikere. Jeg ser her på avstemningen at over 47% liker akademikere. Det er litt komisk men akkurat de som har stemt er vel neppe representative. 

Anonymkode: 9acb2...f15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert på universitetet men har aldri sett på meg selv som akademiker. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker akademikere. Har  mastergrad selv, og kjeder meg med folk som bare lever i de nære ting eller underholdning. En liten bivirkning ved utdanning er at man blir ekstremt kildekritisk, så blir matt av folk som slenger rundt seg m sannheter fra YouTube eller TikTok.

 

Anonymkode: 5e984...325

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger noen som har fornuftig kunnskap mellom ørene, så akademikere passer best for meg

Anonymkode: 55d0d...111

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker solide arbeidsmenn som har sterke underarmer, er handy og fikser alt. Er gift med en tømrer. 

Er selv akademiker, med mastergrad og diverse tilleggsutdanning.

Anonymkode: a5c29...a38

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare 35% av Norges befolkning er akademikere. Jeg ser her på avstemningen at over 47% liker akademikere. Det er litt komisk men akkurat de som har stemt er vel neppe representative. 

Anonymkode: 9acb2...f15

Hvor stor andel av Norges kvinnebefolkning anser seg som akademikere? (Jeg synes ikke "har studert" kvalifiserer - du må ha studert et realfag.)

Anonymkode: a71fd...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de elsker jobben sin så er det det beste.

Anonymkode: fc4d6...21f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bare 35% av Norges befolkning er akademikere. Jeg ser her på avstemningen at over 47% liker akademikere. Det er litt komisk men akkurat de som har stemt er vel neppe representative. 

Anonymkode: 9acb2...f15

47 prosent av avstemningene her er mye mindre enn 35 prosent av arbeidere i Norge. 

35 stykker liker dem, står det nå. Noen av dem har kanskje allerede en akademikere partner eller dater også. 

Anonymkode: eb6d0...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker akademikere, eller noe midt i mellom.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor stor andel av Norges kvinnebefolkning anser seg som akademikere? (Jeg synes ikke "har studert" kvalifiserer - du må ha studert et realfag.)

Anonymkode: a71fd...c8c

Dette synes jeg er en merkelig slutning, du må ha studert et realfag. Jaha? Så hvis man har en mastergrad i språkfag er man altså ikke akademiker? I følge bokmålsordboka defineres det som 

Sitat

 

person med utdanning fra universitet eller høyskole;
ansatt i akademisk stilling

 

For øvrig regner Akademikerforbundet seg for 

Sitat

personer med minimum tre års universitets- eller høyskoleutdanning, dvs. minst 60 vekttall / 180 studiepoeng. 

Jeg vil i aller høyeste grad regne min samboer med sin bachelor/mastergrad i historie, eller meg selv med bachelor/mastergrad i engelsk, som akademikere. Dette er ikke realfag, men har aldri hørt at man ikke regnes som akademiker. Ikke at det er veldig viktig, men jeg har aldri hørt noen definere akademiker slik du gjør. Av ren nysgjerrighet: hvor har du denne fra?

Selv er jeg ansatt som lektor med opprykk, da jeg også har en annen bachelorgrad (lærerutdanning). Jeg har også studert realfag (matematikk, IT og naturfag - kjemi, biologi og fysikk), samt økonomi, og har 923 studiepoeng til sammen. Og jeg har aldri blitt betegnet som noe annet enn akademiker i faglig/profesjonell sammenheng.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

47 prosent av avstemningene her er mye mindre enn 35 prosent av arbeidere i Norge. 

35 stykker liker dem, står det nå. Noen av dem har kanskje allerede en akademikere partner eller dater også. 

Anonymkode: eb6d0...1f0

Det stemmer nok, mange går jo etter noen som er litt lik seg selv. For min del var det ganske naturlig å finne noen med relativt samme akademisk nivå som meg selv. Det sagt, jeg har tidligere vært sammen med menn uten høyere utdanning i det hele tatt, så det er ikke en nødvendighet, men absolutt en fordel.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (1 minutt siden):

Jeg foretrekker akademikere, eller noe midt i mellom.

Dette synes jeg er en merkelig slutning, du må ha studert et realfag. Jaha? Så hvis man har en mastergrad i språkfag er man altså ikke akademiker? I følge bokmålsordboka defineres det som 

 

For øvrig regner Akademikerforbundet seg for 

Jeg vil i aller høyeste grad regne min samboer med sin bachelor/mastergrad i historie, eller meg selv med bachelor/mastergrad i engelsk, som akademikere. Dette er ikke realfag, men har aldri hørt at man ikke regnes som akademiker. Ikke at det er veldig viktig, men jeg har aldri hørt noen definere akademiker slik du gjør. Av ren nysgjerrighet: hvor har du denne fra?

Selv er jeg ansatt som lektor med opprykk, da jeg også har en annen bachelorgrad (lærerutdanning). Jeg har også studert realfag (matematikk, IT og naturfag - kjemi, biologi og fysikk), samt økonomi, og har 923 studiepoeng til sammen. Og jeg har aldri blitt betegnet som noe annet enn akademiker i faglig/profesjonell sammenheng.

Det stemmer nok, mange går jo etter noen som er litt lik seg selv. For min del var det ganske naturlig å finne noen med relativt samme akademisk nivå som meg selv. Det sagt, jeg har tidligere vært sammen med menn uten høyere utdanning i det hele tatt, så det er ikke en nødvendighet, men absolutt en fordel.

Er ikke sikkert det kun er noen med akademiker bakgrunn som har krysset av på den, men ja det har du rett i virker det som. Jeg er ikke akademiker, men har ingen preferanser for jobb til menn. Går på personligheten og jeg vet ikke på forhånd hvem som vil passer for meg utifra utdanning. Men har ikke et personlighetstrekk som har utbytte av skolebøker, liker å prate om ting, men ikke i fagspråk nivå eller stil. 

 

Tenkte mer på antall, for det virket som at denne personen reagerte på at antallet som liker akademikere er høyere enn antall akademikere i Norge, så sannsynlighet for kjærlighet med en av dem. Men det er jo et lavt antall som har svart i tråden, å da går det opp. Å noen har kanskje allerede en partner, dermed vil ikke det at prosenten ikke amatører slå negativt ut på dem om det hadde vært få, fordi de allerede har det de ønsket. 

Anonymkode: eb6d0...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (kvinne) er håndverkeren i vårt forhold. Er gift med en akademiker. Vi utfyller hverandre veldig fint. 

Anonymkode: b876a...32d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akademiker. Har vært sammen med begge deler (lange forhold), og like barn leker best, for min del. 

Når det er sagt kjenner jeg oppegående blue collar og sveiseblinde akademikere, og kjenner veldig mange par som ikke er like, men leker godt likevel. Så det er ikke for å snobbe jeg velger meg en akademiker. 

Anonymkode: bf570...f6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av delene. 

Jeg foretrekker en bra mann. 

Tror begge av disse er like narcissistiske, holder meg unna. 

Best med mann som har en omsorgsyrettet yrke, har bachelor eller master. For eksempel en sykepleier på barne avdeling, kanskje kiropraktor. 

Anonymkode: 011c9...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann kan vel kanskje passe inn som begge deler. Han jobbet i 15 år som elektriker og før han utdannet seg til automasjonsingeniør. 

Var sammen med han i begge yrkene. Eneste jeg merker forskjell på han er at han har bedre råd. 

 

Anonymkode: 6b8a3...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange akademikere som ikke er særlige «akademiske», og noen blue collars med intellektuell nysgjerrighet og legning. Jeg vil heller ha en intellektuelt nysgjerrig håndverker, enn en advokat eller lege som er mest interessert i materielle ting.

Anonymkode: 40756...a7d

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget


Jeg (mastergrad, men sikkert ikke kvalifisert som akademiker i følge denne tråden) er så stereotyp at jeg foretrekker mannemenn i uniform; politi, brannmenn eller spesialsoldater. Det funker like dårlig hver gang😅Tror jeg må legge om preferansene mine. 

Anonymkode: e2f75...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akademiker selv, men har kun jobbet med skikkelige arbeidermenn i arbeiderbransjen. Det er en liten forskjell der altså, men så skal jeg ikke dra alle menn over en kam heller. Jeg foretrekker en akademiker, men han trenger ikke nødvendigvis ha en akademikerjobb. Så litt som meg da, utdannet i det minste. Kan godt være fagskolegrad også, bare noe som vitner om viljen til å ville lære noe. Samtidig vet man aldri hvem man møter på, så det er jo ikke akkurat satt i stein heller. Jeg ville ikke valgt bort en oppegående kar med butikkjobb for eksempel, bare fordi han ikke er en akademiker. 

Anonymkode: 29bb8...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrke er ikke så viktig for meg, men tror jeg går for blue collar! Jeg foretrekker menn som ikke er altfor karriere-fokuserte, og som heller bruker mer tid på hobbyer, familie/venner/kjæreste, slappe av og leve livet, enn å stresse for å oppnå prestisje, status, feite biler osv.

(Homofil mann)

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg mann, men problemstillingen er vel den samme. Yrket som sådan bryr jeg meg ikke om, men antiakademiske holdninger er 100% uaktuelt, og jeg vil ikke være sammen med folk som f.eks. syns GeoGuessr på en fredagskveld er for "tørt og kjedelig", eller som syns matematikknøtter er "nerdete". Helst bør vedkommende på et eller annet plan kunne delta på noe sånt. Utelukker det en snekkerdame eller rørlegger? I utgangspunktet ikke. Men, jeg tror det er statistisk uvanlig at folk som har valgt en lite teoretisk utfordrende yrkesvei har teoretisk utfordrende fritidssysler. De to tingene henger gjerne ihop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...