Gå til innhold

Legen ber meg om å finne ut svarene selv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

drue skrev (3 timer siden):

Hvis alle prøvene var normale eller ikke langt utenfor referanseområdet, så syns jeg legen sitt svar var ok. Legen har sikkert vurdert blodprøvesvarene til å være fine - noe som selvsagt burde vært kommentert sammen med prøvesvarene. Er dette glemt, er jeg enig i at meldingen mangler vesentlig informasjon. Det er jo ikke opp til deg å tolke om de er normale eller ei. Da sier du det til legen din "du har ikke sagt noe om prøvene er fine eller ei, dette har jeg ikke kompetanse til å vurdere selv".

Men har legen kommentert at alt er ok sammen med prøvesvarene, er det jo selvfølgelig opp til deg å søke opp de ulike analysene om du ønsker å lære mer om de.

 

Gjentar, jeg spurte om alt var ok fordi han sendte meg melding på helsenorge: her er prøve svarene på blodprøven din Og kontakt ved spørsmål, ingenting mer.

Jeg spør da hva det som står der betyr og om jeg har noen mangler eller om alt er ok. Han svarer med at jeg skal google det.

Så han ga meg ingen svar på om det var ok eller ikke, derfor hovedsaklig jeg skrev her fordi jeg har aldri opplevd dette og ble litt små forvirret.

Har opplevd at hvis prøvene er fine, da får jeg ikke svar. Og får jeg svar er det noe som lyser rødt.

Anonymkode: 72b7b...205

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blodprøver generelt sett er lett å lese av

S-Kalium       3.6 - 4.6         4.3
P-Ferritin      20 - 167         110
P-Jern            9 - 34              8

Slik bruker det å stå hos meg. 
Første tallene er referanseområdet for de diverse blodprøvene. Siste tallene er mine tall (fiktive tall).  

Men, uavhengig av om man evner å lese av prøvene eller ei. Du har rett på tilstrekkelig informasjon og rett til å få de forklart. Det kan ikke legen nekte deg. At legen ikke har tid til det kan være en ærlig sak, men da må legen be en av helsesekretærene eller noen andre på kontoret ta kontakt for å gi deg en gjennomgang. 

Anonymkode: f5bdb...4fa

Står det så fint og lett hos deg? 

Hos meg fikk jeg en liste som er helt usammensatt med masse rot.

Anonymkode: 72b7b...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, det skal ikke være sånn. En lege skal gjøre jobben sin, ikke be deg om å gjøre den selv. Varsle om han. Og bytt lege. Det er for ille når man må Google prøvesvarene fra laben selv. 

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok både mer intelligens og  praktiske evner enn legen din   Få deg en annen før du størter💀

Anonymkode: d2169...bb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gjentar, jeg spurte om alt var ok fordi han sendte meg melding på helsenorge: her er prøve svarene på blodprøven din Og kontakt ved spørsmål, ingenting mer.

Jeg spør da hva det som står der betyr og om jeg har noen mangler eller om alt er ok. Han svarer med at jeg skal google det.

Så han ga meg ingen svar på om det var ok eller ikke, derfor hovedsaklig jeg skrev her fordi jeg har aldri opplevd dette og ble litt små forvirret.

Har opplevd at hvis prøvene er fine, da får jeg ikke svar. Og får jeg svar er det noe som lyser rødt.

Anonymkode: 72b7b...205

Meld ifra til noen, for dette var veldig merkelig. Kanskje det er et rop om hjelp fra legens side? Når noen gjør en veldig dårlig jobb kan det bety at noe går riktig galt for dem på privaten.

Anonymkode: c9969...46d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig i det norske helsevesen, du må mase. Dette går det jungeltelegraf om blant immigranter. Mas og overdriv.
Personlig måtte jeg mase i over syv uker får å få MR av et brukket bein i foten. Det var selvsagt grodd feil sammen da jeg endelig fikk time til MR. 

Anonymkode: 58f7a...c46

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 15.07):

Har tatt blodprøver for en rekke forskjellige ting, grunnet sykdom.

Legen sender meg svar på blodprøvene på helsenorge, men legen sender meg bare en liste med masse tall, tegn og ord jeg ikke forstår. 

Så da spurte jeg om hva alt dette betydde og om alt sto bra til?

Da får jeg beskjed om å gå inn på lab prøvene og Google hver og en prøve. Det er ganske mange.

Er dette normalt? Er vandt til at legen kontakter meg hvis det er noe som lyser rødt, eller gir meg generell tilbakemelding at alt er fint.

Jeg har ny lege vel og merke.

Anonymkode: 72b7b...205

Ts her, liten update, jeg har kommet meg inn på fürst etter mye rot. Men der er ikke lab prøvene mine..

Jeg har gitt tilbakemelding til legen igjen at jeg ønsker en bedre forklaring. Får se hva jeg får til svar denne gangen.

Anonymkode: 72b7b...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uansett sendt melding til denne legen om at "dersom jeg ikke hører noe fra deg, regner jeg med at alle verdiene mine er fine og at de ikke tilsier noe som helst av tiltak". Forhåpentligvis gidder denne tafatte og ubrukelige legen å i det minste ta en titt på verdiene dine da.

Når det er sagt: Skaff deg en ny fastlege og rapporter dustemikkelen inn.

Anonymkode: 6e8be...5f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt inn klage på denne legen - og byttet lege.

Anonymkode: 18d57...178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 17.32):

Dårlig lege. Min sender også en liste med et generelt svar "alt er ok" eller "alt er ræva" uten å presisere noe. Hvordan er det "ok" når flere ting er utenfor normalverdier? 

Anonymkode: a9c08...911

At prøver er utenfor referanseområdet betyr ikke automatisk at noe er galt. Alt må sees i sammenheng med andre blodprøver og generell helsetilstand.

Jeg har f.eks. hatt lett forhøyet kreatinin store deler av livet, og fikk beskjed av blodspesialist at det ikke hadde noen relevans siden jeg ellers var frisk. Hun mente jeg antakelig var en av de få som ligger høyere enn normalt uten at det er noe galt.

Referanseområdene er jo bare på grunnlag av et gjennomsnitt i befolkningen, så noen kan ha for lave eller for høye verdier uten at det er noe galt.

Anonymkode: e4ee9...33c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 22.40):

Står det så fint og lett hos deg? 

Hos meg fikk jeg en liste som er helt usammensatt med masse rot.

 

Fürst anlyserer ikke alle prøver, mange legekontor sender til sykehusene.

Bor du i Midt-Norge?

Anonymkode: 5190a...087

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...