Gå til innhold

Legen ber meg om å finne ut svarene selv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tatt blodprøver for en rekke forskjellige ting, grunnet sykdom.

Legen sender meg svar på blodprøvene på helsenorge, men legen sender meg bare en liste med masse tall, tegn og ord jeg ikke forstår. 

Så da spurte jeg om hva alt dette betydde og om alt sto bra til?

Da får jeg beskjed om å gå inn på lab prøvene og Google hver og en prøve. Det er ganske mange.

Er dette normalt? Er vandt til at legen kontakter meg hvis det er noe som lyser rødt, eller gir meg generell tilbakemelding at alt er fint.

Jeg har ny lege vel og merke.

Anonymkode: 72b7b...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har tatt blodprøver for en rekke forskjellige ting, grunnet sykdom.

Legen sender meg svar på blodprøvene på helsenorge, men legen sender meg bare en liste med masse tall, tegn og ord jeg ikke forstår. 

Så da spurte jeg om hva alt dette betydde og om alt sto bra til?

Da får jeg beskjed om å gå inn på lab prøvene og Google hver og en prøve. Det er ganske mange.

Er dette normalt? Er vandt til at legen kontakter meg hvis det er noe som lyser rødt, eller gir meg generell tilbakemelding at alt er fint.

Jeg har ny lege vel og merke.

Anonymkode: 72b7b...205

Om legen sender blodprøver til Fürst -så har de en pasientportal du kan logge deg inn på via din bak-id så får du oversikt -over hva du har tatt og om de er innenfor referanseområdet . https://www.furstpasient.no

Anonymkode: 7c470...312

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har tatt blodprøver for en rekke forskjellige ting, grunnet sykdom.

Legen sender meg svar på blodprøvene på helsenorge, men legen sender meg bare en liste med masse tall, tegn og ord jeg ikke forstår. 

Så da spurte jeg om hva alt dette betydde og om alt sto bra til?

Da får jeg beskjed om å gå inn på lab prøvene og Google hver og en prøve. Det er ganske mange.

Er dette normalt? Er vandt til at legen kontakter meg hvis det er noe som lyser rødt, eller gir meg generell tilbakemelding at alt er fint.

Jeg har ny lege vel og merke.

Anonymkode: 72b7b...205

Legen skal informere deg om du har noe avvik ift det som er innenfor normalen. Og ellers bekrefte at prøveresultatene er innenfor normalverdier. 
Såpass kan du kreve å få et svar. 
 

Anonymkode: eed04...8c4

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Om legen sender blodprøver til Fürst -så har de en pasientportal du kan logge deg inn på via din bak-id så får du oversikt -over hva du har tatt og om de er innenfor referanseområdet . https://www.furstpasient.no

Anonymkode: 7c470...312

Jeg prøvde å logge meg inn men har ikke tilgang.

Anonymkode: 72b7b...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har tatt blodprøver for en rekke forskjellige ting, grunnet sykdom.

Legen sender meg svar på blodprøvene på helsenorge, men legen sender meg bare en liste med masse tall, tegn og ord jeg ikke forstår. 

Så da spurte jeg om hva alt dette betydde og om alt sto bra til?

Da får jeg beskjed om å gå inn på lab prøvene og Google hver og en prøve. Det er ganske mange.

Er dette normalt? Er vandt til at legen kontakter meg hvis det er noe som lyser rødt, eller gir meg generell tilbakemelding at alt er fint.

Jeg har ny lege vel og merke.

Anonymkode: 72b7b...205

Jøss, den var spesiell. Den eneste måten jeg kan "forsvare" en slik oppfordring er dersom alle prøver var ok, men at du kan google for å lære mer om hva den enkelte prøve gjelder for. Men, da vil jeg også forventet at legen informerte om at alle prøver var ok samtidig som du fikk svarene.

Anonymkode: 21bb9...231

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Legen skal informere deg om du har noe avvik ift det som er innenfor normalen. Og ellers bekrefte at prøveresultatene er innenfor normalverdier. 
Såpass kan du kreve å få et svar. 
 

Anonymkode: eed04...8c4

Ja, siden jeg fikk melding ble jeg så usikker på om alt er bra eller ikke? For som sagt er jeg vant til at de kontakter meg når det er noe som lyser rødt.

Så derfor spurte jeg om det sto til bra på prøvene, så hadde jo vært fint å fått svar ja eller nei. 

Aldri opplevd å må sjekke dette selv😅

Mulig det er slik at jeg må gjøre dette selv og det er noe ny praksis. Men derfor jeg måtte spørre her.. ble så usikker.

Anonymkode: 72b7b...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jøss, den var spesiell. Den eneste måten jeg kan "forsvare" en slik oppfordring er dersom alle prøver var ok, men at du kan google for å lære mer om hva den enkelte prøve gjelder for. Men, da vil jeg også forventet at legen informerte om at alle prøver var ok samtidig som du fikk svarene.

Anonymkode: 21bb9...231

Ja veldig nytt for meg i så fall, men da kan jeg vell regne med alt er ok? 

Anonymkode: 72b7b...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte om prøvene var normale og fikk beskjed om å sjekke selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavmålet skrev (1 minutt siden):

Du spurte om prøvene var normale og fikk beskjed om å sjekke selv? 

Ja riktig.

Anonymkode: 72b7b...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig lege. Min sender også en liste med et generelt svar "alt er ok" eller "alt er ræva" uten å presisere noe. Hvordan er det "ok" når flere ting er utenfor normalverdier? 

Anonymkode: a9c08...911

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde byttet lege og byttet tilbake senere. Legen virker overarbeidet.

Anonymkode: b5d9f...5e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spesielt!

Her får jeg listen i en melding fra legen min, og under listen skriver hun en oppsummering. Hvis jeg f.eks. mangler jern eller lignende skriver hun hva jeg skal ta, hvor lenge og når hun vil ha meg på ny kontroll.

Anonymkode: 5e00a...00b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det en stjerne bak noen av resultatene? 

Anonymkode: 8c6e9...f69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg hadde svart "Jeg har dessverre ikke gått 6 års medisin-studie, så jeg ville satt pris på om du kunne brukt din utdannelse og forklart hvilke prøver som er utenfor referanseverdi, og om det har betydning for helsen min". 

 

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig praksis, jeg får da beskjed av legen min om det er noe som ikke er bra. Men ikke sikkert han sier ifra hvis alt er ok.

Har aldri fått beskjed om å Google det selv ihvertfall….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser enkelt hva som er utenfor referanseverdi på furst. De er røde eller noe. Men av og til så må man sammenlikne en ting man har testet opp mot en annen ting man har testet. Hadde vært greit om fastleger faktisk så nøye på svarene, noe jeg får inntrykket av at de fleste ikke gjør 

Anonymkode: 2e6bb...143

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det står gjerne markert med en pil, en stjerne eller fet skrift om det er avvik. Noen ganger står referanseområde også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke greit. Legen må informere deg ordentlig.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen19 skrev (9 minutter siden):

Tror jeg hadde svart "Jeg har dessverre ikke gått 6 års medisin-studie, så jeg ville satt pris på om du kunne brukt din utdannelse og forklart hvilke prøver som er utenfor referanseverdi, og om det har betydning for helsen min". 

 

Men da får du beskjed om å bestille en ny time 

Anonymkode: a9c08...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Står det en stjerne bak noen av resultatene? 

Anonymkode: 8c6e9...f69

Ja på to av de står det stjerne bak, hva kan det bety? 

Anonymkode: 72b7b...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...