Gå til innhold

Drikkepress og sure miner - er så lei. Råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kan du ikke bare stå opp for deg selv og si det som det er - du verken vil eller skal ha mer alkohol?

Om de ikke respekterer en så klar uttalelse og et helt personlig valg, så er de ikke mye til venner.

Anonymkode: 95440...23a

Dette!

Anonymkode: a7b46...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ikke så lett å finne noen nye her.... Har planer om å "rømme vekk" til Bergen eller en annen by som jeg kan studere design (ønsker å bli noe innen design) når jeg er ferdig. Kanskje jeg vil finne noen nye venner der. Håper ihvertfall så....

Anonymkode: 367c0...d53

Da synes jeg du skal holde deg hjemme og konsentrere deg om skolegang til du kan flytte til Bergen. For du bør ikke omgås folk som vil deg vondt og det gjør de jo så vitterligen når de presser deg til å gjøre noe du blir syk av. I tillegg er det blitt ganske enkelt i dag å få venner på nett som har like interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være strengere. Bare si nei, ingen unnskyldninger osv.

Si tilbake "DU er kjedelig, også når du er drita"

Ekte venner drikkepresser ikke.

Anonymkode: 136ae...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en ryggrad. 

Anonymkode: 6e097...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 12.44):

Hver gang jeg er ute på byen med min søster og noen venninner (vi har felles venninner) så blir jeg presset til å drikke mer enn jeg vil. Før vi går ut så samles vi enten hjemme hos oss eller hos en av de andre i gjengen. Da tar vi med oss drikkevarer, og noe snacks om ønskelig. Jeg er ikke spesielt glad i alkohol. Drikker jeg mye alkohol kan jeg plutselig bli dårlig, det vil si får skikkelig vondt nederst i ryggen og kaldsvetter, litt sånn "matforgifta-følelse" kan du si. Så jeg kjøper kanskje 2-3 bokser med cider som jeg nipper til vi går ut og dette er ikke godt nok for de andre, spesielt ikke søsteren. Hvis jeg drikker opp mitt og de andre drikker videre så begynner dem "Skal du ikke drikke mer da?" "Har du ikke mer med deg eller?" "så kjedelig du er da!" Osv. Og så begynner de å gi meg den ene drikken etter den andre. "Kom igjen da og drikk!" Jeg tar i mot, og tar kanskje en slurk eller to. Jeg har prøvd å si utallige ganger før at jeg er fornøyd og ikke vil ha mer, men da ser de på meg som jeg er en gal person. Søsteren klager og senere på meg, sier jeg er både kjedelig og en fest dreper. "Du bare sitter der sur og nipper til den kjedelige cideren din" og hun påstår at de andre klager også og sier jeg "snylter" Jeg har ikke fått noe inntrykk at de synes jeg er kjedelig når vi er sammen, jeg er ikke noe sur heller. Snylter? Det er de som spanderer på meg enda jeg sier nei. 

Hva er det jeg gjør feil her? Hjelp meg, plis kom med noen råd på hva jeg skal si eller gjøre, blir gal snart 😓

K,18. 

Anonymkode: 367c0...d53

Vis dem innlegget ditt her og si at du kjenner deg igjen..

Det å utøve press på folk for å få dem til å matche egne forventninger, er en uting.

Når dette i tillegg utsetter dem for direkte ubehag eller fare, vil jeg si at de fortjener kjeft. Skikkelig voksenkjeft, der man slenger på et par eksempler på venner man har mista underveis til sånt press.

Det at du ikke vil drikke mye, er helt opp til deg, og neste gang kanskje du klarer p si ifra på forhånd at " hey, håper dette blir en kveld uten press hvor folk kan drikke akkurat så lite de ønsker. Gleder meg til å henge i morra 🥳" eller hva enn ungdommen kaller det å samles i dag. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også mye er gjort ved å ha drikke for hånden, som ikke er brus. Om du går for å drikke saktere så du ikke går tom før de andre, fylle på vann når boksen er tom uten at de andre ser, ta med noe alkoholfritt som ser tilforlatelig ut... da "er du med i gjengen" og de føler seg ikke teite som blir fulle og rare imens 1 ser på og får med seg alt.

Anonymkode: a4738...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er du stille og sur, da? Eller har du behov for å poengtere at du ikke drikker? 

Drikker lite selv, har aldri opplevd det samme, men deltar positivt i samtalen på alle måter, og har alltid noe i glasset slik at det ikke blir demonstrativt "se, jeg drikker ikke". 

Har ei venninne som drikker lite eller ingenting. Hun melder seg gjerne ut og ser sur ut når stemningen stiger. Det er temmelig irriterende (uten at vi presser på alkohol av den grunn) 

Anonymkode: 266cc...ce1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare behandle dem på samme måte, ta med masse energidrikker f.eks.og oppfør deg masete og spør de samme spørsmålene som de gjør med deg 🤣🤣🤣

Anonymkode: 3b1b0...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...