Gå til innhold

Drikkepress og sure miner - er så lei. Råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du virker "svak".Si ifra med selvsikkerhet og vær bestemt å si nei om du ikke vil.

Anonymkode: f1e2c...702

Vil ikke miste de eneste vennene jeg har...

Anonymkode: 367c0...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil ikke miste de eneste vennene jeg har...

Anonymkode: 367c0...d53

Dårlige venner,finn noe nye som ikke "presser" deg til å gjøre ting du ikke vil.

Anonymkode: f1e2c...702

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde sluttet å gå ut sammen med dem og heller funnet meg noen andre å feste sammen med. Dette hadde jeg ikke giddet.

Anonymkode: 340d6...5fe

Det er ikke noe lett å finne noen nye... bor på en knøttliten plass i gokk

Anonymkode: 367c0...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, med søsteren, men helt håpløst. Hun blir bare sur

Anonymkode: 367c0...d53

Hva med å snakke med de andre- uten din søster tilstede da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil ikke miste de eneste vennene jeg har...

Anonymkode: 367c0...d53

De er jo ikke gode venner. Finn deg heller andre å være med. Du er 18, er det vgs du går på? Flytt til en annen by når du skal på univeristet eller høyskole. En ypperlig mulighet for deg å skaffe deg andre venner.

Anonymkode: f9ba2...c5a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hver gang jeg er ute på byen med min søster og noen venninner (vi har felles venninner) så blir jeg presset til å drikke mer enn jeg vil. Før vi går ut så samles vi enten hjemme hos oss eller hos en av de andre i gjengen. Da tar vi med oss drikkevarer, og noe snacks om ønskelig. Jeg er ikke spesielt glad i alkohol. Drikker jeg mye alkohol kan jeg plutselig bli dårlig, det vil si får skikkelig vondt nederst i ryggen og kaldsvetter, litt sånn "matforgifta-følelse" kan du si. Så jeg kjøper kanskje 2-3 bokser med cider som jeg nipper til vi går ut og dette er ikke godt nok for de andre, spesielt ikke søsteren. Hvis jeg drikker opp mitt og de andre drikker videre så begynner dem "Skal du ikke drikke mer da?" "Har du ikke mer med deg eller?" "så kjedelig du er da!" Osv. Og så begynner de å gi meg den ene drikken etter den andre. "Kom igjen da og drikk!" Jeg tar i mot, og tar kanskje en slurk eller to. Jeg har prøvd å si utallige ganger før at jeg er fornøyd og ikke vil ha mer, men da ser de på meg som jeg er en gal person. Søsteren klager og senere på meg, sier jeg er både kjedelig og en fest dreper. "Du bare sitter der sur og nipper til den kjedelige cideren din" og hun påstår at de andre klager også og sier jeg "snylter" Jeg har ikke fått noe inntrykk at de synes jeg er kjedelig når vi er sammen, jeg er ikke noe sur heller. Snylter? Det er de som spanderer på meg enda jeg sier nei. 

Hva er det jeg gjør feil her? Hjelp meg, plis kom med noen råd på hva jeg skal si eller gjøre, blir gal snart 😓

K,18. 

Anonymkode: 367c0...d53

Såleit å høre at du har det sånn. Nå er jeg 40 år, men jeg kjenner meg igjen fra da jeg var yngre. Det er desverre ofte lettere, og blir mer respektert om man er helt  avholds, enn om man er måteholden.  Av ulike grunner likte jeg å drikke litt da jeg var yngre, men ikke så mye som de andre, og ikke alle gangene de drakk. Det var vanskelig for de å forstå og respektere. Jeg hadde andre venner som hadde det på samme måte.  Vennene dine er umodne. Du beskriver en grunn til at du ikke vil drikke så mye som de, men vet du, det er helt ditt valg uansett om du hadde tålt alkohol bedre eller ikke! Alkohol er gift for kroppen, og det er mange, spesielt de med asiatisk opprinnelse som ikke tåler alkohol.

Mitt råd er å kose deg med akkurat så mye eller lite alkohol som du vil. Si at det er din kropp og du bestemmer, be om at de respekterer deg og dine grenser for alkohol, og at dere ikke må ta den praten hver gang dere drikker. Den store iveren etter å presse alkohol på andre og fyllla pleier å dabbe av etter 18 års alder. Forehåpentligvis vil vennene dine modnes, men det kan ta noen år.Lykke til og hold ut 💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe lett å finne noen nye... bor på en knøttliten plass i gokk

Anonymkode: 367c0...d53

La vær å drikke da vel..herregud for et dusteproblem.

Anonymkode: f1e2c...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

La vær å drikke da vel..herregud for et dusteproblem.

Anonymkode: f1e2c...702

Helt unødvendig å svare slikt.

Trist at det er så mange troll på kg 🙄

Anonymkode: 367c0...d53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydvesta Orkana skrev (24 minutter siden):

Hva med å snakke med de andre- uten din søster tilstede da?

Tror ikke det blir så lett, hun er der alltid... de var hennes venner først, men så spurte mor søsteren om ikke jeg kunne være med søsteren og de ut siden jeg var så mye alene, så da begynte jeg å henge rundt med henne og gjengen hennes, og nå er jeg liksom blitt "avhengi" av å være med dem kan du si. De elsker å feste og drikke. Hvis jeg slutter å være med dem ut så blir jeg sikkert alene igjen som før.... det orker jeg ikke tanken på.... 

Anonymkode: 367c0...d53

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

De er jo ikke gode venner. Finn deg heller andre å være med. Du er 18, er det vgs du går på? Flytt til en annen by når du skal på univeristet eller høyskole. En ypperlig mulighet for deg å skaffe deg andre venner.

Anonymkode: f9ba2...c5a

Det er ikke så lett å finne noen nye her.... Har planer om å "rømme vekk" til Bergen eller en annen by som jeg kan studere design (ønsker å bli noe innen design) når jeg er ferdig. Kanskje jeg vil finne noen nye venner der. Håper ihvertfall så....

Anonymkode: 367c0...d53

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er ikke så lett å finne noen nye her.... Har planer om å "rømme vekk" til Bergen eller en annen by som jeg kan studere design (ønsker å bli noe innen design) når jeg er ferdig. Kanskje jeg vil finne noen nye venner der. Håper ihvertfall så....

Anonymkode: 367c0...d53

Ønsker deg lykke til med studier, og alt godt, og ikke minst håper jeg du finner venner og får større selvtillitt 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hver gang jeg er ute på byen med min søster og noen venninner (vi har felles venninner) så blir jeg presset til å drikke mer enn jeg vil. Før vi går ut så samles vi enten hjemme hos oss eller hos en av de andre i gjengen. Da tar vi med oss drikkevarer, og noe snacks om ønskelig. Jeg er ikke spesielt glad i alkohol. Drikker jeg mye alkohol kan jeg plutselig bli dårlig, det vil si får skikkelig vondt nederst i ryggen og kaldsvetter, litt sånn "matforgifta-følelse" kan du si. Så jeg kjøper kanskje 2-3 bokser med cider som jeg nipper til vi går ut og dette er ikke godt nok for de andre, spesielt ikke søsteren. Hvis jeg drikker opp mitt og de andre drikker videre så begynner dem "Skal du ikke drikke mer da?" "Har du ikke mer med deg eller?" "så kjedelig du er da!" Osv. Og så begynner de å gi meg den ene drikken etter den andre. "Kom igjen da og drikk!" Jeg tar i mot, og tar kanskje en slurk eller to. Jeg har prøvd å si utallige ganger før at jeg er fornøyd og ikke vil ha mer, men da ser de på meg som jeg er en gal person. Søsteren klager og senere på meg, sier jeg er både kjedelig og en fest dreper. "Du bare sitter der sur og nipper til den kjedelige cideren din" og hun påstår at de andre klager også og sier jeg "snylter" Jeg har ikke fått noe inntrykk at de synes jeg er kjedelig når vi er sammen, jeg er ikke noe sur heller. Snylter? Det er de som spanderer på meg enda jeg sier nei. 

Hva er det jeg gjør feil her? Hjelp meg, plis kom med noen råd på hva jeg skal si eller gjøre, blir gal snart 😓

K,18. 

Anonymkode: 367c0...d53

Vær konfronterende tilbake, og spør hvorfor de absolutt vil at du skal bli dårlig og ha det kjipt?

Kanskje du blir stille fordi du føler deg under press, og at de merker det på stemningen. Så det liksom går to veier. 

Om du får luftet ut dette, så vil dere forhåpentligvis bli ferdig med det. 

Det de egentlig sier, er jo at de vil dere alle skal ha det gøy. Og det bør gå helt fint så lenge presset kan løses opp i 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe lett å finne noen nye... bor på en knøttliten plass i gokk

Anonymkode: 367c0...d53

 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Tror ikke det blir så lett, hun er der alltid... de var hennes venner først, men så spurte mor søsteren om ikke jeg kunne være med søsteren og de ut siden jeg var så mye alene, så da begynte jeg å henge rundt med henne og gjengen hennes, og nå er jeg liksom blitt "avhengi" av å være med dem kan du si. De elsker å feste og drikke. Hvis jeg slutter å være med dem ut så blir jeg sikkert alene igjen som før.... det orker jeg ikke tanken på.... 

Anonymkode: 367c0...d53

I din alder handler det rett og slett om å flytte litt på deg og treffe nye folk. Jeg flyttet mye rundt mens jeg utdannet meg, og til tross for at jeg er introvert og sliter litt med det sosiale, så ble jeg kjent med masse nye folk og fant alltid noen å finne på ting sammen med. De lokale folkene som bor på studiestedet er nok ikke så lett å bli kjent med, men det er alltids noen tilflyttede som er i samme situasjon som deg og da blir man ganske lett kjent med hverandre.

Du trenger dine egne venner i tillegg til din søsters venner, så kom deg ut i verden! Reis rundt og bli kjent med folk mens du er ung! Mesteparten av mine venner er venner jeg har fått etter at jeg ble voksen og flyttet hjemmefra. Jeg har bare ei barndomsvenninne og vi er fremdeles venner fordi vi begge flyttet hjem til hjembygda etterhvert og havnet i samme vennegjeng.

Anonymkode: 340d6...5fe

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har prøvd opp til flere ganger nå, blir bare sur stemning hver gang... de er de eneste jeg har så har ikke lyst til å miste dem heller, men er drittlei denne "drikkepressen" de holder på med 🙄

Anonymkode: 367c0...d53

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøvde å ta det opp med søsteren en gang og hun ble sur. Hun sa at hun ble så flau over meg når vi var ute og dem måtte spandere fordi jeg ikke klarte å ta med meg nok selv (jeg snakker til døve ører)  Og det ville bli enda mer flaut om hun skulle si noe sånt at jeg ikke ville drikke blablabla. Hun er helt håpløs å snakke med 😒

Anonymkode: 367c0...d53

"Jeg orker ikke bli med ut når dere ikke respekterer at jeg drikker mindre enn dere"

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil ikke miste de eneste vennene jeg har...

Anonymkode: 367c0...d53

Venner respekterer hverandre, venner presser ikke hverandre til å drikke mer, venner blir ikke sur fordi man ikke ønsker drikke mye...

Anonymkode: f47c1...f35

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la vær å drikke det. Om de insisterer på å kjøpe, så får drinken stå der urørt. Jeg pleier å sippe på en farris med sitron. 

Syns dog disse "vennene" dine har veldig lite respekt for deg. Tvinger de deg til å spise når du er mett også? Du får begynne å ha med deg dadler. Press dem til å spise det hver gang de skal tvinge i deg alkohol. Kanskje de vil se hvor idiotiske de høres ut.

Anonymkode: 86845...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet høres ut til å være at du blir sittende uten noe, mens de andre drikker?

Drikk ditt saktere - så du ikke blir tom før dem.

Det er stort sett det å drikke mens noen bare sitter og ser på som andre ofte føler er kjipt. Så bare pass på å ikke bli tom først, så tipper jeg mye er gjort.

I tillegg - prøv evt å ta med noe alkoholfri vin eller cider.

Jeg kan ikke drikke overhodet pga medisin. Det stresser folk noe veldig, når de skal ta seg en fest og gjøre teite ting i fylla. Da jeg begynte å ta med alkoholfritt som ikke åpenbart var alkoholfri sånn som brus, så ble stemningen mye bedre.

Søt musserende fra polet, kan kanskje passe deg som liker cider? :) 

Bare pass på at du ikke blir sittende uten drikke - er det som trigger folk.

 

Anonymkode: 749a6...3b5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hver gang jeg er ute på byen med min søster og noen venninner (vi har felles venninner) så blir jeg presset til å drikke mer enn jeg vil. Før vi går ut så samles vi enten hjemme hos oss eller hos en av de andre i gjengen. Da tar vi med oss drikkevarer, og noe snacks om ønskelig. Jeg er ikke spesielt glad i alkohol. Drikker jeg mye alkohol kan jeg plutselig bli dårlig, det vil si får skikkelig vondt nederst i ryggen og kaldsvetter, litt sånn "matforgifta-følelse" kan du si. Så jeg kjøper kanskje 2-3 bokser med cider som jeg nipper til vi går ut og dette er ikke godt nok for de andre, spesielt ikke søsteren. Hvis jeg drikker opp mitt og de andre drikker videre så begynner dem "Skal du ikke drikke mer da?" "Har du ikke mer med deg eller?" "så kjedelig du er da!" Osv. Og så begynner de å gi meg den ene drikken etter den andre. "Kom igjen da og drikk!" Jeg tar i mot, og tar kanskje en slurk eller to. Jeg har prøvd å si utallige ganger før at jeg er fornøyd og ikke vil ha mer, men da ser de på meg som jeg er en gal person. Søsteren klager og senere på meg, sier jeg er både kjedelig og en fest dreper. "Du bare sitter der sur og nipper til den kjedelige cideren din" og hun påstår at de andre klager også og sier jeg "snylter" Jeg har ikke fått noe inntrykk at de synes jeg er kjedelig når vi er sammen, jeg er ikke noe sur heller. Snylter? Det er de som spanderer på meg enda jeg sier nei. 

Hva er det jeg gjør feil her? Hjelp meg, plis kom med noen råd på hva jeg skal si eller gjøre, blir gal snart 😓

K,18. 

Anonymkode: 367c0...d53

Min venninne er sånn. Kommentarer hvor sakte jeg drikker. Jeg liker ikke å drikke, men kan ta ett par pils en sjelden gang. Nå har hun spurt om vi skal møtes og drikke samme. Jeg har utsatt det og siden det er et halvt år siden sist så sa jeg ja til neste helg. Da svarer hun : Men da skal du DRIKKE ja? 

Anonymkode: 6c35e...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne deg noen gode venner istedet. 

Anonymkode: 7a6bd...d9b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts. 

Jeg synes at det høres ut som at søsteren din er litt umoden, og at hennes venninner ikke høres ut som noe særlig fine folk. 

Hvis de ikke vil høre på deg angående drikkepress, så ville jeg vurdert å ikke være sammen dem. Nå har du ett år igjen på vgs? Hvis det er sånn, så ville jeg ha brukt all tid på å få skikkelig gode karakterer det siste året, og søkt deg bort på skole eller universitet neste år. Kanskje jobbe og spare penger også. Sjekk ut studielån og stipend. 

Jeg tror du har godt av å komme deg til et nytt sted med nye venner. Du fortjener gode venner!

Anonymkode: fcd78...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nødt til å lære deg å stå opp for deg selv. Søsteren din overkjører deg og det vil hun fortsette med så lenge du lar henne. Du må sette ned foten og vise hvor grensene dine går. Ta ansvar for deg selv. Søsteren din har ikke respekt for deg.  Hvordan skal du klare å stå opp for deg selv om du møter andre som ikke lytter til og respekterer dine grenser? 

Anonymkode: ee66f...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...