Gå til innhold

Hva ga dere/hvor mye brukte dere på konfirmasjonsgave til egne barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

.

Anonymkode: f3bc1...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk bunad og festen. Totalt kom det på rundt 50000

Anonymkode: e9b3f...4ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her arvet begge ungdommen en rifler til jakt. Siden begge driver med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 000. Klær, penger og festen. Alenemor.

Anonymkode: 1fbb6...4f8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av de fikk 10 000 og en fikk 20 000. 

Klær og selskap tenker jeg ikke på som gave. 

Anonymkode: 5ded2...fc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000,- + klær og selskap (som vi regner med som gave).

Fikk totalt mer enn nok…folk tar av.

Nok en ting det skal «konkurreres» i…

Alle er opptatt av hva de andre konfirmantene fikk…🙄

 

Mine har alltid fått det de trengte og litt til…som har resultert i at de sjelden har ønsker.

Trist med barn som ikke har ønsker…

 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 000kr + selskapet (som er helt sinnsykt at noen regner som en gave - kalkulerer du inn bursdagsfeiringene i gavene også? Det er jo helt på vidda)

Anonymkode: 9b228...9e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bunad koster jo 53.000 ( her vi bor) bunaden er gaven, selskap kostet ca 30.000.

Har 3 jenter. Yngste ble konfirmert ifjor.

Anonymkode: 8f2b3...114

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er adoptert til to flotte foreldre, som har en del søsken hver. Hadde selskap for nesten 60 personer, fikk 10 000,- i gave, samt at vi (foreldre meg og mine søsken) dro på ferie til mitt og min søsters fødeland i 3 uker samme år, som kostet litt over 100 000,-. 

Søsteren fra samme fødeland, og broren min fikk begge to 10 000 + bunad til konfirmasjonen. 

Det jeg ønsket meg til konfirmasjonen var bidrag til et speilreflekskamera med noen objektiver, som jeg også fikk råd til (med penger til overs som ble satt i fond) fra alle pengegavene fra storfamilien, og som selvsagt ble brukt til å forevige minner fra turen til fødelandet. ❤️

Foreldrene mine hadde på forhånd fortalt meg at det jeg fikk i gave fra dem var selskapet og 10 000, noe jeg egentlig var veldig takknemlig for. Så jeg husker jeg var meget gledelig overrasket når de fortalte under talen i selskapet at siden jeg på daværende tidspunkt ikke ønsket meg bunad, så skulle jeg få det når jeg ble voksen og ferdig med utdanningen min i stedet, også hadde de i stedet bestilt tur til hele familien vår på 5 til Sør-Øst Asia. 

Men i følge mine foreldre var turen en familietur - ikke en del av gaven, men siden jeg ikke ønsket meg bunad, så hadde de råd til å dra oss med på den ferien i stedet det året. Og mine to søsken har begge sagt at det ikke føltes urettferdig når jeg nå i fjor fikk min bunad ved fullført utdanning, for tross alt fikk min søster også besøke sitt fødeland på samme turen, og broren min fikk jo også være med på turen (og vi var på flere ferieturer ellers også i oppveksten - så ikke sånn at jeg "fikk" den eneste turen liksom). 

Vi har tullet med at vi kan ta en ferie på lokalsykehuset da, om broren min ønsker å se hvor han ble født :') 

 

 

Anonymkode: 28178...72a

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (54 minutter siden):

10.000,- + klær og selskap (som vi regner med som gave).

Fikk totalt mer enn nok…folk tar av.

Nok en ting det skal «konkurreres» i…

Alle er opptatt av hva de andre konfirmantene fikk…🙄

 

Mine har alltid fått det de trengte og litt til…som har resultert i at de sjelden har ønsker.

Trist med barn som ikke har ønsker…

 

 

Vel talt, enig med deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

20 000kr + selskapet (som er helt sinnsykt at noen regner som en gave - kalkulerer du inn bursdagsfeiringene i gavene også? Det er jo helt på vidda)

Anonymkode: 9b228...9e2

Pleier du å ha bursdager for ungene for 20.000+? 

Anonymkode: 90e56...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie gir ikke foreldre gave til egne barns konfirmasjon.  Slik har det vært i flere generasjoner.  Besteforeldrene gir bunad og/eller bunadsølv.  Hos oss er det heller ikke gavebord, og å opplyse hva man har fått av penger er ikke greit å gjøre.  

Vi er ikke religiøse, men synes konfirmasjon er blitt en smakløs "dans rundt gullkalven", som vi ikke ønsker hos oss.  Har to voksne barn, og det gleder meg å se at de har tatt samme standpunkt.  

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerkort lett mc 30 000

jlokke 4000

 

sntrekk og selskap regnes ikke med!

Anonymkode: 0ea08...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thomasine skrev (1 time siden):

10.000,- + klær og selskap (som vi regner med som gave).

Fikk totalt mer enn nok…folk tar av.

Nok en ting det skal «konkurreres» i…

Alle er opptatt av hva de andre konfirmantene fikk…🙄

 

Mine har alltid fått det de trengte og litt til…som har resultert i at de sjelden har ønsker.

Trist med barn som ikke har ønsker…

 

 

Er så merkelig å mene at andre tar av fordi de gor mer enn dere

Anonymkode: 0ea08...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad med sølv, sko, skinnbelte og et par støler. Samt festen, men tenker egentlig ikke det som gave…

Anonymkode: 3d43a...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er så merkelig å mene at andre tar av fordi de gor mer enn dere

Anonymkode: 0ea08...520

Nei, det er det jo ikke, vel? 
Jeg må kunne mene at andre tar av på lik linje som du kan mene det motsatte om oss og vårt bidrag, eller? 👌🏽

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selskapet ble ikke så dyrt siden vi laget ting selv. Leie lokale 600kr. Så laget vi koldtbord og elggryte. Mye av råvarene hadde vi selv elgkjøtt , vi røkte ørret selv som vi hadde fisket selv, osv

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (7 minutter siden):

Nei, det er det jo ikke, vel? 
Jeg må kunne mene at andre tar av på lik linje som du kan mene det motsatte om oss og vårt bidrag, eller? 👌🏽

Jo det er det, hvorfor ha så mye meninger om hva andre gir.

Anonymkode: 0ea08...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

20 000kr + selskapet (som er helt sinnsykt at noen regner som en gave - kalkulerer du inn bursdagsfeiringene i gavene også? Det er jo helt på vidda)

Anonymkode: 9b228...9e2

Nå hadde begge mine foreldre svært gode lønninger, men likevel, selskapene våre med nesten 60 gjester, kostet jo fort minst 25 000, og gjerne enda mer, bare i mat... Så leier man lokaler i tillegg, og foreldrene mine betalte også lokal ungdom for å servere i selskapene, samt at de leide inn vaskere til å vaske lokalene etter oss. 

Jeg er fullstendig klar over at man kan gjøre det rimeligere, og at man ikke må invitere hele storfamilien - men jeg ønsket selv å ha alle der. Og vi barna var med på å bestemme hva vi ville ha på menyen (mine matvalg ble rundt 33k i alle fall, hehe). Også var vi med på å velge ut dekorasjoner og sånne ting også (vel, meg og min søster, broren min var ikke så interessert..). Og selv om én pakke servietter ikke koster allverdens, så er det litt mer enn én pakke til 60 gjester, også har man middagsserviettee og kaffeservietter, også  har man bordpynt, som bordkort, løpere, lys og blomster... Det blir fort penger utav det. 

At jeg fikk 10 000 i tillegg av mine foreldre visste jeg på forhånd, men som 15 åring var jeg likevel svært takknemlig for at de tillot meg å ha selskapet jeg ønsket meg, med hele storfamilien tilstede. Og selv om de kanskje ikke direkte la merkelappen "gave" på utgiftene til selskapet, så var det absolutt en utgift jeg var klar over at de betalte, og som jeg anså som en gave som jeg var takknemlig for. 

Anonymkode: 28178...72a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 000 kr til hver av våre to barn. 
Spart månedlig fra fødsel. 

Anonymkode: 10321...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...