Gå til innhold

Ansatt i barnehagen kysset barnet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Litt usikker på hvordan håndtere dette. Leverte datteren min i barnehagen i dag, og han som tok henne i mot hilser henne ved å kysse henne på kinnet. 

Litt usikker på hvordan jeg skal ta fatt i det om jeg bør snakke med han det gjelder direkte eller avdelingsleder. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: c0c7e...57a

Er en av de ansatte i vår barnehage som kysser vårt barn på kinnet. Hun er spansk. Jeg syns det er super koselig og vitner om at hun er glad i barnet på ordentlig. Skal sies at dette er en helt fantastisk barnehage. 

Anonymkode: 6db97...927

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en på 1,5 år som går i bhg. På hans avdeling jobber det 2 damer og 1 mann. De er 8 barn og 3 voksne, og ingen tvil om at de får masse omsorg. Hadde reagert på kyss på munnen, det gjør ikke vi innad i familien heller, men kyss på kinnet eller hodet eller hånda hadde jeg på ingen måte reagert på. Hadde sikkert ikke lagt merke til det en gang. 

Anonymkode: 0d2bb...a7a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke hjelpes det? 
 

Hvis bhg ansatt hadde kysset mitt barn på kinnet hadde jeg jo syntes at det var litt spesielt? 
 

Hvis bhg ansatte kan gjøre dette, så kan jo ansatte på sfo også? 
og da kan jo kontaktlærer òg vel? 

Når barn er for små til å sette egne grenser, er det ikke da foresattes ansvar å gjøre det for dem? 
 

 

Anonymkode: 8370c...a1f

Barnet ditt er mer med dem, enn med deg i løpet av uka, så det er ganske naturlig at de blir glad i hverandre.

Anonymkode: 08e2a...b76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg TS. Jeg liker ikke når andre voksne kysser på barnet mitt, selvom det kan bety kjærlighet for han så gjør også en klem det. Vi lar ingen tvinge seg på med hverken klemmer eller kyss, ikke oss selv og heller ikke andre. Jeg hadde sagt ifra ved eventuell neste anledning, at det er hyggelig med klemmer men at kyss får de la være med både av hensyn til smitte og at det er en grense du ønsker skal være tilstede. 

Har du selv blitt utsatt for overgrep eller er veldig redd for at barnet ditt skal bli det? Jeg er det, og må sette grenser for meg selv når det kommer til hvordan beskytte han, så jeg ikke ødelegger mulighetene for barnet mitt til å skape trygge og gode relasjoner med andre. 

Anonymkode: 9f151...331

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på småbarn,så mange barn som kommer og ønsker kose og klemme.Særlig når dem er trøtte.Jeg koser masse med dem,kysse på kinnet føles feil for meg,men kan sikkert føles riktig for andre.Har sett noen gjøre det,men har tenkt dem har jobbet tettere på barnet og kjenner det godt.Så tenkte mer at det var koslig.Og noen land er kansje et kyss et tegn på hei♥️Lages jo problemer av alt i dag,kansje bedre og holde barna unna livet🤣

Anonymkode: 04b1e...3e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som føles riktig ut for den voksne er totalt irrelevant når det kommer til kyssing på et barn. Man skal være profesjonell og kyssing er ikke en del av profesjonen. 

 

Å gi omsorg og trøst til et barn er det som er jobben, kyssing er å krysse en grense, jeg hadde reagert kraftig på om en i bhg hadde kysset mine barn. Man kan fint vise kjærlighet og omsorg til et barn uten å blande inn sitt eget spytt på kroppen til barnet. 

Blir helt sjokkert av at man synes kyssing på kinn, arm, hånd er greit i arbeidet sitt. 

 

Hadde det vært greit som sykepleier også å gjøre det på pasientene sine? Hva hvis det er barnepasienter og sykepleier eller lege hadde kommet inn på rommet til barnet og kysset barnet på kinnet, gitt det medisin og kysset det på hånda? 

 

Altså... HÆ??

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nja. Jeg tenker det er problematisk på flere vis. 
Dersom barnet er stort nok til å si eller agere «nei» så er det hele ok. Men med små barn som ikke er i stand til å samtykke er det eneste riktige å sikre seg retning «barnet kan ikke samtykke». Og når barnet blir stort nok til å hilse er det naturlig å spørre barnet hvordan det ønsker hilse - og så uten spørsmål eller utfordring respektere valget.

Vi krever ikke at voksne kysser hverandre på kinnet på jobb, gjør vi? Maktbalansen barnehageansatt-barn eller lærer-barn er vesentlig i større disfavør barnet enn ditt forhold til egen overordnet på jobb. Voksne med ansvar for barn bør alltid agere med det i tankene. Foreldre ikke på noe vis ekskludert.

Anonymkode: a3fb8...ba5

Å kjære meg, ta å rull inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Smittevern og fordi jeg syns det er unaturlig at en person jeg ikke kjenner kysser barnet mitt. 

Anonymkode: c0c7e...57a

Du hadde småbarn, sa du? 😜😂

Anonymkode: cf090...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du også kysser henne på skinnet, og han har gjort det før deg. Vil det si at dere kysser hverandre?

Anonymkode: 962d7...4c7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er best å ta det direkte med den ansatte. Siden du reagerer, tenker jeg det er helt riktig å sette ord på det overfor vedkommende. 

Samtidig tenker jeg at så lenge barnet synes det er greit, gjør han ikke noe galt, og det er ikke en ledersak. Med mindre han ikke tar deg på alvor og avfeier deg når du sier i fra.

I mine barns barnehage jobbet det en dame som hilste med kyss på kinnet, og særlig min yngste pleide å løpe rett inn i armene hennes. Det eneste jeg tenkte om det, var at hun var en som virkelig så og tok imot barna når de kom inn i avdelingen, og jeg ble glad når hun var på jobb ved levering. 

Jeg jobber i barnehage selv, og det er unaturlig for meg å kysse barna på kinnet fordi jeg ikke hilser slik og ikke har vokst opp med det og det kjennes naturlig. Jeg har opplevd barn som kysser meg på kinnet, særlig når de skal si hadet, men det er såpass unaturlig for meg at jeg gir dem en klem tilbake, ikke et kyss. Og det er her jeg tenker det går en grense. Kommer barnet til den ansatte, og opplever det naturlig med kyss på kinnet som hei/hadet, så er det flott. Kysser den ansatte på et barn som holder litt avstand eller viser med kroppsspråk at det ikke kjennes naturlig, eller evt oppfordrer barnet til å hilse med kyss på kinnet, så hadde jeg også reagert. 

Anonymkode: b30d8...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barnehagelærer blir jeg veldig glad i barna på min avdeling. Jeg får masse susser og klemmer fra barna deres daglig, og selvsagt skjer det at jeg jeg gir et kyss også.
 

Det er ikke ofte, men tar meg selv i å kysse de på hodet eller lignende når jeg trøster eller de sitter på fanget fordi de trenger kos.

Jeg er skikkelig glad i barna, og det kommer helt naturlig. Grenser trener vi på daglig, og det er jo også læring å si nei til å få en klem eller kyss. Vi som er med barna mange timer daglig kjenner de, og vet hvem som vil ha kyss og klem og hvem som ikke vil. 
 

Dersom du er redd for smitte bør du ikke sende barnet ditt i barnehagen. Jeg har nesten ikke sykefravær etter å ha jobbet i bhg i snart 10 år. 

Anonymkode: 555f0...c31

  • Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, si i fra du. Send brev og klag det inn. Ingen i den bhg vil tørre å vise hengivenhet i form Av en klem/kyss eller stryk heretter.
 

Anonymkode: c425f...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke brydd meg. Jeg har sett ansatte kysse mine barn på kinnet, og reagerer ikke negativt på det. Viser jo at de har gode omsorgspersoner i barnehagen og jeg tror ikke barna hadde tatt i mot klem eller kyss på kinnet om de ikke synes det var koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over grensa synes jeg. Min vil ikke en gang klemme folka i barnehagen og å nusse barn (uten å spørre) er rart. Vi bor ikke i Frankrike.

Anonymkode: e7791...a5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sagt noe da. Med mindre han driver og tvangsnusser barn som tydelig ikke er komfortable. Men uvant er det. En far løftet opp og nusset min en gang og jeg og hun ble litt satt ut. Litt kultursjokk får en si. 

Anonymkode: e7791...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje heller ikke syntes det var helt ok, er bare noe med kyss, kontra klem, som føles litt for nært for "fremmede", familie er ok. Ansatte er tross alt ikke familie. 

Kan ikke forklare med ord, men jeg er litt enig med deg. Men det er kanskje rarere å reagere. Kan ha vært en refleks fra den ansatte som kanskje har passet småsøsken eller andre han kjenner, og vært vant til å hilse på dem sånn. :)

Anonymkode: 3c449...bec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville kanskje heller ikke syntes det var helt ok, er bare noe med kyss, kontra klem, som føles litt for nært for "fremmede", familie er ok. Ansatte er tross alt ikke familie. 

Kan ikke forklare med ord, men jeg er litt enig med deg. Men det er kanskje rarere å reagere. Kan ha vært en refleks fra den ansatte som kanskje har passet småsøsken eller andre han kjenner, og vært vant til å hilse på dem sånn. :)

Anonymkode: 3c449...bec

Fremmede? Hvor ofte er ungen(e) i barnehagen? Hvor mange timer til dagen er de med disse "fremmede" menneskene? Mitt barn ser de som jobber i barnehagen oftere enn besteforeldre sine.

Anonymkode: 08e2a...b76

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av grunnene til at få menn vil jobbe i barnehage. Mistenkeliggjøring og hysteriske foreldre 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Smittevern og fordi jeg syns det er unaturlig at en person jeg ikke kjenner kysser barnet mitt. 

Anonymkode: c0c7e...57a

Men barnet ditt kjenner vedkommende. Dummeste innlegget jeg har lest. Jeg kysser og koser på barna i bhg jeg også. 

Anonymkode: c3aed...fa1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem er greit.. kyssing? Not so much. 

Anonymkode: 77bc5...a50

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...